Jump to content
Sign in to follow this  
ragnar77

Nybegynnerspørsmål ;P

Recommended Posts

ragnar77

Har aldri dyrket noe før og vurderer veldig sterkt å sette meg inn i dette. Beklager hvis spørsmålene virker dumme ;P

1A:Hvis jeg planter ute, må jeg legge til egen soil osv i et bedd ute? Eller holder det å plante i jorden som er der fra før?

1B: Når de er plantet ute, må jeg da vanne de med vann som har forskjellige nutrients osv? Eller holder det med vann?

2: Hvis jeg skal plante i potter ute, må jeg vanne de med vann med forskjellige nutrients eller holder det med bare vann fra innsjø eller noe lignende? Ettersom jeg har forstått så er dette hvordan man mater de, men er det nødvendig? Hvis pottene har god kvalitetjord.

• Thanks 1

OGrow

- De fleste bærer jord ut i skauen og graver hull eller legger jorden oppå bakken. Trengs mindre selvfølgelig mindre jord om man graver hull, så enten mer bæring eller mindre graving.

- Jeg har plantet i potter og anbefaler det egentlig ikke pga vanningsfrekvens og de store plantene blåste overende endel ganger. Skal jeg plante ute igjen, blir det raised beds.

- Om jorden er god, kan man plante rett i bakken, men kjøpejord er nok vanligst. Jeg brukte plantejord fra Byggmax, funket fint.

- Jeg brukte Blåkorn i vekst og hadde bloom gjødsel, men det fikk jeg knapt brukt for det regna så inni hæl#¤".

- Du kan ha med deg tomme vanndunker/flasker og bruke vann fra området såfremt ph'en er innafor. Bør ligge på 5.8-6.5 ph om du bruker torv

Mye mindre kontroll på forholdene, dyr og turgåere så man riskerer å ende opp med nada, men mye rimeligere, morsomt og god trim :) 

Edited by OGrow
  • Like 1
  • Thanks 1

Salmotrutta

Jeg har alltid gravd dype bedd, minimum 50cm, gjerne 60-70cm 

Hvis det er sånn at det ikke kommer regn på 14dager og det er tørke, så er det i allefall fuktighet nok på 30-70cm dyp til at plantene overlever uten at man må gjøre noe så risikofylt som å besøke plantene med ryggsekk full av vann. 

• Thanks 2

ragnar77
4 timer siden, OGrow skrev:

- De fleste bærer jord ut i skauen og graver hull eller legger jorden oppå bakken. Trengs mindre selvfølgelig mindre jord om man graver hull, så enten mer bæring eller mindre graving.

- Jeg har plantet i potter og anbefaler det egentlig ikke pga vanningsfrekvens og de store plantene blåste overende endel ganger. Skal jeg plante ute igjen, blir det raised beds.

- Om jorden er god, kan man plante rett i bakken, men kjøpejord er nok vanligst. Jeg brukte plantejord fra Byggmax, funket fint.

- Jeg brukte Blåkorn i vekst og hadde bloom gjødsel, men det fikk jeg knapt brukt for det regna så inni hæl#¤".

- Du kan ha med deg tomme vanndunker/flasker og bruke vann fra området såfremt ph'en er innafor. Bør ligge på 5.8-6.5 ph om du bruker torv

Mye mindre kontroll på forholdene, dyr og turgåere så man riskerer å ende opp med nada, men mye rimeligere, morsomt og god trim :) 

8n3shEj.jpg9oYS5lk.jpgT6Kpxkp.jpg

Takk for svar :)Tenker å bruke Auto... Det virker som det lureste med tanke på klimaet hehe.

Hvor ofte brukte du blåkorn?

Leser meg opp på bloom nå, "Bio-Bloom er flytende plantenæring som inneholder mindre mengder nitrogen i forhold til fosfor og kalium, som planten bluker mer av når den lager frukter og blomster."

Så hvis jeg forstår det riktig, så bruker du det gjennom flowering perioden? Og Blåkorn er for når den vokser? Har ikke helt skjønt hvordan alt dette funker enda så beklager om det virker dumt ;P 

Og hvis du kan si hvor ofte du egt skal bruke disse hadde det hjulpet, takk!

Edited by ragnar77
  • Like 1

ragnar77
39 minutter siden, Salmotrutta skrev:

Jeg har alltid gravd dype bedd, minimum 50cm, gjerne 60-70cm 

Hvis det er sånn at det ikke kommer regn på 14dager og det er tørke, så er det i allefall fuktighet nok på 30-70cm dyp til at plantene overlever uten at man må gjøre noe så risikofylt som å besøke plantene med ryggsekk full av vann. 

takk :) Hehe, ja

OGrow

Det stemmer.

Jorda du kjøper har nok næring for de første 4 ukene, deretter strødde jeg 2-3ss blåkorn 2-3 ganger ganger neste 1.5mnd. Deretter bloom siste 2mnd, kanskje en dasj med blåkorn i tillegg.

Jeg fant en liten sekk blåkorn til 89,- på Obs Bygg og kjøpte en 0.5L flaske Biobizz Bloom.

• Like 1

ragnar77
28 minutter siden, OGrow skrev:

Det stemmer.

