Jump to content
Sign in to follow this  
laffen

Hvilket politiske parti?

Recommended Posts

amadeus

Et nisjeparti burde gjøre nytten, ja.

magicmushroom
En av grunnene til at det har blitt relegalisert i canada var jo at det ble startet et cannabisparti, hvorfor ikke gjøre det samme her?

Det er ikke bare bare å starte et parti. Sjekk ut vedlegg du må ha med...

:-j

Forconin

Melder meg frivillig som "arrangør" :)

Må nesten ha en frontfigur da.. :) *host*Even*host*

Liker ideen jeg

Sliter som faen med å finne et parti jeg faktisk har lyst til å stemme på. Kommer til å stemme på det jeg vil stemme på grunnet et ekstremt sterkt hat mot KrF og regjeringa generelt.

orgazmus

SosialLiberalistisk Folkeparti?

Ekte ideologisk liberalisme uten å kjøre hverken menneskeverd eller samhold i dass? :)

Forconin

I like it orgazmus..

*undersøke hva som trengs for å starte et politisk parti*

orgazmus

Det skulle vært mulighet til å stemme mot et parti og. Da kan du velge om du vil stemme ned ett parti, eller opp et annet.

Jeg hadde brukt min stemme mot KrF :)

Forconin

Hehe. Samme her...

Hm, blir nesten chatterom her nå med det tempoet vi svarer hverandre...

Forumhorene slår tilbake! :)

Blir KrF regjeringsparti igjen flytter jeg til Amster. :/

Spitshine

Jeg håper for all del Forconin får et svar som får blodet til å boble.

:)

Jeg ville også stemt ned Krf. Er så drita lei av han idioten som sitter på ræva å ødelegger for oss ungdommer og liberalister.

Kongen burde hatt seg et hardt slag baki nakken han også.

laffen

Masse krativt her :) har vel en følelse av at gjengen i forumet står i alle slags ideoloigiske leirer. Da blir det nok det beste å starte et kampparti med enkelt program som handler om cannabis spesielt og ruspolitikk generelt. Synd at vi er for sen for dete valget. Men skal man lykkes er nok en 4 års forberedelse bra. så punkt en er som altid en sterk og uredd leder som ikke skal sone den meste av tiden, Even tar du kallet??? :)

Forconin

Ok Folkens.

http://www.lovdata.no/all/tl-20020628-057-005.html

§ 5-1. Registreringsmyndigheten. Virkninger av registreringen

(1) Et politisk parti som oppfyller vilkårene i § 5-2, kan søke om registrering av partinavnet i Partiregisteret som føres av Registerenheten i Brønnøysund.

(2) Før partiet kan bli registrert i Partiregisteret, må det registreres i Enhetsregisteret og tildeles et eget organisasjonsnummer, jf enhetsregisterloven § 5. Når partiet er registrert i Enhetsregisteret legges de opplysninger som der er registrert, til grunn for Partiregisteret.

(3) Registrering i Partiregisteret innebærer at partiet får enerett til å stille valglister under det registrerte navnet.

§ 5-2. Vilkår for registrering av partinavn i Partiregisteret

(1) For at et partinavn skal kunne bli registrert i Partiregisteret, må det ikke kunne forveksles med navnet på

a) annet parti registrert i Partiregisteret eller

:rolleyes: samepolitisk enhet registrert hos Sametinget.

Når særlige grunner foreligger, kan registreringsmyndigheten også ellers nekte å registrere partinavn.

(2) Sammen med søknaden skal partiet legge ved følgende dokumentasjon:

a) stiftelsesprotokoll for partiet,

B) opplysning om hvem som er valgt til medlemmer i partiets utøvende organ, og som har fullmakt til å representere partiet sentralt i saker etter denne loven,

c) vedtekt som fastsetter hvilket organ i partiet som velger partiets utøvende organ, og

d) erklæring fra minst 5.000 personer med stemmerett ved stortingsvalg, om at de ønsker partinavnet registrert. Den som avgir erklæring, må ha nådd stemmerettsalderen innen utløpet av det kalenderår søknaden fremsettes. Settes søknaden frem mindre enn ett år før et valg, er det tilstrekkelig at stemmerettsalderen er nådd innen utløpet av valgåret. Av erklæringen skal fremgå navnet, fødselsdatoen og adressen til den som har avgitt den. Erklæringen skal være egenhendig underskrevet og datert av den som har avgitt den. Ingen erklæring skal være mer enn ett år eldre enn søknaden.

