Gå til innhold
Tobb

Cannabis & psykiske problemer.

Recommended Posts

dissi

Det var noen veldig gode argumenter ja, Arild! Det er jo mange som henger seg opp i dette med psykiske skadevirkninger, og det er ikke så lett å forsvare. Når man må begynne å legge frem statistikk og andre kilder i en debatt mister motparten fort interesse.

Jeg har egentlig kuttet ut å kun diskutere cannabis i debatter, nå fokuserer jeg heller på å opplyse folk om virkningene av dagens ruspolitikk. Når folk først ser sammenhengen og forstår hvilke konsekvenser forbudet har, går det fort opp for dem hvor meningsløst det blir å nevne skadevirkningene til rusmidler som et argument mot legalisering.

Endret av dissident
  • Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Arild Knutsen
Jeg har egentlig kuttet ut å kun diskutere cannabis i debatter, nå fokuserer jeg heller på å opplyse folk om virkningene av dagens ruspolitikk. Når folk først ser sammenhengen og forstår hvilke konsekvenser forbudet har, går det fort opp for dem hvor meningsløst det blir å nevne skadevirkningene til rusmidler som et argument mot legalisering.

Flott dissident. Stå på! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Cosmo

Hver gang jeg leser noe du skriver Arild, så er det med dyp beundring. Jeg tar til meg hvert eneste ord. Det er flott å se andre måter å angripe saken på, og jeg gleder meg virkelig til den dagen jeg er såpass belest at jeg tør ta opp slike diskusjoner med "folk på gata", dvs venner og bekjente. Og den dagen er ikke langt unna... Takk for flotte ord til både deg og dissi. Jeg skulle virkelig ønske at jeg så deg kommentere flere saker, men det jeg innser, er at når du først skriver noe, så er det verdt å lese. Kvalitet går foran kvantitet. La det forbli slik! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Be0p

Jeg begynte å gå til psykolog etter jeg startet å røyke(da hadde jeg røyket i 1år), å dette var for søvnproblemer(rykninger, tanker osv). å jeg fikk litt mat problemer, slik at jeg ble bare sulten når jeg fikk munches..

Tror dere at det er hovedsakelig cannabisen sin feil ? Eller er det meg som person blandet med cannabis ?

Må nok også legge til at det går bedre da :lol: psykologer kan være veldig hjelpsome selv om de ikke støtter vår sak :lol:

Peace..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Cosmo

Har selv erfart urolig søvn, og kan selvsagt skylde på cannabis. Jeg anser dog ikke dette for et problem. Etter å ha røyka over en periode synes jeg det er behagelig og sove uten nattings. Du drømmer mye mer, eller husker ihvertfall hva du drømmer! :lol: Har også hatt følelsen av at matlysten har gådd ned når jeg ikke har munchies. Dette går dog fort over om du legger fra deg jointen en ukes tid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
værdama
Det inntrykket jeg sitter igjen med er at er du under 18-20 så bør man ta det litt med ro, uansett rusmiddel..

De som psyket av å røyke som jeg har hørt om, har vært under 18.. så det virker som man kansje er litt mer utsatt, men hvor mange prosent opp er usikkert..

Men hvordan de var i utgangspunktet kan jeg ikke si personlig, men har fått bekreftet at de allerede hadde ett problem med psyken sin, før de begynte å røyke..

og dette forsterkes under cannabisrus..

Men vil tro at politi noia ikke akkurat er helt heldig heller, kan hende det er en annen grunn som starter en angst reaksjon i kroppen??

Men igjen, siden det er narkotika og ulovlig, er det nok mange som lar ting gå alt for langt før de tør å si ifra til noen også....

Tør man ikke be om hjelp, har man ett problem som fort vokser seg ut av dimensjoner...

At cannabis er sunnere enn benzodiazepiner er jeg ikke i tvil om..

At man kansje skal være litt forsiktig eller kjenne seg selv godt før man røyker på psykiske problemer er en annen ting..

kan være mye sant i det du sier med at folk under 18 sliter med psykoser fordi de har startet å røyke cannabis i tidligere alder, som kan ha forårsaket en forstyrelse i hjernens utvikling, i og med at hjernen ikke er ferdig utviklet før man er rundt 23 år så er det kanskje en sammenheng mellom og starte å røyke i tidlig alder og det at hjernen ikke har vært fullt utviklet enda. men kan jo også ha noe med å gjøre at tanken på at de har drevet med et narkotikum har føkket ett eller annet opp, vist de er uvitene så kan det hende at de tror på mye av det skremselspropagandaen formidler og at de i ettertid har angret veldig på det de har gjort, også har de psykosene utviklet seg derifra.

beklager for eventuelle leifs ( dysleksi )

Endret av værdama

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Arild Knutsen
Jeg begynte å gå til psykolog etter jeg startet å røyke(da hadde jeg røyket i 1år), å dette var for søvnproblemer(rykninger, tanker osv). å jeg fikk litt mat problemer, slik at jeg ble bare sulten når jeg fikk munches..

Tror dere at det er hovedsakelig cannabisen sin feil ? Eller er det meg som person blandet med cannabis ?

