Jump to content
Pål Bong Hansen

Cannabisdyrking for dummies

Recommended Posts

Pål Bong Hansen

(versjon 0.7)

En guide til deg som aldri har dyrket pot før:

Forord: baktanken med denne guiden er at man må lære seg å krabbe før man kan gå. Ikke forvent hektovis med go'gall fra denne metoden, men det du ikke får i blås tar du glatt igjen med kunnskap. Neste gang du dyrker vil du være kjent med hvordan planten gror og hvordan den trives, og kan trappe opp med mer avansert utstyr og teknikk. Etter at du har fullført en vekstsyklus med denne metoden har du alt utstyret du trenger for å dyrke frem en morplante, kunnskap om hele prosessen fra frø til pot, og hvis du ønsker å fortsette å dyrke kan du investere i en HPS-lampe som er spesielt godt egnet til blomstringsfasen. Du får altså muligheten til å prøve deg på dyrking til en billig penge, og når du er trygg kan du skalere opp dyrkingen til du har nok til eget behov (eller mer).

Målet her er at:

- du skal få liv i en hunnplante og følge den fra frø til høsting, og kan beholde denne som morplante til å dyrke frem mer senere, eventuelt med mer avansert oppsett.

- det skal koste maksimalt 500 spenn

- du bør kunne få minst en femmer med tørket pot av det.

- du skal forstå hvordan potplanten vokser og hvordan du kan få den til å trives i et skap.

Ting man trenger:

- ca 10 frø

- ca 5 lampesokler med ledning og stikk

- ca 5 lavenergilamper/sparepærer

- en strømfordeler/forgrening

- noen blomsterpotter e.l. på rundt 1l

- noen litt større blomsterpotter, kanskje 2-3 liter

- en 10l sekk blomsterjord

- en 10l sekk lecakuler

- en flaske blomstergjødning (substral e.l.)

- en pakke plastikglass

- et tidsur

Improvisering oppfordres. Gjør det billig første gangen du skal dyrke, det kan jo gå fryktelig galt og bli fryktelig dyrt hvis du satser for mye i form av utstyr og metode. Drevne dyrkere velger spesielle lamper som er dyre både i innkjøp og drift og er farlige å hanskes med. Dessuten er det mange flere steder å gjøre feil, noe som kan være forvirrende og føre til å du mistolker situasjonen og gjør noe som er dårlig for plantene dine. Vær heller beskjeden først, så du ikke gaper over mer enn du kan svelge.

Et ord om lys: Du MÅ ha lavenergipærer eller lysstoffrør. Halogen, glødetrådslamper og lignende er ikke brukbart. Det finnes spesielt egnede dyrkelamper, men de koster mye og med vårt 500,- budsjett er det utelukket. Mer om det senere.

1: Før du begynner

- Frø

Hvis du spør deg selv nå "Hvor får jeg tak i frø", så har du antageligvis ikke noen kjente som kan gi deg noen, eller så har du ikke forhørt deg godt nok. Mange som dyrker eller røyker har frø, så hvis du sjekker litt rundt så kan det hende du finner noe, eller kjenner noen som kjenner noen osv.. Hvis ikke kan du kjøpe frø via internett eller postordre, bare pass på å velge en seriøs forhandler. Kjøp billigst mulig frø, hvis du bare MÅ ha den og den sorten, så spar heller de til du har blitt vant med dyrking og velg noen billige/gratis til å starte med. Det kan gjøres helt trygt, undersøk forhandlere på nettet. Du kan også finne frø til salgs over disk i mange europeiske byer.

Du kan finne hampefrø til salgs som mat hos butikker som har hampeprodukter, og det sies at det finnes hampefrø i noe fuglemat (typ undulat). Selv om disse er bestrålt for å drepe skadelige bakterier (bl.a. botulin) så hender det at de spirer. Du kommer antageligvis ikke til å bli stein av slike frø, så hvis du ønsker å dyrke for å røyke så må du skaffe deg skikkelige frø.. IKKE BRUK SLIKE FRØ.

- Dyrkested

Rydd ut av et skap eller snekre deg en kasse. Vask innsiden grundig med grønnsåpevann. For å maksimere utbyttet av lyset må du ha innsiden av skapet i en lys farge, helst matt hvit. Evt. kan du bruke sølvpapir.

Størrelsen på dyrkestedet velger du selv, men jeg anbefaler at du har dobbelt så mye plass som du trenger til 3 av de største blomsterpottene pluss omtrent 50%. Prøv deg frem i potensielle dyrkerom, og husk at du ønsker at plantene dine skal kunne gro seg høye, buskete og fine. Hvis du har mulighet til det anbefaler jeg at du har to separate rom, mer om det senere. Husk at du kan flytte rundt på plantene etterhvert hvis det er nødvendig.

- Lys

Rigg opp lyset. Hvordan du gjør dette avhenger av hva slags sokler du skaffer. Du kan bruke skrivebordslamper, løse sokler, hva som helst bare det ikke tar for mye plass i dyrkestedet. Stikk innom en elektroforhandler e.l. hvis du ikke har noe du kan bruke. Du kan også bruke lysstoffrør, alt fra skrivebordslamper til takarmatur. Uansett hva du går for er du ute etter mest mulig watt! Ikke se på hvor mange watt en LE-lampe tilsvarer i vanlige glødetrådslamper, se på den faktiske effekten. Naturligvis faller de største løsrørene best ut hva gjelder lysstyrke. Slikt finnes ofte på loppemarkeder o.l. veldig billig. I dette tilfellet kan billig være best! Men så tar lysrørene stor plass også. Men, dersom du har et høyt skap kan det gjerne være smalt. Still det i såfall på høykant. Et 2x36w lysrør er tilstrekkelig for å gi planten nok lys under blomstringsperioden til å produsere flotte klissete blomster i mengder, mens 4-5 lavenergi-lamper eller noen lysstoffrør i skrivebords-størrelse produserer mest blader og annet "skrot" sett i forhold. Så skaff så mye lys du får plass til, og øk gjerne underveis hvis du får bedre råd eller kommer over bedre lamper.

