Jump to content
Sign in to follow this  
Guest 70s

Areal pr plante

Recommended Posts

Guest 70s
en annen og snedig måte å stimulere rotvekst på er å vanne plantene underifra en gang i uken...

Hvordan er det å bruke steinull på stiklinger? for mye luft? bør jeg velge et annet medium? bør de stå i telt og spraye dem, eller skal jeg sette dem i aquafarmen på et stiklingsbrett under HPS?

forklar gjerne med helt enkle ord hvordan jeg får stiklingene til å 1: Overleve 2: slå røtter ûber kjapt

Share this post


Link to post
Andy

Hva som kom først, røttene eller plantene? Røttene seff, evolusjonært i så fall, tror jeg.

Tror du har kjørt på litt for mye lys, og de har det veldig varmt, stiklingene altså. :smokey:

Hvis det er snakk om stikklinger her, så har jeg tenkt slikt: Før røttene kommer, lønner det vel seg og ha en rimelig høy fuktighet, i.e. foil feed via f.eks. et telt. Mens når de har fått litt rot, og greier og opprettholde seg selv (uten telt) skal de ikke foil feeds noe særlig. Slik at de fortest mulig er klar for evt. ompotting eller rekker ned til næringa i en DWC.

Får den ikke nok foil feed, eller næring, før den kan ta opp næring tradisjonelt vi røtter, henter den ut lagret næring fra bladene til produksjon av røttene, ergo blir bladene gule. Så paradokset er jo åpenbart at man har kuttet bort alle røttene, og resten av planta.

Tror planten alltid prøver å opprettholde en vis balanse mellom plantemasse og rotstørrelsen. Hvis bladene blir gule, er fotosyntesen allerede minsket, men hvis det har kommet til dette stadiet, har den forhåpentlig fått slått litt rot, og kan klare å lage nytt bladverk på tradisjonelt vis.

Det er en balanse her, mellom det og få inn vann i planta og ikke få den til og bruke for mye på transpirasjon. Så derfor må man heller ikke ha for mye bladmateriale.

Skal den jobbe rasket mulig, som var poenget her, må den ikke blitt kuttet dårlig (i.e. luftboble opp stammen, 45 graders vinkel, man kan jo også prøve ”etiolation” teknikken som også ”fremhever” rot vekst) – Man burde vel også forberede moderplanten dagen i forveien.

Den burde også få næring på annen måte en fra røttene (for nå abosberer den kun fra snittet du gjorde og knapt nok det). Sunne fine stikklinger har sikkert litt mer ”boom” til å pushe ut de etterlengtede røttene. Den burde ikke bli gul, men la gule blad være på planta, det er enda næring i de.

Den burde ha riktig temperatur (for kaldt og det tar sinsykt lang tid ”stasis?” og for høy ”sopp / DO?”), i likhet med større planter liker den oksygen rikt vann kan jeg tro (DO). Tror ikke CO2 har så mye og si før etter den har slått rott og du ikke foil feeder dem lengere, når du gir foil feed - spray under bladene også, det er størst konsentrasjon av stomata der, og de er mest åpene når det er litt kaldt, om du mot formodning bruker næring, bruk veldig svak blanding, man vil ikke ha salt oppbygninger.

Ikke pakk mediumet for hardt rundt, det burde være litt fluffy, pass på og ikke brekk noe på stilken når du stikker de inn, da det vil forhindre vannets gang. Hvis du kjører for intense lys, og det blir varmt inni teltet, må den planta puste mer og bruker mer vann, og det er ikke bra, i tilegg som jeg nevnte over er stomata mindre åpent når det er varmt. For all del, ikke ha lys på røttene.

Jeg har latt meg fortelle at det er forskjell på strains også hvor lett de lar seg klone, om jeg husker riktig var det sativa som var enkel, og indica som var tung.

Mulig dette makes no sense, men jeg ble ikke bare litt skakk under skrivingen.

