Jump to content
Sign in to follow this  
5ern

Lenge siden sist grow, hvor stor pumpe?

Recommended Posts

5ern

Har et kar jeg bruker til dwc på ca 60l. Hvor stor luftpumpe bør jeg ha da? Lenge siden jeg har drevet med dette så har ramla litt av. Og hva er forskjell på vanlig frø å feminiserte? Trodde feminiserte var at da var det garantert "hunn" planter, men noen sier det er for å lage flere frø?

Edited by 5ern

marley

Vanlige frø gir deg 50/50 sjanse for enten hun/hannplanter. Feminiserte er "garanterte" hun planter. Kjøp feminiserte så unngår du potensielt økt straff om dette skulle bli oppdaget og ikke minst ekstra arbeidet.

Vedrørende luftpumpe så trenger du ikke store pumpen forutsatt at temperatur i bøtta er i det lavere sjiktet. Jeg har kjørt 500 L/t fordelt på 4 chiliplanter/bøtter. 15l volum pr. Temp i bøtta opp til 29 grader i perioder, det er høyt, men chili tåler mye juling. Cannabis får nok trøbbel når du begynner å bikke 23+++. Lar du det være litt luftrom i bøtta så går det erfaringsmessig litt bedre.

Hvilken temperatur klarer du?

5ern

Husker ikke men vanntempen sleit jeg litt med. Bruker cooltube. Drar lufta igjennom kullfilter, cooltube, gjennom vifta og ut av teltet. Burde jeg ha innluft også? Er stort sett vakuum i teltet når jeg kjører slik. Men mener vanntempen lå på ca 25. Har 1 stk luftpumpe med to utganger som leverer 432l/t.

Og forresten, er 400w hps overkill til vekst? Kjører 600w hps til blomst.

Edited by 5ern

marley

Såfremt du har undertrykk så er det ikke så viktig med aktiv innluft, spesielt i mindre rom, undertrykket tar stort sett hånd om det. Hvilket forhold du bør ha mellom aktiv inn/utluft vil varierer etter hvor godt teltet eller rommet er tett i seg selv i forhold til omgivelsene, hvor mye støy du tåler, og hvor sikkert du ønsker systemet skal være mtp lukt og temperatur. Har du et helt tett system, med aktiv inn/utluft, og utluftsvifta streiker, så kan innluften være redningen. Men et vanlig telt vil aldri være tett, og det er bedre oppsett enn at innluft skal være redningen.

Normen for dyrking med hps er vel typisk 600 w pr kvadrat meter, videre at man benytter 10-20% av den totale lysmengden i vegetasjon som for blomstring, dvs for ditt vedkommende i et rom på 1kvadrat at du kan holde deg innenfor 60-120w. Men mtp at sola avgir betraktelig mer enn det, og verden går sin gang helt fint uten hps, så vil jeg si at du fint kan benytte 400w hps såfremt det er avstand fra plantene så de ikke brenner seg. Men igjen, må du holde avstand, så kan du fint heller bruke en mindre kraftig lyskilde å sette denne nærmere plantene. Det blir mer ett kostnadspørsmål enn om det er mulig og lurt. HPS er blandt de minst effektive løsningene beregnet for planter, så om du i tillegg har temperaturproblemer, vurderer å bruke 400w i vegetasjon, så vil jeg anbefale og heller vurdere en LED løsning med dimmbar funksjon. Enten COB's eller Quantum boards, litt avhengig av hvilken fleksibilitet du ønsker.

5ern

Skal sjekke ut det med led men er det norske butikker som selger dette, av typen du nevnte? Hva hadde du kjørt bortsett fra led om du brukte samme telt som meg på 120x120? Tenker både i vekst og blomst fasen.

marley

Nå er det henvist til et par LED-lamper de siste 2 dagene i annen tråd, basert på samme type samsung LED's. Dette er typen å gå for om du ønsker effektive LED's/ quantum boards. De er på 600w og har en PAR-effekt rundt 1000w HPS.

https://www.alibaba.com/product-detail/Meijiu-600w-led-grow-light-Samsung_62048249294.html

https://www.alibaba.com/product-detail/Meijiu-MAJO-high-PPFD-free-assembly_62108433843.html?spm=a2747.manage.0.0.51df71d2Mbtd0v

Personlig ( om jeg skulle kjøpt utstyr) hadde jeg valgt en can-fan vifte 160mm, 600cbm, samt kullfilter som klarer rundt 800cbm. Isolerte fleksible rør og lyddemper, alt med matchende størrelser, slangeklemmere også. Alt dette nevnte utstyret havner på rundt 11-14k NOK +- mva ettersom.

