Jump to content
Sign in to follow this  
Salatdyrkern

Solbrent ?

Recommended Posts

Salatdyrkern
  • Lampetype :LED
  • Wattstyrke: 480
  • Lampens avstand til plantene: 50-60 CM (har hatt de 30-40 cm også men heist igjen)

• Temperatur i rommet: 20-29 Grader
  • Evt temperatur i medium: 
  • Luftfuktighet: 40-70% har I perioder vært noe høyere enn 70%
  • Ventilasjon: Kontinuerlig utsug.

• Type og mengde medium (i liter): Coco og perlite 8,5L Potte med 2-3 cm Leca i Bunn.
  • Næringstype (fabrikat):BioBizz+Canna
  • Blandingsforhold, næring: Starter pack schedule+1Ml root juice Pr. Liter.
  • Har du hull i bunnen av pottene?: Ja

• Alder på plantene: 12-20 dager i Coco
  • Evt hvor lenge i blomstring:
  • Høyde på plantene: 5-10 cm
  • Strain og produsent: Forskjellige
  • Fra frø eller stikling: Frø

For jord:

• Vanningsfrekvens: vær 2-3 dag.
  • Med hvor mye vann?: 0.1 - 0.2 L
  • Hvor mange av vanningene er med tilsatt næring?: ingen forløpig
  • Pottestørrelse: 8,5L
  • Jordmix (merke + tilsetninger):Biobizz Coco Mix

https://imgur.com/dDFVcbK

https://imgur.com/XuEmZhW

Edited by Salatdyrkern

Dr Dank

Jeg tror som sagt at du bare søler på bladene litt ved vanning. Det er lett å treffe planten når den er liten. 

• Thanks 1

Salatdyrkern
5 minutter siden, Dr Dank skrev:

Jeg tror som sagt at du bare søler på bladene litt ved vanning. Det er lett å treffe planten når den er liten. 

Ja har nok sølt litt men har også spraya bladene litt (dumme meg). Ingen næring i vannet da men.

Dr Dank

Når sprayer du? Kan være best å spraye rett før lys av, og rett før lys på. 

Kan jeg spørre hvorfor du sprayer med vann? Har du riktig gro-miljø trenger du ikke spraye med vann. Grunnen til at man balanserer RH/Temp opp mot hverandre er for at planten skal ta opp fuktighet og næring igjennom røttene, eller gjennom bladverk ettersom hva som er ønskelig. Høy RH i seedlig fasen er for at rotsystemet ikke er riktig utviklet enda og man kan derfor ta opp mer vann gjennom bladene. Etterhvert som røttene har fått utviklet seg, kan man senke RH og høyne temp. Transpirasjon ved riktig balanse mellom RH/Temp gjennom bladene kjøler igjen ned planten (litt som når vi svetter) og er det man etterstreber i mid veg. Etterhvert når det er blomstringstid vil man ha ned både RH en del og temp litt. Høy RH i blomst kan gi mugg og råte, høy temp gir mindre potens og mindre yield. 

Hvis man sprayer, er det som regel for å tilføre noen typ av næring som da igjen taes opp fortere gjennom bladverk. Husk at blandingen MÅ være svakere ved spraying, enn ved vanning/mating. 

Selv bruker jeg Canna sin serie med næring og tilsetninger. Der er det kun Rhizotonic (alge basert rot-stimulator) og Booster (Stimulator for utvikl av blomster) som i tillegg til å blande ut i vanlig mating, kan brukes som spray. Rhizo for å gi en pangstart når de er små helt i beg av veg, og Boost når de er i blomstring og utvikler buds. Stop/ver forsiktig med spraying av buds når de er blitt til dels full str, hvis ikke så er du garantert mugg. 

• Thanks 1

Salatdyrkern
7 minutter siden, Dr Dank skrev:

Når sprayer du? Kan være best å spraye rett før lys av, og rett før lys på. 

Kan jeg spørre hvorfor du sprayer med vann? Har du riktig gro-miljø trenger du ikke spraye med vann. Grunnen til at man balanserer RH/Temp opp mot hverandre er for at planten skal ta opp fuktighet og næring igjennom røttene, eller gjennom bladverk ettersom hva som er ønskelig. Høy RH i seedlig fasen er for at rotsystemet ikke er riktig utviklet enda og man kan derfor ta opp mer vann gjennom bladene. Etterhvert som røttene har fått utviklet seg, kan man senke RH og høyne temp. Transpirasjon ved riktig balanse mellom RH/Temp gjennom bladene kjøler igjen ned planten (litt som når vi svetter) og er det man etterstreber i mid veg. Etterhvert når det er blomstringstid vil man ha ned både RH en del og temp litt. Høy RH i blomst kan gi mugg og råte, høy temp gir mindre potens og mindre yield. 

Hvis man sprayer, er det som regel for å tilføre noen typ av næring som da igjen taes opp fortere gjennom bladverk. Husk at blandingen MÅ være svakere ved spraying, enn ved vanning/mating. 

Selv bruker jeg Canna sin serie med næring og tilsetninger. Der er det kun Rhizotonic (alge basert rot-stimulator) og Booster (Stimulator for utvikl av blomster) som i tillegg til å blande ut i vanlig mating, kan brukes som spray. Rhizo for å gi en pangstart når de er små helt i beg av veg, og Boost når de er i blomstring og utvikler buds. Stop/ver forsiktig med spraying av buds når de er blitt til dels full str, hvis ikke så er du garantert mugg. 

Har Bare sprayet litt nå i starten siden jeg vet at det er bra med høy RH i Seedling. Men har nok sprayet midt på dagen og ikke som du sier før lys på/av. 

Salatdyrkern
1 minutt siden, Dr Dank skrev:

Sjekk en såkalt VPD Vapor Pressure Deficit - Chart for optimalt RH/temp i forskjellige stadier av veg og blomst. Prøv og hold deg til den :) 

i linken står det også litt om optimalt gro-mijlø

Takk ! har vell lest at man kan begynne på 70% og gå gradehvis ned over utover ukene og ikke over 50% i blomst elns. Jeg svarer kanskje litt kort tilbake men setter veldig pris på de raske og utfyllende svarene dine ! :D

Dr Dank

Du BURDE lese hele artikkelen for en fyldigere forsåelse av hvordan en plante liker seg og hvorfor. Just a tip! 

Salatdyrkern
2 minutter siden, Dr Dank skrev:

Takk! skal Sjekke ut når jeg kommer hjem, må ut å ordne noe bønne da vetu ^^, begynner å nærme seg siste gang jeg trenger å gjøre det. Kan bare bytte osv. når shitet er ferdig grodd ^^ 

Salatdyrkern
1 minutt siden, Dr Dank skrev:

Du BURDE lese hele artikkelen for en fyldigere forsåelse av hvordan en plante liker seg og hvorfor. Just a tip! 

Skal gjøre det ! :D

Dr Dank

hehehe! Det ER en velsignelse og slippe å handle weed fra andre, og bare plukke frem noen norgesglass fra bakerst i skapet.

• Haha 1

Salatdyrkern

Da fikk jeg lest dem begge :) lærer stadig nye ting ^^ takk så mye ;)