Jump to content
Sign in to follow this  
laffen

Hvilket politiske parti?

Recommended Posts

Guest kkt1986

Joda, jeg ser poenget; det er greit å ha noe å samle seg om, men jeg mener ikke et politisk parti er den rette typen organ for det. Et politisk parti MÅ ha en helhetlig politikk. Hvis det BARE skal fremme cannabislegalisering, fungerer det bare som en pressgruppe - noe vi allerede har. Hvis det BARE skal fremme legalisering, og ikke ha noe helhetlig syn på hvordan Norge skal styres, er det ingen grunn til at partiet skal bli valgt. Ingen vits i. Ganske enkelt.

Er det pressgrupper vi vil ha, har vi allerede både NorCan og NORMaL, og det er ingenting i veien for å danne flere. Men jeg syns det har lite for seg å skape et eget politisk parti for cannabislegalisering.

Jeg tror faktisk det har mer for seg å jobbe for å reformere politikken innad i partier vi ellers er nokså enige med.

Even Ganja

Hvorfor alltid denne motstand mot å danne flere som taler samme sak?

Til sammenligning har Actis, antirusfeltets samlede garde, 27 organisasjoner og klubber under paraplyen.

Jeg skjønner hva du sier, kkt, men ikke hvorfor.

Om laffen vil starte Cannabis-politisk nisje parti, så la ham være den som gjør så. Ikke stopp ham herfra.

Selvsagt kan man vanskelig overleve på å kjøre miljørettet politikk alene, men likefullt tror jeg oppmerksomheten til nevnte engasjement vil kunne bli merkbar. Om laffen plutselig skulle bli talerør for noenogtusen-pluss medlemmer, så må jo dette bringe mer lys over Saken vår?

All støtte, laffen.

Likevel, kkt1986 har sitt poeng.

Normal er lignende foretak, uten sammenligning forøvrig.

De blir ikke særlig vektlagt fra det politiske hold. En annen og mer spredt politikk kan være en ny vri på fremgangsmåte, kanskje?

Vil likevel si at du er inne på noe, idéen du brenner med er fullt mulig å gjennomføre.

Do it!

-ganja+

magicmushroom

Er det pressgrupper vi vil ha, har vi allerede både NorCan og NORMaL, og det er ingenting i veien for å danne flere. Men jeg syns det har lite for seg å skape et eget politisk parti for cannabislegalisering.

BC Marijuana Party har 3% tilslutning i Cannada. Hvor mange små partier har den oppslutningen i Norge? Marc Emery med flere gjør en kjempe jobb,Marc er selv sonet en dom for cannabis. Et lignende parti i Norge tror jeg har dratt mange ut av skapet+dem må høre oss!!

Men 5000 underskrifter(av folk over 18år) kan være vanskelig å få(på 1år) tror jeg,man må ha midler til valg kamp. Har selv lekt med tanken snart et år. Ps:Jeg er medlem av BC Marijuana Party,støtter hvor det støttes kan..

:-j

Jeg stemmer blankt,blankt,blankt,blankt atter blankt. Det finnes ikke et parti i Norge med en politikk som tiltaler meg på noen måte. Som ikke det er nok får vi heller ikke bestemme hvem det vinnende partie skal sammarbeide med. Noe som kan gjøre et parti enda mindre verdt å stemme på. Her kan du se stemme fordelinga 2001. Vi ville blitt store med 5000stemmer,NOC på tinge? JA TAKK!!!!!!

:-j

Edited by magicmushroom

Even Ganja

Imponerende engasjement, mushy.

Du har en brennende idealist som snart stormer frem og tar kontrollen over deg.

Jeg ønsker ham velkommen.

Alltid varmt og godt å se personer som brenner for samme sak.

Samhørighet utforbi samfunnet.

-ganja+

Guest kkt1986

Even, jeg stopper da ingen fra å prøve seg. Jeg sier ikke at jeg ikke syns planen skal gjennomføres, men forklarer hvorfor jeg ikke vil gi min stemme til et slikt parti. Min stemme skal brukes til å motarbeide borgerlig flertall. Bortsett fra det, gir jeg navnet mitt i støtte for cannabislegalisering hvor det skal være :rolleyes:

Hvis jeg skriver under som en av de 5000, forplikter jeg meg ikke til å stemme på partiet, så det kan jeg gjerne gjøre.

En cannabisorganisasjon som parti kan nok utrette en del - for eksempel i samarbeid med andre partier (for å tenke optimistisk og langsiktig) og via debattorganer. Og som politisk parti blir man kanskje viet litt ekstra oppmerksomhet i forhold til "passive" organisasjoner...? (Legg merke til at "passive" står i hermetegn før du protesterer). Ikke vet jeg.

Forconin

kkt 1986:

Bra inlegg. Noe slikt jeg har tenkt hvis det skulle bli en realitet ut av dette. :rolleyes:

Hadde iallefall fått nok oppmerksomhet. Pluss eventuelle ledere av partiet må jo også regne med å bli brennmerka hos Politiet.. :/

Men ellers, i'm up for it!

Even Ganja

Joda.

Jeg er bare veldig FOR alt som er positivt omtalende for Cannabis. Det er nok negativ svada på Cannabis.

Jeg hoppet på feil slutning, beklager det.

Liker at sjeler som laffen får utløp for sitt engasjement, og vil dem det beste på veien.

Karma til begerholdere.

-ganja+

laffen
Pluss eventuelle ledere av partiet må jo også regne med å bli brennmerka hos Politiet.. :/

Men ellers, i'm up for it!

