Jump to content
Sign in to follow this  
Tobb

Cannabis & psykiske problemer.

Recommended Posts

Tobb

En av de siste bastionene i anti-cannabisbevegelsens argumenter er den gode gamle "Hasj fører til psykoser/angst/schizofreni" (stryk det som ikke passer). Dette started som skremselspropaganda i den første reefer madness-perioden, men lever den dag i dag takket være statisikker som sier at andelen som har prøvd cannabis er høyere blant personer med psykiske problemer enn for andre. (men det kan jo like godt bety at personer med psykiske problemer er mer tilbøyelige til å prøve cannabis, eller rett og slett at personer med psykiske problemer ikke er like flinke, eller ikke har mulighet, til å skjule sitt bruk av cannabis). Jeg har nå røyket selv i omtrent 2 år, og har også flere kamerater som har gjort det samme, og jeg kom til å tenke på nettopp dette argumentet for noen dager siden. Jeg har ikke opplevd psykiske problemer som kan settes direkte opp mot mitt cannabis bruk, og da jeg spurte noen av kameratene mine om det samme, hadde de heller ikke merket noe til dette. Derfor spør jeg dere her, siden dere sannsynligvis representerer cannabis-brukere i de fleste former:

Har du noen gang opplevd psykoser/angst/schizofreni/andre psykiske problemer direkte knyttet til inntak av cannabis, enten hos deg selv eller noen du kjenner? (vanlig noia for snuten gjelder ikke)

KOCMOHABT

aldri

derimot kjenner jeg personer som ikke røyker, som har fått psykiske problemer likevel

det skal ikke mer til enn å være våken noen døgn i strekk for å få psykose, det klarer man fint å få seg uten dop

CannaBisken

En god venn av meg fant fort ut at cannabis hjalp mot problemene hans (angst).. han har sliti med angst nå i 7 år (røyket i 2), og den beste medisinen han bruker nå til dags er å fyre en rev, sette seg tilbake og prate med venner og kjente.. 10-15 minutter senere er angsten borte.

--Bisken

vixx

Det inntrykket jeg sitter igjen med er at er du under 18-20 så bør man ta det litt med ro, uansett rusmiddel..

De som psyket av å røyke som jeg har hørt om, har vært under 18.. så det virker som man kansje er litt mer utsatt, men hvor mange prosent opp er usikkert..

Men hvordan de var i utgangspunktet kan jeg ikke si personlig, men har fått bekreftet at de allerede hadde ett problem med psyken sin, før de begynte å røyke..

og dette forsterkes under cannabisrus..

Men vil tro at politi noia ikke akkurat er helt heldig heller, kan hende det er en annen grunn som starter en angst reaksjon i kroppen??

Men igjen, siden det er narkotika og ulovlig, er det nok mange som lar ting gå alt for langt før de tør å si ifra til noen også....

Tør man ikke be om hjelp, har man ett problem som fort vokser seg ut av dimensjoner...

At cannabis er sunnere enn benzodiazepiner er jeg ikke i tvil om..

At man kansje skal være litt forsiktig eller kjenne seg selv godt før man røyker på psykiske problemer er en annen ting..

PoSpud

Selvfølgelig kan noen få psykiske problemer. Hver og en må vurdere sin egen befatning med cannabis som med det lovlige stimuli, alkohol. Ikke alle har godt av det. Når det er sagt, tror jeg de færreste med moderat bruk vil oppleve noe som helst negativt. Heller tvertom.

For å sitere en gammel ringrev på forumet "Det farligste med cannabis, er og blir forbudet"

• Like 1

Tobb

Det er ikke snakk om folk kan få psykiske problemer, det jeg lurer litt på er om argumentet cannabis-->psykiske problemer bare er bullshit som så godt som alle andre argumenter imot cannabis...

Hicksville

Avdelingsoverlege Juel Kristiansen ved Haukeland sykehus sa i VG 30. april 2000:

"Man har lenge ment at rusmisbruk fører til psykiske lidelser. Nå ser vi at det ofte er omvendt. Både heroin og hasj benyttes for å dempe det psykiske ubehaget..."

• Like 1

R.Ø.G.F.

