Jump to content
Sign in to follow this  
5ern

Cal/mag mangel?

Recommended Posts

5ern
  • Lampetype (HPS/MH/CFL): Led
  • Wattstyrke: 720 (480+240)
  • Lampens avstand til plantene: 480w ca 22=45cm, noe ujevne topper, 240w er ca 30cm.
  • Lys-syklus(12/12, 24/0 etc): 12/12

• Temperatur i rommet:22-25
  • Evt temperatur i medium: 18 i vannet
  • Luftfuktighet (sjekk både dag og natt): ca 40
  • Ventilasjon (type vifte, kontinuerlig/periodevis?): kontinuerlig utsug.

• Type og mengde medium (i liter): vann, dwc
  • Næringstype (fabrikat): General hydroponics
  • Blandingsforhold, næring: 15ml gh bloom, 10ml gh micro og 5ml gh grow per 10l vann ca.
  • Har du hull i bunnen av pottene?:

• Alder på plantene: 7-8 uker
  • Evt hvor lenge i blomstring: 3 uker
    • Høyde på plantene: 60-70 cm
  • Strain og produsent: Og kush, dinafem
  • Fra frø eller stikling: frø

• Vanningsfrekvens(RW/Coco):
  • pH i næringsvann: 5.8
  • pH i drikkevann: ca 7-7.5
  • EC i næringsvann: 2.2
  • EC i drikkevannet: 0.2
  • Luftkilde til vannet(DWC): 1800l/t luftpumpe.

Har fått noen flekker på bladene, mistenker calsium eller/og magnesium mangel, men noen som kan bekrefte? har Tilført en god del calsium og magnesium.

https://imgur.com/a/mxX1iTp

https://imgur.com/a/pVVIIXn

•  
Edited by 5ern

Dr Dank
På 11.11.2019 at 18.48, 5ern skrev:

EC i næringsvann: 2.2

Sjukt høy EC da!!! Jeg legger meg på 0.8 (1.2-1.4 anbefalt av Canna) og du ligger 2.2. Mulig det er noe av årsaken til burn!?? 

jiffemann

ec_ppm_conversion_chart.png

Eg ligger normalt på 1400ppm, som avhenging av hvilket utstyr en bruker til å måle med, altså 0.5, 0.64 eller 0.7 skalaen, er 2,8 - 2,2 eller 2,0 EC

PPM:
Seedlings: 100-250 (nutrients aren't needed here, hence there's not a lot of particles needed)
First Half of Vegging Cycle: 300-400 (this is usually after you transplant, which still doesn't require many nutrients)
Second Half of Vegging: 450-700 (you'll start giving your plants more nutrients at this stage)
First Half of Flowering: 750-950 (your plants will be eating more as they grow, so they'll be taking in more nutrients)
Second Half of Flowering: 1000-1600 (this is when your plant's eating the most, especially if you give it additives)
End of Flower, Entering Harvest: As close to 0 as possible (this is when you'll be flushing your plants, so you don't want there to be a lot of particles leftover)

5ern
5 timer siden, Dr Dank skrev:

Sjukt høy EC da!!! Jeg legger meg på 0.8 (1.2-1.4 anbefalt av Canna) og du ligger 2.2. Mulig det er noe av årsaken til burn!?? 

Er det nuteburn da? Det var først på 2,6-2.8 jeg begynte å se at tuppen på bladene var brent. Jeg så også at det hadde lekket ut litt vann fra en av bøttene i teltet. Viste seg at den planten med mangler hadde tetta slangen slik at det ikke ble noe sirkulasjon. Den bøtta holdt også på å renne over (den har vell gjort det et par ganger, derfor det var vannsøl.) Så tipper det kan ha noe med saken å gjøre. Planten ved sidenav viste ingen tegn til mangler. Bytta reservoar i går og la meg på 1.9ec, men tar mye lengre tid enn før å blande ut både ph justering og ec for å få rette verdier. Ene karet hadde 4 ca i ph mens det ved siden av hadde 5.8, og da var alle slanger åpne så det var sirkulasjon.

https://imgur.com/a/5rgMoF4

Bladene på toppene på den andre planten har begynt å krølle seg litt, men kun de nærmest lyset. ca 30cm fra led lampa, har flytta litt lengre unna nå. Ser også at budsene der er mindre utvikla enn de lengre unna lyset. Er de solbrent kanskje?

Edited by 5ern

Dr Dank

Ser jo at Jiffeman ligger på ca samme EC som deg, det er mulig at det er jeg som low-baller næringen, men jeg er vant til å redusere mengden næring ned til 1/3 av anbefalt dose. Da jeg som regel hittil har grodd autos. 

