Legaliser

Konstant rus pga cannabis?

107 innlegg i emnet

Hei!

I en debatt hvor jeg forsvarte legaliseringen av cannabis så godt jeg kunne, kom det plutselig fra motdebattanten et sitat fra rusmiddeldirektoratet som sier at THC-nivåene i kroppen hoper seg opp og blir i kroppen i 2-4 uker, og at man derfor ved jevn røyking over en periode kan ende opp med å være konstant rusa, noe som fører til at man går rundt sløvet ned og ikke klarer å oppfatte ting, og at man vil føle at man må røyke mer cannabis for å fungere normalt.

Jeg kom ikke på noe lurt å si, og fant ingen kilder som avkreftet det. Vet noen her noe om det?

Det høres jo på en måte logisk ut at THC-nivåene hoper seg opp i kroppen med tanke på at det ligger igjen rester i opptil 2-4 uker etter..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

I en debatt hvor jeg forsvarte legaliseringen av cannabis så godt jeg kunne, kom det plutselig fra motdebattanten et sitat fra rusmiddeldirektoratet som sier at THC-nivåene i kroppen hoper seg opp og blir i kroppen i 2-4 uker, og at man derfor ved jevn røyking over en periode kan ende opp med å være konstant rusa, noe som fører til at man går rundt sløvet ned og ikke klarer å oppfatte ting, og at man vil føle at man må røyke mer cannabis for å fungere normalt.

Jeg kom ikke på noe lurt å si, og fant ingen kilder som avkreftet det. Vet noen her noe om det?

Det høres jo på en måte logisk ut at THC-nivåene hoper seg opp i kroppen med tanke på at det ligger igjen rester i opptil 2-4 uker etter..?

Hvis du spiser en banan, så forblir du ikke mett av den helt til den havner i doskåla?

Hvis man allerede er konstant rusa, hvorfor må man da røyke for å føle seg normal? Det er jo en sinnsyk logikkbrist!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tror nok Ganjalf har et poeng der.

Stoffene forblir jo i kroppen, men om dem er aktive det vet jeg ikke? Hadde vært morro å vite mer om dette!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ifølge det jeg har lest og blitt fortalt om saken, er det avfallsstoffene fra bla. THC som blir lagret. og de stoffene gjør deg ikke rusa...

det meste vi spiser danner et eller annet avfallsstoff, og dette stoffet kan enten lagres eller skilles ut. de gjør som regel ikke noen skade i seg selv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette er gammel resirkulert propagande og tullball. Les wikipedias artikkel om cannabis og helseeffekter.

Jeg orker ikke engang å hisse meg opp over å høre dette gjentatt for n`te gang, man blir ikke sløv i 4 uker etter å ha røyka cannabis. Eller "hasjet" evt. "brukt hasj" som jeg går utifra at din motdebattant sa. <_<

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Et godt eksempel på at myndighetene strekker sannheten, viss dette stemmer...

THC går ut av kroppen relativt fort... Ivertfall etter det jeg har lest.

Endret av the_Freelancer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dersom noen får tak i cannabis man er ruset i to uker av hadde jeg sikkert prøvd et trekk eller to da. :blink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

ser for meg en drastisk prisøkning pr gram den dagen de klarer å genmanipulere cannabisen til å gi en rus som varer i 14 dager :blink: jeg liker forøvrig å røyke hver dag, og selvsagt blir jeg knall nykter når jeg ikke røyker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg skal ikke nekte for at hvis jeg for eksempel røyker 2-3 gram over en helg, så blir jeg sløvere i flere dager etterpå. Men 2-4 uker høres drøyt ut. Mulig jeg bare innbiller meg det, siden jeg har lest så mye anticannabispropaganda opp gjennom åra. Jeg blir ikke konstant sløv, men en tanke mer likegyldig, tiltaksløs, husker dårligere og lignende. Og kanskje dette bare er typisk for meg, det kan nesten virke sånn...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvis man allerede er konstant rusa, hvorfor må man da røyke for å føle seg normal? Det er jo en sinnsyk logikkbrist!

