Jump to content
Sign in to follow this  
Dr Dank

Pass på ved bestilling av frø etc.

Recommended Posts

Dr Dank

Leste nettop en sak i DB. Dette er verdt å være obs på, da noen her benytter seg av "samme" metode" mht fiktivt navn og falske postkasser. Men det er vel ikke noe å frykte direkte, med mindre man prøver på dra ting litt for langt mht til kvantum etc. 

Et postbud i Bergen er siktet for å ha sendt heroin og amfetamin i posten. Pakkene ble adressert til postkasser på ruten hans.

Mannen er siktet for å ha sendt i overkant av 100 gram heroin og 750 gram amfetamin i posten, samt mindre mengder kokain og narkotiske tabletter, ifølge Bergensavisen.

– Pakkene var adressert til et navn som ikke ble funnet igjen i noen offentlige registre og som formentlig var fiktivt, sier politiadvokat Bernt Dahlsveen i Vest politidistrikt.

Hendelsene skal ha funnet sted mellom juni og november i 2018. Mannen nektet straffskyld innledningsvis, men har senere innrømmet handlingene.

En av de største forsendelsene ble stanset av tollvesenet i november. De informerte politiet om funnet, og det ble sendt ut hentelapp til navnet som sto oppført på pakken. 19. november møtte mannen opp i en butikk i Bergen for å hente ut pakken. Kort tid etterpå ble han pågrepet av politiet.

– Det viste seg at mannen hadde hengt opp en postkasse på et stativ i nærområdet med det fiktive navnet på, nettopp med det formål å få narkotika utlevert, sier Dahlsveen.

Mannen jobber som sjåfør og har eget firma innenfor distribusjon. Flere forsendelser var til postkasser på ruten hans.

Mannen er varetektsfengslet, men anket fengslingen til lagmannsretten, som avviste anken. Avgjørelsen er nylig anket til Høyesterett.

(NTB)

jiffemann

Pakken ble jo stoppet av tollen.
Eneste grunnen til at han ble tatt var fordi han var dum nok til å prøve hente pakken ut på "posten".

Dr Dank

Ja og når du bestiller frø hjem til din egen fiktive postkasse fra utlandet så er pakken nettop innom Tollen! Alt i alt  er det nok ikke noe stort problem i ni av ti  tilfeller, som jeg beskrev. Om de snapper opp en pakke med ti-tjue frø etc, blir den nok bare destruert, med mindre de finner det for godt å ta saken videre, avhg av potensiale til grovere lovbrudd. Men man vet jo aldri hva noen bestiller eller hvor grensen til Tollvesen og Politi går for å følge opp slike beslag. Noen er tjukke i hue nok til å bestille tusener av frø og hele gro-opplegg gjennom posten. Blir sendingen stoppet i Tollen, kan jo fort onkel ville ha tak i vedkommende mottaker. Fullstendig uavhengig hvor man da avhenter pakken, Posten eller i en fiktiv postkasse, så kan/vil politet stå klar å vente. De kaller det spaning tror jeg, og om de er keen på å snakke litt med deg om innholdet i nevnte pakke, har det rent lite å si om du så henter pakken på månen. 

Lov å bruke hue, det er det eneste jeg sier. 

Edited by Dr Dank

jiffemann

Ingen pakker som blir stoppet av tollen vil bli sendt videre for  bli levert i en postkasse. Det var poenget mitt. Denne pakken var jo aldri på postkontoret selvsagt, det er stor forskjell på å hente en pakke i en random postkasse og troppe opp på postkontoret for å hente ut en pakke. 
Så lenge pakken faktisk er komt til postkassa er det ingengrunn til å vere redd i min mening.

Dr Dank
4 timer siden, jiffemann skrev:

Ingen pakker som blir stoppet av tollen vil bli sendt videre for  bli levert i en postkasse.

Definitivt feil der mann. Er rett og slett naivt å tro at det er sånn de jobber. No offence!

