Jump to content
Sign in to follow this  
Guest 70s

Areal pr plante

Recommended Posts

Guest 70s

Så, du har planer om å dyrke Cannabis, men lurer på de aller mest grunnleggende tingene:

- "Hvor mye kan jeg forvente å få?"

Du vil gjerne vite hvor mye tørket pott du kan forvente å få på kortest mulig tid, fordi det koster både penger, nøyaktighet og til tider hardt arbeid for å dyrke de beste plantene.

Her er min lille guide til hvordan man kan regne ut ca verdier på høsten utifra arealet planten vokser på.

Her er en tabell over antall planter/gram dere faktisk kan forvente ved ultimate forhold/metode.

Husk, cannabisdyrking er en vitenskap, og man må lære å krype før man kan gå, og selv om man har dyrket tidligere og har litt erfaring, er det stadig nye ting å lære. Tabellen viser fra realistisk pott høst dersom man dyrker under de rette forholdene.

Areal - Antall planter - Realistisk antall gram for en nybegynner:

10X10cm - 1 plante - 1 til 10 gram (PC-kabinett)

20X20cm - 1 plante - 2 til 30 gram

30X30cm - 1 plante - 3 til 40 gram

40X40cm - 2 planter - 10 til 20 gram

50X50cm - 2 planter - 30 til 150 gram

60X60cm - 2 planter - 40 til 160 gram

70X70cm - 3 planter - 70 til 170 gram+

80X80cm - 4 planter - 80 til 180 gram+

90X90cm - 6 planter - 90 til 190 gram+

1X1m - 8 planter - 100 til 900 gram

120x120cm - 10 planter - 120 til 1000 gram

130x130cm - 10 planter - 130 til 1200 gram

140x140cm - 10 planter - 140 til 1500 gram

150x150cm - 12 planter - 150 til 1700 gram

160x160cm - 12 planter - 160 til 2000 gram

170x170cm - 12 planter - 170 til 2400 gram

180x180cm - 14 planter - 180 til 3000 gram

190x190cm - 14 planter - 190 til 3300 gram

200x200cm - 15 planter - 200 til 5000 gram

Areal = lukket område med vegg på X*Z*120 til 300cm under tak

Husk, en plante er en plante, den må ha plass til å vokse om den skal gi deg det du lengter etter.

Et PAX skap fra IKEA på 50X60X238 bør kunne gi deg 2 store planter med 150 gram tørka pott uten noe særlig problem.

er du flink til å klippe stiklinger og bruker god tid på planten, kan du ende opp med virkelig fine planter på opptil 300 thc-dryppende gram pr stk.

Jo større areal, jo bedre avling men samtidig økte kostnader.

Du har allerede bestemt deg for hvor mye areal plantene skal vokse på, så nå må vi sette inn de neste kriteriene:

Arealet = Valgfritt

Lysmengde (400W pr plante under blomstring, 2X73W Jumbopære pr vegetabil plante tilsvarer 400W Kvikksølvbelysning, selv bruker jeg 4X73W Jumbopærer, blir litt varmt, men plantene vokser kjempefort.

CO2 (1200 co2-partikler pr million atmosfærepartikler)

Næring (Næringen må tilpasses plantens stadium, men dette lærer du mens du dyrker, spør gjerne på forumet om næring, det er mange produsenter, og lett å overse potensielle farer med ny type gjødning)

Jeg har skrevet en liten tabell for hva du realistisk kan forvente deg ut fra arealet plantene har til rådighet. Det gjøres oppmerksom på at lysmengde må oppgraderes i takt med arealet, og co2 partikler pr million i luft bør ligge på ca 1200 hver 4. time (3 ganger om dagen under blomstring, og 6 ganger om dagen i vegetabilt stadium ikke bruk CO2 når det er natt i dyrkerommet, da hemmer du produksjonen og risikerer å drepe plantene dine) i tillegg må du tilpasse næringen etter størrelsen og strukturen på planten din. En EC måler er grei å ha for hånden, begynn med det laveste EC nivået når planten er liten, og jobb deg oppover mot høyere nivåer gradvis. pH nivået bør ligge på en skala mellom 5 og 7 hvor 7 er det ultimate nivået for god næring og 5 betyr at du må tilsette næring. Pass på å bruke forskjellig næring for vegetabilt stadium og blomstringsstadium, selv om cannabisdyrkere svermer etter økologiske gjødningsprodukter, så anbefaler jeg å bruke syntetisk gjødning mellom vekstfasen og blomstringsfasen (se tabellen under), plantene forbereder seg raskere på syntetisk næring enn biologisk næring av en eller annen grunn, og vil vokse betraktelig i denne fjorten dagers perioden.