Rigg opp soklene og sett timeren og sette den "på" 24 timer. (Hvis du ikke har skaffet timer kan du ta det med ro, det vil ta en god stund før du trenger å justere antallet timer lys du gir plantene).

Når du innreder dyrkerommet ditt er det viktig at du tenker på å maksimere utbyttet av det lille lyset vi har. Helst skal det være så lyst at du må ha solbriller for å orke å se inn i skapet, så sørg for å fokusere lyset best mulig på og rundt der plantene skal stå. Har du f.eks et høyt skap du bare skal dyrke i bunn av er det en god ide å sette inn en hylle e.l. slik at lyset ikke spiller ut over det området plantene bor i. Bruk eventuelt papp og lignende, men vær sikker på at det ikke kan forskyve seg eller falle og komme i kontakt med en lyspære. Tenk brannsikkerhet hele tiden!

Halvliters ølbokser passer fint til å lage reflektor med, men pass på å montere slik at lampen og boksen ikke er i direkte kontakt.

Husk at du ikke kan bruke vanlige glødetrådslamper, halogen eller noe annet enn de typene vi har nevnt allerede, det vil være bortkastet!

Tenk på hvor du legger ledninger, og tenk el-sikkerhet. Det siste du vil er at du kortslutter det elektriske under vanning, eller at det tar fyr mens du sover eller er borte. Sørg for at lampene ikke kan falle ned, eller at noe kan falle på dem. Ei saa peitaa!!

- Luft

Dyrkestedet må ikke være helt tett, så hvis det trengs lager du hull. Du bør ha et hull nede og ett oppe, slik at den varme luften får slippe ut og ny luft kan komme inn. Husk at plantene skal kunne puste der inne. Helst bør du ha en vifte som trekker luft gjennom skapet ditt, men hvis du lager store lufteslisser i topp og bunn kan plantene alikevel vokse med den luften som naturlig trekker gjennom pga varmeveksling. Det anbefales dog sterkt å bruke en vifte. PC-vifter o.l. er perfekt. Det er også en fordel med en bordvifte e.l. som blåser direkte på plantene, for å stimulere tykkere vekst i stamme&grener.

Tenk på dette: plantene dine puster gjennom bladene. den puster inn gasser fra luften, bl.a. co2, og puster ut andre gasser bl.a. o2. Dette er essensielt for plantens trivsel, akkurat som det å puste er essensielt for oss mennesker. Men planten har ikke lunger, den er avhengig av vind for å tilføre ny luft og fjerne gammel. Bobler av gass som planten har pustet ut kan bli liggende rundt bladene og redusere tilgangen til ny gass. I naturen er vinden ansvarlig for å sirkulere luften, men i skapet ditt faller oppgaven på deg.

- Sikkerhet

Tenk på at det ser veldig mistenkelig ut med et skap med lys på innsiden, og at det kan komme litt "gartnerilukt". Plasser dyrkestedet med omhu. Husk at folk snakker. Ikke ta unødige sjanser! Vær paranoid. Loose lips sinks ships.

Det er enkelt å dyrke, men vanskelig å skjule det totalt. Dersom du skulle ha virkelig uflaks eller være virkelig uforsiktig kan du fort havne i klemma for å drive "hasjfabrikk" eller dyrke "hasjplanter". Tenk på at du kan bli utsatt for en urettferdig og skadelig forfølgelse av rettsvesen, politi, arbeidsgiver, skole, familie osv. Hvis et worst-case scenario vil være katastrofalt for deg og du ikke kan mønstre tilstrekkelig sikkerhet bør du vurdere om du i det hele tatt skal dyrke. Selv om dyrkingen i seg selv og bruk av det du dyrker har en relativt lav risiko for skadevirkninger er du nesten garantert massive problemer, kanskje tilogmed livstruende, dersom du skulle bli utsatt for en tiltale eller dersom ryktene om plantasjen din skulle nå feil folk (tenk "Two smoking barrels..").

Ta sikkerheten din på alvor og dyrk trygt.

2: Dyrkestart

Nå har du et skap med lys, så det er på tide å spire noen frø. Begynn med noen få, jeg anbefaler at du tar 3 stykker i første omgang. Ta en bit kjøkkenpapir eller bomull og fukt det med vann. Pakk inn frøene i dette, legg på en tallerken e.l. og dekk med plastfolie eller en annen tallerken og sett på et lunt sted, rundt 25 grader er bra. Etter 2-7 dager vil det forhåpentligvis dukke opp noen små hvite røtter på frøene.

Ta en plastkopp og lag noen hull i bunn. Loddebolt er ypperlig egnet til oppgaven, men du finner sikkert på noe annet hvis du ikke har en. Fyll opp med blomsterjord, ikke pakket for tett, og stikk en penn ned slik at du får et 5-10mm dypt hull. Legg frøet forsiktig nedi med roten ned, og dekk forsiktig til med jord. Ikke vann enda, men hvis blomsterjorden din er veldig tørr kan du fukte den -forsiktig-. Sett plantene i dyrkestedet, og ha lyset på. Plasser lampene ca 10-20 cm over koppene (eller koppene 10-20cm under lampene, hvis det passer bedre).

Etter noen dager kommer frk. Mary Jane tittende opp av jorden i form av en tynn stilk og to avrundete blader. Hvis alt går bra og minst to av frøene spirer så kan du gå videre til neste steg, hvis ikke så forsøk å med noen fler frø. Men ha tolmodighet, vent alltid noen dager ekstra før du gjør noe drastisk.