I tillegg vurdert air-pots /jord.

Men om jeg hadde hatt det meste av utstyret liggende fra tidligere, og hadde hatt mulighet for å gjennomføre en dyrking uten lyd/lukt/temperaturproblemer, så hadde jeg heller benyttet det utstyret ut levetiden, så slipper du å eksponere deg for tollvesenet o.l

edit: Flere dyrkebutikker som har LED-lys. Mtp pris så er vel optic 6 en grei deal, fås vel på sweettomat ellers har du single COB løsninger. Du må regne med å betale over dobbelt så mye vs utlandet, spesielt på single cob-lamper.

Axel

Edited by marley

5ern

Har jo egentlig alt av utstyr som trengs så vill bytte ut minst mulig. Lukt har ikke vært noe problem, bare temperatur. Handler jeg i utlandet kommer jo toll på også. Men er det problematisk å handle dyrkeutstyr fra utland?

marley

Har du alt av utstyr så hadde jeg brukt det, eventuelt vurdert en vannkjøler. Du får tak i vannkjøler for 5000 NOK i Norge som vil løse utfordringen din med temperatur. Trenger noen slanger, koblinger og slangeklemmer i tillegg. Forsåvidt ingen upris mtp alternativkost + frakt og Mva fra utlandet, og tar du hensyn til garanti i tillegg så er dealen helt ok.

Tollvesenet registrerer det meste, og det går vel mer ut på kapasitet(hos politiet) enn mulighet. Tollvesenet og politiet har blant annet mulighet for å sjekke i valutaregisteret når du overfører penger til utlandet ( forskjellige regler for overføringer, beløpsgrenser, kjøp mens du oppholder deg i utlandet, innland osv). Du vet aldri når tollvesenet tipser polititet, og heller aldri når politiet eventuelt beslutter et besøk, det er mange eksempler på det i media. Når person i media blir tatt for dyrking og ikke driver med salg, så er det snakk om tips ( om man ikke har vært helt idiot som å gro uten filter og ved siden av politistajonen). Står ofte at oppsettet er av professjonell art ( selv små grows), med kullfilter etc, så da peker det mot tollvesenet blant annet. Skal du kjøpe noe fra utlandet så ønsker du at pakken sklir gjennom pga lavverdi (+ uregistrert post) og ingen oppmerksomhet, det kan du bare droppe om pakken veier flere kilo, eller oppmot 20kg som disse lampene. Den kan såklart gå igjennom, men så tar det en måned ++ så ber tollen om etterkontroll etc. Derimot, om  pakken stopper i tollen og du har benyttet uregistrert betaling med f.eks spendon visa, bitcoin etc så kan det dukke opp andre utfordringer som kan vekke mistenksomhet. Tidligere rulleblad øker mistanke.

Kjøp heller utstyr og hent fra utlandet innenfor beløpsgrensene. Må du vise kvittering ved grenseovergang, så registreres ikke denne sjekken om du har holdt deg innenfor beløpsgrensene.

Jeg vil tro at det er hyggeligere å gro hva det måtte være om du kan sove godt om natta osv. Sikkerhet er viktigere enn noen kroner spart eller bedre effektivtitet på lamper etc.

Edited by marley
detaljendring

5ern

Jeg ble tatt for ruskjøring og det ble beslaglagt div hjemme her og fikk beskjed at de ville følge med meg framover. 3 år siden, men da handler jeg heller fra Norge. 

https://sweettomat.no/no/vekstlys/568-optic-led-6-cob-605w-uvir-vekstlys-grow-light-3000k-5000k.html

Er det stor temp forskjell på denne og f eks 600w hps? I en gammel tråd ser jeg at tempen i vannet lå på 25-27 grader. Vil helst invistere i led lys kontra vannkjøler.

Setter pris på gode svar, godt å se det er liv her inne enda.

Edited by 5ern

Dr Dank
På 30.8.2019 at 20.28, 5ern skrev:

Er det stor temp forskjell på denne og f eks 600w hps? I en gammel tråd ser jeg at tempen i vannet lå på 25-27 grader. Vil helst invistere i led lys kontra vannkjøler.

Tviler på at du trenger vannkjøler her i Norge. Skal ikke si det for sikkert, men etter hva det jeg har skjønt er det kun nødvendig hvis du bor i varmere klima. Klarer du å holde temp i rommet utenfor teltet under 20 grader, burde ikke vannet i systemet overstige 20 grader med god sirkulasjon og reservoaret på utsiden av teltet. 

