Jump to content
Andy

Cannabisfotografering en liten innledning.

Recommended Posts

Andy

Dette er til alle dere som sender meg PMs om kamera trøbbel. Beklager at jeg ikke klarer og svare alle og jeg har lovet en liten forklaring lenge nå. Du trenger ikke og kunne noe særlig om kamera og foto før du leser denne.

Cannabisfotografering en liten innledning.

th_DSC_3904.jpg

Fotografering av cannabisplanter kan være en slitsom oppgave, det er mest fordi de fleste står under en HID lampe av noe slag, og man kan oppdage "blandings" lys fordi de lampene er så intense. Eller rett og slett fordi kamera ikke er opp til jobben. Som regel når man tar bilder av plantene blir bildene røde eller gule, dette er fordi planten står under en HPS lampe som har ligger mer over i den røde delen av det elektromagnetiske spektrumet.

Det er svært få kamera som greier og ordne lyset selv i "auto" modus, så for å få kameraet til og kompensere for dette må man endre noe man kaller hvitbalansen. For å endre hvitbalansen må du sette kamera i manuell modus, her er det mange forskjellige symboler ute og går på de forskjellige kamera modellene. Men som regel har man flere forskjellige moduser man kan velge i, en hvor kamera selv velger lukkertid, og en hvor den velger blenderåpning osv. Så lenge du har tilgang til "White Balance" så er du trygg.

Hvis du har en "Tungsten" setting, kan du prøve den og se hvordan bildet blir, jeg husker noe suksess med den settingen på noen billigkamera. Hvis ikke finne du den settingen som sier noe som "Set / Adjust White Balance". Så finner du et hvitt eller lystgrått papir/ark og legger under HPS lampen og trykker "OK". Sørg for at ingen blits blir brukt.

Det kamera gjør nå er og definerer hva som er hvit, og nå skal bildene dine ha riktig fine grønne farger. Hvis du ønsker å bruke blits må du nesten skru av lyset, og det kan ha sine fordeler for bildet, men har sine ulemper også. Den store ulempen med og skru av lyset er fordi plantene står jo som oftest i en lyssyklus, og det minste avvik kan være uheldig for planten. En måte og komme rundt dette på, er å ta bildet når lyset er i ferd med og skru seg på, eller skru seg av.

Med blits kan man oppnå fantastiske bilder, særlig når det kommer til makrofotografering, som jeg kommer tilbake til senere. Det er fordi du kan bruke kameraets "auto balance" funksjon fritt og kamera vil fange fargene perfekt. Med blits får man også harde skygger i en kjent vinkel, mest fordi de fleste kamera har blitsen rett over linsen. Det er lite særegent med bildet, så de bildene jeg selv synes er mine personlig beste, er tatt under HPS uten blits, bare med hvitbalanse korreksjon.

Under en 400 til 600 watts lamper er lyset kraftig nok til å ta okay makrobilder uten blits. Jeg tar med dette avsnittet kun fordi vanligvis ville du ha brukt "blomsten / tulipan" symbolet på kamera ditt for best resultat. Dette kan du nok ikke siden du har endret hvitbalansen, og den går tilbake til "auto" når du skifter til blomsten.

Når det kommer til makrofotografering, er stativ alfaomega for de "krystall klare" bildene med mye dybdefokus / depth of field (DOF). Jo mer du zomer inn jo mindre DOF får du, altså er en mindre del av bilde i fokus. Hvis du ikke har stativ lønner det seg og støtte seg til en vegg, sette albuene godt inntil kroppen / brystkassen, prøv og støtt opp kamera, kanskje støtt linsa på kneet eller noe slikt. Og skjelve mist mulig er tingen, på f-stop fronten er F8 er en god setting, jo mindre jo mindre DOF får du og klarerere blir bildet.

For og dele dine eminente bilder på våres flotte forum trenger du en plass du kan laste opp og dele bildene dine. Det finnes hauger med slike sider på internett og her er noen av dem:

Photobucket.com

Flickr.com

Imageshack.com

Når jeg poster bilder prøver jeg og holde de under "600x…." for og ikke overbelaste brukeren med bilder. De fleste hostene har en knapp du kan bare kopiere og lime inn i posten din. Når det kommer til sikkerhet og slikt, aner jeg ikke hva som er policy til de forskjellige sidene, men selv bruker jeg Photobucket.

Håper det klarnet opp saken litt. Lykke til å forbli høy.

mvh

Andy

Edited by Andy
  • Like 1

Eivind

Jeg har et olympus-speilrefleks, men når jeg skal kalibrere hvitbalansen under HPS-lyset så kommer det bare "white balance error". Har ikke hatt det problemet under noe annet lys. Det blir sånn ca. greit når jeg tar RAW-bilder og stiller hvitbalansen på pcen etterpå, men det er utrolig tungvint. Skulle gjerne hatt mulighet til å slippe det, hvis noen har en løsning på det!

bing

Bruker du et ark etc når du skal justere den?

Eivind

Ja, hvitt ark. Fungerer som sagt andre alle plasser.

znx

Tusen takk for nyttig informasjon Andy, har dillet en del med d5000 mitt fra Nikon uten å få det til, men fungerer supert nå :) skal knipse bilder som en gal etter hvert som det gror hoho

Edited by Rheaven

Urban-Nordmann

om dukan, er det enklest å ta med planta ut i dagslys, så slipper du all hassle med lyset.

Aeg

Tok noen bilder av min første jente i dag =)

6431360.jpg

6431468.jpg

6431496.jpg

6431524.jpg

Edited by Aeg

kapteinen

Kan velge "fluoriserende" av forskjellige typer hvitbalanse på mitt kamera. Dette burde vel duge like bra?

Kan også velge egendefinert, men finner ikke ut hvor jeg stiller denne. Har googlet det uten svar. Legger ved et bilde under fluoriserende, er dette ok?

IMG_0297.jpg

marlon_murray

Kan velge "fluoriserende" av forskjellige typer hvitbalanse på mitt kamera. Dette burde vel duge like bra?

Kan også velge egendefinert, men finner ikke ut hvor jeg stiller denne. Har googlet det uten svar. Legger ved et bilde under fluoriserende, er dette ok?

IMG_0297.jpg

ser bra ut det der... men på egendefinert.. så skal du få beskjed om å velge et bilde som referanse.. dette skal være et bilde av et hvitt ark f.eks tatt under det lyset du skal ta bilder under... får du noe beskjed om å velge et bilde som referanse?

edit: hvilket kamera er det du har?

Edited by marlon_murray

Luekongen

Hei!

Jeg jobber som fotograf, og anbefaler alle som skal fotografere om å gjøre dette når plantene sover og lyset er av. Bruken av blitz er vitkig, for da får man lyssatt bildene i tillegg til at kameraet har en referanse på lystemp. når det skal justere hvitbalansen automatisk. Om ikke annet kan man selv sette hvitbalansen til preset som kalles flash, eller evt. et sted mellom 5000-5500 grader kelvin.

Jeg ble vist til denne tråden av en her inne, og hadde ikke tenkt over selv før nå, at det hele med HPS-lyset mitt gjorde bildene jeg hadde postet her inne, "ubrukelige".

Jeg kan ikke svare 100% på hvilket flash-lys kan stresse plantene når de ikke skal ha lys. Men ut ifra sunn fornuft å bedømme, er det varig lys som vil stresse plantene ..? Mens et flash kan stå i stil med f.eks. tordenvær ute i naturen. Som forekommer, fra tid til annen også om natta vil jeg anta :)

Beklager, om det var feil av meg å svare til denne topicen. Håper det var til hjelp for noen :-)

• Like 1

Tantor

blitzene som sitter fast på kameraene er ubrukelige for ordentlige bilder da de flater ut og ødelegger alle skyggetegninger (pga at lyset kommer fra så og si samme standpunkt som linsen). Hvitbalanse må settes manuelt under hps, evt sette gråpunkt i digitalt mørkerom (photoshop,lightroom,raw-konverter etc.) , aller helst bør man ta plantene ut og fotografere dem i lys fra et vindu gjerne dempet av en hvit gardin i skarp sol (blir som en softbox).

dantien

Hei. Anbefaler at dere lager en guide til å fjerne metadata fra bildene. Mange kamera har gps kordinasjoner og kan lett spores av politiet. En annen sak er å finne serienr til kameratet og finne om kameraet er registrert. Da er kjøperen lett å finne. Her er hva jeg fant av metadata på et tilfeldig bilde på denne tråden:

Make Canon Model Canon EOS 400D DIGITAL Orientation Horizontal (normal) XResolution 72 YResolution 72 ResolutionUnit inches ModifyDate 2011:08:30 16:06:18 YCbCrPositioning Co-sited ExposureTime 1/100 FNumber 7.1 ExposureProgram Program AE ISO 100 ExifVersion 0221 DateTimeOriginal 2011:08:30 16:06:18 CreateDate 2011:08:30 16:06:18 ComponentsConfiguration Y, Cb, Cr, - ShutterSpeedValue 1/100 ApertureValue 7.1 ExposureCompensation 0 MeteringMode Multi-segment Flash Off, Did not fire FocalLength 55.0 mm UserComment FlashpixVersion 0100 ColorSpace sRGB ExifImageWidth 3888 ExifImageHeight 2592 InteropIndex R98 - DCF basic file (sRGB) InteropVersion 0100 FocalPlaneXResolution 4433.295325 FocalPlaneYResolution 4453.608247 FocalPlaneResolutionUnit inches CustomRendered Normal ExposureMode Auto WhiteBalance Manual SceneCaptureType Standard Compression JPEG (old-style) ThumbnailOffset 6144 ThumbnailLength 10810
XMP

XMP data not found.

