Jump to content
Sign in to follow this  
rk

Dyrkeplaner, nok en fersking

Recommended Posts

rk

Hei på dere! For en lykke å oppdage denne siden!

Jeg har lenge hatt planer om å dyrke litt til eget bruk, og har omsider bestilt frø.. er så spent på om de kommer frem! Håper det ordner seg.. På disse sidene fant jeg en del info som jeg burde hatt før jeg bestilte, men jeg håper det går bra likevel.

Telt og en del av utstyret kom i hus for over et år siden og nå nærmer det seg at jeg faktisk begynner.  Planen er å ha en plante eller to i tillegg til morplanten, og der har jeg et spørsmål. Må jeg, eller bør jeg, ha eget telt til morplanten? Hun skal bli en liten bonzai og jeg lurer på hvordan det vil fungere på sikt om hun står sammen med plantene som skal ut i blomst?

En annen ting, hvor vanskelig er det egentlig å dyrke disse plantene?  Jeg vet ikke om jeg har grønne fingre akkurat men jeg har alltid hatt mange forskjellige planter i hjemmet. Men de klarer seg jo selv i stor grad, sollys og det der.

Angående ventilasjon, bør oppsettet stå i nærheten av en ventil slik at luften fra teltet har kortest mulig vei ut? Har planer om et stoooort kullfilter, muligens også et i rommet der teltet står.. jeg vet ikke, hva tror dere?

Angående strain; jeg har kroniske smerter og har gjort disse valgene fordi det hjelper. -Skal ikke legge skjul på at jeg liker å slappe av som litt småfjern altså. Men, Er det noen som er i samme båt? Tips om hvilken strain som funker best?  Jeg vet ikke hva for type det er jeg får tak i fra dealer så det blir interessant å få litt oversikt på dette når jeg etterhvert dyrker selv.

Jeg ser nå at jeg har startet tråden i feil forum så moderatorer må gjerne flytte tråden.

Edited by rk
endre forum/underforum?

jiffemann
18 minutter siden, rk skrev:

Hei på dere! For en lykke å oppdage denne siden!

Velkommen, og så kjekt å høre =)

19 minutter siden, rk skrev:

Må jeg, eller bør jeg, ha eget telt til morplanten? Hun skal bli en liten bonzai og jeg lurer på hvordan det vil fungere på sikt om hun står sammen med plantene som skal ut i blomst?

Du kan ikkje ha morplanten i samme teltet som du blomstrer i, da vil morplanten også bli blomstret, og hele poenget er dermed borte. Morplante, samt stiklingene du tar av henne må stå i et rom med minst 18timer lys i døgnet.

20 minutter siden, rk skrev:

En annen ting, hvor vanskelig er det egentlig å dyrke disse plantene?  Jeg vet ikke om jeg har grønne fingre akkurat men jeg har alltid hatt mange forskjellige planter i hjemmet. Men de klarer seg jo selv i stor grad, sollys og det der.

Det er ugress, det er vanskelig å drepe disse sålenge du følger basisen. Derimot vil det kreve på tid og erfaring før du får det meste ut av planten.

21 minutter siden, rk skrev:

Angående ventilasjon, bør oppsettet stå i nærheten av en ventil slik at luften fra teltet har kortest mulig vei ut? Har planer om et stoooort kullfilter, muligens også et i rommet der teltet står.. jeg vet ikke, hva tror dere?

Kommer litt annpå hvor mye lys (watt) du har tenkt å ha, om du "bare" skal ha et par hundre, så er det ikkje nødvendig å få lufta direkte ut, men om du skal ha 600++ så kan det nok fort vere litt lurt med direkte utlufting.

23 minutter siden, rk skrev:

Angående strain; jeg har kroniske smerter og har gjort disse valgene fordi det hjelper. -Skal ikke legge skjul på at jeg liker å slappe av som litt småfjern altså. Men, Er det noen som er i samme båt? Tips om hvilken strain som funker best?  Jeg vet ikke hva for type det er jeg får tak i fra dealer så det blir interessant å få litt oversikt på dette når jeg etterhvert dyrker selv.

