Jump to content
Sign in to follow this  
Salatdyrkern

Første Grow! setupen

Recommended Posts

5ern

Det skal gå bra om du har kullfilter osv som er dimensjonert for den skalaen du dyrker.

• Like 2

5ern

Tror det skal gå helt fint 

• Like 1
  • Thumbs up 1

Dr Dank
På 11.11.2019 at 21.08, Salatdyrkern skrev:

Disse burde vell gjøre jobben greit i ett 1x1 telt ?

De gjør definitivt jobben :) Men det hadde strengt tatt holdt med ett panel til 1x1m. 

Selv bruker jeg 240w altså en fjerdedel av hva du har bestilt, i 80x80cm telt. Det er helt perfekt ;) 

Dette er en ligning på hvor mye lys du skal pr kvm gro-rom: 

Antall kvm groplass (1 kvm) ganger  Hvor mye lys du ønsker skal nå plantene dine (i de fleste tilfeller er 750 PPFD ideelt) = Total PPFD oppnådd = 750  Dette tallet deles på hvor effektivt lyset ditt er. (Dette kaller vi PPFD/watt) HLG sine QB 288 V2 har blitt mål til en effektivitet på 2,05 uMol/PPFD/watt. 

Regnestykket blir som følger:

1 kvm telt X 750/ 2.05 = 365 watt er det du trenger til 1x1 meter

Hør på Shane fra Migro han vet hva han prater om mht til gro-lys. Hvis du skjønner hva han prater om er dette veldig logisk;) Bare et tips! Du kan jo evt kjøre begge lampene på under 50% ;) 

Edited by Dr Dank
  • Thanks 1

Dr Dank
6 timer siden, Salatdyrkern skrev:

burde da holde, lufta blir byttet ut ganske så ofte med den om vifta står på fult ..

Det lønner seg å ha en vifte-løsning som ikke må gå på full fres hele døgnet for å holde tritt med ønskelig luftsirkulasjon i gro-rommet. Derfor råder jeg deg til å kjøpe en vifte som trekker såpass, at du kan ha den på under halv fart. Da bråker det vesentlig mindre og vifta varer lengre. ;) 150mm burde være bedre... "Rookie mistake" å gå for underdimensjonert ventilasjon har maaaange gjort før deg. Husk det er på lukta du blir busted. 

Edited by Dr Dank

Salatdyrkern
1 time siden, Dr Dank skrev:

Det lønner seg å ha en vifte-løsning som ikke må gå på full fres hele døgnet for å holde tritt med ønskelig luftsirkulasjon i gro-rommet. Derfor råder jeg deg til å kjøpe en vifte som trekker såpass, at du kan ha den på under halv fart. Da bråker det vesentlig mindre og vifta varer lengre. ;) 150mm burde være bedre... "Rookie mistake" å gå for underdimensjonert ventilasjon har maaaange gjort før deg. Husk det er på lukta du blir busted. 

Den må jo forsåvidt ikke gå på fullt, tenkte bare dette ble nødvendig under tørking i 14 dagers tid hvis lukta blir for drøy. Mener du jeg har for liten ventliasjon ? den bytter da ut luften mere enn vært 5 min som det står i dyrkeboken (trodde jeg?)

Ja det er jo akkuratt det, lukten folk ofte ryker på.

• Like 1

Salatdyrkern
2 timer siden, Dr Dank skrev:

De gjør definitivt jobben :) Men det hadde strengt tatt holdt med ett panel til 1x1m. 

Selv bruker jeg 240w altså en fjerdedel av hva du har bestilt, i 80x80cm telt. Det er helt perfekt ;) 

Dette er en ligning på hvor mye lys du skal pr kvm gro-rom: 

Antall kvm groplass (1 kvm) ganger  Hvor mye lys du ønsker skal nå plantene dine (i de fleste tilfeller er 750 PPFD ideelt) = Total PPFD oppnådd = 750  Dette tallet deles på hvor effektivt lyset ditt er. (Dette kaller vi PPFD/watt) HLG sine QB 288 V2 har blitt mål til en effektivitet på 2,05 uMol/PPFD/watt. 

