Jump to content
Sign in to follow this  
5ern

Bøtte/kar for dwc?

Recommended Posts

5ern

Noen som vet av plasser som selger kurrante bøtter eller kar for dwc? Som rommer typ 60-70 liter og ikke bygger stort i høyde? Kan bygge litt utover.

5ern

Eventuelt for jeg kan kjøpe rør og koblinger får å sette sammen 2 kar? Har googla mye men sliter med å finne delene.

rk

Du får i allefall opp til 70 liter plastkasse på europris.

Rør og koblinger er ofte å finne i akvarier foretninger, særlig hos de som selger til saltvann. De har alt du trenger av pumper og sånn også. Livet under vann er sensitivt så de har lim og lignende som ikke avgir giftstoffer, som f.eks Danalim pvc-lim. Sitter som f :P

• Thanks 1

jiffemann

Min erfaring er at de er litt "flimsete" når det kommer til å holde store vannmengder, hadde ikkje stolt på at de ikkje "knakk" sammen.
Har god erfaring med disse : https://www.biltema.no/bygg/muring/murebotter/murdunk-2000029957
Rør deler i pvc er faktisk dårlig i norge, har ofte endt opp med å bestille fra ebay når det kommer til slikt. Men akvariebutikker kan nok ha litt ja, har vel aldri sjekka de noe særlig.

• Thanks 1

5ern

Murbøtta var grei den men skulle hatt med lokk helst.

rk
Posted (edited)

De jeg brukte har lokk og stod smekk fulle med vann i over et år uten problemer. Den på 70 liter var litt avlang og buet seg litt ut på midten men det skjedde ingenting. Ingen garantier såklart, men ville dele min erfaring.

Det var tilsvarende som denne jeg hadde, en i 70l og en i 50l. Det finnes så klart mange størrelser å velge i. Det er kanskje ikke så gunstig at de er såpass gjennomsiktige, men det går jo an å fikse det rimelig enkelt.

https://www.jernia.no/hjem-og-hage/praktisk-hjem/oppbevaring/oppbevaringsbokser-og-kurver/smartstore-oppbevaringsboks-70-70l/p/00240960

Edited by rk
  • Thanks 1

5ern
1 time siden, Dr Dank skrev:

Sjekk denne ;) 

37 cm høy, med lokket snudd. Plass til to planter

https://www.mikrogartneriet.no/products/oxypot-xl

eller fire planter

https://www.mikrogartneriet.no/products/oxypot-4

Håper det var til hjelp. 

Har sett på de der ja, men litt spent med å kjøre bare med en bøtte da jeg må ha pumpa til vannkjølern nedi og redd den drar inn røtter ettervært. Derfor jeg vill ha 2 tanker der den ene er for vannkjøler pumpa og så blir det lettere og bytte vann.

• Thumbs up 1

Dr Dank
Posted (edited)

I see. Hvis du skal ha en tank som reservoir til vannkjøler, må du ha vannpumpe og koblinger uansett. 

Kjøp heller 2 stk av Oxypot xl da vel. Koble sammen med 2"-3" pvc m/passende koblinger, pakninger og pumpe. Bruk den ene som reservoir med kjøleren oppi. Voila RDWC...!

Edited by Dr Dank

5ern
10 minutter siden, Dr Dank skrev:

I see. Hvis du skal ha en tank som reservoir til vannkjøler, må du ha vannpumpe og koblinger uansett. 

Kjøp heller 2 stk av Oxypot xl da vel. Koble sammen med 2"-3" pvc m/passende koblinger, pakninger og pumpe. Bruk den ene som reservoir med kjøleren oppi. Voila RDWC...!

Det er det som er planen ja. Problemet er bare at jeg ikke finner passende koblinger. Googla flere timer hver dag uten hell. Mulig jeg er litt grønn på området også.

Dr Dank
Posted (edited)

Du kan egentlig klare deg greit med en Ø32/25mm vannslange og 1"/25 mm slangestuss, iom at du bare har to tanker i sirkulasjon. Hvis du bruker en vannpumpe med 300 liter i time kapasitet er du innafor tenker jeg. Enkelt og greit

Hvis du vil bruke større dim må du over på pvc vannrør 2",3" eller 4". Stikk innom Ahlsell eller en eller annen rørlegger i området og spør om de ikke kan hjelpe deg med å bestille noen rør-stumper og no koblinger. De Oxypot`ene er jo fin fine å koble sammen iom at det blir hel tette skjøter pga rette vegger i karet, kontra buede vegger i en (rund) bøtte. Da får du strammet koblingene 100% uten at du må bøye plasten for å få en helt tight fit.  

Edited by Dr Dank
  • Thumbs up 1

5ern
6 minutter siden, Dr Dank skrev:

Du kan egentlig klare deg greit med en Ø32/25mm vannslange og 1"/25 mm slangestuss, iom at du bare har to tanker i sirkulasjon. Hvis du bruker en vannpumpe med 300 liter i time kapasitet er du innafor tenker jeg. Enkelt og greit

Hvis du vil bruke større dim må du over på pvc vannrør 2",3" eller 4". Stikk innom Ahlsell eller en eller annen rørlegger i området og spør om de ikke kan hjelpe deg med å bestille noen rør-stumper og no koblinger. De Oxypot`ene er jo fin fine å koble sammen iom at det blir hel tette skjøter pga rette vegger i karet, kontra buede vegger i en (rund) bøtte. Da får du strammet koblingene 100% uten at du må bøye plasten for å få en helt tight fit.  