Er nok lite trolig at dealeren din vet hva du du får av han, og om han "vet", så hadde eg ikkje stolt på han. Sad facts.
Hvilken plante som passer best til deg er jo generelt en høy CBD strain, men det finnes det bedre sider for å finne ut av, slik som feks https://www.leafly.com/start-exploring

"Grønnefingre"

Last ned og les dyrkehånboken her på forumet. Da kommer du langt. Det er sykt mye informasjon om hvordan man dyrker og det kan virke som om det er svært vanskelig å få ett godt resultat. Det er det ikke! Jeg bruker 10-15 min i uka på mine planter. Og får ca 1g per watt. Det holder i massevis for meg! Gjør det enkelt første gang er mitt tips. Kjør en eller annen indica-strain som er auto og kjør 24timer lys gjennom hele growen. Pass på å ikke gi vann for ofte og ikke gi så mye næring som produsenten anbefaler. 

rk

Tusen takk for gode svar!

Boken er lastet ned og lest, og jeg leser litt på andre sider det har blitt tipset om også. Går litt i surr på det jeg leser da, så det er superkjekt å ha et sted å stille spørsmål.

Jeg har forhåpentligvis et par indica (mener det var rundt 70% indica Og 30% sativa) frø på vei i posten og jeg gleder meg som en unge til å komme igang. Har div grønnsaker i teltet nå, og det er fint det, men det er jo ikke bare derfor jeg kjøpte det :p

Har ingen planer om å dyrke store mengder grønt akkurat.. bare akkurat nok til meg selv så jeg slipper den utgiften på sikt. Det er faktisk sånn at jeg lurer på om jeg har kjøpt for stort telt hehe.. 80/80 (husker ikke høyden) er jo mer enn nok til én plante etter hva jeg har forstått.

Leste forresten at curing (?), den siste delen av hele prosessen kan gjerne være på 6 mnd, gjerne opp til ett år. Samtidig leser jeg at mange er fornøyd med en mnd.. hva mener dere om det? Jeg forstår at tiden vil variere etter forholdene under tørking, type, størrelse osv, men det er jo et stort spenn likevel. Topp at det holder seg så lenge også da.

Hvor lenge kan man ha et ferdig produkt i fryseren?

OGrow

Cruing trenger ikke være så lenge, 1-2mnd er bra nok for meg. Om du har tørket budsa riktig, curet riktig, har dem i lufttette glass og slenger en pakke boveda oppi, så pleier det å bli tomt før stasjet blir dårlig ;) 

Hvilket lys har du i pakken? Håper teltet ditt er høyt nok, du vil merke forskjell på et 150 og 180 telt.

Sjekk ut f.eks seedsman.com cbd og medical seksjonen, der finner du mye forskjellig.

Men lykke til med første grow!

LHC

Det er mange ting man lurer på før man kommer i gang. Veien blir til mens man går, og svarene kommer med erfaring.

Høres ut som du har forberedt deg godt med telt, filter etc, så nå er det bare å få frøene i jorden. 

Du kan prøve å ikke høste alt på en gang, men la noe gå et par uker lenger. Da får du et produkt som går mer i kroppen, og sikkert også hjelper på smerter.

Hvilken strain er det du har bestilt da?

rk

Takk! Jeg gleder meg

Det var lurt, det å ikke høste alt på en gang.

Strainen er Purple Haze. Må innrømme at jeg er rimelig usikker på om det var det rette valget. Ble helt svimmel av å lese om alle de forskjellige typene, så det ble litt bingo. Og et sted må jeg uansett begynne.  Kan jo alltids prøve å få tak i andre varianter senere. Det blir stas når jeg en vakker dag kan smake på hjemmelaget og tenke at "jasså så dette er Purple haze ja" ..  :D

LHC

Purple Haze en sativadominant strain, så du kan godt risikere at den blir veldig høy. Selvsagt avhengig av hvilken avler du har kjøpt fra. Noen har tatt original Purple Haze og kryssa inn noe indica for å få ned høyde og blomstringstid.