La oss definere et psykisk problem. Det er ingen tvil om at cannabis har en særegen effekt på hjernen. Det stimulerer og det påvirker våre tanker og følelser og vår generelle holdning til verden utenom. Denne faktoren kan i seg selv være nok til å la virkningene bli stemplet som problematiske. Jeg tror at relativt kraftig, ekstern stimuli på hjernen kan oppfattes som skremmende for enkelte, og jeg har lest at i enkelte forskningskretser er skepsisen stor til cannabis som rusmiddel. Det blir igjen snakk om individuelle, subjektive oppfatninger av en og samme sak. Et psykisk problem for noen kan være en følelsesmessig bagatell for andre. F. eks. eksisterer jo også ekstremhypokondere i beste velgående der ute - deres sort er ikke bare en myte (ref. TV2-dokumentar mandag kveld).

Tobb

Da kan man vel kanskje si at for utsatte personer vil cannabis-rus kunne utløse noe, men det er tvilsomt at man utvikler psykoser kun på grunn av cannabis-bruk, hvis man ellers har en normal psyke...

Line

Mange faktorer spiller sammen ved psykdommer av varig eller forbigående karakter. Dødsfall i nær familie, tap av kjæreste, dårlige skoleprestasjoner, traumatiske incestminner fra barndommen, alkoholmisbruk, harde slag mot hodet eller langvarig arbeid med løsemidler, virussykdom, svulst på hjernen..

Selv mange nok fæle nyhetssendinger om krig, voldtekter, dyrevanskjøtsel, bilsport, naturkatastrofer og cannabisforbud kan nok lett skape tilstander som angst og depresjon, kanskje til og med psykose, i disponerte individer, helt uten rusmidler.

At noen kan bli permanent skadet fordi de har brukt cannabis er ikke tilfellet. Forbigående psykiske problemer er det derimot ganske mange som har opplevd, er mitt inntrykk. Forbigående psykisk sykdom i kortere eller lengre perioder kan altså utløses av cannabis. Selve rusen er jo i seg selv definert som en psykose om den er sterk nok, men denne psykosen går da over etter noen timer. Det samme gjør den vanvittige og irrasjonale paranoiaen (også en diagnose) som kan oppstå hos veldig unge individer som er livende redde for å bli tatt for hasjrøyking av politi, foreldre eller vilt fremmede. Denne paranoiaen, som også kan være en psykiatrisk diagnose, er forårsaket av forbudet og motpropagandaen, ikke av rusen.

Jeg kan tydelig huske at den rusen vi opplevde i tenårene var heeeelt vill i forhold til hvordan rusen fortoner seg nå når er eldre og har røykt mer. De tidlige røykeopplevelsene jeg og vennene mine hadde var uten tvil av sterk psykotisk karakter hos alle sammen, uten at jeg tror noe jeg evner å skrive om det vil kunne gi et forståelig bilde av hvordan disse "psykosene" fortonet seg :) ..så lenge rusen varte.

Nå, mange år og "noen" jointer senere er slike ville opplevelser i cannabisrus noe jeg bare kan drømme om.

Blant voksne og erfarne cannabiskonsumenter er det så godt som ingen som plutselig får problemer med psyken p.g.a. cannabis, men en uerfaren røyker vil selv i voksen alder kanskje kunne oppleve et og annet som kan skape psykiske problemer dersom vedkommende ikke har noen å prate med om rusopplevelsen?

• Like 1

kharon

jeg har ikke erfart psykiske problemer som direkte følge av cannabis. har derimot sett en del tilfeller av angst som blir selvmedisinert med cannabis. når jeg får angstfølelser selv og de er vanskelige å kjempe mot, kan canna hjelpe meg med å gjøre det jeg er redd for.

men jeg tror at om man er disponert for schizofreni og psykoser så har man en større sjangse for å utvikle s&p om man fyrer enn om man ikke gjør det.

hvem er disponert for s&p? vanskelig å si. det man vet er at slike ting gjerne er arvelige så om man har nære slekninger med s&/ellerp bør man ligge unna alle rusmidler. om man viser tegn til s&p (hva nå det er) så bør man kutte ut - bare i tilfelle det er noe galt på gang.

tommelfingerregelen med å ligge unna rusmidler i ung alder kan hjelpe til med å unngå schizofreni fordi sykdommen i de aller aller fleste tilfeller manifesterer seg før man er 25 år. før kaltes schizofreni for ungdomssløvsinn fordi den hovedsakelig rammet ungdom. psykoser kan slå til for første gang gjennom hele livet, men når man begynner å bli lettere voksen vet man kanskje om man er av en "psykotisk personlighet".

paffel

Jeg har litt angst probler. Da jeg begynte å røyke synes jeg cannabis var veldig god medisin mot dette, men etterhvert som jeg begynte å røyke mer( daglig) så synes jeg agnsten ble veldig forsterket, så jeg har trappet ned til å bare fyre 3-4 ganger i uken og føler jeg at jeg ikke har så mye angst lenger.

