Jump to content
Sign in to follow this  
Dr Dank

HLG/Meijiu The Real Truth a bout China-LED

Recommended Posts

Dr Dank

Hei allemann. 

Som de fleste som er nogenlunde aktive her inne har fått med seg den stadige spørsmålet som kommer opp gang på gang. Nemlig hvilket lys er det beste? Det er jo som kjent ikke en spesifikk lampe som kan ansees som "den beste lampen", men det er ikke til å stikke under en stol at LED er i vinden, og har kommet seg vesentlig de siste fem åra, særlig de siste to. Da spesielt Quantum Boards, LED-strips  og COB´s. (Jeg utelater COB´s i denne omgang da jeg ikke har lest meg nevneverdig opp på det :).)

De fleste LED strips og QB er produsert med enten LM501C, LM301B/H (H er de nyeste mest effektive) dioder fra Samsung, eller andre dioder fra Osram. LED er lys er kjent for å være en del dyrere i innkjøp enn HID, og det er kanskje derfor noen enda ikke vil investere i disse. Særlig med priser som man ser på de som tilbyr skikkelig kvalitets LED, HLG, Fluence, ChilLEDtech, Growmau5, TGSC, etc... Et oppsett på 500 - 600 watt selges gjerne for alt fra $800 - $1100 uten frakt og merkostnader. Som er avskrekkende mye penger for lys alene, spør du meg. Særlig dyrt blir det hvis man skal gro på flere kvadratmeter. 

Men det finnes jo en del driftige folk i gro-samfunnet som ikke er tilfreds før de har funnet en måte å lage kvalitets-lys selv, med riktig hardware og know-how, til en brøkdel av hyllepris. Det har også vokst fram en vanvittig marked for LED-grolys typ QB og LED -strip oppsett i Kina som er meget smart og ikke overse. Fordet det de leverer til så redusert pris, faktisk er meget potente gro-lys. Spørsmålet som naturligvis følger i kjølevannet av dette er... -Hvordan er det mulig for dem å tilby QB´s til en tredjedel av prisen, her må det være noe fishy?? Dette er jo tross alt Kina-lys vi snakker om her! Disse driftige menneskene som lager egne lamper og lodder hver jævla diode selv, vet hva som er fake og ikke for å si det sånn, og det er IGNEN tvil! Det er noen Kinesiske produsenter som bruker fake lm301b dioder, og det kan være fint å finne ut hvem disse er. Dette kan sees på en såkalt sommerfugl-kobling bak på hver diode, hvor intrikat de er konstruert, eller mangelen på det. 

"Problemet" med Kina-QB er at de oppgir (høyst sannsynlig alle produsenter) at de bruker dioder fra "beste" bin. Saken er at det ikke er noe som heter "beste" bin. Bin`en på en diode avgjør hvilket fargespectrum den hører til, og altså ikke "kvaliteten" på dioden sådan. Måten dioder produseres på gjør at resultatet/kvaliteten ikke er konsistent og dioder må derfor sjekkes enkeltvis. Dette avgjør bin på en diode, den leses av en maskin ila noe sekunder når dioden blir testet. Så det vil igjen si at for et QB med 3500k må man finne dioder som passer det spectrumet, altså fra en spesifikk bin som har dioder som matcher 3500k. Når Kina-produsentene (la os kalle de det) kjøper dioder kjøper de i bulk og det som er til overs fra Samsung og Osram og bruker vilkårlig dioder uten å sjekke bin. Dette resulterer i at du faktisk risikerer og få en lampe på 3200-3800 k hvis du bestiller en 3500k. Det anslås at kun 5 av 500 lamper fra alibaba er så godt som spot on på spectrum, bare ved ren tilfeldighet. 