3: Barneskolen

Når jorda i koppene begynner å tørke ut så kan du vanne litt forsiktig. Spesielt i begynnelsen bør du være ekstremt forsiktig så du ikke overvanner, bruk maks noen spiseskjeer av gangen inntil du ser røttene til planten mot siden av glasset.

Når du kan se røttene er dette et godt tegn, du kan være sikker på at planten har det bra så lenge røttene fortsetter å gro. Du kan trappe opp vanningen litt, men vær obs på at jorden ikke blir mettet med vann, da dette kan drukne de spede plantene.

I denne fasen er det vanlig at stilkene strekker seg pga dårlig lys, løsningen på det er å flytte lyset nærmere plantene og/eller øke lysmengden. Bare pass på at de ikke rekker å gro helt inntil pæren før du sjekker neste gang.

Etterhvert som rotsystemet fyller ut glasset vil du kunne vanne mer og mer uten at det er problematisk for planten. Dette er fordi det rotsystemet og vanningen etablerer et "substrata" med kanaler og lommer. Følg med på rotklumpen og se etter dugg på glassene, det vil gi deg viktig kunnskap om hvor mye vann plantene har og trenger. Ved å kjenne på vekten av planten og potten samt å observere glasset vil du kunne etablere en vanningssyklus, f.eks at du vanner en dag, lar de tørke i to dager, vanner på dag 4, nye to dager uten vann osv.

4: Transplantering

La plantene bo i plastkoppene helt til innsiden av dem er nesten dekket med røtter, de vil forhåpentligvis være fine nå og du ser tydelig hvordan en hampeplante ser ut før blomstring. Du vil ha måttet vanne plantene mer og mer, og jorda slutter å bli sølete når du gjør det. Da er det på tide å plante om til ordentlige blomsterpotter.

Gjør det rett før du normalt sett ville ha vannet, slik at jorden er ganske tørr. Bland ca 70% jord og 30% leca i en bærepose av plast, bland gjerne litt mer enn du trenger for å fylle pottene. Sørg for å mikse det godt. Gjør klar blomsterpottene, sørg for å lage godt med drenering hvis du ikke bruker vanlige potter. Klem litt på sidene av plastkrusene slik at rotklumpen løsner og flytt over i de mellomstore pottene. Plant dem slik at det nederste bladparet er rett over jorda, eller lavest mulig.

Overflødig jord/leca-miks sparer du til senere med en knute på posen.

Vann veldig forsiktig etter transplantering, og gjenoppta rutinen med å kjenne på vekten om de trenger vann eller ikke. Vær forsiktig i starten inntil platen har etablert rotsystemet sitt i den nye potten og finn frem til ny vanningssyklus.

5: Vegetering

Dette er fasen hvor planten skal vokse seg stor. Under den vegetative peroiden skal plantene ha minst 18 timer lys per døgn, men siden vi bruker relativt sparsommelig med lys i dette eksempelet så anbefaler jeg å ha lyset på 24 timer i døgnet.

Det finnes mange gode og enda flere dårlige tips om topping, plukking av blader, og mye mer. Hvis du vil ha maksimalt utbytte av denne guiden er mitt råd til deg: la vær. Ikke ta toppen av planten, ikke plukk av blader. Det er helt normalt at blader på cannabisplanter visner etterhvert som den gror, hvis det skjer så bare la det skje helt til bladet blir helt tørt og ramler av på egen hånd. Planten bruker bladene som energisamlere, men også som energiLAGER. Så hvis du fjerner et blad, så tar du maten ut av munnen på den. Ikke plukk, la den vokse som den vil.

Neste fase er blomstring da cannabisplantene dine skal produsere deilig pot til deg, men før den kan gjøre det må den bli kjønnsmoden. Det kan være vanskelig å bestemme kjønn på cannabisplanter før de blomstrer, men det er mulig. Det betyr ikke at du må gjøre det, siden planten vil vise kjønnet sitt under blomstring uansett, men siden det er hunnplanter vi vil ha så er det ingen grunn til å kaste bort tid og ikke minst lys på en hannplante.

Din mer eller mindre daglige hjemmelekse i vegeteringsperioden blir å følge godt med på plantene, spesifikt på nodene; det vil si krysningspunktet mellom stammen og bladparene. Du skal se etter to ting for å bestemme når planten er klar for å gå over til neste skritt:

- Til å begynne med er nodene symmetriske, bladene kommer side om side. Når den når kjønnsmodenhet og tilstrekkelig alder fra frø vil bladene komme først på den ene siden, så den andre osv, til forskjell fra slik planten har vokst inntil dette stadiet.

- Når planten er moden vil det dukke opp det som skal bli til blomster, vi kaller dem "førblomster". Disse ser ut som små kuler og dukker opp ved nodene. Det kan være lurt med forstørrelsesglass for å se disse, hvertfall de første ukene.

Hvis du finner en eller begge av disse symptomene så kan du gå videre til neste steg. Allerede nå er det mulig å bestemme kjønnet på planten; dersom det dukker opp et lite "hår" som stikker opp av førblomsten, så er det en hunnplante. Det kan ta dagesvis før håret dukker opp, så ikke få panikk om du ikke ser noen hår. Det er vanskeligere å kjenne igjen en hann, men hvis du ser for deg hannblomsten som en blomsterknopp med litt mørkere farge langs kantene av det som skal bli bladene kan det hende du vil kunne kjenne den igjen. Kast uansett ikke ut noe du tror er hannplanter før du har fått dem i blomstring og kan fastslå det med sikkerhet. Sammenligne plantene dine, se etter små likheter og forskjeller på nodene og førblomstene til det dukker opp sikre tegn. La det ta den tiden det tar. Husk at angitte vegeterings og blomstringstider på "kjøpefrø" er veiledende og forutsetter ofte optimale forhold (hydroponikk osv).