Hvis du vil ha ekstra saftige planter trapper du ned dagslengden gradvis over 14 dager

Dag 1: 17 timer

Dag 3: 16 timer

Dag 6: 15 timer

Dag 8: 14 timer

Dag 11: 13 timer

Dag 14: 12 timer

på den måten forbereder du plante på at det "går mot høst" og planten vil begynne å oppta og bearbeide næringen den trenger for å blomstre, på denne måten unngår du "svidde blader" og du vil få et langt høyere THC nivå, husk syntetisk næring i denne 14 dagers perioden.

(Ved at du trapper ned lyset gradvis gjør at budsene vokser seg større enn de vil gjøre når du går rett over til 12/12, og større buds gir større gleder)

Fun Facts

======

Skapt for sex

=========

- Mennesker og planter har fra naturens side én oppgave, nemlig å utvikle avkom.

- Jo bedre mennesker eller planter har det, jo bedre og mer avkom blir det.

De svakeste bor i ghetto

================

- Mennesker som lever i en ghetto/fattige kår får dårlige barn som har lett for å bli kriminelle og dø i ung alder

- Planter som lever med lite lys, dårlig plass og dårlig ernæring vil tenke at: "Dette er intet sted å stifte familie" og vil i likhet med ghetto-mennesker få små buds og dårlig avkom.

Feite amerikanere

============

- En feit amerikaner kan bli nesten 300 kilo (Kan det ha noe med store biler, store dører, umiddelbar tilgang på mat/næring?)

- En feit thc-dryppende plante kan gi deg 1000 gram (Kan det ha noe med stort dyrkeareal, direkte sollys og all den næring planten har lyst på?)

Feite amerikanere får enda feitere barn

==========================

- En feit amerikaner vil utvikle gener som blir transportert til barna

- En feit plante vil utvikle gener som gjør at barna/avleggerne blir feite planter

Man må rett og slett få planten til å absorbere mer og mer næring etterhvert som det går mot høst. Tenk deg en plante som til slutt vil ha næringen sin 50/50

Ut fra prinsippet om at det som er farlig for deg er bra for deg kan man produsere strains som blir "Fat mamas", som elsker "Fast food" og ender opp med buds så store som bananer.

Har ikke selv testet teorien, men på Cannabis cupen i Amsterdam i 2003 fikk jeg et foredrag av en amerikaner som fortalte meg om "The McDonalds method" for marihuana.

Edited by 70s

Share this post


Link to post
R.Ø.G.F.

Har du skrevet dette selv? Underholdende og interessant lesning. Takk!

Share this post


Link to post
mba

En ting jeg lurer på er lys, man trenger virkelig 400w hps pr plante i blomstring? Også når man har 15planter/4m2.

Det er ikke plass til 15 400W der, og man trenger vel heller ikke 6*1000W.

Og er 2x73 = 400W MH (samme som kvikksølv?)

Burde kanskje oppgi en forventningsverdi, du har litt for mye slingringsmon.

Share this post


Link to post
Yusuf
En ting jeg lurer på er lys, man trenger virkelig 400w hps pr plante i blomstring? Også når man har 15planter/4m2.

Det er ikke plass til 15 400W der, og man trenger vel heller ikke 6*1000W.

Og er 2x73 = 400W MH (samme som kvikksølv?)

Burde kanskje oppgi en forventningsverdi, du har litt for mye slingringsmon.