Må nok også legge til at det går bedre da ;) psykologer kan være veldig hjelpsome selv om de ikke støtter vår sak ^_^

Peace..

Hei. Det er umulig utifra din forklaring, å si om det har med cannabisen å gjøre eller ikke. Det er en sannsynlig fare for at det er cannabisen sin skyld, men det er også sannsynlig at du tyr til hasj av en grunn og at denne grunnen er en iboende ubearbeidet side ved deg som du, ja en slags, selvmedisinerer deg selv for og som i tillegg gir deg søvnproblemer. Røykingen din og din øvrige velstand, kan også være uavhengige av hverandre. Men slikt er det lurt å få avklart og det er gledelig å lese at du har en psykolog du synes er hjelpsom ^_^

Peace, love og harrmoni...

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
kkt1986

Det er vanskelig å foreta en skjønnsmessig vurdering ut fra egne erfaringer når det gjelder cannabis og diverse psykiske virkninger. Jeg sier "virkninger" fordi de ulike tilstandene/begrepene ser ut til å flyte litt i hverandre og det er ofte uklart hva folk mener med det når de snakker om det. De jeg kjenner så godt at jeg har hatt noen samtaler med har vel egentlig aldri kunnet fortelle at de har opplevd noen form for psykose eller lignende av cannabisbruk.

Derimot når jeg snakker med folk jeg ikke kjenner fullt så godt, har jeg fått flere beretninger om det de kaller "psykoser" eller "noia" (jeg har aldri opplevd paranoia av cannabisbruk) og til og med hallusinasjoner. Ofte er disse mer aktive cannabisbrukere og mer involverte i mer "undergrunnspregede" miljøer enn mine nærmere bekjente, men slett ikke alltid, og en del av de jeg kjenner godt er også ganske aktive brukere i så måte.

Men det som slår meg er at de sistnevnte som regel forteller om slike ting smilende og på en veldig rolig måte, som om det var en spennende opplevelse som kan sammenlignes med en morsom spøk de gjorde med en kamerat, for eksempel. Ikke akkurat noe de ser ut til å ha tatt varig skade av. Jeg tror rett og slett at en del ungdom oppfatter det som "tøft" å oppleve slikt og at de søker slike opplevelser. Jeg tror det følger av dette at de opplever en slags suggererende placebo-effekt eller at de utvider meningen av begreper som "psykoser" og "hallusinasjoner." For hvem vet egentlig så sikkert hva "psykose" innebærer? Finnes det en fasitdefinisjon som kan slås sikkert fast, eller må det vurderes etter skjønn? Jeg har inntrykk av det siste.

Endret av kkt1986

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Wormy

Hæ noia er vel ikke psykose? fått noia mange ganger, men det blir jo orfte komisk også for man skjønner jo at det er teit som regel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
kharon

psykoser er et samlebegrep på "grunnleggende feilaktig, urealistisk syn på virkeligheten". min definisjon slik jeg har skjønt det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Aune

Jeg har vært innom et par poliklinikker og vært i kontakt med flere psykiatere o.l de siste årene og har jevnlig blitt fortalt om psykoser, delir, hasjpsykoser og gud veit hva. Jeg har fortsatt til gode å kunne skille mellom de forskjellige begrepene og hva som egentlig stemmer. Men etter hva jeg har forstått så mister man oppfatning av virkeligheten, noen hører, ser og føler ting osv.

Jeg har en veldig god kamerat som sliter mye med psykoser, men har fortsatt ikke sett han under en psykose (etter hva jeg vet) så skal ikke uttale meg i noen særlig stor grad om hvordan dette oppfattes både for personen selv og de rundt.

Selv gikk jeg et par uker på antidepp for noen år tilbake, hvor jeg da så døde mennesker, narkomane, politi og jeg mistet totalt oppfatning av virkeligheten. Dette var visstnok ikke en psykose men et delir. Dette kan vel vist seg å stemme i ettertid for jeg har aldri vært psykotisk og blir vel neppe det heller. Men det er ikke rart i at man blir forvirret.

Jeg skjønner hvertfall jævla godt at det ikke er lett å bli klok på medisinske termer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
kkt1986
psykoser er et samlebegrep på "grunnleggende feilaktig, urealistisk syn på virkeligheten". min definisjon slik jeg har skjønt det.

...det må altså vurderes etter skjønn og er veldig subjektivt :smokey:

Da er det nesten rimelig for politiske motstandere å kalle hverandre psykotiske.

Fishy: noia og psykose er ikke det samme, nei. Men dersom charons definisjon stemmer, kan vi si at noia (paranoia - det å være paranoid) er en form for psykose.

Endret av kkt1986

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Rexi

Jeg personlig ser ingen sammenheng mellom mine psykiske problemer og hasjbruk.

Men det jeg ser en sammenheng i er at jeg har brukt det i perioder som selv-medisinering.

Jeg har blitt oppstemt og fått bedre kontakt med følelsene mine og fått jobbet med problemer på en helt annen måte enn i nykter tilstand. ;)

Har ofte også røyka sammen med kompiser som jeg stoler på og snakket med dem om problemene mine på en helt spesiell måte siden de også har blitt mer oppmerksomme og følsomme etter røykinga. Har da opplevd å være i godt humør i flere dager etterpå.

