Jump to content
Sign in to follow this  
luuring

Akvarium

Recommended Posts

luuring

Har en kompis som prater om å dyrke i Akvarium. Er han inne på no eller er det en dårlig ide ? 

Dr Dank

Hvordan dyrke? Hvilket medium? 

Til jord og coco hadde jeg holdt meg laaaangt unna, ikke nok drenering.

Kan til nød funke til aerophonics eller dwc, men røttene vil som regel ha det mørkt, og mye lys på "stillestående" vann er grobunn for alger og dritt. Derfor er alle bøtter og slanger i hydro ikke transparente. 

Kanskje det funker til ebb & flow, som reservoir eller enten fat. 

luuring
45 minutter siden, Dr Dank skrev:

Hvordan dyrke? Hvilket medium? 

Til jord og coco hadde jeg holdt meg laaaangt unna, ikke nok drenering.

Kan til nød funke til aerophonics eller dwc, men røttene vil som regel ha det mørkt, og mye lys på "stillestående" vann er grobunn for alger og dritt. Derfor er alle bøtter og slanger i hydro ikke transparente. 

Kanskje det funker til ebb & flow, som reservoir eller enten fat. 

Du, han snakket om å dyrke noen planter i et akvarium, det skulle liksom være gode saker, klimaet skulle være ypperlig.. jeg har ikke hørt om noen som har brukt akvarium før.. så tenkte jeg skulle spørre noen med litt peiling... kanskje jeg ikke skal si noe å vente på resultatet... nei det ville vert slemt.. hehe

nei han prata om folie og noen pærer og litt jord.. :whistle: 

ikke hørt om det før ? 

Dr Dank

Hmmm... man skal aldri si aldri. Folk ha fått topp resultat fra de merkeligste metoder og teknikker. 

Men akvarium har jo som regel ikke akkurat ideel høyde for å gro en liten busk i. IMO. 

Hvis han skal bruke det som potte som sagt, vil han slite med drenering. 

Har sett ett prosjekt der akvarium var brukt som klone-stasjon/propagator, men ikke til å fullt ut gro ferdige planter...

luuring
32 minutter siden, Dr Dank skrev:

Hmmm... man skal aldri si aldri. Folk ha fått topp resultat fra de merkeligste metoder og teknikker. 

Men akvarium har jo som regel ikke akkurat ideel høyde for å gro en liten busk i. IMO. 

Hvis han skal bruke det som potte som sagt, vil han slite med drenering. 

Har sett ett prosjekt der akvarium var brukt som klone-stasjon/propagator, men ikke til å fullt ut gro ferdige planter...

hehe, skal oppdatere deg på den :D   Takk for svar Dr Dank

Edited by luuring
  • Thumbs up 1

5ern

Det finnes fisker som spiser alger osv, så det er kanskje ikke noe problem? :D

luuring
25 minutter siden, 5ern skrev:

heheehe som sakt, skal oppdatere :nerd:

Dr Dank
32 minutter siden, 5ern skrev:

Fisk driter som kjent og det gir igjen problemer mht vannkvaliteten. Med mindre du har fisk i egen tank med tilpassede filter for å gjøre om nitritt til nitrat til plantenæring osv (aquaphonics). Tviler samtidig på at fisk og cannabis-røtter vil leve i noe særlig god symbiose i én og samme tank, da de har forskjellige behov for optimal trivsel og vekst. Alternativet er jo å mørklegge tanken og få på et lokk for å tilfredstille rotvekst, men de fleste akvarium-fisk trives med noe lys... Så jeg har mine sterke tvil gitt. 

Høres mer og mer ut som et skikkelig hokkuspokkus- opplegg det her.... 

5ern

3 timer siden, Dr Dank skrev:

Fisk driter som kjent og det gir igjen problemer mht vannkvaliteten. Med mindre du har fisk i egen tank med tilpassede filter for å gjøre om nitritt til nitrat til plantenæring osv (aquaphonics). Tviler samtidig på at fisk og cannabis-røtter vil leve i noe særlig god symbiose i én og samme tank, da de har forskjellige behov for optimal trivsel og vekst. Alternativet er jo å mørklegge tanken og få på et lokk for å tilfredstille rotvekst, men de fleste akvarium-fisk trives med noe lys... Så jeg har mine sterke tvil gitt. 