Det med å være brennemerka av politiet er ikke noe problem :P kun om man i tilegg til å drive politikk engasjerer seg i større handelsopprasjoner for å skaffe nødvendige varer til et overpriset norsk marked, så kunsten er som alltid når man vil gi av sin tid for en sak man tror på å først oppnå økonomisk uavhengighet <_< :(

Guest kkt1986

Denne døde tråden går an å ta opp igjen. Etter å ha sett på http://odin.dep.no/krd/html/valgresultat2001/b5_.html hvordan stemmene var fordelt i 2001, følte jeg at jeg måtte vekke tråden til live igjen ;)

Det Politiske Parti fikk så mye som 19428, og er et parodi-parti! Det er jo helt utrolig... tenk hvor mange sofasittere vi kan kapre på neste års marihuanamarsj! Tenk også på at 3 partier blant alle 21 (hvis vi regner med "Andre") fikk under 1000 stemmer! Antakeligvis fordi gløden for dem har avtatt noen år etter stiftelsen.

Akkurat nå er det litt sent å registrere partiet for det kommende valget, men det hadde gått an å ordne noe til neste gang. Lokalvalg er kanskje litt... tja... vanskelig. Men til den tid kommer, går det an å planlegge. Er det noen som kunne sett for seg å få oss gjennom registreringsprosessen når vi har samlet fem tusen underskrifter? Trengs bare én person til det. Så må man planlegge en struktur med lederskap i partiet - er sikkert ikke nødvendig med mer enn en håndfull personer. Fem personer er sikkert i utgangspunktet nok. Vedder på vi har så mange stonere her i forumet som kan være villige til å vie tiden sin til et slikt formål ;)

Forconin

Er forsåvidt en ide det. Er mulig vi kunne fått nok stemmer til å tippe sperregrensa og få en utjevningsplass eller hva de nå kaller det. DPP (Det Politiske Parti) var ikke langt unna husker jeg..

Kan alltids stille opp som stortingsrepresentant jeg. ;)

Greenthumb

Synes så absolutt at dette burde forsøkes gjennomføres til neste valg!! Skulle mer enn gjerne "kasta bort" stemmen min for Cannabis-saken! Sannheten er jo uansett den at det ikke skjer noen store forandringer uansett hvilke av de store partiene man stemmer på! Politikk i Norge er jo bare et sammensurium av kompromisser å da blir det meste ganske likt uansett:P Tror ihvertfall flere ville tatt oss mer seriøst om vi fikk startet et Cannabis-parti! med eneste agenda å få Cannabis legalisert, og kanskje etterhvert også andre rusmidler? Men tror det ville vært smartest å starte bare med Cannabis for å kunne bli tatt litt seriøst... SÅ når vår kjære urt endelig er blitt re-legalisert kan vi gå videre til å kjempe for legalisering av sopp osv.. ;)

MEN vi ville jo trengt en karismatisk leder og pågående leder ;) Flere enn meg som kunne tenke seg Even i den rollen kanskje? Tror det kunne ha blitt en fin kombinasjon ;) Eller som pressetalsmann eller no sånnt... Et eller annet verv synes jeg han burde ha ihvertfall!

For dette valget kommer jeg nok helt til å stemme de grønne!! Frydet meg da jeg pløyet gjennom partiprogrammet! Litt vel ambisiøse kanskje, men de har nå løsninger på ting ihvertfall!!

Lerrhillo

Det skulle ikke være vanskelig å stifte et parti. Dere trenger bare utforme et underskriftsskjema sier at personen som skriver under samtykker i at X skal bli registrert som et politisk parti osv. Kontakt Brønnøysund. De hjelper på vei. Etter å ha samlet 5000 gyldige underskrifter med tlf-nummer og adresse, er det bare å fylle ut registreringsskjemaet og sende det inn. Vips. Et fiks ferdig politisk parti.

WeedWeasel
MEN vi ville jo trengt en karismatisk leder og pågående leder

Det er jo kanskje det største problemet. BC Marijuana Party har jo såpass høy profil (heh) og fremgang som her har på grunn av Marc Emery... Den mannen kan jammen snakke for seg!

Ante

Jeg er helt med på å starte ett nytt politisk parti til neste valg!

Count me in! :red:

Lerrhillo

Vi må ikke se på det at vi ikke har en Marc Emery som et problem. Det er ikke mange avgjørende faktorer som skal til for å få en god leder. Vi trenger en som er ansvarlig, har snakketøyet i orden og som først og fremst har en stor lidenskap for sin sak.

Jeg tror jammenmeg vi kan finne et par av dem på dette forumet. Ikke la samfunnsforventninger holde dere nede. Janteloven eksisterer på grunn av usikkerhet og uvitenhet.

Yusuf

Følg med til uka vi må stemme Rød Grønt hvis vi vil ha fortgang i kampen.

Ante

Men det hadde jo vært kult å fåt Marc Emery på besøk en tur hvis vi hadde ett politisk parti :D

Dette er jo noe som kan gjennomføres så jeg er spent på hvilken motstand som ville møtt partiet i form av tåpelige argumenter, trusler osv.

WeedWeasel

Det er vel ingenting som sire at vi IKKE kan lage et parti... Tror nok, som herrlillo sier, at vi sikkert kan finne nok folk i denne gruppa som kan "styre".

Selv er jeg altfor usikker til å kunne lede noesomhelst... Men jeg er en god følger :D

Lerrhillo

Startet nå en egen post angående stiftelse av et eget politisk parti.