Problemene mine har blitt mindre og mindre siden jeg har fått jobbet med dem og snakket ut om ting sånn som jeg aldri vil få til hos en psykolog som bare sitter og sier tja, ha og noterer i papirer som blir gjemt bort og lagra...

Men jeg har også merket de gangene det kanskje ikke var så lurt å røyke. Men de gangene har jeg vært veldig urolig og ustabil fra før. Men har som oftest røyka sammen med noen og har da hatt noen til å dra meg opp og få meg på andre tanker enn sånne skumle ting som kan ødelegge hodet mitt... :lol:

Jeje... ble bare masse babbel dette sikkert... men skylder på at jeg er overtrøtt og ikke fått sove så godt... :lol:

Alkoholen gjør jo folk helt "sarva" dagen etterpå!! Tror jeg skal drite i å drikke på ei stund... :unsure:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
focus1

Hei igjenn. Jeg må skrive litt mer på denne tråden. Jeg har vært nykter i 12 dager nå og opplever ganske sterk angst. Det og slutte med hasj etter og ha røyket sammenhengende over lang tid kan være tøft. Selv om jeg ikke skjelver og svetter og har klassiske abstinens symptomer, så drømmer jeg om hasj, det lille jeg sover. I natt så våknet jeg att jeg hyperventilerte. Og var da utrolig lettet over att det bare hadde vært en drøm, att jeg verken hadde kjøpt eller røyka noe... Det er stor forskjell på folk sånn i utgangspunktet og mange jeg kjenner som røyker hasj, greier og ta de nødvendige pausene. Jeg derimot, ble bare mindre og mindre sosial, mer og mer egosentrisk og på mange måter fanget av hasj. Det er vanskelig og si hvor mye av dette som kommer av min personlighet og hvor mye av dette som kommer av att jeg missbrukte hasj fremfor og bruke det en gang i blant. Mot slutten ble det viktig for meg og være forholdsvis full før jeg begynte og røyke for og få den deilige føelsen av rus. I stede for å dra ut på byen sammen med resten av festen, dro jeg hjem til plate sammlinga. Fyrte meg en feit en, spydde litt og føelte meg så i topp form. Ble gjerne sittende i timesvis og skrive uforståelig ting som ga all slags mening mens jeg holdt på. Jeg har også lest endel skremsels propaganda om hasj i det siste som jeg fikk av min psykolog og jeg ser att det noe av det som stemmer. Jeg har det ikke her jeg sitter nå, men kunne godt tenke meg og diskutere denne blekka i detalj en gang. Det jeg vill si, som jeg mener det ikke kan være noe serlig tvil om, er att hasj er skadelig for en rusmissbruker på lik linje med att alle rusmiddler er skadelig for en rusmissbruker, jeg har sluttett med alkohol også. For en rusmissbruker så er veien kort fra hasj til alkohol/hasj eller for eksempel sopp eller og røyke litt heroin. Det er min persoinlige erfaring.

Når det gjelder psykiatrien så er det ingen hemmelighet att den har blitt økonomisk drevet av legemiddel industrien de siste 20-30 åra. Da Thorazin kom på markeded på begynnelsen av 50 åra så ble dette sett på som ett kontroll medikament, ikke ett nevroleptika. Og ble da side stilt med behandlingsformer som insulin sjokk, elektro sjokk og lobotomi. Disse behandlingene kan man kalle "hjerne skade behandling". Det større hjerne skade, desto mindre utagerende var pasienten. Og man lobotomerte gjerne mennesker med begrunnelser som att avdelingen har blitt mye roligere og letter og hanskes med etter att man hadde lobotomert de tre mest utagerende pasientene. Psykiatrien har altid slitt med og kunne kalle seg en vitenskap på lik linje med lege standen og har som nevnt blant annet gravd litt på måfå inn i frontal lappen til folk for så og trekke helt ville konklusjoner om att sinnlidene har biologiske feil inni hue. I dag er lege middel industrien blant de tre største industriene i verden. Og antidepresiva selger som aldrig før, også til mennesker som vanligvis ikke ville brukt medisiner. Det hevdes att man kan se biologiske tegn på ADHD og att denne sykdommen er roten til nesten alt vondt. Genene kan også forklare spise forstyrrelser, rusavhengihet, aggresivitet, lavt selvbilde og for høyt selvbilde...

Jeg leste ett sted her inne om en fyr som hadde vært til en av Norges best betalte psykologer. Han hadde sagt att pas. hadde pådratt seg varig hjerne skade på grund av hasj missbruk og att han skulle begynne og spise noe amfettamin preparater daglig istede!!! Psykiatri kan være en kvakksalver industri uten sidestykke. Og vemmelig mange psykologer, psykiatere og vanlige leger er i lomma på legemiddel firmaenne. Legemiddelindustrien har funnet ut endel om Dopamin og Serotin. Og gir overproduksjon og underproduksjon av disse stoffene skylden for alt. Det er over hundre forskjellige slike stoffer i hjernen som også har egene reseptorer. Disse veit man så og si ingenn ting om. Det samme gjelder mange av legemiddlene på markedet, man veit ikke noe om hva langvarig bruk kan føre til! Kroppen, men da særlig hjernen og nervesystemet er en uhyrlig komplisert mekanissme. Og man kan si att alle som har psykiske problemer i dag er forsøks kaniner for en profitt drevet industri som forsøker og biologisere sinnslidelser.