Jeg ville som du selv sa, heller investert i LED. Tror ikke du skal være for redd for å bestille fra ulandet, men om du virkelig ikke vil ha noe med tollen å gjøre og har nok cash å bruke på lys. Ville jeg gått for noen av disse...

Originalen: https://ledvekstlys.no/collections/hlg-electric-sky-led-vekstlys/products/hlg-550-v2-rspec 10500.- uten frakt

Kopien: https://www.gfremtid.no/produkt/vekstlys/led-1/quantum-board-led-480w 8400.- uten frakt

Fra Kina: https://www.alibaba.com/product-detail/Meijiu-free-assembly-HLG-550-V3_60841450354.html?spm=a2700.galleryofferlist.normalList.49.1898269b06pU53 3500.- lev på døra innen 7 dager. (200-300 i toll inkludert da de setter prisen lavere, for å redusere tollsats ;))  v3 med 5% bedre dioder enn de andre to andre lysene

Edited by Dr Dank

5ern

Jeg har invistert i vannkjøler og uten direkte luft utenfra sliter jeg med å holde tempen i vannet under 20 grader. Ja har vært inne på tanken de siste dagene og handle fra alibaba, men livredd for å få razzia elns på døra pga mistanke om dyrking osv. Har opplegget mitt oppe å går nå så :P

Dr Dank

Skjønner at du er livredd for å få onkel på døra. Det er alltid best å være så sikker som mulig. Men om du skal ha 4 stk av de der i en grow med kun 4 bøtter blir det myyye lys. 120x120 holder det med to stk. 

5ern

Har 150x150x235. Blir det fortsatt mye?

Går det an å få levert andre plasser enn på døra? F eks pickup point  i Sverige? Tenker fra alibaba. De sender jo me DHL express.

Edited by 5ern

Dr Dank

150x150 høres det mer fornuftig ut med fire stk ja. De er jo dimbare, så å få tilpasset riktig mengde lys er ikke noe problem. Bor du ikke for langt fra Strømstad kan jeg ikke annet en anbefale Poste Restande Strømstad AB. Du må nok ut med noen hundre for deres tjenester, som er helt anonyme. Men da slipper du norsk toll, med mindre du blir busted på Svinesund, men da er det nok ikke tollsatsen du burde bekymre deg over. Alt i alt tror jeg nok at en "harry-tur" til Strømstad er helt ufarlig. Alternativet er jo å kjøre via Halden... 

5ern

Bor lenger nord så kjører over til Åre.

Snakka med alibaba som sa de kunne sende til dhl service point, om jeg da sender til et norsk et vill det være like risky som å sende rett hjem til meg?

Edited by 5ern

Dr Dank

Om det er slik at du er redd for at tolletaten i Norge skal koble deg som person, til pakken med gro-lys. Ville jeg bedt de (om mulig) sende den til et DHL service-point i Sverige, da kan du frakte den selv over grensa uten innblanding fra norsk Tollvesen. Om du vil ha den levert til et service point i Norge er "risikoen" større om du føler deg overvåket, da DHL i Norge må følge norske tollregler og dermed fortolle varen før de leverer til deg. Hvordan det i praksis fungerer vet jeg ikke, men jeg tror ikke pakken fysisk er kontrollert av tollvesen. De bare evt registrerer og så legger til kostnader for fortolling, mva, skranketillegg, bananskatt og idiotgebyr. Du løper den samme risken å få det levert hjem, som å hente på service-point i Norge. Så lenge pakken kan spores til deg. Men jeg har liten til ingen tro på at tollvesen sitter spesifikt å følger med på pakker som evt kommer til en kar snuten stoppa for te år siden. Om politi sier de skal følge ekstra godt med på deg, er ren skremselspropaganda! Har selv blitt stoppa av snuten og tollvesen for "smugling" av weed, med narkohund på gata, og rassia hjemme etter at de tok meg og en kompis å røyke, samtidig som jeg dealet. De har sagt de skal holde et godt øye meg meg, men har ikke sett eller hørt en dritt om det siden 2000, til tross for at jeg fortsatte akkurat som før de busta meg. Det finnes lite til ingen resurser for å følge opp èn kar over flere år som kanskje bryter loven nå og da ved å røyke en joint. 

• Thanks 1

5ern

Hmm, vanskelig å bestemme seg. Kan jo sende hjem til meg i navnet på fruen, kanskje det blir litt "bedre".

Dr Dank

Det blir jo uansett ikke noe lys om du ikke prøver. ;) Fullt mulig å bestille alt dette fra leverandør i Norge. Men prisen er jo deretter. 

5ern

Venter i spenning :D Blir 720w i første omgang. Har også 400w hps + 600w hps tilgjengelig så lys er det uansett nok av.