Høres mer og mer ut som et skikkelig hokkuspokkus- opplegg det her.... 

Du har nok et poeng der ja ;)

Moro om det hadde vært mulig uansett. For en autistisk stoner fisherboi hadde det nok vært muligheter!

rk
31 minutter siden, 5ern skrev:

Du har nok et poeng der ja ;)

Moro om det hadde vært mulig uansett. For en autistisk stoner fisherboi hadde det nok vært muligheter!

Mange som har gode oppsett som fungerer svært godt både for fisk og planter. Jeg gidder ikke å google for deg, men det finnes mange lykkehistorier;) 

Dr Dank

11 timer siden, rk skrev:

Mange som har gode oppsett som fungerer svært godt både for fisk og planter.

Hva slags planter? Akvarieplanter og annet som gror i vann ja. Seff. 

Tviler sterkt på at noen har fått noe som helst resultat av å putte fisk rett i DWC bøtta, eller prøve på å gro hydroponisk cannabis i et allerede etablert akvarium, slik @5ern sikter til. Finner i hvert fall ikke noe om det på nett, så du får nok komme med noen linker mister.

Har kun funnet stoff om Aquaponic, og det er som kjent ikke fisk i en tank med planter i, de er separert i egne tanker for å ikke dø...

rk
4 timer siden, Dr Dank skrev:

Tviler sterkt på at noen har fått noe som helst resultat av å putte fisk rett i DWC bøtta, eller prøve på å gro hydroponisk cannabis i et allerede etablert akvarium, slik @5ern sikter til. Finner i hvert fall ikke noe om det på nett, så du får nok komme med noen linker mister.

Har kun funnet stoff om Aquaponic, og det er som kjent ikke fisk i en tank med planter i, de er separert i egne tanker for å ikke dø...

Her flommer negativiteten som vanlig ja ;)

Tror ikke det var ment sånn som du sier, verken å stappe fisk i en bøtte eller å slenge mj i et akvarium, for så å forvente resultater. Det var vel heller det å lufte ideen om å kombinere akvariumhobby med dyrkingen. -på en eller annen måte.

Å lage en biotop med fisk og planter som passer sammen derimot er fult mulig og godt utbredt med cannabisplanten også. I dette tilfellet er planten allerede bestemt så da må selvfølgelig biotopen bygges opp rundt den og man må ha fisker som trives i samme miljø. Dette er ikke vanskelig men man må jo ha interessen.

Edited by rk

luuring
16 timer siden, rk skrev:

Mange som har gode oppsett som fungerer svært godt både for fisk og planter. Jeg gidder ikke å google for deg, men det finnes mange lykkehistorier;) 

Ja, men denna karen skulle ha pot-planter i et akvarium... Han mente det skulle funke..  tenkte bare å høre om noen av dere hadde hørt om dette før :whistle: 

luuring
29 minutter siden, rk skrev:

Tror ikke det var ment sånn som du sier, verken å stappe fisk i en bøtte eller å slenge mj i et akvarium, for så å forvente resultater. Det var vel heller det å lufte ideen om å kombinere akvariumhobby med dyrkingen. -på en eller annen måte.

Å lage en biotop med fisk og planter som passer sammen derimot er fult mulig og godt utbredt med cannabisplanten også. I dette tilfellet er planten allerede bestemt så da må selvfølgelig biotopen bygges opp rundt den og man må ha fisker som trives i samme miljø. Dette er ikke vanskelig men man må jo ha interessen.