Du skal nok forberede deg på å trimme den for å holde høyden nede. SCROG er en god metode.

https://www.growweedeasy.com/how-to-scrog

Hvilken avler har laget frøene dine da?

rk

Dette er den jeg endte opp med:

https://www.seed-city.com/original-sensible-seeds/purple-haze-auto?keyword=purple+haze

Jeg blir litt forvirra for det er tydeligvis mange varianter av purple Haze lol

Tror jeg har noenlunde oversikt over utfordringene den kan by på og tenker at det skal gå greit. Trimmingen og forsåvidt hele vekst fasen ser jeg veldig frem til. Er også forberedt på at det blir litt prøving og feiling, og særlig i begynnelsen, men forhåpentligvis ikke noe jeg ikke kan finne ut av. Vi får se! :D

rk

Oi den linken funker jo ikke..  kopierer litt tekst da.. :p

GenderFeminized
        PhotoperiodAuto Flowering
        GeneticsPurple Haze x Auto Purple
        CultivationIndoor & Outdoor
        CharacteristicsEasy to grow with fast seed to harvest turnaround

Outdoor Yield150 gr/Per Plant
        Minimum Yield350 gr/m2
        Indoor Yield500 gr/m2
        THC%17.00%
        THCMedium
        Height50 - 120 cm
        Type40% Indica
        Type60% Sativa
        Type: Non PercentageMostly Sativa
        MedicalYes
        Medicinal LevelVery High
        Medical usesAnxiety, Depression, Fatigue, Gastrointestinal Disorder, Migraines, Muscle Spasms, Pain Relief, Ptsd, Stomach Pain, Stress
        Resistance to mold4/5
        Resistence against cold4/5
        Resistance against Pests4/5
        ClimateHot & Temperate
        Grow Difficulty0/5
        Aroma / TasteEarthy, sandalwood
        Effect Mental, psychedelic
        EffectsActive, Cerebral, Happy, Psychedelic, Talkative, Uplifting

OGrow

Auto flowering, det har fordeler og ulemper, men om du har litt grønne fingre så kan resultatet bli bra.

Fordelen er at de er raske og ikke bryr seg om hvilken lyssyklus du kjører. 18/6 eller 16/8 funker. Ulempen som nybegynner er at disse ikke kan prøves og feiles noe særlig med før de blir tverre. De har en indre klokke som sier at de skal gå i blomst etter 30dager-ish og det gjør de om de er 10cm lave eller 90cm høye. Alt stress (overvanning, overgjødsling, feil ph, ompotting etc) vil kunne stagnere dem.

Plant dem gjerne rett i stor potte (12-15L), ikke vann hele potten i starten og vær forsiktig med næring.

rk

Ser hva dere mener mtp auto

Jeg gikk så mye frem og tilbake mellom auto og vanlig at dere aner ikke lol

Uansett type tror jeg utfordringen blir den samme siden alt er nytt uansett.

Tenker at auto blir bra fordi da er jeg ikke avhengig av å kjøre to telt for kontinuerlig dyrking. -Hvis jeg har forstått det riktig.

LHC

Du kan bruke et telt med fast syklus på lyset. Så det er lett å få til kontinuerlig drift.

En av ulempene er at du hele tiden må ha tilgang på frø. Du kan ikke ha morplante eller ta stiklinger

rk

Mange ting å huske og tenke på ja. Jeg husket jo helt feil og trodde jeg hadde endt opp med en annen sort, så det var derfor planen var å beholde en morplanten og det der. Jeg er ganske flink til å forvirre meg selv ved å overtenke og analysere.

Ser for meg at kommer til å prøve litt forskjellige teknikker.  Jeg vil nok ikke følge en oppskrift slavisk, og det kommer sikkert til å dukke opp litt ymse resultater frem til jeg finner ut hva som passer meg. Men alt i alt, planter er gøy :)

Jeg har noen tanker om at når jeg eventuelt topper planten, kan jeg la denne toppen spire sine egne røtter og gro videre. Og å revegge generelt.

Gleder meg til å få tilgang til dyrkeloggene. Er mye bra å lese på nettet allerede altså, men liker denne siden også

Edited by rk
flere tanker..