Hvordan tror du Tolletaten og Politiet arbeider om de ønsker å spore opp nettop slike beslag som kommer gjennom postgangen? Tror du de bare kaster pakken og driter i om mottaker/avsender muligens vil prøve igjen?? Nei seff ikke. De leverer pakken (eller en erstatning av pakken) videre for å få identifisert mottaker med buksene nede ved avhenting selvsagt. Akkurat som i saken nevnt tidl. Tror du han hadde sluppet unna om pakken hadde landet i postkassa? Nope not by a long shot! Den MÅ gjennom Tollen, der den ble stoppet i første omg og levert videre, slik at mottaker kunne taes. Snuten står klare å venter på deg mann. Spiller liten til null noen rolle om man får pakken i Postkassen langt pokker-i-vold til skogs eller på postkontoret som ligger vegg i vegg med politihuset. Så lenge man sender ulovlige varer over grensa, er sjansen for at sendingen blir stoppet veldig tilstede, uavhengig hvor stor pakke eller hva du har kjøpt. Da er det igjen fare for at Toll/Politi følger opp saken, og du vil få besøk av myndighetene DER pakken legges klar for avhenting. Jeg har opplevd nesten liknende tilfelle, hvor Toll og Politi sto klar å ventet på meg en dag jeg hadde "mistet" en sekk med 2,5 gram weed som gikk T/R  Oslo - Kjøben, bussjåføren dro fra meg og bagasje i Sarpsborg. Da jeg dro innom busselskapet for å hente sekken dagen etter, huket fire spanere fra Toll/Politi meg opp for 2,5 gram weed som hadde vært på busstur! Hadde ikke trodd at Tollen skulle stå å vente på meg ved kontoret til busselskapet, men det gjorde de altså.  Så du skal være litt mer forsiktig enn man først tror. 

4 timer siden, jiffemann skrev:

Denne pakken var jo aldri på postkontoret selvsagt, det er stor forskjell på å hente en pakke i en random postkasse og troppe opp på postkontoret for å hente ut en pakke. 

Nei det er ingen forskjell om man henter pakken her eller der, så lenge mottaker av pakken er mistenkt, 100% uavhengig om det fiktivt navn eller postkasse. Hvordan kunne mottaker vite at pakken aldri var på postkontoret? Den normale prosedyren er å la slike beslag gå videre til mottaker, uten at de fatter mistanke om at leveransen er er blitt kompromittert. Mindre pakker med frø, og ubetydelige beslag vil sannsynlig bli destruert og saken henlagt, da hverken Toll/Politi har ressurser ti å følge opp småting.

Moralen eller tipset her kan man si er... At så lenge man holder en lav profil og ikke tar sjanser mht til alvorlige lovbrudd når du smugler. Ikke sender pakker som gjør at du kommer i feil søkelys. Så er det lite til intet å frykte, men man vet faktisk aldri. Om man trenger å smugle større kvanta ulovlige varer over grensa, så er det ikke postgangen det smarteste løsningen, hent pakken selv og kjør den over grensa for egen maskin.

Edited by Dr Dank

jiffemann
44 minutter siden, Dr Dank skrev:

Hvordan tror du Tolletaten og Politiet arbeider om de ønsker å spore opp nettop slike beslag som kommer gjennom postgangen? Tror du de bare kaster pakken og driter i om mottaker/avsender muligens vil prøve igjen?? Nei seff ikke. De leverer pakken (eller en erstatning av pakken) videre for å få identifisert mottaker med buksene nede ved avhenting selvsagt. Akkurat som i saken nevnt tidl. Tror du han hadde sluppet unna om pakken hadde landet i postkassa? Nope not by a long shot!

Dude ... Forstår du ikkje at grunnen til at han fekk hentelapp istedet for pakken i posten var nettopp det at den ble stoppa av Tollvesenet ? Hadde de ikkje funnet den så hadde den komt i postkassa. Er jo en grunn til at folk som sender slikt i posten sender på en slik måte at det kommer i postkassa istedet for hentelappe. Gutten var naiv og trodde kanskje den var for stor for postkassa elns, som avogtil hender og derfor kom på posten istedet.
Politiet har ikkje ressurser til å sette spanere på postkasser for "små ting". Samtidig som selv om de hadde satt spanere på postkassa denne gangen så hadde de ikkje tatt fyren, fordi den hadde aldri havna i en postkasse. Eneste grunnen til at han ble tatt var fordi han henta på posten.