21 timer siden, 5ern skrev:

Nei, han skulle innrede et akvarium med lamper, folie, ... the hole shabang :) å når jeg sa det ikke ville la seg gjøre, da ble han faktisk litt som sakt på godt nordnorsk Mollefunken / sint

• Haha 1

rk
1 minutt siden, luuring skrev:

Ja, men denna karen skulle ha pot-planter i et akvarium... Han mente det skulle funke..  tenkte bare å høre om noen av dere hadde hørt om dette før :whistle: 

Hehe ok, hadde vært interessant å høre litt mer om hvordan han tenker å gjøre det. Det er mange som har forskjellige stueplanter i øvre vannlag i tanken.

rk
2 minutter siden, luuring skrev:

Nei, han skulle innrede et akvarium med lamper, folie, ... the hole shabang :) å når jeg sa det ikke ville la seg gjøre, da ble han faktisk litt som sakt på godt nordnorsk Mollefunken / sint

Så.. uten fisk? Mer som å bruke akvariet som et lite drivhus? -ish?

luuring
1 minutt siden, rk skrev:

Så.. uten fisk? Mer som å bruke akvariet som et lite drivhus? -ish?

yea det var det jeg mente :)

folk bli hissig her :D 

Edited by luuring

rk
2 minutter siden, luuring skrev:

yea det var det jeg mente :)

folk bli hissig her :D 

Har vært inne på tanken selv (pun intended;) Det å bruke et gammelt kar til f.eks stiklinger.

Ja det blir fort hett når man snakker om andre ting enn det som blir ansett som best.

luuring
5 timer siden, Dr Dank skrev:

Han skulle innrede akvariumet til og dyrke pot i :) 

• Like 1

Dr Dank
2 timer siden, rk skrev:

Negativitet! Nå er jeg ikke helt med? Innleggene mine og måten jeg ordlegger meg på, samsvarer ikke med din oppfatning av hva som er godt alternativ, til å bruke et akvarium til. Så er jeg automatisk negativ. Javel... !

Blir litt snålt synes jeg, å "legge seg ut med" folk på et nettforum, som ga tilsvar på et spørsmål som ikke kommer fra en selv engang. Skjønner ikke helt hva du prøver å oppnå med å tilsikte innleggene mine for negative? Er det ment som en joke? Slenger jeg personlige meldinger om/til deg, eller føler du deg truffet på en måte? Er jo ikke keen på å "krangle" med folk her inne til tross for at man ikke er av samme oppfatning, så litt mindre snowflake-tendeser hjelper sikkert lang på vei. 

Original-ideen til luuring sin kompis, var nok ikke ment som jeg la det frem sannsynlig, men nå svarte jeg først og fremst på et annet spørsmål. Nemlig 5ern sitt spørsmål om at fisk eter alger,  og dermed også om hvorvidt det er en god løsning med et akvarium som dwc-bubbler. Hvilket det ikke er, hvis man likevel bare kan gjøre det enklere på den normale måten, og få bedre resultat.

Link gjerne til disse boitopene, med flott vekst i et akvarium med fisk. :) Hadde vært spennende å se. Man sikkert gro weed i en fuktig sokk, eller i motorrommet i den gamle Forden også, men hva er poenget, når det er både enklere, billigere og mer utbedt å gro tradisjonelt? Sier ikke at det ikke er mulig, men når man får spørsmål om det lønner seg for en førstegangs-groer å bruke et akvarium som gro-rom vil jeg uansett alltid si. -Nei. Da det er enklere å gjøre det tradisjonelt.

Når det er sagt. Så er det å bruke et akvarium til å gro weed i, istedet for et telt. Ikke noen bra ide, da jo mindre arealet du bruker i gro-rommet, igjen vil påvirke hvor enkelt/vanskelig det er å få et optimalt gro-miljø. Jo mindre areal jo større vanskeligheter med å få riktige forhold. Drenering er fraværende etc etc... 

• Thumbs up 1

luuring
18 minutter siden, Dr Dank skrev:

Når det er sagt. Så er det å bruke et akvarium til å gro weed i, istedet for et telt. Ikke noen bra ide, da jo mindre arealet du bruker i gro-rommet, igjen vil påvirke hvor enkelt/vanskelig det er å få et optimalt gro-miljø. Jo mindre areal jo større vanskeligheter med å få riktige forhold. Drenering er fraværende etc etc...

Ja, jeg synes selv det var en dårlig ide å skulle dyrke i et akvarium det må jo bare bli litt for tett med tanke på luft-strømming drenering osv.. ..      har surfa interwebs å fant denne linken 

ingen proff selv, men måtte le litt :D 

Edited by luuring