Så mine erfaringer er at cannabis er veldig god medisin mot angst, men i begrensede mengder. Men dette er jo sikkert veldig forskejllig fra person til person...

Au de Bong

Jeg har tidligere i livet sett noen unge som har hatt "badtrip" og angst av å røyke, men de var svært ustabile fra før av. Vil si at de var engstlige ellers. Hun var kanskje 15 og han var kanskje 17. Han har senere i 20årene røkt hasj og håndtert det med nytelse, så jeg tror han er blitt tryggere og mentalt sunnere enn tidligere. Bare en over 18 som jeg vet har hatt en sterk dårlig opplevelse, men han fortsatte å røyke moderat og det gikk greit siden, jeg kjenner mange som røyker.

Psykose er gresk og betyr psyke/bevissthet og osis = abnorm. En overaktiv bevissthet kan man si. Dette kan resultere i hallusinasjoner og vrangforestillinger. Dette blir sykelig hvis man selv tror på det. I forskjellig grad så tror man på det man opplever under cannabisrus. Jeg vil si at man setter seg i en lett psykose hver gang man ruser seg på cannabis. En tilstand jeg personlig føler meg komfortabel med. Med alderen så blir vell elementet av å tro på deler av rusen svakere siden man forstår mere av hvordan det fungerer, i det minste gjennom erfaring.

Man antar at de fleste mennesker kan reagere med psykose hvis fysiske og/eller psykiske belastninger blir store nok. Fyll i flere dager kan sikkert det, siden man ikke sover på orntli når man er full og det tar på ellers også. Likevel er alkohol noe som demper aktiviteten hvor man mener at bevisstheten er lokalisert.

Hvis det er slik at cannabis øker sannsynligheten for å utvikle schizofreni og psykoser i ung alder så bør man prøve å få ned bruken blandt disse. Det er som kjent slik at flere under 17 i norge enn i nederland har prøvd cannabis. I norge har vi ingen aldersgrense på cannabis, det har de der.

Greit nok med folks erfaringer. Har vi noen som kan bidra med kunnskap om noe forskning? Gjerne også den som ble tabloidisert, men helst noen andre i tillegg.

Marrakesh

“All life is only a set of pictures in the brain, among which there is no difference betwixt those born of real things and those born of inward dreamings, and no cause to value the one above the other.”

“The most merciful thing in the world... is the inability of the human mind to correlate all its contents.”

“We live on a placid island of ignorance in the midst of black seas of infinity, and it was not meant that we should voyage far.”

H.P.Lovecraft

måtte bare sitere en forfatter her da jeg så tråden gikk i retning av psykiske problemer og angst.

R.Ø.G.F.

Det passer vel fint mtp. at trådens tittel er "Cannabis & psykiske problemer"... Mye god lesning her.

Au de Bong

Dette står på engelske wikipedia under psychosis:

Cannabis

There is growing evidence for a small but significant link between cannabis use and vulnerability to psychosis.[77] Some studies indicate that cannabis use correlates with a slight increase in psychotic experience, which may help trigger full-blown psychosis in some people.[77] Early studies have been criticized for failing to consider other drugs (such as LSD) that the participants may also have used before or during the study, as well as other factors such as possible pre-existing mental health issues. However, more recent studies with better controls have still found a small increase in risk for psychosis in cannabis users. It is not clear whether this is a causal link, and it may be that cannabis use only increases the chance of psychosis in people already predisposed to it. Additionally, people with developing psychosis possibly make greater use of the drug to provide temporary relief to their mental discomfort. The fact that cannabis use has increased over the past few decades, whereas the rate of psychosis has not,[78] suggests that a direct causal link is unlikely for all users.

