Jump to content
Sign in to follow this  
Dr Dank

Rusreformutvalgets utredning er her!

Recommended Posts

Dr Dank

Det er høye håp om at vi beveger oss i riktig retning denne gang. Det hjelper så klart ikke når Politimesteren skuffende nok, går inn i politikken med sitt skjeve gangsyn på rusmidler, for å prøve å "påvirke" folks holdninger. 

https://www.nrk.no/ytring/jeg-er-bekymret-for-ungdommen-1.14821890

https://www.nrk.no/norge/utvalgsmedlem_-_-politidirektoren-forsoker-a-undergrave-regjeringens-politikk-1.14826545?fbclid=IwAR04XHvkcOmLbJ_0z7cwFON-UPCiZ3m6n6rMo3eF1qt5Rrji9uP139ckLhw

Edited by Dr Dank
  • Thumbs up 1

JohnDeFoe

Forsiktig med hva du ber om. Det kan fort bli som i Canada hvor de slår enda hardere ned på alle som ikke kjøper det som er dyrket «statlig». Der er cannabisaktivistene blitt enda mer kriminalisert. De rydder bort og sørger for å få stengt de stedene som har eksistert i åresvis, for så å komme med sine egne «supermarkeder» i samme gata.. 

Dr Dank

Vel!! Alt er bedre enn hva vi har i dag. Jeg kjøper heller cannabis på et "supermarked" enn shit hasj fra Mr Mambo-jambo. Nå er det jo først og fremst snakk om å føre oppfølgingen av tunge rusmisbrukere på en mer human måte og ikke strafferettslig forfølge de som nyter andre rusmidler, men heller gi dem et tilbud om helsehjelp. Hvorfor skal man handle av kriminelle når man kan handle lovlig? Blir jo som å kjøpe øl av polske trailersjåfører på en rasteplass utafor byen i stedet for å kjøpe i butikken. Noe jeg ser på som en selvfølge, da jeg ikke støtter kjeltringer og annet PAKK som utnytter de prisene vi har her til lands! Jeg dyrker for meg selv i liten skala og sjansen for å bli tatt er liten til ikke-eksisterende, jeg selger heller ikke noe av det jeg gror, annet enn til nære venner som er innom en tur på besøk nå og da (blir ikke mye kanskje 50-60 gram på to mndr). Så jeg tviler sterkt på at jeg komme i politiets søkelys.  Mht til å straffe "cannabis-aktivister" hardere frykter jeg intet mao :) 

Jeg håper på at det blir en ny reform uansett, siden det vi har i dag er rett og slett patetisk. Satt å røyka en joint langs Akerselva nær siloene på Cuba for noen år siden. Jeg ble ikke busted siden jeg ikke hadde trukket av jointen enda, men da sivilpoliti som tilfeldig var i parken, hadde luktet at her røykes det, hadde observerte oss i noen min før de kom bort og ga de som hadde tatt et par trekk (vi var 7 mann på EN joint) intet mindre enn 10 000.- i bot for å nyte rusmidler i det som var betegnet for et " åpent rusmiljø" i Oslo. 10 000.- for to trekk mann!! Patetisk! Alt er bedre enn det vi har i dag som sagt. 

Edited by Dr Dank

Purp

Link:
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2019-26/id2683531/

Det er et omfattende dokument på over 400 sider, så jeg nevner et par høydepunkter:

* Hvis man blir tatt for bruk, besittelse eller kjøp til personlig forbruk, gis det ingen strafferettslige sanksjoner. Politiets reaksjon skal kun være å sette brukeren i kontakt med helsevesenet for en utredende samtale, hvor formålet med samtalen er å tilby hjelp til de som trenger det.
* Det skal ikke være noen strafferettslige konsekvenser for å ikke møte opp til en slik samtale, ettersom man mener at tvangsoppmøte aldri vil føre til en fruktbar samtale med brukeren (og det er jo formålet). Helsevesenet kan drive oppsøkende virksomhet (altså purre/mase om oppmøte).
* Opptil 15 gram cannabis regnes som til personlig forbruk (høy nok terskel til å dekke 5554 av de 7322 cannabisbeslagene som ble gjort i første halvår i 2019, hvorav 4398 var under 5 gram!).
* Salg, besittelse av større mengder, produksjon og innføring skal være forbudt på lik linje med i dag.
* Politiet har rett til å ransake på lik linje med i dag (denne biten har jeg ikke finlest).
* Cannabis og andre stoffer skal fortsatt være forbudt. De bruker ikke ordet "avkriminalisere".

