Jump to content
Seed

Hvor ofte gir dere næring i jord?

Recommended Posts

Seed

Heisan.

Jeg lurer litt på hvor ofte dere gir plantene deres næring ?

Hver vanning, annenvær osv.

Og pleier dere å minske mengde som er oppgitt eller bruke nøyaktig samme som på flaske ? Vet at det kan variere mellom plante til plante. Men 

kunne ønske å danne et bilde av hva folk liker å gjøre på generell basis. For ikke å snakke om hvilken type næring som dere liker å bruke.

Tidligere har jeg brukt BioBizz, men holder nå på med Gold Label.  Var veldig fornøyd med biobizz, men gøy å prøve noe nytt. Har ikke brukt GL så lenge at jeg egentlig kan uttale meg på den.

Men har inntrykk av at den er relativt konsentrert, og at en burde vær nøye med doseringen.  

Dr Dank

Det er mange som vanner annenhver gang med pH regulert vann og næring. Men det beste er å finne ut hvor mye plantene dine tar opp av den næringen du tilsetter, for jevn mating ved hver vanning. Tenk hvis du selv skulle gått på vann og bare vann en uke, for og så kaste i deg masse mat neste uke, for å så bare drikke vann neste uke igjen.... Get my point? ;) Hvis du vanner "drain to waste", er mitt råd. Kjøp deg et EC/PPM -meter (det måler hvor mye som er tiltede av næring etc i vannet), mål EC før du mater. Hold deg til en EC på rundt 400-600 i veg, ut i blomst kan man øke på til 800++ Husk EC på det du vanner med, eller skriv det ned! Neste gang du mater, tilsett exact samme mengde næring, slik at EC er det samme sist. Denne gangen vanner du som sagt "drain to waste", dvs at du vanner så mye (hvis mediumet du dyrker i tillater det) at det renner ut underst. Samle opp og mål EC på vannet om renner ut, og så regner du ut differansen mellom det du vannet med forrige gang og run-off du fikk nå. Differansen er det planten din tar ogg av næring, og er den mengden du burde mate med. Les denne linken for å forstå run-off testing. 

Se denne videoen som forklarer det jeg prøvde å forklare. 

• Thanks 1

Kjøkkenbenk

tar 1/3 av dosen som står på flaska og vanner så jeg alltid har rundt en 10 - 20 % prosent run off. 
Vanner og gir næring annhver gang.

Noen ganger gir jeg mere eller mindre næring. Pleier å se på plantene om de blir brent eller får mangler også justerer deretter.
føler det kan være litt forskjell fra strain til strain men som regel 1/3 dose og vann anhver gang har gjort susen for meg i begynnelsen.

Dr Dank
6 timer siden, Kjøkkenbenk skrev:

men som regel 1/3 dose og vann anhver gang har gjort susen for meg i begynnelsen.

Det er jo AKKURAT slik vanning man prøver å unngå når man mater med 1/3 av anbefalt menge. Har du redusert næringen med 2/3 og har 10-20% run-off, trenger du ikke bekymre deg for salt-oppbygging i rot-sonen, for og så vanne med næring og vann hver andre gang for å forhindre nevnte oppbygging.  Hva er poenget med å sulte en uke før man kjører på med mat neste uke, for å sulte igjen neste uke der igjen. Oppnår null og nix annet enn å forvirre en plante som liker å ha et stabilt gromiljø. Se på videoen jeg linket til. 

Kjøp Ph og EC meter mål hva planten tar opp, slutt å gjett! 

Edited by Dr Dank
  • Thumbs up 1