- Næring

Følg hele tiden med på tuppene av bladene, og fargen på bladene. En sunn plante i vegetering er mørkegrønn, full av klorofyll. Fargen varierer over planten, og du kan få en god ide om hvordan planten bruker næringen sin ved å studere fargen.

Iom at vi ikke har brukt næring i vannet hittil er det vanlig at de nederste bladene gulne og etterhvert falle av. Igjen, IKKE PLUKK. La dem henge til de faller av på egen hånd; det kan riktignok hende at du må pirke litt i dem etter at de har blitt tørre og brune, de vil da falle av helt innerst ved stammen, som nå har forseglet seg selv. Sitter de fast så la dem gjør det. Hvis planten gulner nedenfra og opp er det ofte fordi den "resirkulerer" energien i bladene. Dette er helt normalt og ikke farlig. Du kan dog vurdere å øke næringsoppløsningen stegvis.

Når dette skjer kan du blande opp vannet med næring, begynn med å bruke maks halvparten av anbefalt dosering. Følg med på hvordan den reagerer, ingen nye blader bør begynne å gulne, og tuppene bør ikke bli mer svidd. Først hvis det skjer kan du øke næringsdosen. Sørg for at det går rutine i vanning og næring, planten trives best med at det går jevnt. Plutselige forandringer kan være skadelig eller dødelig for den!

Det er vanlig med litt misfarging her og der, f.eks svidde tupper, men dersom planten ser ut til å lide under det eller det fortsetter å utvikle seg negativt, bør du søke kunnskap om hvorfor dette skjer. "Sykestua" på norcan.org kan være veldig hjelpsom her. Typiske årsaker i denne settingen er surheten på jordblandingen, type og mengde næring, temperatur i skapet og lysstyrke/strålevarme.

Hvis alt annet feiler kan du potte om planten ved å forsiktig tar ut rotballen, beskjære rotklumpen noe med en saks eller kniv, og plante i ny frisk jordblanding. Husk at planten trenger tid etter ompotting til å etablere seg i sitt nye miljø. Bruk 24t lys i slike tilfeller.

- Når ungene har blitt modne

Når plantene har blitt kjønnsmodne og ser friske og sunne ut er det på tide å flytte plantene over i større bolig. Finn frem de største blomsterpottene, miks opp nok jord/leca og følg samme prosedyre som sist for å flytte plantene over til de største. Etter at du har gjort det lar du de stå i vegetering minst en hel uke til slik at røttene skal få en sjans til å vokse seg ut i den nye jorda. Se etter røtter ut dreneringshullet. Du kan nå enten forsøke deg på å ta stiklinger, eller hoppe rett til blomstring. (Les om kloning alikevel, det vil være nyttig senere)

- Ganske mange ord om kloning / stiklinger / avleggere

Hvis alt har gått bra så langt kan du, hvis du vil, gjøre et aldri så lite kloningseksperiment. Dette forutsetter en del ting, først og fremst at du har to separate dyrkesteder; ett for 24/0 og ett for 12/12 (..timer lys/mørke). Dersom du velger å gjøre dette kan du få deg en "morplante", som kan forsyne deg med nye planter som vil være identisk med moren sin (altså får du alltid hunnplanter av samme kvalitet som den opprinnelige planten). Høres fristende ut? Det er ikke lett å få til, spesielt de første gangene, og du forsinker veksten til planten din en god del. Hvis du har flere frø kan det godt hende det er like greit å vente til neste avling med å tenke på kloning.

Hvis du bestemmer deg for å gjøre det, følg denne prosedyren:

Når plantene har funnet seg til rette i sine nye potter tar du en saks eller kniv (eller du kan klype den av med neglene) og kutter av toppen på planten slik at du får med den voksende tuppen (eller "skuddet") og to bladpar. Ta en ren tapetkniv e.l. og skjær av den nederste biten av stiklingen på tvers, slik roser skjæres f.eks. Sett stiklingen i et shotglass e.l. med vann slik at stedet du skjærte står under i vann men bladene er utenfor.

Bytt vannet regelmessig, og hvis du har muligheten til å bruke en akvariepumpe eller lignende til å oksygenere vannet er dette en stor fordel.

La stå i en ukes tid i indirekte lys, følg med på stilken etter små kuler, ser nesten ut som kviser nederst langs kuttet og på stammen. Når dette skjer, eller de har stått i minst 7 dager, plant dem i et plastglass (husk drenering) med forsiktig fuktet blomsterjord (dropp leca). Dekk med plastfolie for å holde luftfuktigheten oppe og unngå at stiklingene tørker ut. La dem stå i 24t lys, pass på at det ikke er for sterkt lys/varme slik at de tørker ut. Du må ALDRI la dem tørke ut! Da er sjansen for at de spirer minimal. Husk å merke av mor og barn slik at du kan vite hvilken plante som ga hvilken klone senere.

Etter 1-3 uker vil det nederste bladparet begynne å visne fra tuppen og inn; dette er fordi planten resirkulerer den lagrede næringen fra bladene på å lage røtter og gro. Det er normalt at det øverste bladparet også blir noe oppspist, men det nederste går som regel først. Forhåpentligvis vil du snart se røtter mot glasset, og da vet du at den vil overleve. Du kan nå sette dem i vegetering.