Husk, dette er utvalgets forslag, ikke godkjent lovtekst som venter på å tre i kraft. Men denne utredningen har reell vekt. Jeg synes dette virker som et stort skritt i riktig retning.

Edited by Purp
  • Like 2
  • Thumbs up 2

Dr Dank

Supert jobba! 

@jiffemann

Har du mulighet til å legge denne under tråden jeg startet for noen dager siden? Er vel greit å samle alt på ett sted? ;)

jiffemann

Ser ut som eg "slo sammen" feil vei, så "feil" tittel ble valgt automatisk. Sorry !

• Like 1

Dr Dank

@jiffemann Nice work. Takk uansett ;) 

Edited by Dr Dank

Dr Dank

Det regjeringsoppnevnte Rusreformutvalget overleverte i dag sin NOU med anbefalinger til Regjeringens avkriminalisering av mindre narkotikalovbrudd. Foreningen Tryggere Ruspolitikk er positive til utvalgets anbefalinger, men reagerer på det de mener er sabotasje fra politiet både i og utenfor NOU-prosessen.

– Ikke bare går politiet ut i mediene og advarer mot konklusjonene dager før utredningen foreligger, men politiets representant i utvalget har valgt å tolke mandatet i strid med både ordlyden og Høies uttalelser om intensjonen. At politiet skulle ønske de fortsatt fikk straffe flertallet som ikke har et rusproblem, betyr ikke at mandatet gir rom for en slik løsning.

Spinnangr mener utvalgets anbefalinger jevnt over er progressive og gode, og berømmer deres kunnskapsbaserte tilnærming.

– Utvalget har gått svært langt i å basere konklusjonene sine på forskning knyttet til lovens virkning. Dette er noe man helst har unngått i narkotikapolitikken tidligere, da man har foretrukket å argumentere ut fra hvordan man tror loven vil virke.

Advokat og fagansvarlig i Foreningen Tryggere Ruspolitikk, Dagfinn Hessen Paust, tror dette gjør at mange kan oppfatte utvalgets kunnskapsbaserte konklusjoner som radikale.

– Det er jo kontraintuitivt at straff og sanksjonering ikke skulle påvirke hvor mange som ruser seg, men det er altså dette forskningen viser. De fleste tror lovbestemmelser er en “lysbryter” som skrur atferd av og på, men rettssosiologien har for lengst vist at dette ofte ikke stemmer.

Foreningen mener utvalget kunne ha gått lengre i sine anbefalinger når det gjelder noen typer narkotikalovbrudd, blant annet dyrking av planter og bestilling av stoff fra utlandet.

– Vi mener utvalget kunne ha foreslått å avkriminalisere dyrking av for eksempel én cannabisplante per boenhet og små nettbestillinger fra utlandet, som ifølge NOU-en fortsatt vil straffes som produksjon og smugling. Særlig dyrking ville klart være å foretrekke fremfor at storforbrukere må kjøpe av organiserte kriminelle og finansiere forbruket sitt med videresalg.

Edited by Dr Dank

Purp

Hvis det blir mye omtale i media, er det bare å stålsette seg i påvente av alle konservative og paranoide forståsegpåere som tror at de selv vet bedre enn et regjeringsutnevnt, tverrfaglig ekspertutvalg som gjør en utredning basert på kunnskap og forskning. Forbundet Mot Rusgift og representanter fra politiet kommer til å gå ut i media fortelle oss at redusert straffeforfølgelse vil skape økning i bruk (stikk i strid med hva vi faktisk vet nå), så kommer Listhaug og co for å fortelle oss at vi praktisk talt oppfordrer barna våre til å røyke hasj, KrF synes dette er en oppsmuldring av moralen i samfunnet, osv osv.

