Jump to content
Gray

First timer, trenger tips

Recommended Posts

Gray

Skal nå begynne å kjøpe inn til min første grow, har nettopp fått egen leilighet så det blir kjøpt inn tent, med kullfilter og vifte ofc. Er på jakt etter generelle tips du skulle ønske du fikk før du startet. Tips til ikke suuuuuper dyrt utstyr og strain taes godt imot.

Nightcrawler

Tips nr 1: Les dyrkehåndboken. Ligger ute på forumet her.  

Min største feil i begynnelsen var overvanning. Definitivt. Kunne nok spart meg selv for mye hodebry bare ved å lese tråder på forumet her. 

Meiju quantum board led lys fra alibaba er vel verdt investeringen. Hadde heller utsatt oppstarten av growen et par mnd for å spare til en slik en, istedet for å kjøpe noe billigere. 

• Thanks 1

RollItUp

Jeg har for ikke lenge siden startet med mitt første prosjekt selv, anbefaler deg å bruke mye tid på Youtube til å se og lære hva andre som har noen grows under beltet fra før sier. Har blant annet fulgt med på "From Seed to Stoned" som fikk meg godt i gang, så valget mitt av strain endte på det samme som han dyrket i første sesong på youtube altså Northern Lights. Fikk vite at det skulle være en strain som ikke skulle være for vanskelig å få til, men som samtidig er litt tilgivelig visst du skulle gjøre småfeil. Mine er jeg godt fornøyd med i forhold til hvor vanskelig jeg hadde sett for meg at det skulle være.

Jorge Cervantes har også noen lærerike videoer på Youtube.

Som Nightcrawler også skriver, dyrkehåndbok og andres innlegg på formuet her kan gi deg mange gode tips som du garantert vill få nytte av i senere tid.

• Thanks 1

OGrow

White Widow er en god nybegynnerstrain, også Northern Lights som nevnt. God røyk er de også :group:

Autoflower eller photo er også et valg. Om du har litt grønne fingre er autoer bra, raske og tåler alt av lyssykluser. Men fordi de er så raske har du mindre rom for å rette opp feil. Som noob er det lett å drite seg ut med f.eks lys/mørke på photoer og de tar lenger tid, men du kan lære mer om plantene fordi du har tid til å prøve/feile/rette på feil.

Lykke til!

• Thanks 1

Gray

Nytt spørsmål, hvor anbefales det å bestille frø og evt utstyr fra? (Gjødsel og næring har jeg fått med meg at jeg lige så godt kan få på plantasjen, men skulle gjerne hatt noen tips der også)

Setter pris på innspill og tips. Har kommet godt igang med dyrkehåndboken, så den prosessen er i gang, det samme med youtube videoer. 

10 timer siden, RollItUp skrev:

"From Seed to Stoned"

Skal definitivt sjekkes ut!

17 timer siden, Nightcrawler skrev:

Meiju quantum board led lys fra alibaba

Prøvde å søke meg frem, men får en gooood del forskjellige alternativer, har du noe spesifikt du tenkte på?

Edited by Gray

Scatcat
1 time siden, Gray skrev:

Nytt spørsmål, hvor anbefales det å bestille frø og evt utstyr fra? (Gjødsel og næring har jeg fått med meg at jeg lige så godt kan få på plantasjen, men skulle gjerne hatt noen tips der også)

Setter pris på innspill og tips. 

Jeg bestiller selv fra seed-city.com, de har bra "stealth" (kamuflasje). Hehe, de sendte mine inpakket i en lego boks med politimann på :bigsmile: Husk bare å huke av dyreste sending, altså der de snakker om "stealth", ikke frakt i seg selv. Kom fort gjorde de også, pluss at de har godt utvalg og god info om de aller fleste strains så det blir litt letter å bestemme seg :) Jeg bruker kun autoer selv, og har gått til innkjøp av et drivhus fra biltema som er på str med en pall. Kostet med 250, og jeg har god plass pluss at jeg kan drive rett på verandaen hele sommeren og ingen kan se inn i teltet :D Jeg bruker forresten bare vanlig ferdig gjødslet jord fra mitt lokale gartneri, og vanlig tomatgjødsel.

Gray
2 minutter siden, Scatcat skrev:

Jeg bestiller selv fra seed-city.com, de har bra "stealth" (kamuflasje). Hehe, de sendte mine inpakket i en lego boks med politimann på :bigsmile: Husk bare å huke av dyreste sending, altså der de snakker om "stealth", ikke frakt i seg selv. Kom fort gjorde de også, pluss at de har godt utvalg og god info om de aller fleste strains så det blir litt letter å bestemme seg :) Jeg bruker kun autoer selv, og har gått til innkjøp av et drivhus fra biltema som er på str med en pall. Kostet med 250, og jeg har god plass pluss at jeg kan drive rett på verandaen hele sommeren og ingen kan se inn i teltet :D Jeg bruker forresten bare vanlig ferdig gjødslet jord fra mitt lokale gartneri, og vanlig tomatgjødsel.