Maker Notes MacroMode Normal SelfTimer Off Quality Fine CanonFlashMode Off ContinuousDrive Continuous FocusMode AI Servo AF RecordMode JPEG CanonImageSize Large EasyMode Manual DigitalZoom None Contrast Normal Saturation Normal Sharpness 0 MeteringMode Evaluative FocusRange Not Known CanonExposureMode Program AE LensType Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 [iI] LongFocal 55 mm ShortFocal 18 mm FocalUnits 1/mm MaxAperture 5.6 MinAperture 32 FlashActivity 0 FlashBits (none) FocusContinuous Continuous ZoomSourceWidth 0 ZoomTargetWidth 0 PhotoEffect Off ManualFlashOutput n/a ColorTone Normal FocalType Zoom FocalLength 55 mm FocalPlaneXSize 23.04 mm FocalPlaneYSize 15.37 mm AutoISO 100 BaseISO 100 MeasuredEV 12 TargetAperture 7.1 TargetExposureTime 1/102 ExposureCompensation 0 WhiteBalance Tungsten SlowShutter None SequenceNumber 0 OpticalZoomCode n/a CameraTemperature 23 C FlashGuideNumber 0 FlashExposureComp 0 AutoExposureBracketing Off AEBBracketValue 0 ControlMode Camera Local Control FocusDistanceUpper 0.26 m FocusDistanceLower 0.26 m FNumber 6.7 ExposureTime 1/91 MeasuredEV2 12 BulbDuration 0 CameraType EOS Mid-range AutoRotate None NDFilter n/a SelfTimer2 0 CanonImageType Canon EOS 400D DIGITAL CanonFirmwareVersion Firmware 1.1.1 OwnerName unknown SerialNumber 2081102505 SetButtonCrossKeysFunc Set: Picture Style LongExposureNoiseReduction Off FlashSyncSpeedAv Auto Shutter-AELock AF/AE lock AFAssistBeam Emits ExposureLevelIncrements 1/3 Stop MirrorLockup Disable ETTLII Evaluative ShutterCurtainSync 1st-curtain sync MagnifiedView Image playback only LCDDisplayAtPowerOn Display CanonModelID EOS Digital Rebel XTi / 400D / Kiss Digital X NumAFPoints 9 ValidAFPoints 9 CanonImageWidth 3888 CanonImageHeight 2592 AFImageWidth 3504 AFImageHeight 2336 AFAreaWidth 78 AFAreaHeight 78 AFAreaXPositions 8 -555 571 -931 8 947 -555 571 8 AFAreaYPositions 504 270 270 4 4 4 -262 -262 -496 AFPointsInFocus 0,1,2,3,4,5,6,7,8 ThumbnailImageValidArea 0 159 7 112 SerialNumberFormat Format 2 OriginalDecisionDataOffset 0 FileNumber 100-6180 BracketMode Off BracketValue 0 BracketShotNumber 0 LongExposureNoiseReduction2 Off WBBracketMode Off WBBracketValueAB 0 WBBracketValueGM 0 FilterEffect None ToningEffect None LensModel EF-S18-55mm f/3.5-5.6 InternalSerialNumber H3237544 DustRemovalData (Binary data 1024 bytes) CropLeftMargin 0 CropRightMargin 0 CropTopMargin 0 CropBottomMargin 0 ToneCurve Standard SharpnessFrequency n/a SensorRedLevel 0 SensorBlueLevel 0 WhiteBalanceRed 0 WhiteBalanceBlue 0 ColorTemperature 5200 PictureStyle Faithful DigitalGain 0 WBShiftAB 0 WBShiftGM 0 MeasuredRGGB 614 1024 1024 90 ColorSpace sRGB VRDOffset 0 SensorWidth 3948 SensorHeight 2622 SensorLeftBorder 52 SensorTopBorder 23 SensorRightBorder 3939 SensorBottomBorder 2614 BlackMaskLeftBorder 0 BlackMaskTopBorder 0 BlackMaskRightBorder 0 BlackMaskBottomBorder 0 ColorDataVersion 1 (1DmkIIN/5D/30D/400D) WB_RGGBLevelsAsShot 1713 1126 1126 2603 ColorTempAsShot 3191 WB_RGGBLevelsAuto 2759 1199 1199 1994 ColorTempAuto 4769 WB_RGGBLevelsMeasured 1958 1198 1198 7322 ColorTempMeasured 2569 WB_RGGBLevelsDaylight 2325 1024 1024 1513 ColorTempDaylight 5200 WB_RGGBLevelsShade 2703 1024 1024 1265 ColorTempShade 7000 WB_RGGBLevelsCloudy 2521 1024 1024 1378 ColorTempCloudy 6000 WB_RGGBLevelsTungsten 1713 1126 1126 2603 ColorTempTungsten 3200 WB_RGGBLevelsFluorescent 2000 1044 1044 2129 ColorTempFluorescent 3769 WB_RGGBLevelsKelvin 2325 1024 1024 1513 ColorTempKelvin 5189 WB_RGGBLevelsFlash 2570 1024 1024 1350 ColorTempFlash 6228 WB_RGGBLevelsPC1 512 1024 1024 8191 ColorTempPC1 5257 WB_RGGBLevelsPC2 512 1024 1024 8191 ColorTempPC2 5257 WB_RGGBLevelsPC3 512 1024 1024 8191 ColorTempPC3 5257 WB_RGGBLevelsCustom 2325 1024 1024 1513 ColorTempCustom 5189 FlashOutput 0% FlashBatteryLevel n/a MeasuredRGGBData 26377 49821 50437 5740 CustomPictureStyleFileName

Damixa

Hei. Anbefaler at dere lager en guide til å fjerne metadata fra bildene. Mange kamera har gps kordinasjoner og kan lett spores av politiet. En annen sak er å finne serienr til kameratet og finne om kameraet er registrert. Da er kjøperen lett å finne. Her er hva jeg fant av metadata på et tilfeldig bilde på denne tråden:

Dette kunne jeg vært interessert i også, veldig surt å bli tatt bare fordi man deler litt av hobbyen med andre med samme interresser.. Og siden jeg har liten peil på foto og it så hadde det vært genialt med en enkel how to fra noen som kan det! :)

Liteon

Hvordan blir det hvis man bruker UV filter utenpaa objektet til ett speilrefleks? Fortsatt inn aa justere manuelt?

rentemailad

've been straggling on starting my first marijuana plant  I have no idea that planting  would be this complicated, a lot of things to consider. I'm trying to grow this https://blimburnseeds.com/cannabis/america-feminized I decided to grow my own just for personal use and it's been very effective on treating my chronic back pain