Regnestykket blir som følger:

1 kvm telt X 750/ 2.05 = 365 watt er det du trenger til 1x1 meter

Hør på Shane fra Migro han vet hva han prater om mht til gro-lys. Hvis du skjønner hva han prater om er dette veldig logisk;) Bare et tips! Du kan jo evt kjøre begge lampene på under 50% ;) 

Skal gro i 2 etasjer og skille av 2 rom i teltet så da trenger jeg 2 ^^ men de kan dimmes ja så kan skru de ned på 2/3 deler av max så burde det jo funke fjell. Kan jo eventuelt dimme til opp igjen på siste finish av growen hvis det har noe hensikt ^.^

• Like 1

Salatdyrkern
16 minutter siden, 5ern skrev:

Jeg har denne

https://dyrkehuset.no/nb/ventilasjon/vifter/flakt-prima-klima125-400mh.html

I et telt på 1,5x1,5 å 2,35 høyt. Funker fjell for meg iallfall. Men skal oppgradere etterhver til 200-250mm. Greit å ha det overdimensjonert som de fleste her sier.

Greit utsug det ja  ! :P aha skjønner, dere mener selve røret bare ? 150-200 mm i diameter for å få mer gjennomstrømning. Eller det gir jo egentlig ikke så mye mening når hullet igjennom i vifta og kullfilter bare er 125mm :P dere mener kansje hele skiten ?

• Like 1

5ern

Må bytte ut hele skiten da ja. 

jiffemann

Det hørest ut som han har utstyret allerede, da ville eg brukt det en grow eller 2 tbh. Det er "godt nok", men viftestøy er nok noe du kommer til å legge merke til. Men du skal ikkje vere redd for lukta.

• Like 1
  • Thanks 1

Salatdyrkern
3 timer siden, 5ern skrev:

Må bytte ut hele skiten da ja. 

okey, blir ikke denne growen med mindre jeg lukter weed uti gata.

• Like 1

Salatdyrkern

Da fikk jeg lagd meg profil til å poste bilder :) idag er det 5 uker siden de gikk i jorden(coco). https://imgur.com/a/jMtvtnO syntes de er veldig små men har brukt litt LST. Målte den største til 16 cm igår.

• Like 1

5ern

Herlig! De så kanskje litt små ut til å være 5 uker, men vanskelig å se med lyset på

• Like 1

Salatdyrkern
53 minutter siden, 5ern skrev:

Herlig! De så kanskje litt små ut til å være 5 uker, men vanskelig å se med lyset på

De er ganske små, serlig den til venstre :P Men skal få tatt bilder i ordentlig lys når det er natta for Mari og Janne ^.^

• Like 1

Dr Dank

Du har nok ikke for lite avtrekk. Men det kan være greit å legge litt ekstra i luft for å unngå det verste av bråket. ;) Om du kjører avtrekk som normalt, er nok ikke lukt noe å bekymre seg for nei. 

Men skal du ha 2 egt i et telt på 1x1x2 meter ???  Det blir trang i høyden, også varmt da gitt...

Hvis pottene er på ca 15 liter er de omtrent 25- 30 cm høye. Selv en autoplante blir fort 50-70 cm i høyden, og alt der har du jo ikke plass til lyset tilslutt. Synet bare det hørtes litt rart ut... Kjøp et telt til du ;) 

Salatdyrkern
2 timer siden, Dr Dank skrev:

Du har nok ikke for lite avtrekk. Men det kan være greit å legge litt ekstra i luft for å unngå det verste av bråket. ;) Om du kjører avtrekk som normalt, er nok ikke lukt noe å bekymre seg for nei. 

Men skal du ha 2 egt i et telt på 1x1x2 meter ???  Det blir trang i høyden, også varmt da gitt...

Hvis pottene er på ca 15 liter er de omtrent 25- 30 cm høye. Selv en autoplante blir fort 50-70 cm i høyden, og alt der har du jo ikke plass til lyset tilslutt. Synet bare det hørtes litt rart ut... Kjøp et telt til du ;) 

Bråket går greit for min del, sover som en stein så å si vær natt med teltet og vifta klin oppi senga. Så greit å få bekreftet at det med lukt skal gå fint ^^. Ja vill nå prøve på det med 2 etasjer, jeg skrur da ned varmen ellers i leiligheten og stiller opp avtrekket. Jeg kommer til å ta LST til next lvl for å få plass i høyden. Går det ikke så går det ikke og går da til innkjøp av nytt telt(og må finne meg en større leilighet), har 9 X 8,5L potter som er 19 cm høye og lysene er jo veldig tynne plater og den strømboksen på toppen (ca 10cm).