Du trenger ikke 400w per plante.Yusuf Dk

Share this post


Link to post
Guest 70s
Du trenger ikke 400w per plante.Yusuf Dk

Nei, man trenger ikke engang HPS - men det mange glemmer er at plantene vokser og blir store, flere planter (blader) stjeler lys fra de watt som er tilgjengelig, og vil man ha 400 gram pr plante, så bør man også gi dem 400 watt belysning pr plante.

En Marijuana plante kan fint vokse å bli flere meter høy, - er forholdene tilrettelagt, ønsker planten å gro og gro og bli større og mer buskete og produsere flere kilo buds, men det avhenger av antall kvadratmeter, nøye co2 styring, helt riktig næring, og at man lar planten vokse over mye lengre tid, har en følelse av at de fleste som dyrker tenker på å få røyket den raskest mulig, og at man derfor har fokusert på å få mest mulig ut av minst mulig.

Har du plass og ønsker å eksperimentere med gigant-groing, så lar du planten vokse i 6 - 8 måneder og passe på at du klipper den ned underveis for å få større busk, målet er å få en plante som i vegetabilt stadium har rukket å bli rundt 1,5 meter høy, nøye kontrollerte forhold og at du lar planten bestemme. Det er neppe en kostnadseffektiv måte å dyrke på, men man utvikler jo et kjærlighetsforhold til disse store frøknene, og det er absolutt mulig om man går inn for det.

Til sammenlikning - ifølge SecretGarden er verdens største tomat på 3,22 kilo

om noen vet vekten på verdens største bud, så send meg gjerne en PM.

Share this post


Link to post
Yusuf
Nei, man trenger ikke engang HPS - men det mange glemmer er at plantene vokser og blir store, flere planter (blader) stjeler lys fra de watt som er tilgjengelig, og vil man ha 400 gram pr plante, så bør man også gi dem 400 watt belysning pr plante.

En Marijuana plante kan fint vokse å bli flere meter høy, - er forholdene tilrettelagt, ønsker planten å gro og gro og bli større og mer buskete og produsere flere kilo buds, men det avhenger av antall kvadratmeter, nøye co2 styring, helt riktig næring, og at man lar planten vokse over mye lengre tid, har en følelse av at de fleste som dyrker tenker på å få røyket den raskest mulig, og at man derfor har fokusert på å få mest mulig ut av minst mulig.

Har du plass og ønsker å eksperimentere med gigant-groing, så lar du planten vokse i 6 - 8 måneder og passe på at du klipper den ned underveis for å få større busk, målet er å få en plante som i vegetabilt stadium har rukket å bli rundt 1,5 meter høy, nøye kontrollerte forhold og at du lar planten bestemme. Det er neppe en kostnadseffektiv måte å dyrke på, men man utvikler jo et kjærlighetsforhold til disse store frøknene, og det er absolutt mulig om man går inn for det.

Til sammenlikning - ifølge SecretGarden er verdens største tomat på 3,22 kilo

om noen vet vekten på verdens største bud, så send meg gjerne en PM.

Du trenger HPS skal du ha power.Yusuf Dk

Share this post


Link to post
Guest 70s
Du trenger HPS skal du ha power.Yusuf Dk

HPS er bare tull i vegativt stadium, LE pærene har blitt så ekstremt bra nå, ikke billige men er pr idag den eneste lyskilden utenom LED som gir mest lumens pr watt.

Nå kommer det forresten snart en 200W LE som har 1000W output - bruker utelukkende LE når jeg har planter i vegetabilt stadium.

Det vegatabile rommet mitt består av følgende:

4X4 18W LE pærer fra Megaman som gir 1200W kaldt og varmt lys og som bruker kun 288W

Mylar

Innsug og utsug (100cm3/t)

Technics CO2 computer m/sniffer

2X digitale timere

4X pc-vifter

1X digital værstasjon

2X digitale termometer

Om du vil bruke penger på strømregninga, så be my guest ;)

Share this post


Link to post
Yusuf

Man må fortsatt ha HPS til blomstring.Yusuf Dk

Share this post


Link to post
Guest Nultz

Når du har en LE pære som bruker 11W og tilsvare 50W, hvike av tallene er det som "teller" for planten?