(3) Søknaden må ha blitt journalført hos registreringsmyndigheten innen 2. januar i valgåret, for at registreringen skal kunne få virkning ved valget.

Endret ved lov 15 april 2005 nr. 18.

Det er den viktigste delen..

Blod på tann, ja.

Og, jeg har begynt. Folk som liker ideen meld dere.

Foreløpig kampsak-forslag fra meg:

1. Legaliser Cannabis.

2. Legaliser andre stoffer.

3. Prostitusjon i nederland-former. Få slutt på menneskehandelen.

Ellers er jeg åpen for forslag og flere "medlemmer" til dette "parti"

:P

-Forconin, Foreløpig Leder av Cannabis-partiet .... :P

Forconin
Unge Venstre er mot legalisering av narkotika. Men vi har åpnet for at Cannabis kan benyttes som legemiddel til lidelser der det har påvist lindring av smerter. Så i dagbladet at man i Canada åpner opp for dette for MS-pasienter.

Unge Venstre er for avkriminalisering av Cannabis, dvs om du rusler rundt med en brukerdose, så skal ikke politiet ta den fra deg. Istedet vil vi rette fokuset på langerne og bakmennene.

Mvh

Frode Fjeldstad

Generalsekretær

Unge Venstre

Tjaaa. Skal si meg sånn tjaa.. Ikke dårlig, første partiet jeg har sett som er for avkriminalisering... :rolleyes:

Et lite steg på veien iallefall..

Captain_Evil

Fint at vi i allefall har støtten til den radikale ungdomsfløyen fra et parti nesten over sperregrensen :rolleyes: B)

laffen
Fint at vi i allefall har støtten til den radikale ungdomsfløyen fra et parti nesten over sperregrensen B) :P

erklæring fra minst 5.000 personer med stemmerett ved stortingsvalg, om at de ønsker partinavnet registrert. Den som avgir erklæring, må ha nådd stemmerettsalderen

Ha ha :P men vi er vel kanskje ikke i posisjon til å mobbe et parti som tross alt eksisterer og har sin representant eller to på tinget :rolleyes:

Ser at det trengs 5000 ferske underskrifter. Disse burde kunne samles inn på marsjen om et år? eller finnes her turbo sjeler som organiserer dette på en uke? tvilsomt :(

Det er jo politikere som måpå banen skal man forandre et urettferdig lovverk. når politikerene ikke vil så må vi lage nye politikere 8)

Forconin

Tenker vi går for marsjen om et år jeg.

Da blir det god tid til organisering.

Hva synes folk om ideen da?

Og, noen frivillige til å være med å organisere? :rolleyes:

Guest kkt1986

De Grønne har en original ruspolitikk... de går inn for legalisering av cannabis, men bare som ledd i en internasjonal reform... lurer på hvorfor de ikke er villige til å legalisere bare på nasjonalt plan. Noen som vet?

Og ellers vil de opprette et internasjonalt regulert rusmarked for alle rusmidler...? Skal si de tenker stort til å være et sånt lite parti :rolleyes:

Det er det eneste partiet jeg vet om i Norge som støtter legalisering av cannabis i noen som helst utstrekning.

Ikke forveksle Venstre med Unge Venstre... hvorfor stemme Venstre fordi UV er liberale?

Jeg stemmer SV -

1. For å gi en motvekt til høyrepartiene,

2. Fordi de har litt makt (dvs. at jeg ikke trenger å føle at stemmen min har blitt kastet for svin)

3. SV foran AP først og fremst pga. deres stadig økende markedsliberalisme.

Cannabislegalisering alene er ikke viktig nok til at jeg nødvendigvis ville ha brukt stemmen min på et politisk parti uten mer helhetlig politikk enn det dere planlegger så langt. Stemmen min er verdt noe, og da vil jeg bruke den til å støtte en rød-grønn regjering mot borgerlig styre, for det er i mine øyne realistisk.