47 minutter siden, Dr Dank skrev:

Nei det er ingen forskjell om man henter pakken her eller der, så lenge mottaker av pakken er mistenkt, 100% uavhengig om det fiktivt navn eller postkasse. Hvordan kunne mottaker vite at pakken aldri var på postkontoret? Den normale prosedyren er å la slike beslag gå videre til mottaker, uten at de fatter mistanke om at leveransen er er blitt kompromittert.

Selvsagt er det det, med fiktivt navn så er det ingen mistenkte i saken på et slikt tidspunkt... Den normale prosedyren er absolitt ikkje å la slike beslag gå videre til mottaker ... Wtf tror du de slipper ifra seg narkotika ? De gjør ting som i denne saken, sender hentelappe uten at pakken har forlatt tollen i Oslo.

Dr Dank
1 time siden, jiffemann skrev:

Dude ... Forstår du ikkje at grunnen til at han fekk hentelapp istedet for pakken i posten var nettopp det at den ble stoppa av Tollvesenet ? Hadde de ikkje funnet den så hadde den komt i postkassa.

Det er ingen til null automatikk eller logikk i det du beskriver, jeg har jobbet i Posten. (Pakken kunne også vært for stor til postkassen, men det vet ikke du elr jeg noe om) 

Grunnen til at han fikk lappen i postkassen er i første omgang fordet det er normal prosedyre i Postgangen, men også fordet det er den enkleste måten med minst ressursbruk å få vedkommende til å faktisk møte opp til avhenting, slik at han må identifisere seg som rette mottager av sendingen, og derfor også som rette person bak gjeldende lovbrudd. 

1 time siden, jiffemann skrev:

Eneste grunnen til at han ble tatt var fordi han henta på posten.

Det er det dummeste jeg har hørt på lenge! Tror du postvesenet fant ut av pakken eller tollvesenet?? Grunnen til at han ble tatt var for det pakken ble stoppet i TOLLEN mister... De varsler Politiet om et beslag som er et grovt lovbrudd (jo det brukes ressurser på dette) , som igjen bruker postgangen videre for at vedkommende faktisk skal komme for å hente pakken. (eller en forfalskning av den/hente-lappen. Hvis du vil spikke flis på hva de sender videre, be my guest det er ikke sakens kjerne!) Men personen må identifiseres ved avhenting, for å kunne arresteres Hello!? Du kan kanskje fortelle med hvordan politi arresterer en mottaker med falsk identitet, om ikke noe blir sendt videre til avhenting??? Nei ikke sant!! De kan ikke det! Ingenting til avhenting = INGEN lovbryter møter opp! Så da må vedkommende på ingen måte få inntrykk om at alt ikke er som normalt, hvis ikke blir mistake fattet og han kan fordufte uten flere spor. Politi kan da ENTEN vente ved den fiktive postkassen pakken er adressert til, eller de kan vente ved et postkontor. Og jo! Ved større saker bruker Politiet med enn gjerne ressurser på å ta forbryteren. Du ser jo det av saken jeg presenterer her! Tro du politi er helt fraværende selv om de er få, eller har dårlig budsjett eller? Vet hvordan det er med Politi i Bergen, men de er ikke mer enn søppel på narkosaker har det vist seg. 

15 minutter siden, jiffemann skrev:

Selvsagt er det det, med fiktivt navn så er det ingen mistenkte i saken på et slikt tidspunkt... Den normale prosedyren er absolitt ikkje å la slike beslag gå videre til mottaker ... Wtf tror du de slipper ifra seg narkotika ? De gjør ting som i denne saken, sender hentelappe uten at pakken har forlatt tollen i Oslo.