Hvor mye sitter du på gjennomsnittlig per plante etter en ferdig grow med autoer? Prøver å finne ut hva jeg kan forvente meg, noen sier 50g mens andre prater om oppimot 500g, blir litt mye forskjellige informasjon.

Scatcat
9 minutter siden, Gray skrev:

Hvor mye sitter du på gjennomsnittlig per plante etter en ferdig grow med autoer? Prøver å finne ut hva jeg kan forvente meg, noen sier 50g mens andre prater om oppimot 500g, blir litt mye forskjellige informasjon.

Det kommer helt an på. Det kommer an på så veldig mye. Vær, fuktighet, jord, potte str, temp, næring, hvor ofte vanning, solgang, alt. To like frø kan bli to vidt forskjellige planter både med tanke på størrelse, smak og til og med effekter. Jeg har faktisk ikke peiling på hva man kan forvente i fortjeneste, I år blir faktisk min første innhøsting da alle de andre gangene jeg har sådd har "noen" tatt dem :angry: Så derfor jeg nå har slått meg til ro på terassen :bigsmile: Men kan si at fruene ser utrolig flotte ut her i år, så jeg forventer bra resultat :D Jeg dyrker forresten Fruit Punch og Purple Punch i år :)

Gray
1 minutt siden, Scatcat skrev:

Det kommer helt an på. Det kommer an på så veldig mye. Vær, fuktighet, jord, potte str, temp, næring, hvor ofte vanning, solgang, alt. To like frø kan bli to vidt forskjellige planter både med tanke på størrelse, smak og til og med effekter. Jeg har faktisk ikke peiling på hva man kan forvente i fortjeneste, I år blir faktisk min første innhøsting da alle de andre gangene jeg har sådd har "noen" tatt dem :angry: Så derfor jeg nå har slått meg til ro på terassen :bigsmile: Men kan si at fruene ser utrolig flotte ut her i år, så jeg forventer bra resultat :D Jeg dyrker forresten Fruit Punch og Purple Punch i år :)

Setter pris på informasjonen, lykke til i år! :bag: 

• Thumbs up 1

Scatcat
10 minutter siden, Gray skrev:

Setter pris på informasjonen, lykke til i år! :bag: 

Takk det samme, hold oss gjerne oppdatert :)

• Thanks 1

Gray
3 minutter siden, Scatcat skrev:

Takk det samme, hold oss gjerne oppdatert :)

Skal ikke se skal ikke se bort ifra en liten oppdatering nå og da så fort alt er oppe å går :D

• Thanks 1

Kjøkkenbenk
53 minutes ago, Gray said:

Jeg satt igjen på første growen min rundt en 80 gram etter alt var tørka og cura fordelt på 4 planter. 
Mine råd og tips som jeg har lært fra min første grow er rett og slett å ta det rolig med næring, jeg brukte calmag,micro,grow og bloom og det endte med at jeg klarte og gi plantene alt for mye næring selvom jeg ga 1/3 av hva som stod på flaska. 

- Ikke fortell noen om din lille tomathage, hold det til deg selv selvom hvor fristende det virker. 
- Sørg for at plantene ikke blir overvannet, la det gå fra vått til tørt før du vanner igjen, jeg pleier også løfte eller vippe på pottene for å kjenne etter om det er tørt eller våt. også gi vannet i flere omganger med litt pause i mellom slik at jorda trekker til seg luft og ikke blir drukna. 
- Skriv en dagbok hvor du skriver ned når du gir vann / næring og hold track på hva du har gitt, da har du mere kontroll og hvis du får problemer så blir det lettere for folk på forumet også hjelpe deg. 
- Å kjøpe en luftfukter sparte meg for mye stress med å våte håndkler også sprute på veggene, da stilte jeg inn hvilken fuktighet jeg ville ha i teltet også gikk alt av seg selv. behøver å fylle på hver/annhver dag
- Til første grow kan jeg anbefale autos, da slipper du å tenke på mørketider men anbefaler og ha rundt en 4 timer mørke slik at de får hvile seg litt. Kjørte 24 timer første grow og plantene ble litt hårsår av det men gikk fint.
- LST trening er helt gull, du får en mye større yield samt du ikke stresser planten mye. 
- Kan anbefale å spille litt musikk for plantene også snakke med de, jo mere kjærlighet de får jo bedre blir de når de høstes.
-  Gartnerbutikken.no har et stort og fint utvalg av dyrkeutstyr

- Husk å kjøpe ph meter, utrolig viktig med riktig ph.

