Jump to content
Sign in to follow this  
Salatdyrkern

Første Grow! setupen

Recommended Posts

5ern

Jeg handla nettopp samme calmag men ikke testa enda xD

• Like 1

Salatdyrkern
1 time siden, 5ern skrev:

Jeg handla nettopp samme calmag men ikke testa enda xD

funker nok helt topp i og med det skal være ett skikkelig merke 8-)

Dr Dank

Når du har temp opp mot 30 grader og over i blomst, er det fare for rotråte, nute-burn ( pga av vann transpirasjon, som også gjør at du må vanne oftere), powdery mildew og mugg (spes ved høy RH), strekk, og visning grunnet minskende oksygen i rot-sonen. Ideelt er 26 grader i blomst. 

Høy temp generelt i blomst kan resultere i treg vekst og mindre yield og nedsatt potens/styrek iom at terpener brenner opp ved høy temp. 

Sliter du enda med temp, kjøp en AC eller prøv med Co2. Med Co2 kan man gro i temp opp mot 34 grader uten prob. Men det kan være stress med Co2 og telt med god sirkulasjon, da man ofte suger ut Co2 av teltet før det får gjort nytte for seg. Hvis du ikke er så redd for lukt eller lys, kan du jo bare åpne opp litt i teltet. Eller du kan dimme lampene, husk at 700 ppfd er nok for cannabis i blomst og med to 480w QB-oppsett på full fres blir det fort varmt og antagelig ganske mye lys. Om du sjekker ppfd-charten på HLG sine HLG 550-lamper som er tilsvarende det du har, ser du at ved 60 cm høyde får du 735 ppfd i midten av teltet, og du som skal ha planter i to etg, har ikke så stor plass i høyden:) Dimming er det jeg kan se det enkleste og beste for både strøm-regn og planter. ;) 

Edited by Dr Dank
  • Thanks 1

Salatdyrkern
22 timer siden, Dr Dank skrev:

Når du har temp opp mot 30 grader og over i blomst, er det fare for rotråte, nute-burn ( pga av vann transpirasjon, som også gjør at du må vanne oftere), powdery mildew og mugg (spes ved høy RH), strekk, og visning grunnet minskende oksygen i rot-sonen. Ideelt er 26 grader i blomst. 

Høy temp generelt i blomst kan resultere i treg vekst og mindre yield og nedsatt potens/styrek iom at terpener brenner opp ved høy temp. 

Sliter du enda med temp, kjøp en AC eller prøv med Co2. Med Co2 kan man gro i temp opp mot 34 grader uten prob. Men det kan være stress med Co2 og telt med god sirkulasjon, da man ofte suger ut Co2 av teltet før det får gjort nytte for seg. Hvis du ikke er så redd for lukt eller lys, kan du jo bare åpne opp litt i teltet. Eller du kan dimme lampene, husk at 700 ppfd er nok for cannabis i blomst og med to 480w QB-oppsett på full fres blir det fort varmt og antagelig ganske mye lys. Om du sjekker ppfd-charten på HLG sine HLG 550-lamper som er tilsvarende det du har, ser du at ved 60 cm høyde får du 735 ppfd i midten av teltet, og du som skal ha planter i to etg, har ikke så stor plass i høyden:) Dimming er det jeg kan se det enkleste og beste for både strøm-regn og planter. ;) 

Fått ned tempen til rundt 26 nå :) vill ikke kjøre Co2 akkuratt av den grunn av at jeg også har tenkt at det bare blir sugd rett ut, gir ganske mening. Har lyset 50 Cm over den høyeste planten nå og satser på det er grei høyde.

Også en liten update etter jeg bare pottet om de 2 siste plantene og ryddet i teltet: https://imgur.com/a/TO4qFmA

Edited by Salatdyrkern

5ern

Kan fint senke det litt nærmere så lenge det dekker området tror jeg :), jeg prøver å ha den ca 30cm over og det er 480w. hvilken kelvin har du på lysene? Jeg har 3500k og mitt er en del hvitere.

Ser bra ut da! :D

Edited by 5ern
  • Like 1

Salatdyrkern
10 minutter siden, 5ern skrev:

Kan fint senke det litt nærmere så lenge det dekker området tror jeg :), jeg prøver å ha den ca 30cm over og det er 480w. hvilken kelvin har du på lysene? Jeg har 3500k og mitt er en del hvitere.

Ser bra ut da! :D

Okey da senker jeg de :D, jeg kan dimme og har 3000k-3500k-4000k så renger med det er noe sånn som at hvis det er dimmet til bunn så er det 3000k og på top 4000k mine lys er også 480 watt :) mine er også ganske hvite men ser kansje ikke sånn ut på bildet. Takk ! :D

5ern

Kan du dimme mellom 3000k og 4000k? Er det ikke bare watten du justerer? Jeg også har dimmer men det går kun på lysstyrken iallfall.

Salatdyrkern
2 minutter siden, 5ern skrev:

Kan du dimme mellom 3000k og 4000k? Er det ikke bare watten du justerer? Jeg også har dimmer men det går kun på lysstyrken iallfall.

