Jump to content
Potteplante

Bokanbefalinger:

Recommended Posts

alfahunn

beste boka er kanskje eleven minutes med paulo coelho. men det er mulig en jentegreie?

the devil and miss prym av samme forfatter er også helt enestående.

beste ambjørnsen er jo sarons ham!!! helt rå den boka.

paine

The I chong, Meditations from the joint - Tommy Chong

Pot Culture An A-Z guide to a stoners life and language...somethingsomething

Alt av Val Mcdermid. (mye seriemord og profilering, begynn med sirenenes sang)

Twilightbøkene har holdt meg fanget i ett halv år, har lagt fra meg den siste, lest The Host av samme forfatter, og begynt på'an igjen tre ganger.

The dresden files - En detektiv-noir-trollmann aktig sak, satt i dagens chicago, god humor og genial story. (tror det er ti bøker i den serien, begynner med storm front)

House of night serien - blander typisk tenåring med vampyrer med indianere på en stilig måte. veldig lettlest, litt for ungdommelig språk innimellom.

Sagaen om isfolket - margit sandemo. hvis du virkelig vil bli satt inn i en annen tid osv. veldig historisk korrekt, bortsett fra det overnaturlige da:p

Good omens - Terry Pratchett og en annen. genialt artig bok om verdens undergang!

Så, sett deg i godstolen med en av disse og en av disse :D . jeg tviler på at du blir skuffet!

Little Shroomy

Biografi skrevet av E.Jean Carrol "The Strange and Savage Life of Hunter S. Thompson"

PrescriptionMedicine

Pan av Knut Hamsun

Fear and Loathing on the 72' Campaign Trail av Hunter S. Thompson for de som liker politikk

Og selvfølgelig Fear and Loathing in Las Vegas og Hells Angels av samme mann.

Rotten

Ordinary Men - Reserve Police Battalion 101 and the Final Solution in Poland av Christopher Browning. Eksepsjonelt bra bok på flere måter. Bør leses selv om man ikke er interessert i krig og fred og sånn (og i hvert fall hvis man er interessert i den slags).

coltBORD!

Vet ikke om noen har nevt det tidligere i tråden, men min anbefaling er : Food of the Gods: A Radical History of Plants, Drugs, and Human Evolution, av Terence McKenna. ISBN 0-7126-7038-6

vin&grønt

Dagdrivergjengen - av John Steinbeck

Tony

Pihkal og tihkal av Shulgin er vel obligatorisk lesning for alle som aspirerer til en karriere som psykonauter.

Mt. Kailash

Artig at du skulle nemna den. Driv å les den no. Er komen omlag eintredjedel uti boka og kooooosar meg med den.

Eg vil anbefala "Tåpenes sammensvergelse" Av John Kennedy Toole.

Have Heart

Hässelby av Johan Harstad.

Handler kort fortalt om Albert Åberg når han har blitt voksen. Skybert - den uskyldige fantasivennen er ikke så uskyldig lenger. :D

Utrolig spennende og til tider forvirrende bok som er perfekt å lese etter et blås.

9788205375772300dpi.jpg

Edited by Have Heart

Gnomen

Kanonbok!

Den Lille Prinsen av Antoine de Saint-Exupéry

&

Den merkelige hendelsen med hunden den natten av Mark Haddon er begge fantastiske bøker :D

arnt

Noen som vet om neo gode Apokalypse bøker, ala the road osv. er mad Fallout fan og liker den overleve atom krig greia(må forberede meg vet dere)

Tonnx

Vet ikke om det er blitt nevnt men ALLE bøkene til Conn Iggulden om Djenghis Khan og Julius Cæsar er helt fantastiske!

zokrates

"The Black Swan", av Nassim Nicholas Taleb, kanskje den mest interessante boken jeg noensinne har lest.

Meget bra populærfilosofisk bok om mangt og mye, like relevant for tradere i finansbransjen som for den vanlige mannen i gata.

Det som gjør boken så bra er at Taleb tar for seg veldig mange mer eller mindre kjente historiske filosofer, og viser at "budskapene" til filosofene, (de filosofiske sannheter), er gyldige og relevante for vår komplekse og moderne industrialiserte verden og hverdag. Den er ikke oversatt til norsk, men det gikk helt greitt å lese den for min del, med litt over middels god forståelse for engelsk.

En veldig bra bok (som faktisk er rus-relatert), klassiker fra 30-tallet, er "Brave New World", den inneholder også bruk av et relativt sterkt psykoaktiva, "soma", som folk bruker helt legalt med myndighetenes velsignelse.

Slik virkningen av "soma" er beskrevet i "Brave New World", så har den virkninger som ligner på opiater, eller tunge indica strains, og også psykadeliske virkninger :)

Boken er oversatt til norsk.

"Brave New World" er både spennende, tankevekkende og morsom, til tross for at den beskriver fremtiden som dystopia.

zokrates

Vil også nevne boken "Rus" av Hans Olav Fekjær, utgitt i 2004. Veldig bra faktabok om rus generelt, både i Norge og andre steder i verden. Veldig faktabasert og selv om Fekjær ikke støtter legalisering, så har han heller ikke gitt uttrykk for at han støtter den ekstreme kriminaliseringen som kommer til uttryk i USAs "war on drugs".

zokrates

Føyer også til romanene "en helstøpt mann" av Tom Wolfe, og "Stormenes tid" av Ken Follett.

Veldig gode romaner som går mer i dybden enn f.eks. Jan Guillous underholdende spenningsromaner om Hamilton og Arn, og Dan Browns "Engler og Demoner" og "DaVinci koden".

zokrates
Noen som vet om neo gode Apokalypse bøker, ala the road osv. er mad Fallout fan og liker den overleve atom krig greia(må forberede meg vet dere)

Har desverre ingen gode konkrete anbefalinger på bøker, jeg foretrekker filmer selv om jeg har lest endel bøker også, men søk litt rundt på imdb og wikipedia og amazon.com, mange av de relativt gode post-apokalyptiske filmene er basert på bøker og noveller.

Edit: du kan jo starte her: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_apoca...alyptic_fiction

:P

Edited by zokrates

python

DMT: The Spirit Molecule: A Doctor's Revolutionary Research into the Biology of Near-Death and Mystical Experiences av Rick Strassmand MD annbefales på det sterkeste!

Noen som har lest nye boken til willy pedersen enda? ( cannabiskultur )

Snorkebjørn
DMT: The Spirit Molecule: A Doctor's Revolutionary Research into the Biology of Near-Death and Mystical Experiences av Rick Strassmand MD annbefales på det sterkeste!

Noen som har lest nye boken til willy pedersen enda? ( cannabiskultur )

DMT: The Spirit Molecule er en fantastisk bok for de som liker å filosofere over bevissthet og universet.

Cannabiskultur er bestillt, men tror den er litt nøktern i forhold til mine egne meninger om cannabis og lovverket.

<_<

vin&grønt

Jurister i Kasjotten av Anker Rogstad

Anker Rogstad var en av Norges største skapsprengere før han ble forfatter. I denne boken lager han sitt eget fengsel og plager de som har fått dømt han uskyldig. Dtitkul bok og meget lettlest.

shiva

Joel Kramer er mulig den mest oppegående personen jeg har møtt.

THE GURU PAPERS: Masks of Authoritarian Power demonstrates with uncompromising clarity that authoritarian control, which once held societies together, is now at the core of personal, social, and planetary problems, and thus a key factor in social disintegration. It illustrates how authoritarianism is embedded in the way people think, hiding in culture, values, daily life, and in the very ideals people try to live by.

Thus our basic problems are not the inevitable outcome of “human nature,” but rather are shown to stem from deep authoritarian implants. This offers new grounds for hope. The Guru Papers powerfully attests that unmasking and decoding hidden authoritarianism can disempower it, increasing the range of human freedom and possibility. The book also elegantly argues that this process is essential for human survival.

The Guru Papers

The potential to shift readers’ minds in a deep way….onto something big—possibly even the root of human error. It can actually change the way one views the world…. Elegantly articulates many of [our]…unformed thoughts”

— SYNAPSE

Lobo

Rart av ingen har nevnt "Moby Dick" enda. Det er favorittboka mi.

skytouch

Leser på den selv nå, meget fascinerende bok.