- Før du setter plantene i jord så gi jorda en god flush med riktig ph vann, fikk en del problemer på første grow rett og slett fordi phen i jorda var ganske høy. 
- Mange har mye meninger om hvordan ting skal gjøres, stol på hjertet ditt også prøv deg frem! noe funker for deg noe funker ikke.
og tilslutt prøv å keep it simple, ikke overtenk og overgjør ting. Hold det enklest mulig. 

Lykke til 

• Like 1
  • Thumbs up 2

Gray
15 timer siden, Kjøkkenbenk skrev:

Jeg satt igjen på første growen min rundt en 80 gram etter alt var tørka og cura fordelt på 4 planter. 
Mine råd og tips som jeg har lært fra min første grow er rett og slett å ta det rolig med næring, jeg brukte calmag,micro,grow og bloom og det endte med at jeg klarte og gi plantene alt for mye næring selvom jeg ga 1/3 av hva som stod på flaska. 

- Ikke fortell noen om din lille tomathage, hold det til deg selv selvom hvor fristende det virker. 
- Sørg for at plantene ikke blir overvannet, la det gå fra vått til tørt før du vanner igjen, jeg pleier også løfte eller vippe på pottene for å kjenne etter om det er tørt eller våt. også gi vannet i flere omganger med litt pause i mellom slik at jorda trekker til seg luft og ikke blir drukna. 
- Skriv en dagbok hvor du skriver ned når du gir vann / næring og hold track på hva du har gitt, da har du mere kontroll og hvis du får problemer så blir det lettere for folk på forumet også hjelpe deg. 
- Å kjøpe en luftfukter sparte meg for mye stress med å våte håndkler også sprute på veggene, da stilte jeg inn hvilken fuktighet jeg ville ha i teltet også gikk alt av seg selv. behøver å fylle på hver/annhver dag
- Til første grow kan jeg anbefale autos, da slipper du å tenke på mørketider men anbefaler og ha rundt en 4 timer mørke slik at de får hvile seg litt. Kjørte 24 timer første grow og plantene ble litt hårsår av det men gikk fint.
- LST trening er helt gull, du får en mye større yield samt du ikke stresser planten mye. 
- Kan anbefale å spille litt musikk for plantene også snakke med de, jo mere kjærlighet de får jo bedre blir de når de høstes.
-  Gartnerbutikken.no har et stort og fint utvalg av dyrkeutstyr

- Husk å kjøpe ph meter, utrolig viktig med riktig ph.

- Før du setter plantene i jord så gi jorda en god flush med riktig ph vann, fikk en del problemer på første grow rett og slett fordi phen i jorda var ganske høy. 
- Mange har mye meninger om hvordan ting skal gjøres, stol på hjertet ditt også prøv deg frem! noe funker for deg noe funker ikke.
og tilslutt prøv å keep it simple, ikke overtenk og overgjør ting. Hold det enklest mulig. 

Lykke til 

Takk for mye gode tips, i forhold til PH, er det et spesifikt nivå det skal ligge på, eller varierer det fra plante til plante?

marley

Ikke kronologisk rekkefølge, men her er mine tips.

1.Ikke fortell det til noen. 

2.Dyrk kun til eget bruk.

3.Begrens antall planter. Du kan bli dømt for potensiale ( flere planter = økt potensiale).

4.Handle nytt utstyr på nett av bedrift.

5.Ta ikke utstyret i bruk for ulovlig dyrking før etter flere måneder om utstyr er bestilt på nett. Unngå bedrifter som åpenbart referer til hamp/cannabis etc. Ikke ha annet ulovlig i heimen i denne perioden. I mellomtiden dyrker du andre planter og leser dyrkehåndboka/litteratur og gjør deg erfaringer med andre planter.

6.Hent selv frø fra EU-land i forbindelse med ferie/helgetur til danmar,nederland,sverige, spania o.l.

7.Ha cash/ny vifte liggende.

8.Kullfilter.

9.Frø i hus før utstyr.

10.Aktiv røykvarsler

11.Brannslukningsapparat

12.Gjør deg kjent med reglementet i eventuelt borettslag som kan påvirke aktivitetene dine. Hold deg oppdatert om aktiviteter i borettslaget, besøk av elektriker,feier, befaringer, planlagt strømstans etc.

13.Kjør edruelig om du har lappen/bil.

14.Revurder dyrking om du har rulleblad, pågående saker o.l.

15.Revurder dyrking om du snakker i fylla/rusa tilstand.

16.Tenk over konsekvensene over å bli busta.