Nå snakker jeg om et scenario der pakken ALT ER BLITT STOPPET I TOLLEN, slik som beskrevet i artikkelen (les det jeg skriver), og er det vurdert dit-hen til at det grunnlag for videre etterforskning grunnet alvorlighetsgraden i lovbruddet! (Småpakker med frø og rulle-papir er SELVFØLGELIG ikke medberegnet her!) Da er det UVESENTLIG  hvor du henter pakken din vettu Jiffe ;) Tror du ikke Politiet vil prate med en person som bruker falks navn og adr? Bruk hue nå! Når tollvesen gjør beslag de mener er grove nok, så legger Politi og Tollvesen en felle for å få tak i mottaker ved avhenting. Hvordan skal de ellers ta bakmenn de ikke vet hvem er, hvis de ikke blir identifisert ved avhenting??? De kan ikke bare ta pakken vet du, mottaker må også tas. 

jiffemann
4 minutter siden, Dr Dank skrev:

Det er det dummeste jeg har hørt på lenge! Tror du postvesenet fant ut av pakken eller tollvesenet?? Grunnen til at han ble tatt var for det pakken ble stoppet i TOLLEN mister...

Nei grunnn til at han ble tatt var ene og alene at han møtte opp på posten for å hente pakken. Hadde han ikke gort det, og regnet pakken som tapt, så hadde de med all sannsynlighet ikkje funnet ut hvem den var på vei til. Du går ikke til en plass for å hente narkotika hvor du må legitimere deg for å hente ut pakker, enkelt og greit.

Dr Dank
5 minutter siden, jiffemann skrev:

Du går ikke til en plass for å hente narkotika hvor du må legitimere deg for å hente ut pakker, enkelt og greit.

Men det var det han gjorde! Ser du ikke det. Han troppet opp på en PostiButikk og ble dermed busted. Politet ville brukt ressurser til å vente på han ved evt avhenting i postkasse også, det er innlysende sett i alvoret av straffehandlingen. Han var en Dumb ass!!

Med EN gang Tollvesenet oppdaget pakken var han busted!  (i teorien), de måtte bare få vedkommende til å hente pakken. Har 100% null og nix og si hvor han møter opp for å hente den. Hadde de lagt pakken i postkassen hans i stedet, hadde det samme skjedd! Busted! Men ifølge din logikk en fri mann. LOL er vel det mildeste form for reaksjon jeg kan komme med. Hvis du tror lovgivende myndigheter i Norge ikke gidder/har råd/tid til å følge opp saker som dette uavhengig om pakken er lagt til avhenting på postkasse kontra postkontor, så må jeg påstå at du mildt sagt er lite opplyst. Han ble busted for det han prøvde å sende narko over grensa med posten, og Tollvesenet stod for beslaget og dermed også grunnen til at han ble tatt. Nei han hadde ikke blir tatt om han ikke hadde hentet pakken, derfor er viktig at Toll og Politi gjør det de kan for at han gjør nettop det! De gir mottager et inntrykk av alt er som normalt. 

28 minutter siden, jiffemann skrev:

Hadde han ikke gort det, og regnet pakken som tapt

Når/hvorfor var det folk begynte å regne pakker som tapt når de er lagt i postkassen og ikke på postkontoret?

Som det ser ut så hadde han hentet pakken uansett hvor den ble utlev, det ser man da han var dum nok til å hente den på postkontoret i første omg. 

Jeg la ut et tips for de  her på forumet som evt driver på sammen måte med fiktiv postkasse/navn. Slik at man kan være obs om man prøver seg på noe større som dette, men om all-mighty Jiffe admin ikke synes det er noe i saken så er det ikke det. Herregud så tåpelig! Neida bare bestill tusenvis av frø, hero og cola hjem til din fiktiv postkasse, sjansen for at du blir tatt er et minumum om du ikke henter det du sender, men da er det heller ikke noe poeng å send noe som helst.  God dag man økseskaft! 

Putin

Jeg har hatt flere forsendelser med frø hvor jeg "plutselig" måtte hente den på postkontoret under falskt navn. Det er surt å vite at man har brukt et par tusen på god genetikk som man ikke får men sikkerheten må komme først, alltid.

Om han hadde bestilt en hekto med heroin eller 500g makka så koster det sikkert mye mer. Så ærlig talt kan jeg forstå fristelsen til å møte opp å prøve å få det utlevert.