Jorda du kjøper har nok næring for de første 4 ukene, deretter strødde jeg 2-3ss blåkorn 2-3 ganger ganger neste 1.5mnd. Deretter bloom siste 2mnd, kanskje en dasj med blåkorn i tillegg.

Jeg fant en liten sekk blåkorn til 89,- på Obs Bygg og kjøpte en 0.5L flaske Biobizz Bloom.

så bloom, det bruker jeg hver gang jeg vanner? de siste 2 mnd.

hvor ofte pleide du å vanne? Hver dag eller må det sees an? Gjennom hele syklusen?

OGrow

Min plan var å vanne med bloom hver 10.dag ish, men pga alt regnet var jeg redd for å overvanne plantene. Så de fikk 2 x bloom på 2mnd tror jeg. Har bare gjort 1 utendørsgrow, så her har mange mer erfaring enn meg.

Da varmen kom måtte jeg vanne pottene annenhver dag, så metoden til @Salmotrutta anbefales om du har mulighet. Ingen av de 4 spottene jeg fant kunne graves mer enn 10cm..

Edited by OGrow

ragnar77
9 minutter siden, OGrow skrev:

Min plan var å vanne med bloom hver 10.dag ish, men pga alt regnet var jeg redd for å overvanne plantene. Så de fikk 2 x bloom på 2mnd tror jeg. Har bare gjort 1 utendørsgrow, så her er det mange mer erfaring enn meg.

Da varmen kom måtte jeg vanne pottene annenhver dag, så metoden til @Salmotrutta anbefales om du har mulighet. Ingen av de 4 spottene jeg fant kunne graves mer enn 10cm..

Tusen takk! Du har forklart alt kjempe bra, setter pris på det.

Det eneste jeg tenker på nå er mordersnegler, har hørt de liker å spise på plantene ;P Når du plantet ute var dette noe du tok i betraktning? 

OGrow

De finnes omtrent ikke oppe i lyngheia her vestpå. Men det finnes mye annet av critters og rådyr/hjort. Den ene planten min ble skikkelig toppet/oppspist av noe, men kom seg etterhvert.

NP7bwdK.jpg

• Haha 1

ragnar77
23 minutter siden, OGrow skrev:

De finnes omtrent ikke oppe i lyngheia her vestpå. Men det finnes mye annet av critters og rådyr/hjort. Den ene planten min ble skikkelig toppet/oppspist av noe, men kom seg etterhvert.

NP7bwdK.jpg

Takk for all hjelp!! :)

• Thanks 1

OGrow

Bare hyggelig!

Hvor i landet tenker du å dyrke? Autoer er tryggeste valget, f.eks AK47, Lowryder eller RK62 auto feminisert hos seedheaven.net. Så kan du velge f.eks DAP (early pheno) fra freebees i tillegg.  

Ellers nordenseeds.com , sweseeds.com

Edited by OGrow
  • Like 1

ragnar77
4 timer siden, OGrow skrev:

WW auto fra ILGM var de jeg dyrket (nederste bildet). https://shop.ilovegrowingmarijuana.com/collections/deals/products/white-widow-autoflowering

De fungerte bra utendørs her vest og sikkert enda bedre i Telemark med høyere temperatur og mindre regn i august/tidlig september. Måtte ta mine 2-3 uker for tidlig pga mugg så effekten ble heady, men sparket godt ifra.

Jeg håper det! Ble en skikkelig varm sommer ifjor, så håper på det samme i år :P

ragnar77
14 timer siden, OGrow skrev:

Min plan var å vanne med bloom hver 10.dag ish, men pga alt regnet var jeg redd for å overvanne plantene. Så de fikk 2 x bloom på 2mnd tror jeg. Har bare gjort 1 utendørsgrow, så her har mange mer erfaring enn meg.

Hvor mye ML bloom brukte du hver gang du vanna, på hver plante? har du noen tips til hvordan man gjenkjenner hvor mye man trenger?

Tror du denne fungerer bra til Auto?

https://www.gartnerbutikken.no/products/bio-bloom?gclid=CjwKCAiA6vXwBRBKEiwAYE7iSwgRjWWxxPIUw3S1SsyPX0rQ5NfrhNK6TNcxLmeP_dUJnGJ3a6dUyBoC7kgQAvD_BwE

Edited by ragnar77

OGrow

Samme jeg brukte. Husker ikke hvilken dosering, men rundt 4-5ml/L mener jeg.  Denne er organisk så man "svir" ikke plantene så lett om man doserer litt høyere.

Hvis du har brukt for mye næring blir bladtuppene gule (nutrient burn). Da må du gjødsle en god del mindre de neste gangene. Less is more med disse plantene, mindre vann og næring er mye bedre enn for mye.

ad041d7f-60da-4267-91d9-c4e4c6822d7a.jpg

Edited by OGrow
  • Like 1

ragnar77
12 timer siden, OGrow skrev:

Samme jeg brukte. Husker ikke hvilken dosering, men rundt 4-5ml/L mener jeg.  Denne er organisk så man "svir" ikke plantene så lett om man doserer litt høyere.

Hvis du har brukt for mye næring blir bladtuppene gule (nutrient burn). Da må du gjødsle en god del mindre de neste gangene. Less is more med disse plantene, mindre vann og næring er mye bedre enn for mye.

ad041d7f-60da-4267-91d9-c4e4c6822d7a.jpg

Okei tusent takk :)