• Like 1

Dr Dank
3 minutter siden, Salatdyrkern skrev:

lysene er jo veldig tynne plater og den strømboksen på toppen (ca 10cm).

Joa tynne er de, det "sparer" noen cm. Men de skal like vel ha en 60 cm avstand til kronen ved seedlings, og mellom 30-45 cm i blomst. Hvis ikke brenner du bladene.

"Boksen"/driveren kan du bare skru av eller fjerne fra heat-sinken (den sorte plata med riller) for å minske varmen på innsiden av teltet. Monter den heller på utsiden av teltet ved siden av dimmer og annet el-ræl. Hvis du har kjøpe fra Meijiu er det lett å modifisere ledn og kobl for å passe ditt oppsett. 

For å få bukt med høyde kan du prøve deg på topping (autos er ikke så glad i det, men de blir hvertfall lavere hehe) alternativt er super-cropping det mest effektive mht til høyde, evt prøv deg frem med en tidlig SCROG også. 

Det er ikke noe galt i å prøve nei, går det så går det, hvis ikke kan du bare kjøpe nytt telt evt selge en lampe, elr flytte. Lykke til uansett! :)

Salatdyrkern
1 time siden, Dr Dank skrev:

Joa tynne er de, det "sparer" noen cm. Men de skal like vel ha en 60 cm avstand til kronen ved seedlings, og mellom 30-45 cm i blomst. Hvis ikke brenner du bladene.

"Boksen"/driveren kan du bare skru av eller fjerne fra heat-sinken (den sorte plata med riller) for å minske varmen på innsiden av teltet. Monter den heller på utsiden av teltet ved siden av dimmer og annet el-ræl. Hvis du har kjøpe fra Meijiu er det lett å modifisere ledn og kobl for å passe ditt oppsett. 

For å få bukt med høyde kan du prøve deg på topping (autos er ikke så glad i det, men de blir hvertfall lavere hehe) alternativt er super-cropping det mest effektive mht til høyde, evt prøv deg frem med en tidlig SCROG også. 

Det er ikke noe galt i å prøve nei, går det så går det, hvis ikke kan du bare kjøpe nytt telt evt selge en lampe, elr flytte. Lykke til uansett! :)

Takk for godt tips med å montere på utsiden av teltet ! Ja kommer til å toppe dem, vet dette med auto så vill prøve å unngå å toppe disse om det er mulig. okey, da blir det vell noe super-cropping og tidlig SCROG ^^ lager folk nettet selv eller kjøper dere ferdig nett med masker i ? 

Jepp, flytting kommer før eller siden uansett i og med at leiligheten er liten og ikke egnet til groing og heller ikke godt egnet til mer enn 2 besøkende av gangen. pga. plass.

Kan ikke vente til høsting, det klør i fingrene og det kan ikke komme fort nok. 

Tusen Takk! :)

• Like 1

5ern

Skal vell i utgangspunktet ikke toppe en auto men men :P Henger den ene litt? eller bare ser det sånn ut? Muligens normalt det, tror kanskje min også gjorde det litt når jeg tenker meg om :P

• Like 1

Salatdyrkern
3 timer siden, 5ern skrev:

Skal vell i utgangspunktet ikke toppe en auto men men :P Henger den ene litt? eller bare ser det sånn ut? Muligens normalt det, tror kanskje min også gjorde det litt når jeg tenker meg om :P

Dette er ikke auto planter.. toppet dem tidlig. Ja føler kanskje de henger litt i bladene men tror ikke det er noe unormalt.

• Like 1

5ern

Ånei, trodde sikkert det siden du skulle dele opp teltet hehe :P Nei hadde en periode der de hang litt til meg også.

• Like 2

5ern

Herregud, ikke rart jeg har slitt med tempen. Tempmåler har vært på utsiden av teltet :bigsmile:

• Haha 3

Salatdyrkern

Da hadde man vært i Dk og hentet 29 frø ^^

6 forskjellige strains av typen: Amnisia Haze feminiserte, Jack Auto feminiserte, Super Lemon Haze Feminiserte(Super Shining silver Haze),

Wite Widow feminiserte, Northen Ligth feminiserte, Stress Killer CBD Auto (står ikke noe om de er feminiserte, noen som vet? er ifra Royal Qeen Seeds). 

Så dette blir gøy ^.^

• Like 1
  • Thanks 1