Jump to content
Sign in to follow this  
Frosthagen

Road to green fingers - Hjelp til å velge riktig utstyr

Recommended Posts

Frosthagen

Hei Kjære Norcan.  håper optimistisk på ett grønt skifte  snart og ønsker å legge meg opp kunskap.

Jeg reiser straks til Amsterdam og vil i den anledning kjøpe med meg frø som jeg har tenkt å prøve. 

Jeg innehar ikke noe som helst utstyr per i dag og setter stor pris på innvendinger og tips med tanke på kjøp av dette. Planen er 1-2 planter.

Oppsettet ser slik ut foreløpig:

Telt: 60x60x170 

Lys:  240W led   - Tenker 3500k. kan dette lyset brukes i vekst og blomst?

Kanalvifte: 220/280 m³/t

Kullfilter: Standard

Timere, Widgets, ph utstyr og humidifier og slikt har jeg også funnet men for at tråden skal bli så ryddig som mulig tenkte jeg ta det viktigste først.

Er det noe jeg ikke har tenkt på? Vil jeg slite med varme og støy?

Cheers

Edited by Frosthagen

jiffemann

Det blir fort veldig trangt i ett så lite telt, anbefaler minst 80x80/90x90x200 Er enorm forskjell om du skal ha litt utstyr inni teltet.

Frosthagen
38 minutes ago, jiffemann said:

Det blir fort veldig trangt i ett så lite telt, anbefaler minst 80x80/90x90x200 Er enorm forskjell om du skal ha litt utstyr inni teltet.

Takk for inputs @jiffemann! Har tenkt tanken om at dette blir litt lite ja. Om jeg skulle gå får ett større telt slik som f.eks dette: 80x80x180, Vil lyset mitt fortsatt holde? Ser oppsettet ellers greit ut?

jiffemann

Lyset gir like mye lys som før, så ja det holder i lange baner for de fleste :)
Ellers se det bra ut, generelt sett anbefaler eg større vifter, men den vil holde. Grunnen til større er at den da slipper gå full pupp, de bråker utrolig mye mindre om de får gå på rundt 50% eller lavere. Så det er egentlig kun opptil deg om viftestøy/vibrasjoner er ett problem iforhold til bosituasjon osv

Frosthagen
22 minutes ago, jiffemann said:

Lyset gir like mye lys som før, så ja det holder i lange baner for de fleste :)
Ellers se det bra ut, generelt sett anbefaler eg større vifter, men den vil holde. Grunnen til større er at den da slipper gå full pupp, de bråker utrolig mye mindre om de får gå på rundt 50% eller lavere. Så det er egentlig kun opptil deg om viftestøy/vibrasjoner er ett problem iforhold til bosituasjon osv

vibrering og støy er egentlig litt problematisk da vi har huseier i andre etasje. :devil:. Var vanskelig og finne målt desibel på viftene fra gartnerbutikken. Skal ta meg en søkerunde så blir det sikkert ordnings med litt større vifte :P

• Thumbs up 1

Dr Dank

Det skal mye vifte-støy/vibrasjoner til for at det skal høres mellom etasjer. Har du vifta inne i teltet, er det lufta ut av kanalen som bråker mest... :bigtounge: 

Gå for en vifte som typisk er 50% større en det som er minimum for teltet/rommet du bruke, som Jiffe sier. Så slipper du unna med mindre støy og vifta holder lengre. Ikke kjøp no plastic-fantastic på Ebay, lønner seg ikke. Gå for noe som er hastighets-regulerbart. Hvis det blir dårlig med tilførsel av ny/frisk luft inn der hvor teltet skal stå, kan en innluft-vifte være fint å ha. Samme som en kanalvifte for ut-luft, bare uten filter og mindre, da du helst vil ha vacuum i teltet ;);) tilslutt trenger du sirkulasjons-vifte til å blåse på plantene. OG annet nips som vannkanne, saks av ymse slag, bånd, sprayflasker målebeger, kanyler og sprøyter, liten ovn om det blir "kaldt" når lys er av etc etc..

Edited by Dr Dank