Det står mye annet rart også, men det var dette som hadde med cannabis å gjøre. Det er linker videre til undersøkelser og annet. Det er jo dette som har vært det store argumentet mot cannabisbruk i det siste. Jeg tolket det tidligere til at hvis det var slik at cannabis kan trigge psykoser hos unge så burde det legaliseres siden flere unge i norge røyker enn i nederland. Nå ser det jo ikke slik ut. Uansett er alltid sannheten det viktigste. Brukere tåler å vite sannheten, men missbrukere gjerne lyver for seg selv. Profitører lyver gjerne for andre, men det er en annen historie..

Legaliser

Det eneste jeg har opplevd som var skummelt under cannabisrus, var en gang jeg satt aleine nede i huset midt på natta.. Jeg var rimelig sikker på at jeg hørte mora mi ropte på meg, så jeg gikk opp for å sjekke, men hu sov. Da jeg kom ned igjen, hørtes det veldig ut som om broren min ropte på meg, så jeg gikk opp for å sjekke igjen, men han sov også. Da jeg for tredje gang kom ned, hørte jeg et skrik, og da begynte jeg å bli så redd at jeg kom meg til sengs fort som fy.. sovna ikke før flere timer etterpå.

Det som er skremmende er derimot at nesten det samme skjedde dagen etter, uten at jeg hadde røyka noe.

Jeg har aldri hatt psykiske problemer eller opplevelser av dette slaget før jeg begynte å røyke cannabis..

Veit ikke om det behøver å ha noe å si, men. Det har tross alt bare skjedd de to gangene.

Demonslayer

Jeg har hørt skumle ting på cannabis før, men på den andre siden har jeg hørt og sett skumle ting i edru tilstand også. Har egentlig slått meg til ro med at det finnes "skumle ting" og da blir de ikke så skumle mer. Hvis du synes det er plagsomt og blir frynsete i nervene av det, så kan du jo bare kutte ned på røykinga eller slutte.

"Primitive" folkeslag har i årtusener brukt hallusinogene planter (bl.a. cannabis) til å få kontakt med "åndeverdenen", så dette betyr ikke nødvendigvis at du holder på å utvikle en psykose, selv om en psykiater seff ville kalt det noe slikt.

The truth is in the eye of the beholder, my boy. May the force be with you.

focus1

Non smokers die every day. Som Bill Hicks så treffende sa. Jeg var helt ute av meg i fjor vinter og hadde planer om og begynne med heroin og kaste meg selv på sjøen. Heldighvis sykemelde jeg meg fra jobben og skaffet meg psykriatisk hjelp. Det er mulig og komme inn i en veldig mørk sirkel med hasj. Man kan lett ende opp med og bare sitte inne med gardinene trukket for og røyke tettere og tettere, ihverfall hvis man er ung og ikke har noe serlig venne krets kan dette skje. Ellers tror jeg att ett argument som att de fleste pasientene innenfor tyngere psykiatri idag har hatt ett forhold til ett eller annet rusmiddel, kan snus på hode slik det blir nevt over her. Psyko normale mennesker tester ikke dop, mange av de liker over hode ikke og ruse seg. For meg har dette alltid vært ett slags kall... Fy faen så grå og kjedelig og triviell og banal og missforstått verden noen ganger ser ut...

Uannsett i fjor så dro jeg faktisk rett fra en sånn terapi time til en god kamerat for og se på curling i fra OL. Og tror dere ikke onkel banket på! Dette var ett kollektiv og inne på det ene rommet, som en person som ikke var der, bodde. Fant de nesten 50 gram... Så da var det på med jerna og glattcelle i nesten 20 timer! Hvis jeg skal si noe om saker som forsterker eller frambringer sinnslidelser så må isolasjon være det værste jeg har opplevd til nå. Når du sitter der og ingen hører deg og du ikke ser lyset eller ikke har peiling på hva kl. er. Det skaper heller ikke bare angst, men hat og hevn tanker. Når man blir behandlet som ett dyr, så får man lyst til og oppføre seg som ett dyr også. Ofte kan nettopp det og gjøre noe helt annet en det samme gammle, være løsningen eller ihvertfall en del løsning på ett psykisk problem. Så min mening er att hvis man blir psyk etter og ha røyket hasj neste hver dag i 10 år, så er det sikkert smart og ta en lengere pause! Jeg tror ikke depresjonen kommer av hasj, men man kan ikke reparere alvorlige depresjoner med hasj heller! I verste fall så kan man kanskje si att hasj kan skjule noen av de seriøse symptomene på en deprimert tillstand som for eksempel søvn problemer, mage problemer, ernærings problemer og tap av seks lyst. Hvis man da ser bort i fra det scenarioet der du blir arrestert,

sjikanert og isolert. Jeg plager ikke andre og er grei og snill, men for øvrig får jeg ikke gjøre hva jeg vill. Og da kan det hende att jeg etterhvert bestemmer meg for og gå bort fra hele grei og snill konseptet og begynner med noe plagsomt istede!

dormouse

Well spoken, focus1. Helt enig. Håper ting har ordnet seg.