5ern

I veg-fase gjorde jeg det samme med næringen, men ser at under blomst tåler den ganske mye.

Dr Dank

Titta litt på bildene dine. Det kan se ut som magnesium mangel... 

Men så er ikke jeg noen ekspert på sykdommer/mangler heller. Er det lik spredning på hele planten? 

5ern

Ja ganske.

5ern

Sjekka med en på engelsk forum og han mente jeg kjørte altfor høy ec. Max 1 burde jeg ha sa han men sist jeg hadde det var sent i veg fasen.

Dr Dank

Høy EC ja. Det var min første reaksjon også. Har du ec måler er det jo ikke no stress å måle. Hvis ikke kan du jo bare redusere næring med 60%.

Edited by Dr Dank

5ern

Måler ec kontinuerlig, greia er at jeg har lagt meg på litt over 2 ec i kanskje 2 uker uten problem, var først da jeg nærma meg 2.6-2.9 at det begynte å bli trøblete.

1 ec som han ene foreslo hadde jeg nest siste uka før jeg satte de i blomst.

Men nå har jeg bare ph vann i tanken og skal fylle på næring i morgen så de for sulta seg og dratt ut den næringa som er igjen. Viser 0.3 ec nå.

Edited by 5ern

Dr Dank

Jeg har nesten alltid holdt meg under 1 i ec ms/cm. Jeg har en ebay-måler den fuker helt fint. ppm gidder jeg ikke begi meg inn på, da du ser hvor variabelt det er med tre forskjellige tabeller. Keep it simple. Men det er jo som kjent flere måter å gro på.  Noen strains tåler mer og skal ha mer næring også. Så det er jo alltid nok av fallgruver når man er generelt uerfaren i landbruks og gro-faget som jo noen er her inne, inkl meg selv. Men det er jo nettop ved å dele erfaringer at man kan hjelpe hverandre til å unngå de samme feilene. Jeg tenker på å sette igang med R-DWC om ikke så alt for lenge selv, så det er jo intr å høre hva du driver med på en måte. Da kan jeg ta lærdom av dine erfaringer uten å måtte stille tusen spørsmål.

5ern

Jeg kjøpte ferdig rdwc https://www.mikrogartneriet.no/products/aeros-iv-master

Men de røra vannet sirkulerer mellom er for små, allerede plukka ut noe røtter derfra. Også er det helt jævlig å få det tett så jeg vurderer akvariesilikon eller kanskje Coco neste gang. Ellers er det ganske greit å styre med synes jeg.

Dr Dank

Jeg har sett på det samme systemet som du bruker, og jeg kom frem til etter mye titting på DIY prosjekt og forskjellige R-DWC system, det samme som du nå konstanterer. At sirkulasjonen er litt underdimensjonert. Har funnet ut at man burde gå for minimum 1" dim på rør/sirkulasjon. Ser jo på flere dyrere sett at de bruker opp til 3" PVC med skikkelige koplinger og pumpe på bla 1500 l/t. Du kan jo evt bare "trimme" ditt sett litt med større dim på rør, da slipper man at røttene tetter og man får sirkulert og lest av EC og PH fortere. Man trenger bare kjøpe ny pumpe med større kapasitet og større rør med koblinger, så lenge man har bøtter, luft-steiner og alt det andre... Om du sjekker Alien-Dwc <--(link) så ser du hva du burde skite etter mht rør og dim. Du har jo alt firkantede bøtter, så om du går for noe ala det de bruker der, så slipper du unna med lekkasjer vil jeg tro. 

5ern

Ja tror jeg må gjøre noe sånt ja. Lekkasjer kan fikses med akvariesilikon men at rørene er tette er nesten verre. Hvor for man handlet koblinger osv?

Dr Dank

Jeg har ikke funnet noen spesifikk "dwc- merke" som selger PVC rør og koblinger i den dimmen løst. Men det er mange som selger de delene man treger, Ahlsell og andre som driver med vann og avløp. Muligens Jula, Clas Ohlson, Bauhaus etc har noen deler i sitt sortiment. 

https://www.ahlsell.no/33/elektro/gr.-11---25-installasjonsmateriell/12-koblingsmateriell/kabelror/pvc-ror/1211359/ 

Koblinger, pakninger og de delene der. Er jeg ikke sikker på hva heter rett og slett. Det er vel no rørlegger-lingo for disse delene som med alt annet. Stikk innom en butikk og hør hva antall meter med rør koster, og spør etter vanntette koblinger som passer i samme slengen. Enten for liming eller skru...