Hvis du velger å forsøke å klone bør du vente til morplanten har kommet seg, du vil se at det kommer to nye skudd fra den øverste noden slik at stammen ser ut som en Y. Vent til du har fått minst to nye noder per nye gren før du går videre til neste steg. DETTE KAN TA LANG TID! Veksten vil stoppe opp en stund etter at du tar stiklingen, noen planter lenger enn andre. Du må derfor følge med på planten, måten den vokser forteller deg hvordan den trives! La den ha det stabilt mens du venter på at den skal komme seg.

6: Blomstring

Nå kommer den fasen i cannabisplanten som undertegnede synes er aller morsomst og mest givende, nemlig blomstringen. Det er nemlig nå alvoret starter! Det er blomstene på ubefruktede hunnkjønn cannabisplanter som inneholder mest cannabinoider (bl.a. THC og CBN), så det er dette vi er ute etter. I blomstringsfasen skal plantene ha 12 timer lys og 12 timer (totalt) mørke. Vi kaller dette 12/12. Dette setter i gang en prosess i plantene som gjør at den blomstrer, for å etterhvert produsere frø. Vi vil derimot ikke ha frø, men pot. Derfor må hannplantene fjernes.

Sørg for å maksimere lysmengden nå. Dersom du har mindre enn 50-100w totalt kan det lønne seg å begrense antall planter til én. Følg derfor godt med på hvordan lyset brer seg og forsøk å gjøre det best for plantene dine.

Sett timeren på 12 timer av og 12 på. Sørg for at du tilpasser det slik at det ikke lyser på dumme tidspunkter. Du må sørge for at det er helt mørkt for planten når den sover, så døra må være lukket og det går ikke bra hvis sola lyser inn dørsprekken f.eks. Det er også dumt å ikke kunne vanne når det passer deg.

Følg godt med på nodene nå, etter et par uker i godt nok lys i 12/12 vil det begynne å blomstre tydelig. På cannabis-jenter tar dette form av at det dukker opp hvite "hår" som vokser fra blomstersekker først ved nodene, og senere langs hele stammen. På gutteplantene ser det mer ut som baller som henger på planten, og som etterhvert åpner seg og slipper ut pollen. Dette kan være greit hvis du har lyst på frø, men med lysstoffrør og LE er det for lite lysenergi til å få til noe særlig, så vent med å tenke på å lage frø til du eventuelt investerer i en dyrkelampe.

Din oppgave under de første 2-4 ukene av blomstringen blir å følge med som en smed og identifisere hannplantene. Disse fjerner du (tørk og røyk, lag te, plant i blomsterbedet ved politikammeret, whatever. bare få dem unna hunnplantene). Forhåpentligvis blir minst 1 av dine tre en hunnplante, men du kan ha uflaks og ende opp med bare hannplanter. I så fall får du gråte en skvett og gå tilbake til start. Hvis du har en eller fler hunnplanter er alt bare fryd og gammen! Husk å vente til du er sikker før du dreper en plante, det er uansett ikke kritisk om du ikke får fjernet hannene riktig enda siden hunnene skal vokse mye mer blomster før de er ferdige.

Nå kan du lene deg tilbake og bare følge med på mor naturs underverk som utfolder seg i skapet ditt. Det vil ta lang tid før planten er utvokst, så du må lære deg tolmodighet og å holde fingrene av fatet! Dersom du har flere planter kan du bestemme deg for å konsentrere deg om den beste og la den få alt lyset og oppmerksomheten. Fjern i såfall de andre, jeg er sikker på at du kommer på noe du kan gjøre med dem.

Høstingstidspunkt er en intrikat affære å avgjøre, og er en høyst personlig avgjørelse. Jeg vil anbefale å ikke høste før budsene har sluttet å bli større og de hvite blomsterhårene skifter farge. En god regel er å være tolmodig, vente, vente litt til, og når man er sikker på at det er på tide å høste så venter man enda en uke. Det er nemlig veldig lett å bli ivrig, og ingenting er mer bortkastet enn å høste for tidlig. Både fordi vekten på poten fortsatt kan øke, og fordi de aktive stoffene i planten utvikler seg hele tiden, slik at man kan få forskjellig rusvirkning utfra høstingstidspunkt.

Dette skjer pga oksydering og andre kjemiske prosesser som foregår i de oljefylte delene av plantene, fremst i trikomene. Trikomene er som små "hår" på cannabisplanten og inneholder mest cannabinoider enn noen annen del av planten.

Cannabinoider er ustabile kjemikalier som forandres gradvis, og fargen forandres også med den. Med et forstørrelsesglass eller en lupe kan du se at fargen på trikomene forandrer seg fra å være glassklare til å bli melkehvite og etterhvert over i karamellfarge. Denne karamellfargen minner deg kanskje om hasj, og grunnen til det er enkel. Det er disse delene av platen som blir silt vekk fra resten ved hjelp av nettinger og andre metoder.

Du bør hvertfall ikke høste før 3/4 av trikomene har blitt melkehvite, men jeg anbefaler deg å vente enda lenger, til en god del av dem blir karamellfarget. Dette for at poten skal bli best mulig.

Tenk deg hvordan du måtte endre dyrkingen din for å kunne fremskaffe en ny plante som er klar for blomstring nå, slik at du kunne minimere tiden til neste høsting.

7: Høsting/Tørking

La plantene stå til du normalt ville vannet dem slik at jorda er tørr når du skal høste. Dette hjelper tørkingen, og det blir dessuten mye mindre gris på den måten. Kutt stammen under det nederste bladparet. Klipp av alle blomstene og legg dem i en papirpose, fjern så mye av bladene som mulig. (De små som sitter innimellom blomstene kan du la være). La papirposen stå et mørk, tørt og luftig sted, romtemperatur +- 5' er passe. TA VARE PÅ BLADENE DU FJERNER! De kan brukes til mangt, sjekk nettet for å finne oppskrifter og tips. Legg dem i en papirpose, suppebolle eller noe annet og sett på et tørt sted.