E: Jeg måtte bare si, en sunn stikling er bedre en kjappe, min mening da. :lol:

Ingen god fisk, så grill meg gjerne :lol:

Andy

Edited by Andy

Share this post


Link to post
Guest 70s

Jeg har en tendens til å bli ganske skakk mens jeg leser og skriver her på forumet også. Statistisk sett øker jeg cannabisbruken på grunn av dette forumet enn hva jeg gjorde før jeg begynte å bruke forumet, men det var en digresjon :lol:

Altså:

1: Skjær av greina du skal klone med en skarp steril saks/barberblad i 45graders vinkel

2: Ha greina øyeblikkelig i rotningshormon

3: Sett greina i steinull

4: spray bladene over og under (hvor ofte?)

Oversatt til Oslo Øst:

1: Skjær av den dritten som vokser sidelengs med sånn bladgreier på

2: putt dritten i en svart boks med noe greier inni

3: Sett greina i isolasjonsmaterialet fra ghettoveggene

4: pøs på med vann over og under i form av spray

sorry - er skakk / :smokey:

Share this post


Link to post
Eirik

Rekker ikke så mye nå, men stiklinger skal ikke sprayes med næring!

Litt av trikset er at de skal "skremmes" til å produsere røtter fordi nitrogentilgangen er lav.

Anbefaler å ta stiklinger på lavere deler av planten der nitrogeninnholdet i plantematerialet er lavere. Stiklingene må imidlertid være noenlunde grønne og sunne, da et minimum av nitrogen trengs for å danne røtter også. :smokey:

Og stiklinger tar den tiden det tar. Beregn heller mere slækk på tidsskjemaet. :lol:

E

Share this post


Link to post
Andy

Er jo ingen næring i løsninga, jeg skrev hvis formodning du bruker næring så bruk en svak en. Sprayingen / foil feeden blir nesten det samme som høy fuktighet. :)

Share this post


Link to post
Guest 70s

Takk skal dere ha.

Godt å få med logikken til hvorfor stiklinger slår røtter.

Jo mindre de får, jo mer må de produsere røtter.

skal jeg la fuktigheten gå helt ned til tider også?

Share this post


Link to post
hein
10X10cm - 1 plante - 1 til 10 gram (PC-kabinett)

20X20cm - 1 plante - 2 til 30 gram

30X30cm - 1 plante - 3 til 40 gram

40X40cm - 2 planter - 10 til 20 gram

50X50cm - 2 planter - 30 til 150 gram

60X60cm - 2 planter - 40 til 160 gram

70X70cm - 3 planter - 70 til 170 gram+

80X80cm - 4 planter - 80 til 180 gram+

90X90cm - 6 planter - 90 til 190 gram+

1X1m - 8 planter - 100 til 900 gram

120x120cm - 10 planter - 120 til 1000 gram

130x130cm - 10 planter - 130 til 1200 gram

140x140cm - 10 planter - 140 til 1500 gram

150x150cm - 12 planter - 150 til 1700 gram

160x160cm - 12 planter - 160 til 2000 gram

170x170cm - 12 planter - 170 til 2400 gram

180x180cm - 14 planter - 180 til 3000 gram

190x190cm - 14 planter - 190 til 3300 gram

200x200cm - 15 planter - 200 til 5000 gram

Areal = lukket område med vegg på X*Z*120 til 300cm under tak

Denne tabellen er jo helt rar. Kan ikke forstå hvordan du har kommet frem til de forskjellige verdiene, det er jo ingen logikk i dette.

Share this post


Link to post
teoretiker

Tabellen ser litt funky ut ja.

Man kan i teorien ha 5cm mellom hver stilk, men da skal de heller ikke bli så høye.

Regn minst 1/3 i diameter i forholt til total høye ved endt blomstring.

Planter man ute kan man regne ca 1m mellom hver plante p.g.a de gjerne strekker seg til 3m der.

Planter man for tett vil planten bruke energi på å bli høyere enn naboene, så når den bruker kreftene sine på å bli høy blir ikke du så høy av produktet ;P

Hvor mye man høster er høyst relavtiv, men de forskjellige frøprodusentene kan gi noen vink om dette.

Husk å få med deg hvilken høyde de regner i fra.

Share this post


Link to post
teoretiker
Jeg mener det fordi planten min lager nye noder pr 1,1 cm under Megaman, mens den lagde nye noder pr 3cm under lysrør.

jeg er langt fra noen ekspert på feltet, men jeg tipper det koker ned til at plantene får mer intenst lys under megaman enn under lysrør hvor lysstyrken fordeler seg over en større flate.

hva tror du selv?