LHC

Ja det er bare å kaste seg ut i det. Du finner ut av tingene etterhvert, men det er ikke mulig å revegge en auto.

Gray
12 timer siden, rk skrev:

Mange ting å huske og tenke på ja. Jeg husket jo helt feil og trodde jeg hadde endt opp med en annen sort, så det var derfor planen var å beholde en morplanten og det der. Jeg er ganske flink til å forvirre meg selv ved å overtenke og analysere.

Ser for meg at kommer til å prøve litt forskjellige teknikker.  Jeg vil nok ikke følge en oppskrift slavisk, og det kommer sikkert til å dukke opp litt ymse resultater frem til jeg finner ut hva som passer meg. Men alt i alt, planter er gøy :)

Jeg har noen tanker om at når jeg eventuelt topper planten, kan jeg la denne toppen spire sine egne røtter og gro videre. Og å revegge generelt.

Gleder meg til å få tilgang til dyrkeloggene. Er mye bra å lese på nettet allerede altså, men liker denne siden også

Litt/veldig off-topic, men hva skal til for å få tilgang til dyrkeloggene?

Lykke til med grow, ut av nysgjerrighet, hvilket oppsett har du i teltet ditt?

OGrow

Topping av auto er heller ikke å anbefale som nybegynner fordi det er en stressfaktor. Når du har fått fått roen på vanning, gjødsling osv. kan du eksprimentere. LST er greit å starte med, det stresser ikke planten nevneverdig om man ikke går helt bananas.

Du kan forresten ikke bruke toppen til stikling (gro videre).

Dyrkeloggene får man tilgang til etter 30 poster om jeg husker rett.

Edited by OGrow

rk

Takk for alle svar og innspill. :D 

Kan nå melde om at det ser ut som føene har kommet trygt frem. Pakken er hentet men ikke åpnet enda :P  Jeg er på reise akkurat nå så det blir julekvelden (forhåpentligvis) når jeg kommer hjem igjen.

Så får vi se da, hvordan jeg trives med auto. :) Kommer sikkert til å prøve litt forskjellige strains etter hvert, men akkurat nå blir det disse :)

rk

Hei igjen :)
Jeg kan melde om at frøene mine har ligget i bløtt og fikk en liten antydning til hale allerede etter et døgn.

Dette var litt ekstra stas for meg fordi da jeg pakket ut frøene lignet de ikke på noen cannabis frø jeg har sett tidligere. De var nesten gjennomsiktige, en dyp grønn liten kjerne omgitt av et beige skall.
Men de lever så da er jeg uansett et skritt videre. Yay! :D

• Thumbs up 3

rk

Kjapt spørsmål ang. kullfilter.. er det noen spesiell grunn til at kullfilteret henges inne i teltet?

rk

Oppsettet:

Telt, 80x80x170

Lys, cfl 250w (6500k)

Sirkulasjon, vanlig vifte fra Clas Ohlson

Ventilasjon og kullfilter har jeg ikke fokusert på enda siden jeg bare har dyrka grønnsaker frem til nå.

Tips til størrelse på vifte og kullfilter?  Må jo ha det

;)

jiffemann
2 timer siden, rk skrev:

Kjapt spørsmål ang. kullfilter.. er det noen spesiell grunn til at kullfilteret henges inne i teltet?

Fordi det er mye effektivt når det blir dratt luft igjennom filterer istedet for pushet igjennom, ikkje spør meg om fysikken bak det.

Størrelse er så stort og dyrt du tar deg råd til, jo større jo bedre.

rk
6 timer siden, jiffemann skrev:

Fordi det er mye effektivt når det blir dratt luft igjennom filterer istedet for pushet igjennom, ikkje spør meg om fysikken bak det.

Størrelse er så stort og dyrt du tar deg råd til, jo større jo bedre.

Hehe skjønner. Takk for svar :)

Dr Dank
13 timer siden, jiffemann skrev:

Den enkleste forklaringen på det ,er at slik er noen karbonfiltere konstruert til å fungere rett og slett. 

• Thumbs up 1