Etter 5-6 dager kan du sjekke om det har blitt tørt ved å forsøke å knekke en av grenene som sitter inni blomstene/budsene. Dersom det kommer et "knekk" er de passe tørre, hvis ikke bør du la dem tørke litt til.

Når de er ferdig tørkede kan du flytte det over på glass med skrulokk. Disse bør du holde øye med de første dagene i tilfelle det fortsatt er fuktighet (noe du vil se som dugg på innsiden av glasset). Nå som plantene er i en luftett boks vil dette føre til at fuktigheten blir trukket ut i lufta rundt, og du kan lufte ut boksen en gang eller to om dagen den første tiden fpr å bli kvitt den og gammel avgass fra poten. Du ønsker å begrense mengden oksygen poten blir utsatt for slik at du bremser ned nedbrytningsprosessene i cannabinoidene og tørkingen av plantene.

Nå er det på tide å prøverøyke litt, begynn med de minste blomstene og kanskje noen små klissete blader. Dette siden poten ikke enda er på sitt aller beste (og du vil jo ha mest mulig av den beste poten og minst av den umodne, ikkesant?).

Hvis alt har gått greit har du nå din første egenproduserte avling med pot! HAPPY SMOKING! :unsure:

Edited by Pål Bong Hansen

Share this post


Link to post
orgazmus

Meget bra :unsure:

Håper du ikke har noe imot at materialet ditt brukes i en evt artikkel senere?

Forandret forresten titelen, siden det ved først øyenkast så meget negativt ut.

(Jeg leste: "Cannabisdyrking er for duster", men det er kanskje bare mine øyne som trenger hvile?)

Share this post


Link to post
S. Måke

Fett at du gidder! Og så ser det veldig bra ut! Bare en ting: Jeg tror ikke grønnsåpevann virker veldig desinfiserende, så det kan være lurt å bruke klorin, hydrogenperoxid (domestos fresh) eller et annet desinfiserende stoff når du vasker ned groskapet. (Men grønnsåpe med furunål kan ha en preventiv virkning på bakterier og sopp, fordi furunålolje inneholder stoffer med desinfiserende og antiseptiske egenskaper. Sjekk denne linken for mer om furunål: http://www.maximumyield.com/viewart.php?article=160 )

Share this post


Link to post
Eirik

Helst ikke hermetikk, takk. :unsure: Hvis beskyttelsesfilmen på innsiden sprekker, er det direkte eksponering mot aluminiumet i boksen. Dette er ikke bra for planten.

Ellers ser det jo fint ut!

E

Share this post


Link to post
Pål Bong Hansen

Huhu, takk for fin respons :)

Skrev nettopp versjon 0.2, orker ikke korrektur akkurat nå, men det kommer nok en 0.3 også.. vurderer også å skrive inn et avsnitt om kloning mellom vegetasjon og blomstring, vi får se om jeg får rykket.. ;)

Orgazmus: Jeg ville bare ikke bli saksøkt av de som har rettighetene på "for dummies", så jeg tenkte å kalle det "Cannabisdyrking for fullstendig blåste" eller noe lignende, men det ble litt langt.. :P Samme for meg hva tittelen er, bare budskapet kommer frem.. :)

S. Måke: Du har rett i at klorin eller noe annet er bedre til å desinfisere med, men grønnsåpe fjerner også det meste av bakterier og annet uhumskt, også lukter det bedre. Bare det er rent og pent går det nok greit. :)

Eirik: Fjernet hermetikkboksreferansen, selv om jeg har brukt det selv mange ganger uten problemer. Man tar hva man har osv :)

Hilsen Pål Bong :rolleyes:

Share this post


Link to post
Tias

Veldig bra, denne kan bli nyttig. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Pål Bong Hansen

Ok, 0.3.. endel små endringer her og der og noen nye avsnitt..

setter pris på rettelser, forslag, BILDER og sånt :) Hvis noen kunne tatt noen fine høyoppløselige bilder av f.eks hvordan en stikling tas, hvordan noder seg ut, førblomster, hann og hunnplanter osv, så hadde det vært helt nydelig..

Kanskje vi kunne forsøke å få til en illustrert guide som et pdf-dokument som kan lastes ned og printes ut.. og kanskje deles ut med påstiftet pose med frø til neste MMM? :rolleyes: (har ingen planter å ta bilder av selv for øyeblikket, pga bosituasjon :) )

pålbong

Share this post


Link to post
Hasjameg

Har planer om å skafe meg et brukenes digitalkamera, da blir det selvfølgelig tatt en del bilder. Kanskje det blir noen som kan brukes her... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Pål Bong Hansen

0.4

Hasjameg: flott hvis du gidder, et bilde sier mer enn tusen ord og sånt..

Share this post


Link to post
Eirik

Jeg har faktisk ett fint bilde av en preflower (nært) og ett fint bilde av en hannplante. Begge deler er vel noe av det vanskeligste å oppdrive rundt omkring..... :rolleyes:

Hvor kan jeg dumpe det?

E

Share this post


Link to post
eRk

Send det i mail til meg Eirik, så legger jeg det ut på serveren.

eRk.

Share this post


Link to post
Pål Bong Hansen

Meningen var en guide for de som IKKE vil kjøpe en HPS til flere tusen spenn når de ikke vet noe som helst om dyrking og kanskje aldri har dyrket så mye som en tomat. Ikke alle som gidder å tråle forumene på OG i månedsvis for å lære heller, mange som ikke engang har nett.. mulig det ikke kom klart frem at du kan og bør gå for HPS, men jeg vet det er mange der ute som prøver og feiler med potdyrking fordi de ikke har informasjonen jeg prøvde å formidle..

men jeg blir jo ikke så motivert til å forbedre greiene når det kommer sånt, kanskje det er meningsløst å skrive om mini-dyrking for newbies?

