Gå til innhold
Cosmo

Ebb & Flow 1200w (Cinderella 99, White Widow, Blueberry x Haze, Sage x Haze, Blueberry x BigBud)

Recommended Posts

Cosmo

Ebb & Flow oppsett med 2 x 600W HPS på ca 2,9 kvadrat

Slik starter altså min første grow. Jeg har riktignok også fostra opp morplantene, dog skjedde dette i jord, og lite kjærlighet ble lagt i dette.

Til nå har hovedsaken vært å få fullført alle pottene og reserovarene, og pengeboka har blitt tømt mange ganger. Jeg tror vi nermer oss 20k totalt i utstyr og diverse som har blitt kjøpt inn for å få alt ferdig(utstyrsliste kommer).

Forøvrig er alt hjemmesnekra fra scratch, og er forferdelig enkelt å lage. Du får det meste du trenger på Jernia, Europris eller lignende.

Planer for growen er å lære litt, prøve ut LST(Low Stress Training), lage Gumby Hasj, og generelt å få seg noe bra røykings! :lol:

Plantene som dyrkes er:

Cinderella 99 F2 - Joey Weed (Bestilt fra HempDepot i Kanada)

White Widow - Dutch Passion (Takk til dissident)

Blueberry x BigBud (Takk til storken som kom med disse i posten)

Blueberry x Haze (Storken igjen)

Sage x Haze (Nok en fra storken)

I hovedsak er plantene ganske Sativa-dominante, men Blueberry x BigBud skal visstnok ligge på ~75% Indica. Regner med å måtte vente opp mot 100 dager på at Sage x Haze skal bli ferdi, men det er i følge rykter vel verdt det!

Cinderella 99 har svært kort blomstringstid, og jeg lurer på om dette ikke vil være en av de plantene som blir først ferdig(du finner mer informasjon om du følger linken).

Dag 1 (1. uke vegg)

Plantene står nå under 24/0 med lys. Pærene jeg bruker er 1 stk HPS og 1 stk MH(innerst). Bytter til HPS på begge når jeg setter over til 12/12.

Lampene står inni 2 stk. CoolTubes hengt under hver sin AAW for å få mest mulig utnyttelse av lyset! ;)

Jeg kommer også til enten å male rommet hvitt, eller henge opp noe supermylar fra buzzman, men jeg har ikke hatt økonomi til å gjøre dette ennå... Kommer etterhvert!

Luftfuktighet varierer fra 35-55%, men har etterhvert blitt liggende mer stabil rundt 40-45%. Tidligere hatt litt problemer med lav luftfuktighet, så jeg fikk ordna meg en luftfukter fra Biltema, den pingvinen.

Temperatur går fra 27,5-29 grader. Holder meg oppdatert med en sånn værstasjon sak fra Clas Ohlson som viser både RH og Temp.

Ventilasjon skjer gjennom en 160mm kanalvifte bestilt fra Head Nature i tyskland. Kullfilteret var inkludert i en slags "Alt-i-ett pakke". Vifta er tilkoblet en spenningsregulator og kjører nå på ca 60% guffe.

For å skape litt vind i rommet har jeg en ganske stor bordvifte stående og blåse akkurat i plantehøyde. Bruker dette for å fremprovosere litt kraftigere stengel, men Cinderella 99 har til nå stått utenfor og ser derfor ganske spjæle ut ennå. Dette tror jeg kommer til å endre seg kraftig de nermeste dagene....

Forøvrig er ballaster til lampene plassert på i et skap på utsiden av rommet for å holde temperaturen så langt nede som mulig. Vurderer også å lage ventilasjons-hull nederst i døra og sette inn sånne riller(rillene har jeg allerede).

Ec ligger på rundt 0,5 i samtlige 3 reservoar, ph på 5,5-5,6 - hvert reservoar rommer 90L men er fylt opp med ca 80L Vann. Næringen jeg bruker er 3 Part fra GHE.

For øyeblikket brukes ca 20-25ml av både Gro, Micro og Bloom, og holder meg til anbefalt dosering fra GHE.

For å forflytte vannet opp fra reservoar og inn i de MEGASVÆRE pottene på 40L (ca 30-35 i bruk) bruker jeg 3 stk. 600L Eheim pumper.

Pottene fylles opp på 6 minutter, og vanning kjøres hver 4 time. Timer som styrer dette er digitale og fåes kjøpt på Europris. Min har vært med meg gjennom tykt og tynt, da den ett år ble brukt til motorvarmeren på bilen.