Jeg må si innledningsvis var jeg helt uenig med det jeg leste. Siden resultatene mine og det jeg kan se her inne fra er at disse lysen funker som bare det! Men det er nok riktig antatt at Kina-QB er ikke er helt på høyde med HLG og de proffe sine oppsett. Jeg skjønte etterhvert at dette var en kar som viste hva han snakket om, så det var ikke mye å betvile der!  Men det som var så oppløftende å lese, var at han på ingen måte disset eller snakket Kina-kopiene ned! Han hadde opptil flere selv og var meget happy med de. Så når man tenker seg om....!? Er det så jævla farlig for oss som gror hjemme at fargespekteret ikke er 100%  på 3500 k eller hva enn man ønsker, når man ser hvor bra blomster lampene produserer. Både meg selv og flere andre inkludert mener det ikke er et reelt problem mht potens, yield, str etc. 

Så da kan man spørre seg igjen, hva faen er det HLG og de andre tar så seg så jævla godt betalt for? Er det hele en scam fra deres side? Er det lille ekstra i kvalitet de proffe levere verdt den ekstra stive prisen? I say nope!

Men døm gjerne selv og kom med egne meninger... :) Legger ved en vid nederst (forsåvidt uten sammenheng til innlegget jeg leste) 

Edited by Dr Dank
  • Like 1
  • Thumbs up 1

5ern

Skal se videoen i morgen, men du kom med noe info som jeg ikke var klar over her. Jeg har nettopp kjøpt kina-led selv. Er rimelig fornøyd med dem også. Interessant!

• Like 1

Dr Dank

Og da har jeg heller ikke tatt med differansen i cri  (colour rendering index) mellom proff-lysene og Kina-kopiene. siden Kina-prod ikke oppgir cri verdier. Jo høyere cri jo bedre. 

Cri er en måleenhet som omtaler hvor nøyaktig en lyskilde gjengir et objekts sanne fargespekter. 

Kelvin er en måleenhet som omtaler hvilket farge lyskilden gir. 

Fyi! :)

Edited by Dr Dank
  • Like 1

jiffemann
6 minutter siden, Dr Dank skrev:

Jo høyere cri jo bedre. 

Eh, det kan diskuteres til en viss grad faktisk.
Høyere CRI kan resultere i mindre lumens per watt.

Sitat

That would be nice, but high CRI LEDs typically have a lower luminous efficiency than their 70-80 counterparts. So you're potentially losing photosynthetic photons for the benefit of better color rendering to the human eye.

https://www.rollitup.org/t/does-cri-make-a-big-difference.929788/

• Thanks 1

Dr Dank
6 minutter siden, jiffemann skrev:

Eh, det kan diskuteres til en viss grad faktisk.

Seff seff! Jeg mener inntill en viss grad. Det gjelder forsåvidt det meste hehe! 

I noen applikasjoner er 100 cri det beste. Men ikke til groing som man kan skjønne :) 

• Haha 1

jiffemann
34 minutter siden, Dr Dank skrev:

Men ikke til groing som man kan skjønne :) 

Ikke så bastant der heller :P heheh, alt er "relativt", høy CRI gir generelt sett mer "blått", aka nærmere 450nm, "rødt", aka nærmere 700nm, som gjør at om du ønsker rødere lys, aka lavere kelvin, feks enten til blosmtring lys, eller du ønsker mer stretch i vegge-lyset, så kan høy cri vere å foretrekke selv til groing ;) Så skal en få alt til å klaffe 100% må en sannelig holde tunga beint i munn. Men samtidig, dette er snakk om prosenter, om ikkje promiller i forskjellig effektivitet i den virkelige verden, så folk flest trenger egentlig (aldri) dukke så dypt ned i læreboka før de bestiller seg dyrkelys :D 

• Thumbs up 1
  • Thanks 1

Dr Dank
7 minutter siden, jiffemann skrev:

i den virkelige verden, så folk flest trenger egentlig (aldri) dukke så dypt ned i læreboka før de bestiller seg dyrkelys :D 

Takker for feedback! 

Knowledge is power :)

Er klar over at mer blått er å foretrekk ihh til veg. Men i innlegget du linket til er det en (CobKits) som hevder 90 cri gir mer rødt over 700 nm. Siterer ;

90 cri has more red above 700 which promotes both emerson effect and some people say it helps finish faster. 