Eks. Vist jeg har 5LE pærer, får de da 55W, eller 250W?

Edited by Nultz

Share this post


Link to post
mba

Enig at man ikke trenger store HPS lamper til et vegativt stadium.

Men 1 watt er 1 watt.

Forskjeller er jo antall lumens i riktig lysspekter, eller da lumens/watt * pris som vi bryr oss om.

Metal Halide lampene gir vel mere lumens/watt enn noe annet, og samtidig i riktig lysspekter?

Eller er LE pærene bedre på alle mulig måter i et vekst rom?

Antall watt har ingenting å si, det er antall lumes som er alfa omega. Eller er jeg på viddene?

Share this post


Link to post
Guest 70s
Man må fortsatt ha HPS til blomstring.Yusuf Dk

Naturligvis, men jeg snakker ikke om blomstring, snakker om vegging - big difference.

Før de blomstrer må de gro, og vi vil ha mest mulig blomster.

Når du har en LE pære som bruker 11W og tilsvare 50W, hvike av tallene er det som "teller" for planten?

Eks. Vist jeg har 5LE pærer, får de da 55W, eller 250W?

Output verdien er den som teller for plantene

Input verdien er den som teller for lommeboka

Enig at man ikke trenger store HPS lamper til et vegativt stadium.

Men 1 watt er 1 watt.

Forskjeller er jo antall lumens i riktig lysspekter, eller da lumens/watt * pris som vi bryr oss om.

Metal Halide lampene gir vel mere lumens/watt enn noe annet, og samtidig i riktig lysspekter?

Eller er LE pærene bedre på alle mulig måter i et vekst rom?

Antall watt har ingenting å si, det er antall lumes som er alfa omega. Eller er jeg på viddene?

HID lampene er ikke nødvendig til bruk i vegativt stadium, de bruker mye strøm og gir lite lumens pr input-watt samt avgir varme.

LE pærer gir mye lumens pr input-watt og avgir mindre varme.

man må naturligvis ha mange flere LE pærer for å kompensere for en HID lampe, men så dreper ikke strømregninga deg heller om du går for LE.

LE-teknologien har kommet svært langt de siste fem årene, og på nyåret kommer det en LE pære på hele 300W innput som gir ca 1000 watt lys (900W lys og 100W varme)

søk på nettet etter Megaman Jumbo.

Share this post


Link to post
Eirik

300W inn=300W ut, med mindre de fysiske lovene nettopp opphørte slik jeg kjenner dem. Spørsmålet er hvor mange av wattene som omdannes til varme og hvor mange til lys. Om 100W går til varme, så går 200W til lys. Dermed en virkningsgrad på 66% i forhold til watt.

Når det kommer til virkningsgrad i form av lumen/watt så ligger Megaman 72W på 67 lumen/W (total 4800lm).

Jeg klarer ikke å finne noen Megaman 300W-pære. Kun informasjon om at den på 52W tilsvarer 300W glødelampe. Noe som ikke er så imponerende når vi vet at Envirolite har 200W LE-lamper som pumper ut 13500 lumens (dog med samme virkningsgrad som Megaman).

Så, ja. LE-lamper fungerer i veldig mange tilfeller greit for vegetativt stadium. Virkningsgraden er imidlertid ikke i nærheten av det en HID presterer. Helt enig i at varmen fra en HID ofte gjør denne ubrukelig på små arealer, men å si at HID gir "lite lumens pr input-watt" i forhold til LE er rett og slett feil. En 600W Son-T PIA Green Power har en virkningsgrad på 147 lumens pr watt, noe som grisebanker LE-pærene med gode 120%.

Edit: Det er imidlertid viktig å merke seg at det er forskjell på vanlige watt og PAR(Fotosyntetisk aktiv stråling)-watt. LE-lamper spesiallaget for dyrking har som regel større andel lumens inne PAR-delen av spekteret enn det eksempelvis HPS har. Dette endrer imidlertid ikke på det faktum at HID har mer muskler.

E

Edited by Eirik

Share this post


Link to post
Ren Hoek

Jeg må si meg veldig enig med Eirik her, en MH lampe gruser hver sparepære du finner til vekst.