Slik ser altså dyrkerommet mitt ut:

På første rad ser du fra venstre 2 x Cinderella 99 i potte 1 og White Widow i potte 2 (samme reservoar)

På andre rad ser du fra venstre Blueberry x Haze i potte 3 og Sage x Haze i potte 4 (forskjellige reservoar)

På tredje rad ser du fra venstre Blueberry x BigBud i potte 5 og Sage x Haze i potte 6 (forskjellige reservoar)

IMG_4464.jpg

White Widow, Blueberry x BigBud, Sage x Haze

IMG_4448.jpg

Blueberry x BigBud

IMG_4454.jpg

Potte 1: 2 x Cinderella 99 (Ingen førblomster enda)

Potte 2: White Widow (Hunnplante)

Potte 3: Blueberry x Haze (Hunnplante)

Potte 4: Sage x Haze (Hunnplante)

Potte 5: Blueberry x BigBud (Hunnplante)

Potte 6: Sage x Haze (Hunnplante)

Alle plantene foruten Cinderella 99 er stiklinger tatt fra utvalgte morplanter. Dyrket opp 4 av hver krysning, samt 3 White Widow planter for å ende opp med de plantene jeg har nå.

Skal prøve å holde tråden så oppdatert som mulig. Skal også se om jeg får til å legge ut en grundig guide på Ebb & Flow oppsettet om dette skulle være interessant. Dessuten vil jeg legge ut flere bilder etterhvert, og kanskje noen riktig pene også om dissident tar med seg superkameraet sitt.

Streetcredz går til dissident og Tuck for mye god hjelp og fine røykeopplevelser underveis.

Endret av Cosmo
  • Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Northern RockStar

Tidlig oppe...he he.

Det Ebb and Flow oppsettet ditt, er det hjemmesnekra?

edit: Øøøhh, tidlig på morran, ser jo at det er hjemmesnekra. Vil gjerne ha en nærmere beskrivelse av de pottene der.

Hvor fikk du tak i den koplinga som går inn i pottene, og hva kalles den (på norsk).

Endret av Northern RockStar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Cosmo

Tidlig/sent - alt etter hvordan man ser det! :lol:

Alt er hjemmesnekra fra start til slutt(støpte selvsagt ikke reservoarene selv, og platene var ferdiglaga da jeg kjøpte dem, men dere skjønner sikkert tegninga!). ;)

edit: De koplingene du sikter til er ordinære hageslange-skjøter og ble kjøpt på Europris(finnes sikker billigere steder). De er tettet med sikaflex både på innsiden og utsiden av potten, og både på innsiden og utsiden av skjøtestykket. Hullet i 40L baljen laga jeg med en ordinær 25mm borr.

Endret av Cosmo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
dissi

Lekkert, lekkert, lekkert. Blir noen spennende måneder fremover. :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Johnnyh
Lekkert, lekkert, lekkert. Blir noen spennende måneder fremover. :lol:

Enig ^^

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Ganjalf

Looking good :smokey:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Northern RockStar

Blir digg å følge med i denne tråden. Det oppsettet ditt kan jo også brukes til et resirkulerende DWC, kanskje neste runde :smokey:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Cosmo

Enkelt å modifisere ihvertfall. Trenger bare å lage plater som passer til DWC for reservoarene, samt kjøpe inn luftpumper. Men det Var litt dette med å prøve noe nytt som ikke alle andre hadde gjort før meg også da. :smokey:

edit: Likevel er jo DWC noe skumlere om det skulle bli strømbrudd da!

Endret av Cosmo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Bob

Ser bra ut.. blir spennende å følge med :smokey:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
keef'er-Sutherland

Har jeg missforstått om jeg trodde Ebb and Flow ser slik ut?

http://www.simplyhydro.com/system.htm

(Se midt på siden under Ebb and Flow)

Kan hende ditt oppsett er slik bare at jeg ikke forstår helt. Setter pris på forklaring :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Potteplante

Ser spennende ut ja, lykke til.