Der var det noe ja, men følger det med "mutter" på de slangestussene tro? Så man får klemt det fast? Og pakning eventuelt hadde vært greit. Vannpumpa jeg bruker tar vell 2000l/timen. 

Dr Dank

Hva som følger med de diverse delene er jeg ikke sikker på, spør evt på nettsiden deres. 

Har blitt fortalt at med en dim på 1" slanger skal man ikke bruke mer enn 75gal/300 lpt sirkulasjon. Men med større dim på 2" over over kan man kjøre mye mer liter pr time i sirkulasjon. 

5ern
Posted (edited)

Men den vannpumpa er for vannkjølern. I aeros dwc systemet brukte jeg samme pumpe og slangene der er 13mm elns. Men der var inn og uttak på samme bøtta når jeg tenker meg om.

Edited by 5ern

5ern

https://www.mikrogartneriet.no/products/oxypot-xlplus

Om jeg har vannpumpa til vannkjølern nedi denne, tror dere den vill dra inn røttene da? Tenkte at det går jo an å ha pumpa i ene enden og luftsten mot den andre, da trekker vell kanskje røttene mot luftsteinene?

rk

Det går vel an å legge inn f.eks en grov svamp mellom pumpa og resten. Da er du rimelig trygg på at du ikke får noe tull der i alle fall.

• Thumbs up 1

Dr Dank

Forklar litt nærmere hva du mener.. Skal du ha eget reservoir, med kjøler og vannpumpe?

Har du for høyt litervolum på sirkulasjons-pumpa i forhold til dimensjonen på rørene vil du normalt slite med jevnt vann-nivå i systemet. (har jeg blitt fortalt av en som selger kommersielt R-DWC opplegg i USA) Ut i fra det faktum, ville jeg personlig styrt klar av en pumpe som dytter rundt 2000 liter vann i timen i et system som er 140 liter totalt. Da blir det fort høyt trykk med påfølgende fare for lekkasjer og røtter i inntak etc. Kan du ikke kjøre pumpa som mater kjøleren uavhengig av resten av sirkulasjonen, eller er pumpa til kjøleren justerbar? 

Hvis du gønner på med større dim. 3" PVC koblinger og rør, vil jo alle de problemene opphøre av seg selv. 

• Thanks 1

5ern

Kjøleren kan dimmes ja, men alltid kjørt på full guffe. Men tror ikke det er noe problem på Aeros systemet jeg hadde da pumpa sto i reservoaret den igjen spytta det ut i. Men jeg tenkte egentlig å laget eget system for plante med ei egen bøtte for å koble på vannkjøler for å unngå klusj med røtter. Men lurer på om jeg prøver med 1 bøtte for alt.

https://www.mikrogartneriet.no/products/aeros-iv-master

Denne kobla jeg vannkjølern på bøtta i midten, altså pumpa sto der og slangen utifra vannkjølern gikk også i den bøtta. Da blir det ikke sirkulasjon på den måten. Hadde slangen som går ut fra vannkjølern stått i et anna kar så hadde vell dimensjonen måtte økes.

Dr Dank

Det finnes en million veier til Rom, og det er ørten måter å lage et DWC/R-DWC på.

Så det kan fort blir forvirrende å gi råd når man ikke tenker helt likt. ;) Jeg er ikke helt sikker på hvordan den vannkjøleren din funker heller.  Såvidt meg bekjent så trenger man ikke vannkjøler i kaldere klima som i Norge, uten at jeg skal uttale meg om dine behov, der du gror. :) Jeg har selv målt temp i en bøtte med 20 liter vann stående i teltet i 48 t. for å sjekke om temp oversteg  21 grader, kan ikke si at det var noen umiddelbar fare for det, selv om temp i teltet var på 26-27 grader ved kronen.  

5ern
På 10.1.2020 at 21.04, Dr Dank skrev:

Det finnes en million veier til Rom, og det er ørten måter å lage et DWC/R-DWC på.

Så det kan fort blir forvirrende å gi råd når man ikke tenker helt likt. ;) Jeg er ikke helt sikker på hvordan den vannkjøleren din funker heller.  Såvidt meg bekjent så trenger man ikke vannkjøler i kaldere klima som i Norge, uten at jeg skal uttale meg om dine behov, der du gror. :) Jeg har selv målt temp i en bøtte med 20 liter vann stående i teltet i 48 t. for å sjekke om temp oversteg  21 grader, kan ikke si at det var noen umiddelbar fare for det, selv om temp i teltet var på 26-27 grader ved kronen.  

Uten vannkjøler og med en temp på 24-25 grader i teltet så blir vannet fort like varmt som rommet. Før jeg fikk vannkjøler lå den på 24-25 grader i vannet med lys på. Med lys av senket den seg til 17-18.