Greit om man har liten plass og varme kan bli et problem, men MH er udiskutabelt best for vegg og hps for blomst.

Ren ;)

Share this post


Link to post
Cosmo

Jeg fikk en liten tanke her jeg satt og leste i morges, men har ikke sjekket om det lar seg gjøre enda. Men slik jeg tenkte det, så var det å kjøpe inn en 600w HPS lampe av råeste sort, og montere en dimmer på oppsettet. Deretter kjører man en viss mengde strøm under vekstfasen, og øker denne under blomstring. Dette passer ypperlig dersom man har lite areal å gå på, og ikke vet hvor stor pære man kan bruke med tanke på varmeutvikling o.l.Ba

Viktig å tenke på, er at man plasserer ballast utenfor dyrkerommet. Når dette er gjort, kan du justere hvor kraftig lyset skal være i forhold til maks temp du ønsker å ha inni skapet. F.eks. halv dimming på en 600w, så får du kanskje 24 grader. Da kan du kanskje velge å guffe litt mer på, og få ut kanskje 4-500w og havne på 26-27 grader?

Vet ikke hvordan dette ville fungert i praksis, men jeg tror jo det skulle latt seg gjøre teoretisk! ;) så kan man jo evt. også få tak i en dimmer som kan justere seg selv i forhold til tidspunkt hvis slikt finnes? ;) For å unngå raske endringer i temperatur, noe som vil holde luftfuktighet mer stabil i de tidsrom hvor pæren er på vei til å slå seg av....

Bare en tanke dere.... bare en tanke! :)

Edited by Abel

Share this post


Link to post
mba

Har du nok LE pærer så kan det bli bedre enn en 600W hps under gro fasen.

LE pærene får du med riktig lys spekter, noe som ikke din 600W HPS har (til gro fasen altså).

Share this post


Link to post
Guest 70s
300W inn=300W ut, med mindre de fysiske lovene nettopp opphørte slik jeg kjenner dem. Spørsmålet er hvor mange av wattene som omdannes til varme og hvor mange til lys. Om 100W går til varme, så går 200W til lys. Dermed en virkningsgrad på 66% i forhold til watt.

Når det kommer til virkningsgrad i form av lumen/watt så ligger Megaman 72W på 67 lumen/W (total 4800lm).

Jeg klarer ikke å finne noen Megaman 300W-pære. Kun informasjon om at den på 52W tilsvarer 300W glødelampe. Noe som ikke er så imponerende når vi vet at Envirolite har 200W LE-lamper som pumper ut 13500 lumens (dog med samme virkningsgrad som Megaman).

Så, ja. LE-lamper fungerer i veldig mange tilfeller greit for vegetativt stadium. Virkningsgraden er imidlertid ikke i nærheten av det en HID presterer. Helt enig i at varmen fra en HID ofte gjør denne ubrukelig på små arealer, men å si at HID gir "lite lumens pr input-watt" i forhold til LE er rett og slett feil. En 600W Son-T PIA Green Power har en virkningsgrad på 147 lumens pr watt, noe som grisebanker LE-pærene med gode 120%.

Edit: Det er imidlertid viktig å merke seg at det er forskjell på vanlige watt og PAR(Fotosyntetisk aktiv stråling)-watt. LE-lamper spesiallaget for dyrking har som regel større andel lumens inne PAR-delen av spekteret enn det eksempelvis HPS har. Dette endrer imidlertid ikke på det faktum at HID har mer muskler.

E

My point exactly Eirik.

En 600W HID gir plantene dine 88200 Lumen å vokse på og forbrenner altså hele 600 watt

4X Megaman 72W gir plantene mine 19296 Lumen og forbrenner kun 288 watt

Så var det dette med hvor mange lumens plantene bruker i fotosyntesen, og det tallet er 20.000 lumens (hvis jeg husker rett)

HID er bortkastet med mindre du har 4,5 monsterplanter som alle stjeler lumens, det blir å gi plantene dine mer enn de greier å fordøye.

HPS er obligatorisk i blomstringsfasen fordi plantene skal utvikle blomster, men i grofasen skal plantene kun oppnå en viss lengde før de skal over.