Så "liten" som legaliseringsbevegelsen er foreløpig, vil jeg bare gi min støtte til pressgrupper (som NorCan...), og ikke partier uten helhetlig partiprogram utover at de fremmer legalisering, og håpe med dere at legaliseringssaken vinner fram. Om jeg skal jobbe politisk for å fremme legalisering, vil jeg heller jobbe innad i, og legge press på, et parti jeg ellers er relativt enig i, til å endre sin politikk hva angår cannabis (og for så vidt den generelle ruspolitikken).

mats
De Grønne har en original ruspolitikk... de går inn for legalisering av cannabis, men bare som ledd i en internasjonal reform... lurer på hvorfor de ikke er villige til å legalisere bare på nasjonalt plan. Noen som vet?

det kan godt hende det blir legalisering på internasjonalt basis, det var jo sånn det ble forbudt i starten (single convention treaty, takk USA!)

bazookatooth

Jeg kommer til å stemme på de grønne,ikke fordi jeg tror de kommer til å havne på tinget eller noe,men som prinsippsak.Når man først kaller det et VALG(selv om det faen ikke er det) så VELGER jeg å "kaste bort" stemmen min på det eneste partiet i dette nisseluemøkkalandet jeg kan si meg fullt ut enig med.

Jeg må bare spørre:

Hvordan har det seg at folk som virker oppegående(også på dette forumet) kan finne på å stemme på liberalister og konservative(jmf. FrP,Høyre,KrF og til hvis grad venstre)? Vi er jo alle enige om at verden slik den er i dag ikke funker,right? Hva faen har det for seg da å drive å stemme på tullinger som er/representerer den noe smale grupperingen i verden i dag som proffiterer på dagens status quo? Er dette virkelig en verdensorden som kan ende godt for noen av oss? Sorry,kall meg gjerne trangsynt,men at noen på alvor kaller seg verdi konservativ,økonomisk liberalist eller lignende gir dem et STORT minus i min bok.

laffen
De Grønne har en original ruspolitikk... Stemmen min er verdt noe, og da vil jeg bruke den til å støtte en rød-grønn regjering mot borgerlig styre, for det er i mine øyne realistisk.

Så "liten" som legaliseringsbevegelsen er foreløpig, vil jeg bare gi min støtte til pressgrupper (som NorCan...), og ikke partier uten helhetlig partiprogram utover at de fremmer legalisering, og håpe med dere at legaliseringssaken vinner fram. Om jeg skal jobbe politisk for å fremme legalisering, vil jeg heller jobbe innad i, og legge press på, et parti jeg ellers er relativt enig i, til å endre sin politikk hva angår cannabis (og for så vidt den generelle ruspolitikken).

Det var jo litt synd at du stemmer på sv da. ;) synest det blir et godt poeng at alle stemmer til grupper som er mot cannabis bare fordi de ikke gidder å bruke hode, eller er for feig til å endre partiprogram, det er å regne som bortkastet stemme.

eg skulle gjerne vært med i organisering av et relegaliseringsparti men da eg allerede er en av martyrene for saken må eg i nær framtid sitte i Norsk fengsel i nokre år. Det blir derfor desverre liten anledning til å gjøre praktisk kreativt arbeid :unsure: Når eg er ferdig med dette som blir før neste valg da er eg med. :-j

Superhaze

Jeg stemmer SV -

1. For å gi en motvekt til høyrepartiene,

2. Fordi de har litt makt (dvs. at jeg ikke trenger å føle at stemmen min har blitt kastet for svin)

3. SV foran AP først og fremst pga. deres stadig økende markedsliberalisme.

Amen. At sosialisme og liberale samfunnslover skal være så vanskelige å kombinere... :unsure:

Captain_Evil
men da eg allerede er en av martyrene for saken må eg i nær framtid sitte i Norsk fengsel i nokre år. Det blir derfor desverre liten anledning til å gjøre praktisk kreativt arbeid :unsure: Når eg er ferdig med dette som blir før neste valg da er eg med. :-j