Light from an HID or HPS lamp reduces by half for every foot it is away from the plants. So if your lamps are 2' or 3’ above your plants much of the light is wasted.

Kilde:http://www.golamps.com/site/pt/lampadas/Envitolites/Enviroliteindex.htm

Det som skjer er at megaman ikke har samme intensitet i varmeståling som HPS og du derfor kan sette lampen mye nærere. Det er mange måter å regne disse tingene på, men det finnes mange greie tommelfing regler der ute. Å regne watt pr.sqf/m3 er meningsløst uten at man kjenner til verdiene i Lumen.

1500L til 2500L pr.sqf, alt etter hvor krevende plante du har (hybrider trenger vanligvis rundt 2000L).

HPS lamper leverer i de spekterene som planten kan gjøre nytte av, derfor er beskrivelsen av mengde lumen hos disse lampene nesten det samme som PAR verdien.

Det er også viktig å merke seg at lysets intensitet avtar kraftig etter hvor langt det må bevege seg ifra kilden, og det er nettopp derfor HPS lamper er suverene som lyskilder til dyrking i f.eks et skap eller i rom.

For en boks på høyden med en skrivepult vil sikkert megaman kunne fungere greit.

Envirolite plantgrow 250W pærer gir ca 15.000L, men jeg aner ikke hvor varme de blir.

Son T Pia Greenpower 400w gir ca 58.000L, og er såpass varme at man bør ha dem ca 40cm over planten.

Bruker man sitatet jeg har på engelsk over så skal man dele 58.000 på ca 2 (egentlig litt mer), og da ender man opp på 26.500L nede hos planten.

Edited by teoretiker

Share this post


Link to post
rockefeller

Kom over denne tråden og sitter egentlig igjen litt forvirret.

Har planer om å bruke et forholdsvis lite rom til vekstrom og vil helst ha minst mulig varme, men selvfølgelig nok lys til sunn vekst.

Siden rommet er lite kan jeg ikke heve lampene så mye, derfor er jeg opptatt av varmen med tanke på å svi plantene og så klart ventilasjon...

Det er snakk om fire planter som skal stå i ca 4 - 5 uker..

Så hva bør jeg bruke ? HID eller LE ?

Opplegget skal være hydroponic forresten, hvis det har noe å si.

Hadde også håpet og kunne bruke rommet til stiklinger :P

Share this post


Link to post
vin&grønt
Kom over denne tråden og sitter egentlig igjen litt forvirret.

Har planer om å bruke et forholdsvis lite rom til vekstrom og vil helst ha minst mulig varme, men selvfølgelig nok lys til sunn vekst.

Siden rommet er lite kan jeg ikke heve lampene så mye, derfor er jeg opptatt av varmen med tanke på å svi plantene og så klart ventilasjon...

Det er snakk om fire planter som skal stå i ca 4 - 5 uker..

Så hva bør jeg bruke ? HID eller LE ?

Opplegget skal være hydroponic forresten, hvis det har noe å si.

Hadde også håpet og kunne bruke rommet til stiklinger :P

LE

Share this post


Link to post
lightworker

Det er snakk om fire planter som skal stå i ca 4 - 5 uker..

jaha,noe ny oppfinnelse eller. aldri hørt om plantersom skal stå under 5.5-6 uker i blomst

Share this post


Link to post
eilkim
jaha,noe ny oppfinnelse eller. aldri hørt om plantersom skal stå under 5.5-6 uker i blomst

Hva var rart med det?

minimumstiden på en ren indica i blomst pleier cirka være 5 uker.

kim.

Share this post


Link to post
lightworker
Hva var rart med det?

minimumstiden på en ren indica i blomst pleier cirka være 5 uker.

kim.

Det som var rart med det er forskjellen på 5 og 5.5 til 6. For de som vil røyke umodent frukt,go ahead. Etter min mening tar selv raske indica dominante eller rene indica uansett over 6 uker for å bli skikkelig moden, selv Hash Plant og Top 44 i hydro er ikke ferdig etter under 45 dager er min mening! Seff en smaksak,men kommer det cannabis som er god og potent etter 5 uker så tar jeg den.

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×