I likhet med CO2, næring, areal og temperatur er det viktig å gi plantene akkurat den mengden lys den skal ha for å oppnå ønsket resultat.

Man gir ikke en 600 grams biff til en baby, og man gir ikke barnemat på boks til mor.

Share this post


Link to post
Guest 70s

ikke bruk HPS i vegetabilt stadium i det hele tatt, lysrør er også bortkastet.

LE gir deg det beste spekteret, og mest for pengene.

HPS bruker du for å lage høst

LE bruker du for å lage sommer

Share this post


Link to post
Eirik

Jepp, vi er ganske så enige om resultatet (at LE er en grei løsning under veg for de fleste med små arealer). Det er veien dit jeg ikke helt følger deg på.

Du må huske at det finnes flere typer HID enn 600W HPS. En 250W HPS ville i utgangspunktet kunne gjøre jobben for 60 % av strømprisen i forhold til ditt oppsett. OK, plantene ville strukket seg noe mer, men du ville til gjengjeld fått en dypere gjennomtrenging av lys i hele plantens lengde. I motsetning til sparepærer, hvor lysintensiteten vil kunne bli 25% av initiellt bare du kommer 5 cm nedenfor toppskuddet.

Nå skal det likevel sies at jeg ikke har testet 250 HPS mot tilsvarende i LE, så jeg har ikke noe hardt å slå i bordet med når det kommer til strekking, bushyness osv.

Du sier at en plante ikke kan ta mer enn 20000 lumens. Snakker du da om lysintensiteten på bladoverflaten, eller initielle lumens rett ved pæra?

Hvorfor mener du at lysrør er bortkastet når de faktisk har samme virkningsgrad (og bedre) som LE?

E

Share this post


Link to post
Guest 70s
Hvorfor mener du at lysrør er bortkastet når de faktisk har samme virkningsgrad (og bedre) som LE?

Jeg mener det fordi planten min lager nye noder pr 1,1 cm under Megaman, mens den lagde nye noder pr 3cm under lysrør.

jeg er langt fra noen ekspert på feltet, men jeg tipper det koker ned til at plantene får mer intenst lys under megaman enn under lysrør hvor lysstyrken fordeler seg over en større flate.

hva tror du selv?

Share this post


Link to post
Eirik
Jeg mener det fordi planten min lager nye noder pr 1,1 cm under Megaman, mens den lagde nye noder pr 3cm under lysrør.

jeg er langt fra noen ekspert på feltet, men jeg tipper det koker ned til at plantene får mer intenst lys under megaman enn under lysrør hvor lysstyrken fordeler seg over en større flate.

hva tror du selv?

Jo uten tvil. Jeg hadde hengt meg opp i lumens/watt, og tenkte ikke så nøye over hvilket areal lyset faktisk fordeles over. Men totalt sett har de samme virkningsgrad, og om du skal belyse et større område meg stiklinger vil faktisk et lysrør ofte være mer egnet.

E

Share this post


Link to post
Guest 70s
Jo uten tvil. Jeg hadde hengt meg opp i lumens/watt, og tenkte ikke så nøye over hvilket areal lyset faktisk fordeles over. Men totalt sett har de samme virkningsgrad, og om du skal belyse et større område meg stiklinger vil faktisk et lysrør ofte være mer egnet.

E

Du sier noe der når det gjelder stiklinger.

har problemer med å få dem til, og jeg mistenker at det kan være lyset.

det er 30 grader og 89 % fuktighet i minidrivhuset, og bladene er begynt å bli gule på de jeg satte for en uke siden, uten at jeg har fått se noen rotdannelse.

Share this post


Link to post
Eirik

Om de sultes litt blir de jo bare mer gira på å pushe røtter. Trenger ikke være noe problem.

30C er vel i overkant av hva du bør ha (~25C). Og RH kan sakte men sikkert roes til 80%. Om de begynner å henge kan du kjøre det opp igjen.

E

Share this post


Link to post
weed

en annen og snedig måte å stimulere rotvekst på er å vanne plantene underifra en gang i uken...

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×