Share this post


Link to post
Hasjameg

trevjalsen: WTF? :lol: (Var ikke det innlegge ditt, litt vel usaklig?)

Pål: Stå på! Synes begynner guiden din er fin, jeg.

Med denne gudien får du et innblikk i hva det vil si å dryke frem en plante.

Du har også helt rett i at ikke alle vil hive ut på tusenvis av kroner, bare for å finne ut at: dette gidder jeg ikke, har jeg ikke anledning eller tid til osv.

Å være gartner, dreier seg om mer en bare buds og gram. :unsure:

Share this post


Link to post
eRk
Forord: baktanken med denne guiden er at man må lære seg å krabbe før man kan gå. Ikke forvent hektovis med go'gall fra denne metoden, men det du ikke får i blås tar du glatt igjen med kunnskap. Neste gang du dyrker vil du være kjent med hvordan planten gror og hvordan den trives, og kan trappe opp med mer avansert utstyr og teknikk. Målet her er at du skal få liv i en hunnplante og følge den fra frø til høsting, det skal koste maksimalt 500 spenn, og du bør kunne få minst en femmer med tørket pot av det.

trevjalsen: er jo lagdt inn en notis i begynnelsen av guiden, at dette er for folk som ikke har giddet/mulighet til å legge mye penger i det. HPS ol. gir større avkastning, helt klart.

Du har all mulighet til å skrive en guide til folk som har/får seg en HPS ol. værsegod, jeg gleder meg til den kommer.

Men jeg tror også det er mange som tester ut, uten HPS før de kaster seg på slikt.

Guiden er super fin, men klart den skal ikke lure brukerne...

PålBong fortsett, marker notisen bedre?

eRk.

Share this post


Link to post
Eirik
For noe DRITT.
Litt for unyansert.

Folk har så forkjellige ambisjoner. For noen er det helt klart best å starte med gratis/billige og potensielt dårlige frø samt noen LE-lamper. For andre kan det være bedre å kjøre i gang topp genetikk under 400W HPS. Det er ingen som helst tvil om hva som gir best utbytte. Om du har dyrket for eksempel urter/grønnsaker før og er litt kjent med planter, vil det være tapt tid og penger å gå innom LE-oppsettet.

Den triste sannhet er imidlertid at en svært god andel klarer å fucke det opp bigtime første gang de dyrker. Da er det kjipt å ha brukt 1000,- på frø. Lampen har du jo fortsatt, men om du skulle ha blitt lei av dyrking i løpet av første runde så er også denne et dårlig kjøp.

Kjenn litt på magefølelsen. Og lommeboka. Alle som er HELT sikre på at dyrking VIRKELIG er noe de vil drive på med fremover, bør gå for HPS med en gang mener jeg. Slik sett har du et godt poeng, Trevjalsen.

Men guiden generelt er ikke noe dritt. Den gir den informasjonen en nybegynner trenger. Og den kan brukes både av de som vil kjøre HPS, og de med LE. Med HPS bør man imidlertid fokusere sterkere på ventilasjon, brannsikkerhet osv.

I lys av Trevjalsens kritikk har jeg lest igjennom litt nøyere og sjekket oppdateringene. Jeg har noen kommentarer.

Hvis du er helt desperat kan du finne hampefrø til salgs som mat hos butikker som har hampeprodukter, og det sies at det finnes hampefrø i noe fuglemat.

Ikke helt enig. Hampefrø fra fugleblanding gir ingen eller lite rusvirkning. Om du blir bustet vil du likevel bli behandlet av politiet som om det var en fullverdig rusplante. Skal du bare øve på å dyrke ting uten rus, så er det bedre å kjøre tomat. Av sikkerhetsgrunner, rett og slett.

Det skader ikke å sørge for bedre sirkulasjon f.eks med en pc-vifte e.l, men det er ikke påkrevd så lenge du bruker såpass lite lys som det legges opp til i denne guiden.
Jeg tror jeg ville gått litt lenger i å anbefale en form for utsug øverst. Det ER ekstremt viktig med god luftsirkulasjon, særlig når det begynner å bli buds. I blomstringen blir luftfuktigheten lett 90% når lampene slår seg av og temperaturen faller. Farlig, farlig.

Under ”næring”:

Dersom tuppene ser "svidd" ut er det antagelig fordi planten har begynt å bruke opp næringen i jorda.

Svidde tupper på bladene kan være flere ting. Løsningen trenger ikke å være mer næring. Her er det kanskje lurere å henvise til de to linkene som ligger på sticky´en i sykestua.

Stiklinger:

Sett stiklingen i et shotglass e.l. med vann slik at stedet du skjærte står under i vann men bladene er utenfor. La stå i en ukes tid i indirekte
Det er svært viktig å skifte vann i glasset ofte. En gang pr dag er et minimum. Oksygenering i form av akvariumspumpe er idéelt.

Modning:

Når planten er utvokst vil du se at hårene skifter farge fra hvit til brun/brunrød og tørker inn. Når det skjer kan du gjøre deg klart til høsting.

Dette blir litt for kjapt. Det er mer komplisert enn som så. For de fleste vil det være tilfredsstillende å høste når ca 50% av pistillene(hårene) er blitt brune. Noen vil vente til alle er brune. Men den riktigste måten å gjøre det på er å bruke lupe og se på trichomene. Det skal være ca 50% melkehvite og 50% blanke. Jeg har bilder som beskriver dette.

For øvrig ville jeg slengt inn en notis om curing og forklart hva fordelene ved dette er(aroma, konsistens osv).