En annen følger opp med; 
This is really an unknown. By the traditional definition of the PAR spectrum (400-700 nm), most 90 CRI lighting will produce less photosynthetic photon flux per watt than 80 CRI. However, as CobKits stated, it is known that wavelengths over 700 nm have an effect on photosynthesis despite being outside of the traditional PAR range.

Så da ble jeg litt usikker, hva mener du med høy cri. Trodde 90 var relativt høyt. Eller tar CobKits feil? 
Leser også at andre har opplevd at høy cri gir stretch, og man oppnår da ikke mye stretch med mer rødt lys! ?? Ble noen selvmotsigelser i det rollitup-innlegget. Eller så er det jeg som bare misforstår. 

jiffemann
8 minutter siden, Dr Dank skrev:

Takker for feedback! 

Knowledge is power :)

Er klar over at mer blått er å foretrekk ihh til veg. Men i innlegget du linket til er det en (CobKits) som hevder 90 cri gir mer rødt over 700 nm. Siterer ;

90 cri has more red above 700 which promotes both emerson effect and some people say it helps finish faster. 

En annen følger opp med; 
This is really an unknown. By the traditional definition of the PAR spectrum (400-700 nm), most 90 CRI lighting will produce less photosynthetic photon flux per watt than 80 CRI. However, as CobKits stated, it is known that wavelengths over 700 nm have an effect on photosynthesis despite being outside of the traditional PAR range.

Så da ble jeg litt usikker, hva mener du med høy cri. Trodde 90 var relativt høyt. Eller tar CobKits feil? 
Leser også at andre har opplevd at høy cri gir stretch, og man oppnår da ikke mye stretch med mer rødt lys! ?? Ble noen selvmotsigelser i det rollitup-innlegget. Eller så er det jeg som bare misforstår. 

Eg som skrev feil ! (Og tenkte feil) ! Takk for spørsmålet.

Høy CRI gir mer RØDT lys, som gir mer strekk.
Blått lys gir mindre strekk og mer bushy planter.

Edit:
Som eg skrev selv, om å gjøre å holde tunga beint i munnen :D 

• Thumbs up 1

Dr Dank

Ja det rettet på det meste  :) .

Jeg ble usikker på hva som plutselig var hva. høy cri, lav nm, rødt lys, stretch. blablabla:bigtounge: Den ene sier noe, en annen sier noe annet! 

Tror jeg skal gå å røyke meg en nattings jeg nå. Da blir alt meget klarere! :joint::joint::bag::sleep:

• Haha 1

Dr Dank
12 timer siden, 5ern skrev:

Skal se videoen i morgen, men du kom med noe info som jeg ikke var klar over her. Jeg har nettopp kjøpt kina-led selv. Er rimelig fornøyd med dem også. Interessant!

Jeg tror ikke vi som har kjøpt Kina-LED har noe å være misfornøyd med. De er fullt ut noe av det beste alternativet til gro-lys uansett :) Dette med bin, cri og hvor mye man kan stole på av info Kina-produsenter bruker for å selge lysene, har bare vært en "mistanke" jeg har hatt, siden første gang jeg leste ett innlegg om hvordan disse Kina-LED-produsentene opererer. Mistanken min ble bekreftet etterhvert som jeg leste flere og flere som åpenbart hadde mer peil på gro-lys enn det lille jeg kunne, kort fortalt kunne gjengi uavhengig av hverandre de samme forklaringene. Det er ikke dermed sagt at, det jeg postet i går stemmer 110% men jeg har ingen grunn til å tro noe annet. Derfor tenkte jeg at jeg ville dele "oppdagelsen" min med dere som har investert i disse lysene. Kunnskap er jo som kjent makt! ;) 

• Like 2

5ern

Ikke noe grunn til å tvile på det nei, men som du sier så har vi ikke noe å være misfornøyd med uansett, 720w kina-led danka lett ut 1000w hps for meg iallfall :D Men greit å vite sånt uansett!

• Like 1