Dyrking er ikke så vanskelig. Vær måteholden med vann/næring og hold aktivitetene dine skjult.

• Like 1
  • Thumbs up 1

Gray
18 timer siden, marley skrev:

Ikke kronologisk rekkefølge, men her er mine tips.

1.Ikke fortell det til noen. 

2.Dyrk kun til eget bruk.

3.Begrens antall planter. Du kan bli dømt for potensiale ( flere planter = økt potensiale).

4.Handle nytt utstyr på nett av bedrift.

5.Ta ikke utstyret i bruk for ulovlig dyrking før etter flere måneder om utstyr er bestilt på nett. Unngå bedrifter som åpenbart referer til hamp/cannabis etc. Ikke ha annet ulovlig i heimen i denne perioden. I mellomtiden dyrker du andre planter og leser dyrkehåndboka/litteratur og gjør deg erfaringer med andre planter.

6.Hent selv frø fra EU-land i forbindelse med ferie/helgetur til danmar,nederland,sverige, spania o.l.

7.Ha cash/ny vifte liggende.

8.Kullfilter.

9.Frø i hus før utstyr.

10.Aktiv røykvarsler

11.Brannslukningsapparat

12.Gjør deg kjent med reglementet i eventuelt borettslag som kan påvirke aktivitetene dine. Hold deg oppdatert om aktiviteter i borettslaget, besøk av elektriker,feier, befaringer, planlagt strømstans etc.

13.Kjør edruelig om du har lappen/bil.

14.Revurder dyrking om du har rulleblad, pågående saker o.l.

15.Revurder dyrking om du snakker i fylla/rusa tilstand.

16.Tenk over konsekvensene over å bli busta.

Dyrking er ikke så vanskelig. Vær måteholden med vann/næring og hold aktivitetene dine skjult.

Mange gode tips, iforhold til kullfilter, holder det all lukt unna, eller små mengder?

marley

All lukt skal holde seg unna såfremt du har undertrykk i rommet, kobler ventilasjon og uttak tett,  og vifte ikke kjøres over kapasiteten til filteret. Overdimensjoner både filter og vifte, og kjør vifta på lavere turtall.

Lukt vil sive ut når du åpner teltet/rommet, ved vanning, høsting, og tørking etc. Sjekk rommet teltet står i for åpninger og trekk til omgivelsene ute/naboer, og dekk til disse. Vær obs på at du ikke vil kjenne eventuell lukt like godt som naboene dine da du ubevisst blir vandt til denne. Ha i bakhodet at lukta setter seg i klærne dine når du åpner teltet og jobber med planter som lukter.

• Like 1

Putin

Kan også anbefale å tenke litt nettsikkerhet. Selv bruker jeg egen epost og browser til alt cannabis relatert.

Åpner ikke nyhets lenker om dop en gang i den vanlige browseren. Tenk på alt av cookies og bilder som  blir lagret (midlertidig) på pcen din!. Selv om noe er slettet fra hardisken din så er det veldig lett å gjennoprette det så fremt ikke den plassen på hardisken hvor det var lagret er blitt overskrevet en del ganger.

Hold deg unna usikre tekstbaserte kommunikasjonsformer typisk SMS, Skype eller Discord eller lignende hvor tekstlogger blir lagret. Krypter harddisk eller deler av den om du skal lagre bilder. Kan også lagres på feks. et microSD kort som du kan gjemme en lur plass. Husk å fjern exif data fra bildefiler om du skal laste opp noe.

To bra Gratis programmer jeg anbefaler er Tor Browser og VeraCrypt.

Gray
9 timer siden, Putin skrev:

Kan også anbefale å tenke litt nettsikkerhet. Selv bruker jeg egen epost og browser til alt cannabis relatert.

Åpner ikke nyhets lenker om dop en gang i den vanlige browseren. Tenk på alt av cookies og bilder som  blir lagret (midlertidig) på pcen din!. Selv om noe er slettet fra hardisken din så er det veldig lett å gjennoprette det så fremt ikke den plassen på hardisken hvor det var lagret er blitt overskrevet en del ganger.

Hold deg unna usikre tekstbaserte kommunikasjonsformer typisk SMS, Skype eller Discord eller lignende hvor tekstlogger blir lagret. Krypter harddisk eller deler av den om du skal lagre bilder. Kan også lagres på feks. et microSD kort som du kan gjemme en lur plass. Husk å fjern exif data fra bildefiler om du skal laste opp noe.

To bra Gratis programmer jeg anbefaler er Tor Browser og VeraCrypt.

Allerede planlagt, har en allerede kryptert og gjemt bort en minnepenn blandt annet, og harddisk vil bli wipa helt så fort jeg nærmer meg start fase. Setter ekstremt stor pris på innspill!