Videre ville jeg også gjort det litt tydeligere når man skal plante om(i en tabell eller oversikt?). Det vanligste så vidt jeg vet er vel å kjøre små plastkopper til røttene fyller opp, deretter over i en større potte (noen få liter) og vegge den (noen bytter en gang til i veg), for så å skifte til en skikkelig bøtte(10-15L) rundt tiden når du starter blomstring. Dette gjelder 400W. De blir kanskje ikke så store (og trenger så mye jord) under LE?

Og så er det en ting som jeg aldri kan få sagt nok ganger. Notér. Loggfør.

Om man skriver en DETALJERT logg for hele dyrkingen, så blir man mye mer bevisst på hva man gjør. Og man kan i tillegg gå tilbake og se hva man har gjort tidligere. Dette gjør det lettere å se årsakene til hvorfor noe går feil. Eller bra.

Dette er nøkkelen til læring i ekspressfart. Både Hightower og jeg har kjørt logger og kan bidra til maler for logg. Du har kanskje en PDF tilogmed, HT? Hvis ikke, så kan jeg også lage en om du er interessert, Pål.

Ellers må du ikke bli satt ut av kritikk. Den du fikk over her var krast formulert, men deler av budskapet var egentlig streit nok.

Kritikk er svært viktig for at guiden skal bli optimalisert. Men vi har alle et ansvar for å være saklige og konstruktive når vi kommer med kommentarer.

Dette kommer til å bli en god guide for nybegynnere, og den kommer til å bli nyttig for mange. Så fortsett arbeidet ditt, du. :unsure:

Her er forresten bildene:

gallery_49_7_24603.jpg

Preflower/førblomst

med_gallery_49_7_14753.jpg

Hannplante (Bogglegum)

med_gallery_49_7_69592.jpg

Hannplante blomsterstand

Eirik

Edited by Eirik

Share this post


Link to post
Hasjameg

Eirik: Konstruktiv kritikk er alltid best! Hjelper lite å hakke løs på folk uten noen forslag til forandring! :unsure:

Share this post


Link to post
Superhaze

trevjalsen, det var en hyggelig først post.. Velkommen til forumet. :blink:

Share this post


Link to post
Pål Bong Hansen

Takk for oppmuntring, folk..

Kicket kanskje litt på det fordi det traff så godt, det er veldig mange ord om veldig lite, og det kan virke som om dette er den beste og eneste måten å dyrke på.. det var ikke akkurat meningen. Har igrunn vært klar over det, men har prioritert helt andre avsnitt av teksten..

Eirik: Supert, både rettelser/utfyllinger og bilder! Akkurat slikt som trengs for å få dette til å bli noe som kan være bra..

Skal få oppdatert i nær fremtid.. så får vi se om alle er fornøyd..

Share this post


Link to post
Bonden

Kjempebra! også korrigeringene fra deg Eirik.

Eneste jeg synes også bør være med er det at cannabisplanten ikke er enten/eller han/hun. Hermafroditter forekommer. Disse er ikke så aktuelle og ha til f.eks morplante. De er heller ikke mye aktuell og la blomstre ferdig heller,da mye energi blir brukt til frøproduksjon fremfor pot.

Studer HELE planten i blomstingstiden og forsikre deg om at det er en renspikket hunn du har med og gjøre :mellow:

Share this post


Link to post
Pål Bong Hansen

Puh.. lenge siden nå.

Jeg SKAL fikse opp guiden litt mer, men det skjer mye annet rart i livet også..

-PålBong

Share this post


Link to post
Smoker Reborn

Jeg må si det er fantastisk bra av deg og gidde og ta tid til og skrive en guide til oss nybegynnere. Jeg har tenkt til og gro selv, Men det må nok vente til jeg har flyttet ut. Det er veldig bra at du har satt en budskjett ramme på 500kr... Og jeg vet ikke hvoradan det er, men etter du begynnte og dyrke selv har du fått en slags ny "Forståelse" av planten? :rolleyes:

Share this post


Link to post
Pål Bong Hansen

Smoker Reborn:

Takk for hyggelige ord!

Du traff spikern helt, jeg føler definitivt en ny forståelse for planten etter at jeg begynte å dyrke den selv. Kort fortalt fikk planten et slags eget liv i mitt sinn, slik at jeg kan se den som et levende vesen og se dens behov og muligheter. Jeg tror jeg skal klare å få andre til å se det samme, og dermed gi bort kunnskapen som skal til for å la folk oppleve de mangfoldige gledene marijuanadyrking gir..

Faktisk er det enkelt, utrolig morsomt og ekstremt tilfredsstillende å dyrke disse plantene hjemme, og dessuten at det er mulig for alle å gjøre dersom de ønsker det!

Et stort problem for meg før jeg begynte å dyrke var å få ut fingeren, det virket så skummelt og vanskelig og dessuten dyrt. Men det trenger ikke være det, og DET vil jeg gjerne få folk til å skjønne. Hvis du kan mekke en joint kan du dyrke pot! (og hvis du har minst to fingre og en tommel klarer du å mekke en joint..)

Pål Bong "Diddy" Hansen

Share this post


Link to post
wickedworm

Superduper guide, en av de bedre guidene jeg har sett og definitivt den beste på norsk!

Spm 1:

Du skriver i guiden din at man kan sette et 2x36 lysrørsarmatur på høykant, men vil ikke det bety av den ene siden av planta får mer lys enn den andre? Tenkte å gå for en slik en i starten, men må ha den på høykant. Hvor ofte må jeg i såfall snu planten(e)?

Spm 2:

Vil det være noen gevinst å hente ved å la planten vegge lenger enn til akkurat når den er klar til blomstring? Har noen NLxshiva frø som i følge Nirvana blomstrer i åttende uke.

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×