Cosmo

Jeg har tenkt litt på akkurat dette i det siste, og da jeg anser dette for anti-legalistenes sterkeste våpen ønsker jeg selvsagt å belese meg mest mulig om problemet. Jeg lurer spesielt på om det finnes noen eksakte tall for hvor stor sjansen er for at folk utvikler psykiske problemer. Her ønsker jeg spesifikt tall som sier meg hvor stor sjansen er for å utvikle psykiske problemer uten å ha brukt rusmidler, samt tall som sier hvor stor sjansen er dersom du har røyka cannabis, og til slutt tilsvarende tall for alkohol.

Hvis cannabis øker sjansen for å utvikle psykiske problemer for folk som ikke er predisponert, og vi sier at sjansen for å få det uten å ha røkt er 1:100 000.

Om sjansen da etter å ha røyka cannabis er økt til 2:100 000 så anser jeg saken for vunnet. De kostnadene ulovligheten av cannabis påfører samfunnet overskrider langt det å måtte behandle 46 flere personer om man da sier at HELE norges befolkning hadde røyka cannabis jevnlig. Og her snakker vi om en 100% større sjanse for å bli psykisk ustabil.

Noen som har gode tall å komme med? Jeg er selvsagt klar over informasjon nevnt i tråden.

Arild Knutsen

Når det gjelder debatt med antilegalister, vil jeg informere om at jeg pleier å si at desto skadeligere cannabis er, desto større helsemessig grunn til å legalisere. Det er uhyre uansvarlig å kriminalisere brukere av et rusmiddel som er utbredt over hele landet og som for noen få (Men likevel!!) fører til psykose. Cannabis fører også til avhengighet for mange. Jeg synes det er tragisk å møte folk som forteller oppbrakt at de ikke har fått tak i cannabis (I hele dag) som sier nærmest desperat: Jeg har ikke fått meg en mornings en gang. Da vet jeg at de, som jeg i ungdommen, bruker forferdelig mye krefter på å anskaffe og bruke og at dette går utover normal livsførsel.

Kriminaliseringen av cannabisbrukere hindrer tidlig intervensjon. De som blir psykotiske, eller avhengige eller får andre problemer, de har oftest ingen steder å gå for hjelp, uten å bli møtt med skuffelse, fordømmelse og straff. Derfor er det slik i dag, at de som får varselsymptomer på at de ikke tåler cannbis, så ofte bare fortsetter til det sier pang. I forhold til debatten, er det etter mitt syn uinteressant akkurat hvor mange prosent som blir syke, noen gjør det! Mitt liv er sterkt preget av en voksen person som går på antipsykotiske medisiner og har vært lagt inn i to år pga hasjpsykose. Vedkommende takket i årevis nei til leger som ville skrive ut medikamenter. Vedkommende overbeviste dem alle om at cannabis er en mye bedre medisin. Det var det kanskje en stund også, men etter ti års jevnlig bruk tålte vedkommende det ikke lenger. Jeg kjenner også flere andre som har fått sterke psykiske problemer av cannabis.

Hvem forteller at man bør røyke forsiktig? Ingen! Det er enten eller. Alkohol skal man være forsiktig med, hasj skal man holde seg unna. Forebyggingen i Norge er tuftet på enten eller, på en straffementalitet. Hasjforbudet er vanvittig uansvarlig og står i kontrast til fornuftig restriktiv politikk med toleranse for rus. Dette er en av årsakene til at narkotikapolitikken (Jo, hasj er innunder narkotikalovgivningen) bør overføres fra justis til helse - og sosialsektoren.

For å begrense overforbruket, for å sikre tidlig intervensjon, for å hindre overgang til andre rusmidler grunnet ujevn tilgang eller rusavhengighetsproblematikk.

• Like 2