Skriv bok da:D

Mange revolusjonerende ideologiske verk er skrevet i fengsel, f.eks Mein Kampf

laffen

Skriv bok da:D

Mange revolusjonerende ideologiske verk er skrevet i fengsel, f.eks Mein Kampf

Ja en bok er itte dumt ;) men skriver eg en bok risikerer eg nye år i isolat på psykiatrisk institusjon, samfunnet har liten plass til oss som er annerledes tenkende :unsure: Men den vil ha ytterst lite til felles med mein kampf . bare så det er sagt ;)

Guest kkt1986
Det var jo litt synd at du stemmer på sv da. ;) synest det blir et godt poeng at alle stemmer til grupper som er mot cannabis bare fordi de ikke gidder å bruke hode, eller er for feig til å endre partiprogram, det er å regne som bortkastet stemme.

eg skulle gjerne vært med i organisering av et relegaliseringsparti men da eg allerede er en av martyrene for saken må eg i nær framtid sitte i Norsk fengsel i nokre år. Det blir derfor desverre liten anledning til å gjøre praktisk kreativt arbeid ;) Når eg er ferdig med dette som blir før neste valg da er eg med. :-j

Jeg stemmer ikke SV fordi jeg ikke "gidder å bruke hodet"! ;)

Det finnes da andre ting å stemme for enn cannabislegalisering. Hvis du kan presentere for meg et legalistparti med et helhetlig program som jeg kan nikke til, så skal jeg heller vurdere å stemme på det.

Men jeg syns ikke det er vits i å gjøre et politisk parti ut av en cannabisbevegelse, for samfunnet kan ikke dannes bare på et liberalt cannabissynspunkt. Partiet må ha meninger om økonomi (utover å lage et lovlig cannabismarked), kriminalitet (utover avkrim. av cannabis), helsevesen (utover legalisering av medisinsk cannabis!), skole/utdanning, utenrikspolitikk og så videre.

Min støtte til NorCan! Men fordi det finnes andre saker her i verden enn cannabislegalisering, kaster jeg heller stemmen min bort på et parti på motstandssiden av de borgerlige, bl.a. for styrking av skolesystemet, minoriteters rettigheter, mot liberaløkonomisk politikk, NATO og Irak-krig - enn et legaliseringsparti som ikke har meninger om noe annet enn cannabis!

laffen
politikk, NATO og Irak-krig - enn et legaliseringsparti som ikke har meninger om noe annet enn cannabis!

Poenget er jo nettopp det at vi som er for legalisering av cannabis nettopp har så mange og ulike meninger om alle de ulike politiske tema som du nevner, derfor er det naturlig å danne et parti som alle som synest at saken er viktig can stemme på i et valg. mange er også tvilere til hva de skal stemme og da er det greit med en sak man er enig i.

Hoved hensikten med et slikt parti er likevell å få satt saken på dagsorden og at våre repesentanter kan stille til debatt slik at vi kan endre marijotetens innstilling. ;)

Even Ganja

Laffen: Hvorfor ikke bare undersøke hva som må til for å danne seg et parti, og så gjøre det?

Du har nok endel støtte herfra, regner jeg med.

Go for it, man.

Kan hende du blir president i lille Noregg?

(Om ikke Mats lever opp til navnet, da...)

-ganja, anti-politisk

laffen
Laffen: Hvorfor ikke bare undersøke hva som må til for å danne seg et parti, og så gjøre det?

Du har nok endel støtte herfra, regner jeg med.

Go for it, man.

Kan hende du blir president i lille Noregg?

(Om ikke Mats lever opp til navnet, da...)

-ganja, anti-politisk

Desverre er det som tidlegere nemnt slik at eg skal være bak lås og slå i et altfor langt tidsrom. Svært vanskelig å ta på seg et så flott verv som det å stifte Canna Partiet, CP, når eg veit at eg ikkje kan følge opp. Har lært gjennom ulike former for organisajonsliv ( har vert med i styret i krfu) ;) at det du ikkje gjør selv eller pusjer andre til å gjøre ikke blir gjort. ;)

forøvrig er det enkelt å starte et parti så lenge du har manskaper som skriver under på stiftelsen, trenger 5000 for å godkjennes til stortingsvalg, så rette tidspunkt er nok rett før canna marsjen.