Skulle man kanskje tro. Man er imidlertid ikke "avhengig" av bare "stoffet", men også handlingene og kulturen som "følger med". Derfor: sjeldent kan være bra, hyppig kan være utrolig kjedelig. Til tross for dette røyker mange altfor ofte....

Stein H.

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dersom noen får tak i cannabis man er ruset i to uker av hadde jeg sikkert prøvd et trekk eller to da. :D

Det var jo her snakk om dersom man røyket cannabis hver dag over lengre perioder.

Men takk for svarene likevel, nå har jeg et godt argument imot; så lenge det kun er avfallsstoffer av THC som hoper seg opp i kroppen, har det ingenting med noen konstant rus å gjøre. :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skulle man kanskje tro. Man er imidlertid ikke "avhengig" av bare "stoffet", men også handlingene og kulturen som "følger med". Derfor: sjeldent kan være bra, hyppig kan være utrolig kjedelig. Til tross for dette røyker mange altfor ofte....

Stein H.

At enkelte må fyre for å "normalisere" seg er ikke så veldig annerledes enn at fok må ha morgenkaffen/-røyken sin. Det er påstanden om konstant rus og at man deretter kan/må røyke seg normal, jeg reagerer på. Hvor ofte en må røyke for at det skal bli "utrolig kjedelig" er både avhengig av individet og hva en røyker. Med mindre vi snakker om toppvarer, så blir jeg stort sett lei før jeg har fått røyka en femmer. Har man noen glass med forskjellig grønt i skapet, så skal det en del til før det blir kjedelig.

Hva som er "altfor ofte" får nesten folk vurdere ut fra livssituasjon og økonomi. Jeg nøyer meg med å si at dobbelt så ofte ikke nødvendigvis er dobbelt så moro.

2 personer liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

THC brytes ned til metabolitter, og to av disse, som også har THC som en del av navnet sitt binder seg i fettvevet og blir dere opp til 5-6 uker. Disse metabolittene gir ingen rus. Misforståelsen går derfor ut på at disse metabolittene, som også het THC ,ga deg en kronisk rus, noe de ikke gjør.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

THC brytes ned til metabolitter, og to av disse, som også har THC som en del av navnet sitt binder seg i fettvevet og blir dere opp til 5-6 uker. Disse metabolittene gir ingen rus. Misforståelsen går derfor ut på at disse metabolittene, som også het THC ,ga deg en kronisk rus, noe de ikke gjør.

Foreslår at denne informasjonen blir lagret i en sticky, for dette er et emne som alltid kommer frem i debatter, og riktig vitenskaplig info er noe man alltid trenger for å motbevise disse utsagnene....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

foreløbig tok jeg bare en sticky på denne tråden, men etterhvert skal jeg se om vi ikke kan fikse noe litt mer oversiktelig og greit.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hehehe ;) Jeg koser meg med en søt en hver dag, og må ærlig si at jeg kunne for all del ønske at jeg ble stein i 2-4 uker B)

Men sånn er det dessverre ikke da :( hehe. Jeg røyka 3-4 gram igår og er litt trøtt i trynet enda men fungerer flott fordet!

Jeg har også hørt at pga THC lagrer seg i spesielle steder i kroppen så kan man massere ett eller annet sted(vet ikke hvor ;) er jo som sagt bare ett teit rykte) når man er nykter og bli råstein!

Men tror nok det er bare tull :P men hvis det er sant så PM meg fortest som mulig takk hehe ;)

Peace ;)

Endret av Frostvarriar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

send meg pm også da! både massasje og stein - uten å betale ett øre... jævli god deal. :D

1 person liker dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Dette er gammel resirkulert propagande og tullball. Les wikipedias artikkel om cannabis og helseeffekter.