Jeg er veldig glad for at utvalget har gjort en solid, omfattende, heldekkende jobb her. Denne utredningen står på svært stødig grunn og er vanskelig å kritisere.

Så får det bare være at mange av oss synes det ikke er nok. Å unngå straff og stigmatisering er kjempebra. Man vil kunne handle, bruke og ha uten frykt for å bli hengt opp etter øra. Klart det ville vært mye bedre om man kunne dyrke sin egen cannabis i ro og mak eller kjøpe varene sine uten å finansiere kriminelle nettverk. Dette er en god begynnelse, ting går sakte her på berget.

Dr Dank

Nå er jo både Høyre, Frp og Krf de partiene med mest imot en lettelse av dagens praksis. Så det blir jo sykt spennende å se hva nisse-minister Bent Høie (H) kommer til å gjøre. 

Purp

Jeg er ingen Høyre-mann, tro du meg, men i rettferdighetens navn må det nesten nevnes at Høie og Høyre (sammen med Venstre og SV) har vært pådrivere for denne rusreformen, og det har de klart på tross av at regjeringspartnere KrF og FrP som alltid er imot enhver form for fremgang på humanitære områder. Litt kudos skal de ha her. 

• Thumbs up 1

Dr Dank

Det kan nok stemme at Høyre og Høie muligens er litt bedre en de to andre tulling-partiene mht til Rusreformutvalget. Vi er nå smått på vei i riktig retning i hvert fall, og bare det er jo en seier i seg selv. Men det blir uansett spennende å se det utfallet av dette. Synd de ikke tok for seg, det jeg merket i rødt på slutten. Hadde vært helt FANTASTISK om man lovlig kunne gro en plante pr husstand. Det hadde blitt en svær jævla plante hjemme hos meg kan jeg si. Hohoho! På låven sitter nissen med sin jule-grønt :bag: :bag: :bag:

• Haha 1

havsalt

Var inne og kikket på forslaget. Kunne ikke se noe om verdiene ved promillekontroll. Alle landets politienheter skal jo fra nyttår ta i bruk de nye «narkotesterne» i promillekontroller. Cannabis kan jo påvises 1 mnd etter bruk. Det blir vel mange som må slutte å kjøre bil etter hvert.

Purp

Det føles så absolutt paradoksalt. Jeg kan oppsøke en kriminell person og sponse gjengvirksomhet og terrorisme, kjøpe 15 gram dynamittbrunt, trave rundt med fulle lommer og fyre opp på gata, og det verste jeg kan frykte er muligens beslagleggelse og en awkward samtale med helsepersonell ... men min egen potteplante, det er strengt forbudt? Det er jo helt borti natta. 

Men la oss ikke bli grådige akkurat nå, dette er fremskritt :)

Edit: ^havsalt, det er et av de mest spennende punktene som gjenstår om utredningen følges. Det, og hvorvidt man fortsatt kan få barnevernet på nakken hvis rasshølet av en nabo fersker deg i å bytte ut pilsen med et par friske trekk etter barnas leggetid. Begge deler er mye, mye verre enn noen tusenlapper i bot, og om disse sanksjonene består, er det en del av oss som er like langt. 

Edited by Purp
  • Thumbs up 1

havsalt

Folk i distriktene må ha bil. Dette blir vel et dilemma for tusenvis av nordmenn.

Dr Dank
1 time siden, havsalt skrev:

Var inne og kikket på forslaget. Kunne ikke se noe om verdiene ved promillekontroll.

Du er inne på noe der, et stort dilemma kan man si. Det må da være en måte å kunne nyte en lovlig joint, slappe av de antall timer rusen varer for å så sette seg i en bil å kjøre helt trygt/lovlig. Man er jo ikke stein og dermed ikke uegnet til å kjøre bil, selv om THC kan spores i blodet ditt i en mnd. Det vil jo være litt teit. Det er enklere å måle promille av alko, men THC vet jeg lite om hvordan man måler. 

l0lman
På 19.12.2019 at 22.14, Purp skrev:

Det føles så absolutt paradoksalt. Jeg kan oppsøke en kriminell person og sponse gjengvirksomhet og terrorisme, kjøpe 15 gram dynamittbrunt, trave rundt med fulle lommer og fyre opp på gata, og det verste jeg kan frykte er muligens beslagleggelse og en awkward samtale med helsepersonell ... men min egen potteplante, det er strengt forbudt? Det er jo helt borti natta. 

Men la oss ikke bli grådige akkurat nå, dette er fremskritt :)

Edit: ^havsalt, det er et av de mest spennende punktene som gjenstår om utredningen følges. Det, og hvorvidt man fortsatt kan få barnevernet på nakken hvis rasshølet av en nabo fersker deg i å bytte ut pilsen med et par friske trekk etter barnas leggetid. Begge deler er mye, mye verre enn noen tusenlapper i bot, og om disse sanksjonene består, er det en del av oss som er like langt. 

Forslaget er uten oppmøte plikt bare for å ha sagt det

5ern
På 20.12.2019 at 0.06, Dr Dank skrev:

Du er inne på noe der, et stort dilemma kan man si. Det må da være en måte å kunne nyte en lovlig joint, slappe av de antall timer rusen varer for å så sette seg i en bil å kjøre helt trygt/lovlig. Man er jo ikke stein og dermed ikke uegnet til å kjøre bil, selv om THC kan spores i blodet ditt i en mnd. Det vil jo være litt teit. Det er enklere å måle promille av alko, men THC vet jeg lite om hvordan man måler. 

Å si at du er stein i 3-4 uker pga at det kan spores er et dårlig argument. Da jeg tok rusprøver får å få førerkortet tilbake kommenterte legen at han fant spor av alkohol/tegn på drikking. Da var det 1 uke ca siden jeg hadde drukket. Ikke at det hadde noe å si sa legen, men jeg var uansett ikke rusa på alkohol selv om det kunne spores.

• Thanks 1

Purp

På Folkeopplysningen på NRK viste de til at ulykkesrisikoen øker med rundt 30% når du er påvirket, altså under selve rusen. Det er på høyde med mørkekjøring, tretthet eller dårlig føre. Ikke at det er i nærheten av greit å kjøre slik, selvfølgelig, det kan ikke forsvares. Hvis du kan unngå 30%, gjør du det. Men da er det rimelig tåpelig å påstå at man absolutt ikke kan kjøre en eller flere dager senere, eller så lenge det slår ut på test. Vitenskapen er der, det er bare en kronglete måte å dele ut straff på. 

Jeg har aldri kjørt påvirket og kommer aldri til å gjøre det med mindre liv og helse står på spill, men jeg synes 30% høres litt vel lavt ut. Men dagen derpå er jo man i verste fall litt trøtt, og to dager etterpå vil jeg si man er 99,5% i mål. Det er bare en unnskyldning for å gi folk ris. 

Edited by Purp

tomdebong

Dette er gode nyheter og ett stort steg fremover.
Har ikke orket og lese hele, men har lest noe. Vil si jeg er litt skeptisk så lenge dette ikke kun er en intro til en ny politikk, altså her starter vi og så utvikler vi videre deretter. 
Hittil virker det som man slipper forelegg og at det blir en noe reduksjon av politiets muligheter til å "plage". Ellers virker alt som før, bare billigere for bruker, rett og slett.

Og må også legge til; om jeg får beslaget på vandel ho politi eller journal hos fastlege, spiller ingen rolle. Faktum er at det blir notert, og om man blir hindret i arbeid ol. pga vandel så sjekker de mest sannsynlig helseattest.

Edited by tomdebong