Jeg så forøverig ett bra programm på Nrk for en stund tilbake om rusmiddler, hvor ett ekspert panel på slutten av programmet satt og vurderte hva de skulle forby først hvis alt var lov. Alkohol, tobakk, hasj, heroin osv. De kom fram til att sukker var vår tids største folkehelse problem og att det ville stå øverst på lista! Jeg har en venn som er diagnotisert med ADHD og som desverre har blitt heroinist. Jeg vill si med hånda på hjertet att jeg ikke er i stand til og be han bytte til Rhitallin og Prozac. Det blir som med hasj, folk har brukt (og missbrukt) det i så lang tid nå, att man veit sånn ca. hva man får.

Mvh. A

Jeg støtter forestten langvarig narkose behandling av rusavhengige :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
magnasushi

Et tankevekkende innlegg. Det er vanskelig å være uenig i mye av det du sier om legemiddelindustrien, som per se (slik den ser ut i dag) begynte som en ren forretningsidé på linje med annen masseprodusert dritt som folk ikke trenger. Å eksperimentere med diverse basisstoffer og gjøre dem til "medisin" kostet bortimot ingenting. Så har man teknikker for markedsføring, og resten sier seg selv. Det er kanskje en søkt sammenlikning, men det er tross alt snakk om en industri som er ment å tjene formål med en viss verdi, og grunnen til at salg av alt dette eskalerer noe så voldsomt, er jo ikke at folk blir sjukere og sjukere. Kanhende selvmedisineringen blir en ren refleks. Måten mye av media presenterer alle disse medisinene på, parallelt med de nye diagnosene, selvsagt, er med en retorikk som ikke skiller klart nok mellom autoritativ og mer eller mindre useriøs forskning. En god del helsekostprodukter er vel et godt eksempel.

Og når det gjelder behandlingen av ADHD, minner det etterhvert mer om å bøye av for en kvelende konformitet, hvor alle tegn på aggresjon og andre upassende nevrotiske feil for enhver pris ikke skal sile ut på kroppen. Mye koker vel ned til problemet med biologisk reduksjonisme, som forresten ikke er noe nytt tema.

Det er noe som heter alt med måte, og det høres kanskje først ut som den ironiske middelveien for den gode norske protestant, men det er vel så sant det blir, uansett. For enkelte som får litt problemer med hasjbruk, tror jeg det er en god idé å bruke pengene på å reise pokker i vold en liten stund, gjerne et sted der man ikke får kjøpt tjall, altså. Finne på noe annet, det er lett sagt, men på akkurat dette kan det ikke komme noe annet enn slike oppfordringer. Som du sier, disse problemene er til en viss grad individuelle, og henger tett sammen med hvor i livet du befinner deg, de generelle sinnsstemningene du har for tiden osv. Du sier forresten ingenting om alderen din, noe mange har lett for å nedvurdere betydningen av. Selv har jeg en venninne som nylig sluttet å fyre (det vil si, trappet drastisk ned til omtrent ingenting), fordi hun var fast bestemt på at det ødela nervene hennes, at det rett og slett gjorde henne konstant nervøs. Dette var etter årevis med ganske tett røyking, mens andre jeg kjenner, røyker såpass ofte og har gjort det lenge, helt uten trøbbel, tilsynelatende. Det er heller ikke noe jeg selv kjenner meg igjen i.

Foruten dette (og foruten det du sier om fra hasj til heroin osv.), er jeg veldig interessert i hva slags skremselspropaganda du måtte mene har noe for seg, dette er en viktig diskusjon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
focus1
Foruten dette (og foruten det du sier om fra hasj til heroin osv.), er jeg veldig interessert i hva slags skremselspropaganda du måtte mene har noe for seg, dette er en viktig diskusjon.

Jeg mente det ikke slik det ble lagt fram for meg i rusmiddeldirektoratets brosjyrer da jeg gikk på ungdomskolen. At Hasj fører direkte til heroin nåla er tøv. Jeg er ett 27 år gammelt levende bevis på att dette er tull, siden jeg også har nesten daglig tillgang på A preparater på jobben, men aldrig har prøvd. Nei det jeg mente og si var att det gikk opp for meg for en stund siden att. "Faen dette er ikke bra for meg, jeg ruser meg nesten hele tiden!" Aldrig i forbindelse med jobb, men det begynte og bli farlig nærme. Jeg har alltid gått rundt og sagt att jeg aldrig har hatt noe problem med alkohol eller rus middler for den slags skyld. Hasj passer meg mye bedre en alkohol har jeg sagt! Men når alt gikk dårlig i livet mitt, så begynte jeg og knekke i meg en sikspakk i sammen med bomber for å i det hele tatt kunne få en god rus. Hvis jeg bare røyka hasj oppå mitt deppresive sinn gjorde det egentlig bare ting værre. Jeg nevnte heroin fordi det også er langt mer utbrett en bare til uteliggende junkies. Og det jeg mente var att, hvis man er missfornøyd med sitt rusmissbruk, eller hvis dine nærmeste er det. Og man ikke gjør noe med det, da blir bare situasjonen verre. En person som karrakteriserer seg selv som rusmissbruker bør holde seg unna alle slags rusmiddler. Dette er på mange måter en slags forsvar for hasjen. Jeg skal komme tilbake på fredag eller iløpet av helgen med noe av denne propagendaen jeg har lest, er veldig enig med deg i att det er viktig att vi som faktsik har erfaring med dette, korigerer det som kommer fra profosjonelt, men nyktert hold. Det kan jo som kjent lede til. "Jøss, dette stemte jo ikke i det hele tatt. Da er det sikkert ikke farlig og skyte amfetamin eller røyke crack heller!"

Jeg hadde nesten bare ja på denne lista, det er ikke meninga og spore av debatten helt, men jeg mener att dette er vesentlig i forhold til om hasj er skadelig for en:

1. Bruker du noen gang alene?

2. Har du noen gang byttet ut et rusmiddel med et annet

og trodd at et bestemt rusmiddel var problemet?

3. Har du noen gang manipulert eller løyet for en lege for å få

tak i reseptpliktige rusmidler?

4. Har du noen gang stjålet rusmidler eller stjålet for å få

tak i rusmidler?

5. Bruker du vanligvis et rusmiddel når du våkner,

eller når du går til sengs?

6. Har du noen gang tatt et rusmiddel for å overkomme

virkningene av et annet?

7. Unngår du mennesker eller steder som ikke godkjenner

at du bruker rusmidler?

8. Har du noen gang brukt et rusmiddel uten å vite hva det var,

eller hva det ville gjøre med deg?

9. Har dine prestasjoner på arbeid eller skole noen gang tatt skade

av virkningene av ditt rusbruk?

10. Har du noen gang blitt arrestert som følge av å bruke

rusmidler?

11. Har du noen ganger løyet om hva eller hvor mye du bruker?

12. Setter du anskaffelsen av rusmidler foran

dine økonomiske forpliktelser?

13. Har du noen gang forsøkt å stoppe eller kontrollere din bruk?

14. Har du noen gang vært i fengsel, på sykehus eller

behandlingssted på grunn av din bruk?

15. Forstyrrer bruken din søvnen eller spisevanene?

16. Skremmer tanken på å gå tom for rusmidler deg?

17. Føles det umulig for deg å leve uten rusmidler?

18. Setter du noen gang spørsmålstegn ved din egen

tilregnelighet?

19. Gjør rusmiddelbruken ditt hjemmeliv ulykkelig?

20. Har du noen gang trodd at du ikke kan passe inn eller

ha det bra uten rusmidler?

21. Har du noen gang følt deg i forsvar, skyldig eller skamfull

på grunn av din bruk?

22. Tenker du mye på rusmidler?

23. Har du hatt irrasjonell eller udefinerbar frykt?

24. Har det å bruke påvirket dine seksuelle forhold?

25. Har du noen gang tatt rusmidler du ikke foretrekker?

26. Har du noen gang brukt rusmidler på grunn

av følelsesmessig smerte eller stress?

27. Har du noen gang tatt overdoser av noen rusmidler?

28. Fortsetter du å bruke til tross for negative konsekvenser?

29. Tror du at du kan ha et rusmiddelproblem?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
focus1
For enkelte som får litt problemer med hasjbruk, tror jeg det er en god idé å bruke pengene på å reise pokker i vold en liten stund, gjerne et sted der man ikke får kjøpt tjall

Komentar av focus1 på dette utsagnet: Før jeg begynner med dette heftet jeg har fått vill jeg debatere att; hvis man må reise vekk fra sivilisasjonen for å slutte med hasj så har man ett rusmiddel problem som vill komme tilbake med en gang man kommer hjem. Personlig har jeg tenkt mye sånne enten eller tanker før, hvis jeg ikke kan være Lars Monsen på hel tid så er det ikke noe håp for meg. Jeg kan være veldig sort/hvit og det tror jeg det er mange andre som er også.

Ok, her kommer det. Det heftet jeg fikk av min psykolog heter:

Om HASJ og PÅVIRKNINGER, og er skrevet av Thomas Lundquist.

Det står ikke noe årstall på det, men det er merket med: Borgestadklinikken kompetansesenter. Jeg fikk det av min psykolog forige gang jeg var der, han ga det til meg og sa att han ville ha en ekspert utalelse. Jeg tenkte att jeg skulle plukke det fra hverandre her sånn att det ikke bare blir mine synspunkter som får utale seg. Det er også flere punkter jeg ikke greier og være bombastisk i forhold til. Dette blir ett langt innlegg så dere får sette på dere lesebrillene og smøre dere med tolmod.

"Dette heftet kan være en bra hjelp. Det kan være en hjelp for behandlere som vill skaffe seg en metodikk til å takle hasjavhengighet, og den kan også leses og være en støtte for den som vill slutte med hasj."