Jeg orker ikke engang å hisse meg opp over å høre dette gjentatt for n`te gang, man blir ikke sløv i 4 uker etter å ha røyka cannabis. Eller "hasjet" evt. "brukt hasj" som jeg går utifra at din motdebattant sa. :P

Eventuelt "Gått på Hasj!" :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er murlig å trippe over på hasj, skjedde med en kamerat.. men dette er ikke vanlig, men om du røyker på en regelmessig basis, vil du selvførgerlig bli sløv. hasj lammer jærneseller. men om du tar en pause, vil alt bli normalt igjen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mh, Snow White; hasj kan lamme hjerneceller.

Jeg nyter Cannabis oftere enn tillatt, og får energi av det. Ingen sløvhet registrert, foruten den som klart kan begrunnes annen årsak.

Når jeg tar pauser er intet normalt...

Og, enkelte er nok disponerte for å reagere hyperoptimalt på Cannabis, men å trippe på det er ofte ettervirkninger av syre fra tidligere. 'Flashbacks' kalte de det før.

-ganja+

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mh, Snow White; hasj kan lamme hjerneceller.

Jeg nyter Cannabis oftere enn tillatt, og får energi av det. Ingen sløvhet registrert, foruten den som klart kan begrunnes annen årsak.

Når jeg tar pauser er intet normalt...

Og, enkelte er nok disponerte for å reagere hyperoptimalt på Cannabis, men å trippe på det er ofte ettervirkninger av syre fra tidligere. 'Flashbacks' kalte de det før.

-ganja+

Det slår meg hvor utrolig forskjellig folk kan reagere på cannabis. Det er nesten så jeg lurer på hvorvidt det egentlig gir noe mening å beskrive egenskaper ved rusen. Hadde vært spennende å se et godt forskningsprosjekt om dette, dersom forskerne virkelig gikk utenfor boksen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvor lenge metabolittene blir værende i kroppen, finnes det mange svar på. Jeg for min del har hørt alt mulig fra et par uker til tre måneder eller et halvt år. Tre måneder er imidlertid den vanligste påstanden. Det kan være at noen av de andre svarene kommer av mer og mindre sofistikerte målemetoder.

Metabolitter er heller ikke alene om å lagre seg i fettvevet. Kroppen skiller mange stoffer ut gjennom denne kanalen, som den vil bli kvitt. Riktig er det også at metabolittene ikke gir noen cannabisrus, men om de ellers har noe med "hangoveren" dagen derpå vet jeg ikke. Det virker ikke sannsynlig ut fra det jeg vet om temaet.

I den grad det ligger noe i "stein i 4 dager"-tesen, er det nok "hangoveren" det refereres til og ikke selve cannabisrusen (men hangoveren er som regel langt kortere enn det for andre enn mer kroniske brukere. Kan godt tenke meg at enkelte blander begrepene enten for å skremme eller fordi de misforstår noe. Men det ér jo en effekt som kommer av cannabisinntaket.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Det er murlig å trippe over på hasj, skjedde med en kamerat.. men dette er ikke vanlig, men om du røyker på en regelmessig basis, vil du selvførgerlig bli sløv. hasj lammer jærneseller. men om du tar en pause, vil alt bli normalt igjen...

"Tippe over", "trippe" eller "hallis"?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
(men hangoveren er som regel langt kortere enn det for andre enn mer kroniske brukere. Kan godt tenke meg at enkelte blander begrepene enten for å skremme eller fordi de misforstår noe. Men det ér jo en effekt som kommer av cannabisinntaket.

hehehehe Nå vet du virkelig ikke hva du prater om, hva? Tror du det er slik at kronisk bruk=kronisk "hangover"?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg ordla meg feil. Jeg vet ikke helt hvordan kronisk bruk påvirker i denne sammenhengen, men det jeg ville få fram var at det skal litt til for å oppnå hangover etter å ha brukt cannabis. I går brukte jeg 1 gram i en joint, og var bare litt tung i kroppen og hodet i dag.

Selv om du skulle ta bokstavelig det jeg sa, har jeg aldri satt likhetstegn mellom kronisk bruk og "kronisk hangover" (faktisk aldri brukt begrepet "kronisk hangover," og det var aldri det det var snakk om i denne sammenhengen).

Endret av kkt1986

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå