Jump to content
Sign in to follow this  
rk

Dyrkeplaner, nok en fersking

Recommended Posts

rk

Tusen takk, det falt noen brikker på plass nå :D

Kjøkkenbenk

Jeg har kjørt både autoflower og photoplanter. Og må si at jeg definitvt liker autoflower best. Kjør på med masse LST trening så får man en god yield :D

rk
2 timer siden, Kjøkkenbenk skrev:

Jeg har kjørt både autoflower og photoplanter. Og må si at jeg definitvt liker autoflower best. Kjør på med masse LST trening så får man en god yield :D

Åh! Så gøy å høre! Trimmingen kommer senere, de jeg har nå er bare noen få cm høye foreløpig, men jeg gleder meg veldig til å se og erfare utviklingen!

Jeg har veldig lyst til å prøve meg på photo også, men føler at auto er hakket mer stealthy siden den er litt raskere. Med unntak av det å skaffe frø da.. skulle jeg kanskje forsøkt å få en hann sånn at jeg kan pollinere en knopp selv i blant?

Hvis vi ser bort ifra at 12/12 lys ikke er det optimale for en auto.. kan jeg kanskje ha en photo sammen med autoen og kjøre lyset etter hva photo krever.. ? Jeg er ikke så veldig bekymret for hvor mange og store blomster jeg får nå i begynnelsen for jeg vil prøve meg frem litt og se hvordan plantene trives i det enkle miljøet jeg har laget til dem, og så legge til eller trekke fra det som trengs deretter.  Vet at det ikke blir optimal vekst sånn uten videre, men hvis forholdene er greie nok vil jeg ikke kjøpe en masse utstyr det ikke er behov for

Dr Dank
2 timer siden, rk skrev:

eg har veldig lyst til å prøve meg på photo også, men føler at auto er hakket mer stealthy siden den er litt raskere. Med unntak av det å skaffe frø da.. skulle jeg kanskje forsøkt å få en hann sånn at jeg kan pollinere en knopp selv i blant?

Jeg syntes det faktisk er "enklere" å gro photos enn autos med godt resultat, da man har mer rom for eksperimentering. Man lærer mer av hvordan planten vokser, da man må sette den i blomst selv, og potte om etterhvert som de gror, etc. Autos vokser og blomstrer over en gitt tidsperiode, og det er ingenting man kan gjøre for å forlenge/forkorte det. Gjør man et par feil og stunter planten, får det større utfall enn mend photos, siden man har kortere tid på å rette opp feilen. Med photos kan man også produsere frø til senere, men det vanligste/raskeste er å ha ha en moder-plante som du tar stiklinger fra. Da må du ha et separat telt til å ha den i osv... pga av bla lys-syklus. Pollinering krever mer plass og ofte flere planter. 

3 timer siden, rk skrev:

Hvis vi ser bort ifra at 12/12 lys ikke er det optimale for en auto.. kan jeg kanskje ha en photo sammen med autoen og kjøre lyset etter hva photo krever.. ? Jeg er ikke så veldig bekymret for hvor mange og store blomster jeg får nå i begynnelsen for jeg vil prøve meg frem litt og se hvordan plantene trives i det enkle miljøet jeg har laget til dem, og så legge til eller trekke fra det som trengs deretter.  Vet at det ikke blir optimal vekst sånn uten videre, men hvis forholdene er greie nok vil jeg ikke kjøpe en masse utstyr det ikke er behov for

Du kan fint ha en photo og en auto i samme telt, med 18/6 eller 20/4 lys, så lenge photoen er i veg. Det er jo normalt å vege photo  med 18/6 i ca en mnd før man switcher. Når du skal switche til blomst blir det jo liten yield på autoen, siden de trenger helst intet mindre enn 18 timer til blomst. Alternativt kan du kjøre photoen på auto- lyssyklus frem til autoene er ferdig og så switche til 12/12 de siste seks syv ukene, da har du litt å røyke på fra autoen, til photoen er klar litt etter, og du får jo større yield fra photo. 

rk

Takk for fine svar :)  