På første side står det att "den som er avhengig vill være i fred med sitt rusmiddel." Dette føeler jeg stemmer over ens med mine erfaringer. Jeg har mindre problemer med og være alene så lenge jeg har hasj, det er lettere for meg og holde meg rusfri så lenge jeg har noen å være sammen med. I de 14 dagene jeg har vært rusfri nå har jeg vært veldig nære ved å sprekke en gang og da skulle jeg reise hjem til tom leilighet.

-Hasjens påvirkning avhenger mye av situasjonen og de følelser som finnes. Dette er vell fakta?

-Han skriver så att: Når beskrivelsene av de følelser som vekkes stemmer med virkeligheten, forstyrres følelsene og rusmiddelet fungerer ikke som før. Og ødelegge opplevelsen av rusmiddelet er en måte og gi mulighet til modning og værne om framtiden. I forhold til dette punktet vill jeg si att hasj bruk trenger pauser for og være positivt. Jeg kan også legge til en freaker komentar her som ikke dreier seg om hasj. På min siste sopptur som jeg hadde for ca 2 år siden, brukte jeg minst 5 timer på og "møte meg selv i døra".

-Hasj er et snikende og foræderisk rusmiddel. De som har gått i fellen trenger hjelp til og komme seg ut av det... Dette punktet var det første jeg reagerte på. Min beste kammerat som ikke har missbrukt hasj i samme grad som meg, og som fremdeles røyker, var uennig i dette punktet. Jeg vill si att" foræderisk" ikke trenger og stå der, men att "snikende" syns jeg er en grei beskrivelse da man normalt sett ikke får noe effekt de første gangene man prøver, dette blir forklart seinere.

Side. 2 Består av "fakta" om Canabis Sativa... Jeg velger og gjenngi alt som står på denne siden.

"Cannabis er fellesnavnet på tre preparater som kommer fra den busklignende planten cannabis sativa:

Marihuana, Hasj og Hasjolje inneholder 420 kjemiske stoffer. ca 80 av disse påvirker psyken. Alkohol som vanligvis sammenlignes med hasj når en vill fortelle hvor bra hasj er, inneholder kun Etyl-alkohol som påvirker psyken. Det er altså stor forskjell i kompleksiteten.

Det stoffet som sterkest påvirker psyken er THC- en forkortelse for delta9 Tetra HydroCannabinol. Når man oppgir styrken på disse tre preparatene gjør en det i vektprosen THC.

Marihuana som er det svakeste preparatet, inneholder mellom 0,35-4% THC. Marihuana er tørkede malte blad som røykes i såkalte jointer.

Hasj inneholder mellom 4-8% THC. Noen ganger kan den være sterkere. Hasj er tørkede vekstdeler sammenpresset med kvae. Spesielt hunblomsten inneholder mye THC. Den kan både spises og røykes.

Hasjolje får man ved og varme opp et løsningsmiddel og la det passere hasjbiten. Ut drypper det da en oljelignende væske som inneholder 4-60% THC. Hasjbiten er derretter verdiløs, men selges selvsagt likevel. Oljen dryppes siden på sigaretter eller i en væske som drikkes. Dette er det sterkeste preparatet.

Dersom en røyker disse tre preparatene forsvinner ca. 70% av THC mengden opp i røyken som man ikke får i seg.

Dette er bra, etter som det handler om et hallisinogent stoff som forandre vår oppfattelses evne og kan gi psykoseliknende opplevelser.

Dersom man spiser hasj, tar det lengere tid å få rus effekt. Rusen blir ikke like intensiv, men varer lenger.

Det er ulovlig å bestille, røyke eller ha hasj på kroppen."

He he, her er det mye svada og feilinformasjon, dette siden bør skrives kraftig om i en evt. revidert utgave, kom gjerne med forslag.

Side. 3

"Alkohol er vannløslig og utskilles med ca. 2 cl pr. time. Hasj er fettløslig og utskilles i løpet av noen uker. Virker i utskillingstiden." Dette er på mange måter en prblematisk påstand da det glorifiserer alkohol, samt att folk har vanskeligheter med og svelge att det virker i utskillingstiden! Dette følges opp med følgende:

"Til forskjell fra Alkohol er Hasj (THC) fettløselig. Alkohol er vannløselig. Det THC som man får i seg lagres i kroppens fettvev, som det feks. finnes mye av i hjernen og kroppens innvoller. Fettvevet er kroppens lager, der også nyttige stoffer lagres. THC mister ikke evnen til å påvirke psyken under denne lagringsperioden, men påvirker også tankeprossesen når det utsondes fra fettvevet. Det er ikke uvanlig att utsondringen foregår i mer en seks uker, i blant opp til ti uker. Vannløslige stoffer lagres ikke, men utsondres under en kortere tid." Så er det en illustrasjon som hviser att desto oftere du røyker, desto større blir lageret.

"Dette bilde viser at etter en gangs røyking tar det ca. 1 uke før halvparten av en THC mengden en har fått i seg har gått ut av kroppen. Deretter tar det yttligere minst 5 uker før resten er utsondert." Også står det med utheva skrift:

"Det tar gjennomsnittlig fem røyketillfeller før en får en subjektiv opplevd rus av hallusinerende karakter. Lagringen av THC begynner derimot direkte." Dette følges opp med: " Om man røyker oftere en hver 6. uke (ca.), så innebærer det at mengden THC som finnes lagret i fettvevet over tid øker." Problemet med denne utalelsen slik jeg ser det er att det ser ikke ut som det er noe grense man kan nå, hvis dette stemmer og jeg leser det riktikig så burde jeg etter mine 8 år med gjevnlig røyking ha lagt på meg mange kilo med THC:-)

"I gjennomsnitt tar det ca. 2 år med sporadisk røyking før det har blitt et ordentlig depot i kroppen av THC." Denne siste utalesen ble jeg litt paff av, da jeg selv røyket sporadisk i 2 år før det blei så og si hele tiden. Jeg har også sett presantasjoner her inne som forteller om lignende?

Side. 4 DEN KRONISKE RUSEN.

"Når den kroniske rusen er grunnlaget, blir det enda mer positivt og røyke hasj, fordi man i den akutte rusen blir opplagt og aktiv. Det er det motsatte av hva endel informasjon sier- at man blir passiv når man røyker hasj. Hasjrøykere merker at denne beskrivelsen ikke stemmer, og kan derfor i fred og ro fortsette og røyke, (Det stemmer nok for andre, men ikke for meg.) Den stadige rusen er nå en ny normaltillstand. Forandringen har skjedd smygende uten at hasjrøykeren har merket det." Det kan jo hende det er noe sant i dette, men det er også problematisk og nevne dette uten og også nevnte att det mer du røyker, det mindre virksom blir den akutte rusen...

"Den første fellen som hasjens dynamikk skaper:

A

I begynnelsen finnes bare den akutte rusen, og den fungerer i forhold til ens naturlige normal tilstand." Eh, det var bare i begynnelsen jeg føelte att rusen hang i dagen derpå, så dette kan føles som det er motsatt av hva som står her.

B

"Når den kroniske rusen vokser fram, blir den den nye normaltilstanden, hvor man er sløv, treg, passiv og ureflektert. Da oppleves hasjen som et energitilskudd, der en blir tydlig for seg selv, kjenner seg normal og kan utføre ting. I begynnelsen røyken man for rusen, siden røyker man for å kjenne seg normal og for å få følelsen av å være påtent, ettersom det er en deilig følelse." Her må jeg komentere att dette kjenner jeg meg faktisk igenn i, kameraten min bare ristet på hodet. Jeg røyket for og virke mer innteresang i samtaler med kjæresten, for å holde lenger ut i senga osv. Jeg innbilte meg att jeg måtte gjøre det for og være innteresang nok, men det var jo selvsagt helt feil. I ettertid ser jeg att jeg har opptredd som en skikkelig bedreviter som har sett ned på folks uinnvidde synspunkter fra ett "høyt" ståsted.

"Jo sterker den kroniske rusen er, desto kortere er den akutte rusen. Man må da røyke oftere for å kjenne seg i form, dette er en ond sirkel." Her kommer han til det jeg etterlyste istad, dette kjenner jeg meg også igjenn i.

"Forskjellen mellom akutt og kronisk rus kan beskrives slik: Akutt rus: 15-45 min.: Aktiv i tankene og og utadvent. Ca. 45 min. til 4 t.: Aktiv i tankene, men innadvent. deretter Kronisk rus: Etter 4 timer og fremover, avhengi av hvor mye som er lagret i kroppen: Passiv og uengasjert." Igjenn vill jeg hevde att dette er en sterk overdrivelse. Jeg kommer til og ha THC i kroppen min i sikkert 10 uker til, men jeg vill ikke si att jeg var passiv og uengasjert på grund av dette en mer en maks kanskje 2 døgn etter att jeg kuttet ut!

En illustrasjon på høyre siden av side 4, kaldt "den første hasj fellen" fremstår for meg som typisk skremmselspropaganda og er i bestefall forvirrende:

"- Røyker for å få rus.

- Blir treg.

- Røyker for å kjenne seg normal.

- Røyker for å få rus.

- Sterkere kronisk rus.

- Blir tregere.

- Røyker mer for å kjenne seg normal.

- Røyker for å få rus.

NÅ SITTER DU I KLISTERET!"

Jeg mener ikke att dette nødvendigvis er feil, det er bare framstilt på en for skremmende og feil måte.

Nå skal jeg lage en sen middag også kommer jeg tilbake, enten senere i kveld, eller iløpet av helgen med resten. Skal se om jeg kan få tegnet og limt inn noen illustrasjoner også. Kom med innspill og komentarer da dere.

Mvh. A

Endret av focus1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Mazar

Thomas Lundquist er beryktet for sin skremselspropaganda. Han håndplukker resultater fra undersøkelser om cannabis som passer svenskenes politiske ønsker om hvor skadelig cannabis er ("fettløselig, i motsetning til alkohol"). Han har dessverre ikke noe ønske om å presentere objektive resultater, for da ville alkohol ha kommet mye verre ut enn cannabis.

Han er et propagandaverktøy for svenkenes (og nordmenns) ruspolitikk.

:rolleyes:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
focus1
Thomas Lundquist er beryktet for sin skremselspropaganda. Han håndplukker resultater fra undersøkelser om cannabis som passer svenskenes politiske ønsker om hvor skadelig cannabis er ("fettløselig, i motsetning til alkohol"). Han har dessverre ikke noe ønske om å presentere objektive resultater, for da ville alkohol ha kommet mye verre ut enn cannabis.

Han er et propagandaverktøy for svenkenes (og nordmenns) ruspolitikk.

:rolleyes:

Nettopp ja. Takk skal du ha Mazar, da fikk jeg bedre plasert han. Det var faktisk siste tanken jeg hadde om han også da jeg skulle sette meg og skrive igenn. Han må jo være periode dranker eller noe, minst. Han motar sikkert sjekker fra systemborlagt. Jeg gidder ikke fullføre dette på den komplette måten jeg hadde tenkt. Det blir veldig mye illustrasjoner etterhvert. Jeg bare tenkte att hvis man nå skulle forsøke og lage en liten brosjyre som het feks. OM HASJ OG PÅVIRKNING som holdt seg til fakta, eller var klar på att det ikke var fakta når man syns noe om ting man ikke kan være helt sikker på. Man bevist skriver gjennomgående att, for noen individer kan det utarte seg sånn. Og også trekke inn problemene rundt kriminaliseringen, stigmatiseringen. Det burde noen gjort, min psykolog trenger definetivt ett bedre verktøy en det han har. Min neste oppgave blir og forsøke og lese meg opp på alt av forskning som er linket til her inne.

Mvh. A

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
aGor

Jeg har et lite angstproblem, er vel heller at jeg er paranoid som faen :P

Jeg tror jeg kommer til å dø av alt :P

Men når jeg fyrer opp en rev, så bryr jeg meg ikke så mye om det lenger.. Det er så sinnsykt deilig å bare slappe av, uten å bli redd for alt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Bodøgrønn

Jeg sliter med depresjoner og angst, har brukt diverse medikamenter mot disse vanskene i 3 år, alle disse medikamentene har bivirkninger som får en badtripp til å virke som en våt drøm, sjekk ut her..

Dette er shitten som setter deg ut ... 300 mg av dette får ei saftig fjortisbøtte til å ligne mentolett.. (iallefall hos meg :smokey: )

Kan forestille meg at Cannabis i "regulerte" mengder og forhold vil feie alle plastdophappypiller av banen.

Men føler at vi må passe på å skille mellom rekreasjonsbruk og missbruk..

huff dette ble den mest rotete posten ever hehe :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Tane

du, når jeg trykker linken får jeg bare opp hovedsiden, så får ikke sett bivirkningene. hvilke medikamenter mener du? Hvis det er antidepp, går'ke an å misbruke, blir bare sjuk. 300mg?!? man blir vel sjuk, sjuk, som pokker?!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Bodøgrønn

Alle "guds" gaver kan missbrukes, om ikke så hadde det ikke vært noe cannaban i norge eller andre plasser... men da anser jeg ikke disse pillene som noen gave fra gud, er da ateist for pokker hehe

Gikk på Effexor depot

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
pube

jeg har røyka i flere år, har ikke fått noen psykiske ubehag problemer eller sjenanser som jeg ikke hadde fra før :redeyes:

ja vist har jeg noia men det har vel mer med vissheten om hva jeg driver med å gjøre, jeg vet jo at det er ulovlig en bot på 10 lapper svir i lommeboka mi. når det er sagt så tror jeg at de forskningsrapportene som fremligger er meget subjektive, enig med flere over meg her som sier at den heller virker motsatt.

ossen kan man konstantere at cannabis er årsaken til schizofreni når etter årelang forskning aldri har funnet ut hva som forårsaker schizofreni, blame that god damn pot. virker jo som en lett løsning det da :smokey:

jeg velger å tro at en legalisering vil fjerne en god del av komplikasjonene knyttet til problemet her.

folk som kriter seg gjeld opp til nakken, det kan gi psykiske problemer,på lik linje med andre gjeldsoffer,

fengselsstraff kan gi psykiske knekker, bøter i hytt å pine kan være vanskelig å forholde seg til.

så se på signalene som gis ute i verden da,styresmaktene er motstandere eller vertfall on record.

de tar seg vertfall den friheten til å dra seg et par linjer på stortingstoalettet hasj er farlig men kokain det er bare godt for jobben jeg gjør ^^ mange kjendiser har de senere år rykket ut og sagt at dem røyker jevnlig,4 ministere i storbrittania vedkjenner å ha brukt store mengder i sine ungdomsår, under blair regimet så ble hasj deklasifisert til et class c-drug altså pre legalisert, ikke straffbart. litt ovveraskende for blair var vel den briten med fingern lengst ned ilomma på bush.

tror en legalisering kan ta lang tid, men det tok også lang tid før folk skjønte at jorda ikke var universets navle, folk vet at hasj er farlig før viste alle at jorda var flat.

og til slutt vil jeg takke stein over her som skriver fabelaktige innlegg mye smartere enn mine

et peacetegn med en blunt i mellom til alle dere

pjubisko

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå