Jump to content
Pål Bong Hansen

Cannabisdyrking for dummies

Recommended Posts

Jojo!
Joa, dog skulle det mot all formodning bli stoppa og visa ikke er brukt funker somregel blånekting, iallefall så lenge man ikke lar snuten lure deg med teknikkene sine slik at du røper deg selv

Da jeg var inne til avhør, var teknikken dems å direkte si at jeg bare burde erkjenne forholdet, så jeg kunne få strafferabatt.

Han fikk det rett i trynet; "Rabatt av noen tusen i bot, hvor mye er det snakk om? Noen hundre kroner?? Hahaha!"

-Jojo

RiffSki
Da jeg var inne til avhør, var teknikken dems å direkte si at jeg bare burde erkjenne forholdet, så jeg kunne få strafferabatt.

Han fikk det rett i trynet; "Rabatt av noen tusen i bot, hvor mye er det snakk om? Noen hundre kroner?? Hahaha!"

-Jojo

Nettopp, den der er ganske sleip da den spiller på personers ønske om og få mildere straff, og politiet mer eller mindre sier "du vil bli dømt og vi har masse beviser mot deg"

BLÅNEKT!

mester grønn
Meningen var en guide for de som IKKE vil kjøpe en HPS til flere tusen spenn når de ikke vet noe som helst om dyrking og kanskje aldri har dyrket så mye som en tomat. Ikke alle som gidder å tråle forumene på OG i månedsvis for å lære heller, mange som ikke engang har nett.. mulig det ikke kom klart frem at du kan og bør gå for HPS, men jeg vet det er mange der ute som prøver og feiler med potdyrking fordi de ikke har informasjonen jeg prøvde å formidle..

men jeg blir jo ikke så motivert til å forbedre greiene når det kommer sånt, kanskje det er meningsløst å skrive om mini-dyrking for newbies?

newbie her- takk for info. har satt noen frø for første gang, og 2 dager etterpå kom det 10 stiklinger . vet at dette er det beste som har hendt meg- å dyrke selv. gleder meg. TAKK alle sammen.

skolmen

Dumt spørsmål;

Burde det være 100% 12/12 lys-syklus?

Altså 43200/43200 sekunder.

Skulle teste biltema mekanisk timer mot en klokke og den stod på 12 timer og 2 minutter.

bjartmar
Dumt spørsmål;

Skulle teste biltema mekanisk timer mot en klokke og den stod på 12 timer og 2 minutter.

Det går helt fint med minutter eller halvtimer til og fra! Det skal godt gjøres å regulere lyset på sekunder eller minutter med en mekanisk timer! :P Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar.

skolmen
Det går helt fint med minutter eller halvtimer til og fra! Det skal godt gjøres å regulere lyset på sekunder eller minutter med en mekanisk timer! :rofl: Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar.

Mulig det går helt fint. Men er det optimalt?

Biltema-timeren kan ha opptil 6 min. feilmargin oppgir dem selv. Min timer holder seg lengre på enn av.

Det er bedre for plantene og ha noen minutter mer natt enn det er for dem og ha noen minutter ekstra dag, eller hur?

Biltema timeren gikk i søppelet og tok heller og kjøpte en digital timer. ..fra biltema

Noe sier meg at digital-timer ikke er så lurt fordi det er ingen som bruker dem.

Hva er de negative sidene med å bruke en digital timer?

Jeg bruker tråden til å spørre dumme og enkle spørsmål. Det var det jeg trodde den var til helt til jeg leste første posten.

Edited by skolmen

Menton

Jeg har fyrt en digital biltema timer nå i 34 dager uten problemer. står nå på 18/6, snart over til 12/12, jeg har ikke hatt noe problemer med den.

Mye gamle gubber her vet du, digitale greier...huff og huff ;)

gartnærn

Du må aldri ta vekk denne der skal plante min første plante om 14 dager :smokey:

LosModDos

Takk for gode tips, skal nok se til og få bruk for dem et par uker når jeg begynner for første gang. Heldigvis har jeg en kjære bror som vet litt om dette. Men vil nå egentligt klare meg på egenhånd,og få prøvet meg frem. Men buds skal hvertfall komme frem, det er sikkert! Bare frøene som er litt vannskeligt og få tak i,rart nok...

Loadman
Takk for gode tips, skal nok se til og få bruk for dem et par uker når jeg begynner for første gang. Heldigvis har jeg en kjære bror som vet litt om dette. Men vil nå egentligt klare meg på egenhånd,og få prøvet meg frem. Men buds skal hvertfall komme frem, det er sikkert! Bare frøene som er litt vannskeligt og få tak i,rart nok...

kjøp deg noen buds fra noen lokale growers. har sikker samling av en 10-20 frø liggene bevart i en mørk å "tørr boks" snart i gang me en liten første dyrking selv:)

Takk for en billig måte å dyrke hjemme:D

Pål Bong Hansen

Hei folkens, dere trodde kanskje at gamle Bong Hansen var vandret heden, men ryktene om min død er altså sterkt overdrevet. Morsomt å se at mine gamle skriverier fremdeles står her og leses, håper at noen har hatt glede og nytte av det (selv om jeg i ettertid ser at det kunne vært gjort bedre på mange måter)

Oppfordrer de som har prøvd "mine" metoder om å fortelle litt om hvordan det gikk, hva som gikk bra og hva som gikk galt! Det hadde vært morsom lesning for en gammel canna-knark.. :)

Fred ut og gode ønsker til alle, PBH

buskebusk
Hei folkens, dere trodde kanskje at gamle Bong Hansen var vandret heden, men ryktene om min død er altså sterkt overdrevet. Morsomt å se at mine gamle skriverier fremdeles står her og leses, håper at noen har hatt glede og nytte av det (selv om jeg i ettertid ser at det kunne vært gjort bedre på mange måter)

Oppfordrer de som har prøvd "mine" metoder om å fortelle litt om hvordan det gikk, hva som gikk bra og hva som gikk galt! Det hadde vært morsom lesning for en gammel canna-knark.. :)

Fred ut og gode ønsker til alle, PBH

Takker for guide! Har lest i en måneds tid nå, på steder som weed.no og diverse andre forum. Jeg vil gjerne anbefale "just say grow" videoene på youtube ;) Den består av ca. 6-7 deler, og forklarer det meste ekstremt nøye. Masse bilder, helt ned i mikroskopisk størrelse.

Jeg dyrker selv for første gang, men har ikke peiling på hvilken lampe jeg har eller hvordan det går! haha. Planten min er ca. 45cm høy. Den vokste til 40cm utendørs på altanen og har en tykk og fin stamme, mørke grønne blader (har ikke blitt så store enda) Er rimelig bestemt på at det er en Indica plante. På midten av stammen vokste den ca. 4cm rett ut til siden, og så oppover igjen. Regner med det har noe med vinden fra sjøen å gjøre, men den har balansert seg oppover igjen.

Rommet mitt har ikke vindu og er mattsvarte vegger. "kassen" min består av en hvit skittentøyskurv som ligger opp-ned over planten. Rundt har jeg festet hvite fotoark til printer. (rene natt og dag) Lampen min er et minisolarium UVA på ca. 50cm bredt X 80cm høyt. Har en varmepumpe nært som blåser 25 celcius noen timer for dagen. Det lukter rett og slett hasj, og ligner på en mild kattepisslukt om jeg fukter bladene litt. Lampen lyser selvklart knallblått/lilla, som jeg har hørt er bra i veg.perioden, mens rød/oransje er best til blomstring (hps). Sykt deilig å ligge i sengen med essens av pot i luften :)

Er det noe jeg skriver som virker alarmerende eller helt på trynet? Vil gjerne gjøre det riktig, slik at jeg kan dyrke flere planter om gangen senere. En kompis dyrker de samme frøene som meg, og hans planter er ca. en måned eldre, mye bredere og buskete og ca. 1m høy, og der står det stille. Kanskje de er klar for blomstring? Venter til min er like høy (ca. en måned til), så prøver jeg å skaffe en HPS 400W til blomstringen.

Evt. Når skal jeg begynne med gjødsling/næring? får kun vann hver 3. dag foreløpig. Funker det med hvite syntetiske hønsegjødselkuler? pleier å røre de ut i vannblandingen. Hvor mye gjødsel må til, og hvor ofte?

De fleste lampene jeg fant på nett, var dyr for meg. rundt 1500 minst, der du måtte koble litt selv. Men etter mye leting fant jeg en i Bergen som solgte komplett sett med én reservepære i tillegg, til 1.100,- på finn.no!

Tror jeg går for den. hehe.

DDHB
(versjon 0.7)

En guide til deg som aldri har dyrket pot før:

edit...

Hvis alt har gått greit har du nå din første egenproduserte avling med pot! HAPPY SMOKING! B)

Her var det en del gode ord å ta seg til.

Jeg har et litte dyrke telt, er ikke helt sikker på åssen lampe jeg har om det er hps hpp eller hva det kalles. Åssen kan jeg se hvem som er hvem? fått alt utsyr av en kompis å han var ikke så sikker selv?

Mvh DHU

Edit:Fjærnet diger quote av første post- Onkel

Brøø

Veldig fin guide! kommer nok til å følge denne endel når jeg får satt ordentlig i gang med dyrkinga selv :D

motaralt

Hvor mange dyrk kan man utnytte av jord(da mener jeg kommers jord,gjerne plantasjens)?

Vil tro det er forskjellig i forhold til hva slags næring man har brukt i tidligere dyrk.

Når blir jorda ubrukelig?

LarsCan

Jeg anser jord som en relativt billig vare så hvorfor bruke den om og om igjen i det uendelige?

AC-1000
Jeg anser jord som en relativt billig vare så hvorfor bruke den om og om igjen i det uendelige?

Helt enig, uten kompostering er den ikke brukanes til en dritt.. Full av røtter og annet som vil begynne å råtne det er resultatet.. Også tappa for "sporstoffer" eller hva man kaller det..

KOKOS=GJENBRUK

JORD=DEN STORE HVITE MED 2 LOKK PÅ BADET

Mvh

Mikey

Kjell T. Ring
Helt enig, uten kompostering er den ikke brukanes til en dritt.. Full av røtter og annet som vil begynne å råtne det er resultatet.. Også tappa for "sporstoffer" eller hva man kaller det..

Jeg er uenig.

Jeg bruker jorda om igjen, og etter 2-3 ganger synes jeg den har best utgangspunkt. Dvs, om du bruker organisk/"levende" jord og du sørger for å "mate"(så microfloraen ikke dør, mat den med (blackstrap)melasse) den så er den mye bedre etter noen omganger.

så det så...

Edit: dette forutsetter at du ikke har ødelagt jorda i tidligere grows, ph , råte, bugs etc. Også kan man blande inn litt frisk jord om man føler for det.

Edited by Kjell T. Ring

wolfman

Meget bra beskrivelse, avdekket mange feil i mine tidligere forsøk, men nå ligger det meste tilrette :smokey:

Litt for unyansert.

Folk har så forkjellige ambisjoner. For noen er det helt klart best å starte med gratis/billige og potensielt dårlige frø samt noen LE-lamper. For andre kan det være bedre å kjøre i gang topp genetikk under 400W HPS. Det er ingen som helst tvil om hva som gir best utbytte. Om du har dyrket for eksempel urter/grønnsaker før og er litt kjent med planter, vil det være tapt tid og penger å gå innom LE-oppsettet.

Den triste sannhet er imidlertid at en svært god andel klarer å fucke det opp bigtime første gang de dyrker. Da er det kjipt å ha brukt 1000,- på frø. Lampen har du jo fortsatt, men om du skulle ha blitt lei av dyrking i løpet av første runde så er også denne et dårlig kjøp.

Kjenn litt på magefølelsen. Og lommeboka. Alle som er HELT sikre på at dyrking VIRKELIG er noe de vil drive på med fremover, bør gå for HPS med en gang mener jeg. Slik sett har du et godt poeng, Trevjalsen.

Men guiden generelt er ikke noe dritt. Den gir den informasjonen en nybegynner trenger. Og den kan brukes både av de som vil kjøre HPS, og de med LE. Med HPS bør man imidlertid fokusere sterkere på ventilasjon, brannsikkerhet osv.

I lys av Trevjalsens kritikk har jeg lest igjennom litt nøyere og sjekket oppdateringene. Jeg har noen kommentarer.

Ikke helt enig. Hampefrø fra fugleblanding gir ingen eller lite rusvirkning. Om du blir bustet vil du likevel bli behandlet av politiet som om det var en fullverdig rusplante. Skal du bare øve på å dyrke ting uten rus, så er det bedre å kjøre tomat. Av sikkerhetsgrunner, rett og slett.

Jeg tror jeg ville gått litt lenger i å anbefale en form for utsug øverst. Det ER ekstremt viktig med god luftsirkulasjon, særlig når det begynner å bli buds. I blomstringen blir luftfuktigheten lett 90% når lampene slår seg av og temperaturen faller. Farlig, farlig.

Under ”næring”:

Svidde tupper på bladene kan være flere ting. Løsningen trenger ikke å være mer næring. Her er det kanskje lurere å henvise til de to linkene som ligger på sticky´en i sykestua.

Stiklinger:

Det er svært viktig å skifte vann i glasset ofte. En gang pr dag er et minimum. Oksygenering i form av akvariumspumpe er idéelt.

Modning:

Dette blir litt for kjapt. Det er mer komplisert enn som så. For de fleste vil det være tilfredsstillende å høste når ca 50% av pistillene(hårene) er blitt brune. Noen vil vente til alle er brune. Men den riktigste måten å gjøre det på er å bruke lupe og se på trichomene. Det skal være ca 50% melkehvite og 50% blanke. Jeg har bilder som beskriver dette.

For øvrig ville jeg slengt inn en notis om curing og forklart hva fordelene ved dette er(aroma, konsistens osv).

Videre ville jeg også gjort det litt tydeligere når man skal plante om(i en tabell eller oversikt?). Det vanligste så vidt jeg vet er vel å kjøre små plastkopper til røttene fyller opp, deretter over i en større potte (noen få liter) og vegge den (noen bytter en gang til i veg), for så å skifte til en skikkelig bøtte(10-15L) rundt tiden når du starter blomstring. Dette gjelder 400W. De blir kanskje ikke så store (og trenger så mye jord) under LE?

Og så er det en ting som jeg aldri kan få sagt nok ganger. Notér. Loggfør.

Om man skriver en DETALJERT logg for hele dyrkingen, så blir man mye mer bevisst på hva man gjør. Og man kan i tillegg gå tilbake og se hva man har gjort tidligere. Dette gjør det lettere å se årsakene til hvorfor noe går feil. Eller bra.

Dette er nøkkelen til læring i ekspressfart. Både Hightower og jeg har kjørt logger og kan bidra til maler for logg. Du har kanskje en PDF tilogmed, HT? Hvis ikke, så kan jeg også lage en om du er interessert, Pål.

Ellers må du ikke bli satt ut av kritikk. Den du fikk over her var krast formulert, men deler av budskapet var egentlig streit nok.

Kritikk er svært viktig for at guiden skal bli optimalisert. Men vi har alle et ansvar for å være saklige og konstruktive når vi kommer med kommentarer.

Dette kommer til å bli en god guide for nybegynnere, og den kommer til å bli nyttig for mange. Så fortsett arbeidet ditt, du. :)

Her er forresten bildene:

gallery_49_7_24603.jpg

Preflower/førblomst

med_gallery_49_7_14753.jpg

Hannplante (Bogglegum)

med_gallery_49_7_69592.jpg

Hannplante blomsterstand

Eirik

Tools

Vil bare takke for at du har tatt deg tid til denne guiden. Jeg er ny på forumet, og setter stor pris på at det er så mye informasjon å få. Leker med tanken på å gro selv snart.:D Serlig nå som jeg har sett denne guiden. Men jeg lurer på en ting, og jeg beklager om det har blitt besvart, men hvor mye kan jeg forvente fra en plante? Det sto i Guiden 5g, men er ikke det veldig lite effektivt?

suppegjøk
Vil bare takke for at du har tatt deg tid til denne guiden. Jeg er ny på forumet, og setter stor pris på at det er så mye informasjon å få. Leker med tanken på å gro selv snart.:D Serlig nå som jeg har sett denne guiden. Men jeg lurer på en ting, og jeg beklager om det har blitt besvart, men hvor mye kan jeg forvente fra en plante? Det sto i Guiden 5g, men er ikke det veldig lite effektivt?

fra 5g til 5kg, det kommer litt ann på .......

motaralt

En mulig dummy feeling her..

Men passer blomsterjord bedre til sativa og plantejord best til indica(nå snakker jeg kun om Plantasjens)? Kun en følelse jeg har fra min lille gartnererfaring.

dj snydknybs
En mulig dummy feeling her..

Men passer blomsterjord bedre til sativa og plantejord best til indica(nå snakker jeg kun om Plantasjens)? Kun en følelse jeg har fra min lille gartnererfaring.

hva er NPK verdiene?