Jump to content
Sign in to follow this  
fjønnbjønn

SCROG

Recommended Posts

fjønnbjønn

Lurte på om nokon som har nokon gode råd til ein som skal drive med scrogging??? :huh:

Har ikkje planer om å få høgare planter enn kanskje rundt 30 - 40 cm, og det skal dyrkast i jord.

Kommoden eg skal bruke er på rundt 70cm høg og 40cm brei og vel metern langt...

Eirik

Jeg kan fortelle deg med en gang at du kommer til å slite med et oppsett som bare er 70cm høyt. Bare potta di kommer til å stjele 20cm. og så kommer planten. Og lyset. Og avstanden til lyset. Du må ihvertfall kjøre lysstoffrør for at det skal gå.

Men over til ScrOG.

Jeg kan litt teori, men har ikke dyrket ScrOG selv.

Jeg dumper litt teori for deg(tatt fra guiden), og så kan de med praktisk erfaring komme med tilføyinger, korreksjoner og praktiske tips.

Metoden går ut på å toppe en plante og bøye skuddene utover en 5cm hønsenetting som settes 20-30cm over toppen av potten. På denne måten kan en få en plante til å dekke et stort areal og ha mange mindre toppskudd som vokser uniformt. Det er vanlig å sette én avlegger til å dekke ca 30x30cm. Hønsenettingen monteres på en treramme som gjerne kan være festet fast på potten på et eller annet vis. Om trerammen er løs, må man være forsiktig når man flytter planten, slik at ikke potten blir stående igjen og stammen får skader.

Man kan tidlig ta toppen på planta slik at den utvikler to-tre hovedskudd. Når planten vokser seg gjennom hønsenettingen begynner man å tvinge skuddene utover nettingen slik at de dekker mest mulig areal. Samtidig skifter man til blomstringssyklus(12/12) på lampene. Nettingen skal nå dekkes så godt som mulig. En node per hull i hønsenettingen er en god regel. Hver av disse nodene vil da gi en liten bud som vokser oppover. Bare dytt skuddet under nærmeste ståltråd når det begynner å strekke seg oppover. Dytt det under neste når det strekker seg igjen, osv, osv. De store bladene som dekker nodene må nå fjernes, ellers vil ikke skuddene få nok lys til at blomstringen skal bli optimal. Når blomstene begynner å utvikle seg og strekkingen slutter, kan man slappe av. Det meste av jobben er nå gjort, og planten vil ordne resten. Store blad som vokser ut av blomsterstandene og skygger for de andre må imidlertid fjernes. Skudd som vokser seg veldig mye høyere enn de andre bør også bøyes ned for at lampen skal kunne holdes nærmest mulig. Sørg også for at toppene er minst mulig borti hverandre, da kontakt vil kunne fremme muggvekst.

Alle blader og mindre unødvendig stilker under nettingen skal kuttes bort så snart det tetter seg til overfor nettingen. Disse vil uansett ikke få nok lys til at de er noe så spare på.

OBS: ScrOG bør kun brukes om man har planter fra avleggere med kjent kjønn. Planter fra frø vil bli for høye, dessuten vil man ikke vite kjønnet på planten før det er godt innviklet i hønsenettingen. Fordelene med ScrOG er; få planter på stort areal, godt utbytte, lav profil, små (men mange) buds som passer godt ned i små poser. Ulempen er at det er vanskelig å flytte plantene. For å lette på dette kan man lage en liten boks/tralle med hjul som pottene står i og som også er en del av skjermen.

Hva ble forresten totalen på NLxShiva tørt?

E

fjønnbjønn

Hadde ein følelse av at det var litt lite det skapet ja. Må vel kanskje prøve meg på å bygge eit høgare skap sjøl da. Men om eg da har eit skap på 1 meter høgt, så burde vel det funke, sammens med god vifte og kullfilter, 400W HPS og prøve å få til så korte planter som mulig?

Det kan vel ikkje skade med for masse lys vel? :huh: føler kanskje at den 400W'ern er litt overkill...

Vil ha det så lite som mulig, slik at det kan stå bra stealth i stua, på eit kott eller eit soverom, og er lett å frakte frå bosted til bosted.

Er så og si umulig å få tak i stiklinger her, må nesten gamble på å få damer og heller ta det som trening dersom eg får hannplanter, fram til eg får muligheten til å lage ei moderplante.

Tenker å prøve meg på White Widow eller Bubblicious frå Nirvana.

Eirik - Posted on 13 Jan 2005, 8:36

Hva ble forresten totalen på NLxShiva tørt?

Eg hadde håp om ein del meir, men det blei ikkje stort. var tydligvis veldig fuktige og luftige buds. så eg endte opp med 210g ferdigtørka, men kjempepotente godsaker. i små mengder er rusen ganske høg og energisk. Med eit eller to saftige bonghits så kjem rusen snikande bak deg, og vips så sitter du i den klassiske sofalåsen. Nydlige greier.

S. Måke

Hvis du har ei glass-plate under lampa eller kjøper cooltube kan du kutte ned 30 cm på avstanden fra lyskilden til plantetoppene. 1 meter burde holde til scrog-stil. 20 til potta, 20 til lampa, 20 mellom lampa og budsa og du har 40 til planta. Sett scrog-skjermen 15 cm over potta, så har du 25 cm til buds. Med 400w'ern plassert 90 grader på lengderetninga dekker den glatt ei grunnflate på 100x40cm.

Eirik

Måka, hadde ikke du et regnestykke her før edit? Det så riktig ut det altså!

Fjønnbjønn: ScrOG fra frø tror jeg kommer til å bli en seriøs pain in the ass. Les litt om ScrOG på OG før du tar den endelige avgjørelsen.

210g, ja. Det holder da til cannabis i grøten! :D

E

fjønnbjønn

Jarrra, det holdt i bøtter og spann det :red:

Sparer meg foreløpig med scroggen nå da, sia eg ikkje har stiklinger, prøver berre å toppe plantene ein god del. burde greie å holde dei nede på ei fornuftig lengde då.

Fant forresten skap på ikea igår. 123 høgt, 48 djupt og 80cm breidt. Burde funke bra det... Navnet på skapet var Malm, og kosta 775,- på tilbud, for dei som er interesserte.

S. Måke
Måka, hadde ikke du et regnestykke her før edit? Det så riktig ut det altså!

E

tror det er i en annen post - den om cooltube, hvis det var det du lurte på?

Polle

Hei,

Har også vurdert SCROG. Når dere sier "toppe planten" mener dere å klippe toppen? Vil det da utvikle seg flere toppskudd? Skal man installere hønsenettingenm i det man setter over til 12\12?

S. Måke
Hei,

Har også vurdert SCROG. Når dere sier "toppe planten" mener dere å klippe toppen? Vil det da utvikle seg flere toppskudd? Skal man installere hønsenettingenm i det man setter over til 12\12?

ja, du har rett. Når man topper så kniper man (eller klipper) av det øverste skuddet og man får fra 2 nye skudd som vokser ut.

Du bør installere hønsenettingen fra starten av, sånn at du kan trimme greinene under nettingen fra det øyeblikket de treffer nettingen. Dessuten kan det bli kjempe-pes å få på plass nettingen når plantene har blitt større.

Eirik

Eneste er at det kan være greit å tilpasse høyden på nettingen etter hvor stor planten blir. Sånn sett kan det være litt bummer å kjøre netting fra starten av. Men det der får man bare finne ut av.

E

S. Måke
Eneste er at det kan være greit å tilpasse høyden på nettingen etter hvor stor planten blir. Sånn sett kan det være litt bummer å kjøre netting fra starten av. Men det der får man bare finne ut av.

E

Planten skal jo trimmes under nettingen og meninga er at hele nettingen skal være fylt med et skudd i hvert hull (eller med den avstand man vil ha) når strekk-tida er over. Men man kan jo sette inn nettet samtidig som man starter på 12/12.

Mange velger scrog fordi man har begrensa høyde å dyrke under, så da har man kanskje bestemt seg for hvordan oppsettet skal være og har heller ikke rom for slingring. Men det er mange forskjellige scrog-løsninger. Mange har tolka tanken fritt og det er mye som påstås å være scrog der ute som ikke ser helt likt ut med den opprinnelige tanken. Litt variasjon skader neppe ( :-j joint-bong-joint-bong-hoga-joint-bong :red: )

;)