Ja har også bare dimmer på lys styrken, har ikke så mye peiling på Kelvin vet bare at det er noe sånn som rundt 3000k i blomst og rundt 6000k eller noe i veg. som er optimalt

5ern

Merka noe forskjell etter du bytta lys da? Mine buds utvikla seg mye bedre med kinakruttet!

OGrow

På alibaba står det 3000k 3500k 4000k for det er de du kan velge mellom, men du kan ikke justere kelvin. Dimmeren går på lysstyrke (watt), ikke farge på lys. Du har nok 3000k

Edited by OGrow
  • Like 1

Salatdyrkern
27 minutter siden, 5ern skrev:

Merka noe forskjell etter du bytta lys da? Mine buds utvikla seg mye bedre med kinakruttet!

Merker litt utvikling av buds ja, de skyter mere ut på en måte, de er jo ikke i blomst enda og har bare stått 2 døgn med det lyset så blir gøy og følge med nå når ukene går :)

Salatdyrkern
16 minutter siden, OGrow skrev:

På alibaba står det 3000k 3500k 4000k for det er de du kan velge mellom, men du kan ikke justere kelvin. Dimmeren går på lysstyrke (watt), ikke farge på lys. Du har nok 3000k

Ja okey. Nei det er jo sant det kan ikke stille farge specter. Har nok sikkert det ja.

OGrow

Ikke noe galt i det. Mister muligens litt vekst, men blomstrer mye bedre.

Lykke til med prosjektet!

• Thumbs up 2

Salatdyrkern
12 minutter siden, OGrow skrev:

Ikke noe galt i det. Mister muligens litt vekst, men blomstrer mye bedre.

Lykke til med prosjektet!

Blir ekstra gøy med blomst ja :joint: Tusen Takk! :D Lurer på om jeg har lyst til å sette den ene i blomst snart ! ^^ 

Edited by Salatdyrkern

5ern

Lenge igjen til de skal i blomst da? :D

Salatdyrkern
18 minutter siden, 5ern skrev:

Lenge igjen til de skal i blomst da? :D

Har 2 stykker som er 7 uker imorgen og den ene av de ser egentlig klar ut til blomst. Også har jeg jo de frøene jeg kjøpte i DK her for litt siden og de 5 stykk er 8 dager gamle også har jeg 3 stykk som er 14 dager gammle. Kan egentlig starte blomst på den ene på 7 uker Så fort jeg får delt inn teltet. Trenger hjelp av en kompis med bil for å få ordnet det så det står egentlig litt på han akkuratt nå :P 

Edited by Salatdyrkern
  • Thumbs up 1

jiffemann

Det er det kun du som kan si, hvor stor vil du de skal bli osv osv. Men ja, den KAN blomstres helt fint.
Ser ut som den kunne trengt litt mer Nitrogen tho, litt lysegrønn, ser det ut til.

• Thanks 1

Dr Dank
20 timer siden, 5ern skrev:

Jeg har 3500k og mitt er en del hvitere.

Du kan ikke se forskjell med øye på 3000 eller 3500 k hvertfall ikke når de er dimma ;)  Mine 3000k er også litt gulere når jeg dimmer. 

Salatdyrkern
25 minutter siden, jiffemann skrev:

Det er det kun du som kan si, hvor stor vil du de skal bli osv osv. Men ja, den KAN blomstres helt fint.
Ser ut som den kunne trengt litt mer Nitrogen tho, litt lysegrønn, ser det ut til.

Skal gi den litt mere cal/mag da :) og flipper den i blomst så fort som mulig :bag:

5ern
2 timer siden, Dr Dank skrev:

Du kan ikke se forskjell med øye på 3000 eller 3500 k hvertfall ikke når de er dimma ;)  Mine 3000k er også litt gulere når jeg dimmer. 

Det vet jeg for så vidt, så bare ut som om det var en del forskjell utifra bildet :P

Salatdyrkern

Vannet plantene nå med en ph på 5,9 og målte avrennsvannet og det var 6,9 :O var ikke det litt mye forskjell, mulig jeg burde kjøre en flush som Dr.Dank har rådet om.

Dr Dank

Mål EC ikke Ph :) Ph angir ikke hvor mye næring du har tilført, det gjør derimot EC...

"Aldri" flush midt i en grow. Med mindre det er helt nødvendig, og selv da er det ikke ideelt ;) Om differansen på EC mellom mating og run-off er høy, bruk heller bare Ph-regulert vann uten næring, neste gang du vanner og mål EC på nytt. Jeg kalte det bare en "miniflush", det var kanskje litt dumt mtp misforståelser. 

Edited by Dr Dank

Salatdyrkern
1 time siden, Dr Dank skrev:

Mål EC ikke Ph :) Ph angir ikke hvor mye næring du har tilført, det gjør derimot EC...

"Aldri" flush midt i en grow. Med mindre det er helt nødvendig, og selv da er det ikke ideelt ;) Om differansen på EC mellom mating og run-off er høy, bruk heller bare Ph-regulert vann uten næring, neste gang du vanner og mål EC på nytt. Jeg kalte det bare en "miniflush", det var kanskje litt dumt mtp misforståelser. 

Jeg har ikke kjøpt meg EC måler enda desverre. Føler jeg har brukt enorme summer på utstyr nå, er vell oppe i 30 lapper elns. Får ta det ettervært for nå er kontoene mine mere en skrapa :P