Ja har tenkt at photos er enklere med tanke på sensitivitet og tid. Jeg må bare prøve å være litt mer tålmodig når det gjelder fremtidsplanene,det er jo ikke sånn at jeg MÅ prøve photo variant akkurat nå. Det hadde vært praktisk å dyrke de frøene jeg har nå i noen mnd, og prøve i løpet av den tiden å få et lite telt i hus. Det bare er så gøy! Og så lenge ingen vet hva jeg driver med har jeg en god fremtid nå. Det er så fint å tenke på at jeg knapt spiser smertestillende lenger, og får sove om natten. Jaja litt sentimental der

Den opprinnelige planen var nettopp dette med moderplanten, men så hadde jeg glemt at jeg hadde ombestemt meg og fikk auto i posten LOL! Men veldig stas å prøve auto for det var jo en grunn til at jeg putta den i handlekurven.

Hvis jeg ikke klarer å være tålmodigkan det hende at det dukker opp en liten plante når autoen har blitt litt større, men da har jeg igjen valgets kvaler med å velge strain haha.. tips? Tenker en indica dominant I alle fall.

Dr Dank

Autos er jo "enklere" mht arbeidsmengde. Du spirer de, planter, setter lampa på 20/4 og vanner når du trenger. Voila! Man trenger ikke switche eller potte om. Etter ni-ti uker er de klar. 

Photos er enklere å gro, som forklart over, men litt mer arbeid med ompotting etc, det er også større sjanse for sykdommer og skadedyr, siden de får lenger tid på å utvikle seg i en photo grow. 

Det er ikke noe poeng å gå over til photo med mindre du vil ha større yield, eller vil lære mer om groing og forskjellige teknikker. Gjøre det hele litt mer om til en hobby, som jeg liker å kalle det :) Det er flere teknikker som ikke egner seg med autos, og derfor kan kun læres med photos. Topping, fim´ing mainlining etc. Det er mye å lære om hvilket system man gror med også, alt fra soilless, coco til hydro, aero, eller aquaphonic, dutch bucket, bubler bucket/dwc, R-DWC, undercurrent/overflow, self-wicking buckets, ebb-flow, flood to drain osv osv osv. 

Hvis du klarer deg med en plante i hver grow, til ditt eget forbruk så er jo autos toppen! 

1 time siden, rk skrev:

men da har jeg igjen valgets kvaler med å velge strain haha.. tips? Tenker en indica dominant I alle fall.

Sjekk leafly.com de har egen index på de fleste kjente strains. Der kan du legge inn preferanser/kriterier og effekt som passer ditt behov eller ønske. Hvis du vil ha en mer body-high mot søvnløshet eller smerter, er indica rette valg. Sjekk ut siden, den er genial... 

rk

Takk, du har gode poeng her. Det er jo begrenset hvor mye pot jeg trenger, og trimming og den delen er jo ikke no jeg strengt tatt må! 

Jeg trives litt ekstra når plantene mine trenger litt stell så jeg kan dulle med dem, men det har jeg jo hele huset til haha.

Leafly er en fin side ja. Oppdaget den siden takket være dette forumet :) Har brukt mange timer der allerede og det er vanskelig å ta noen avgjørelse. Jeg er ekstremt flink til å overanalysere så jeg gjør meg selv svimmel. Bare se, jeg husket ikke hvilken type jeg kjøpte engang!

:D

Dr Dank

Du kan eventuelt bare bruke google til å lete etter strains med ønsket effekt. 

"Best strain for insomnia"

"Best strain for pain release" 

"Best strain for Brut-Boogaloo"

"Easiest strain to grow"

"Biggest yielding strain"

osv osv. Plenty andre forum som dette, som kan gi deg svar om du ikke finner det her. 

• Like 1

rk

Sant nok, men når jeg søker etter info synes jeg det er bedre å lese på sånne sider som leafly enn i et forum hvor jeg ikke har peil på hvem jeg skal høre på og ikke. Det er jo variabler fra side til side også, men har tro på at kilden er grundig nok likevel. Jeg har ikke giddet å engasjere meg så mye på andre fora igrunn. Det er jo luksus å skrive på norsk  :D

Men hva i all verden er brut-boogaloo?? :bigsmile: Må google lol