Potte,liker DIY

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Tuck
Har jeg missforstått om jeg trodde Ebb and Flow ser slik ut?

http://www.simplyhydro.com/system.htm

(Se midt på siden under Ebb and Flow)

Kan hende ditt oppsett er slik bare at jeg ikke forstår helt. Setter pris på forklaring :D

Du har nok ikke misforstått, men ebb & flow kan se ut stort sett hvordan som helst. Bare fantasien som setter grenser! :) Den nederste slangen er tilkoblet vannpumpa. Her blir vannet pumpet inn, og når det kommer så høyt opp i potta at det når det øverste overløpet, vil det renne rett ned i reservoaret igjen. Når vanningen har kjørt 6 minutter slås pumpa av, og vannet renner ut gjennom den nederste slangen, gjennom pumpa og inn i reservoaret. Dette er hele forløpet av flooden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
keef'er-Sutherland

I see :rolleyes: det forklarer jo en del. Blir nok slik jeg lager også :rolleyes:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Bob

Det er nok enklere å ha 1 stort bord og sette alle i.....mindre jobb :rolleyes: eneste er at man da ikke har muligheten til å mate de ulike strainsa ulikt ved behov, som er nødvendig her. Røtterene vil vokse inn i hverandre men de har større areal å gro på......avhengig av bordet såklart. Ulempen med sammenvokste røtter er dersom en plante blir syk/angrepet av noe, da får man ikke med seg rotmassen til den planten når man fjerner den.. Dette skal jo såklart ikke skje. :redeyes:

bob :rolleyes:

Endret av BobOlsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
keef'er-Sutherland

I see :rolleyes: Kan du opplyse oss om hva du har brukt som reservoar på 90L som jeg da går ut i fra har lokk for å unngå algevekst? Finner ikke noe "lett tilgjengelig" i den størrelsen :rolleyes: Keep up the good work!

Edit: Hvordan kan en være sikker på at røttene "rekker ned" til vannet med en gang du flytter damene til de store krukkene?

Endret av keef'er-Sutherland

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Reynolds

Her blir det spennende å følge med! To spennende krysninger spørru meg, Blueberry x Haze & Sage x Haze. Egentlig er alle spennende, men du veit.

Hazenolds

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Cosmo

Murerbaljer(Dobbelt) som fåes kjøpt på Europris. 90L, og helt supre som reservoar. Platene som er oppå er kjøpt på Byggmakkern og trengte bare å kappes litt til, og borre to hull for slanger, og 1 for strøm til vannpumpa. Jeg har i tillegg skjært ut "easy-access hatch" hvor jeg kan tømme/fylle vann, justere ph og ec osv. Hadde litt algevekst til å begynne med. Dette er såklart fordi hullene til slangene er for store og slipper inn litt lys. Det er også mulig jeg må bruke sikaflex langs kantene på reservoaret og så legge plata på for å få det helt tett, men jeg skal se dette litt an etterhvert.

Når det kommer til stiklinger og overflytting er du nesten bare nød til å sikte bra. eventuelt floode akkurat når du setter i, sånn at du vet hvor mye leca du skal fylle opp.

Deretter fyller du bare på med litt mer leca, slik at røtter og slikt er dekket, og at vannet ikke kommer til overflata når du flooder. Plankekjøring! :rolleyes:

E: Du liker haze skjønner jeg! :rolleyes: Meget spent på alle sammen jeg, men i hovedsak Sage x Haze og Cinderella 99(som nå er på vei til å begynne å vise førblomster, spent på kjønn...). Blueberry x Haze vokser sinnsykt tett og kult også.

Endret av Cosmo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Cosmo

Dag 10 (2.uke vegg)

Plantene står fortsatt under 24/0 med lys. Regner med å sette dem over til 12/12 om ca 12 dager. Siden sist oppdatering har jeg fått bekreftet hannkjønn på 1 Cinderella 99 og avlivet denne. Ny Cinderella 99 er satt inn for å erstatte denne. Det som er viktig når man arbeider med F2 planter, er at kun 25% av frøene du får kommer til å være "special" - altså lik det originale utgangspunktet som C99 var, så jeg ønsker å ha størst mulig sjanse for å finne en kul C99. Derfor har jeg to planter i samme potte, samt for å teste hvordan to planter fungerer sammen i samme potte.

Edit: Det sies fra sikre kilder at når det kommer til Joey's C99 F2, så er F2 litt feil definisjon å bruke. Denne skal være en inbreed av den originale planten, og da enda mer stabil. Joey's "F2" vil derfor være enda mer like hverandre enn de originale Brothers Grimm C99. Jeg har tydeligvis blanda inn noe jeg har lest om F2-krysninger generelt - beklager! :smokey:

I perioden har jeg slitt litt med lav RH i korte perioder når vifta står på og pingvinen går tom for vann. Temperatur er dessuten også høyere med bordvifta på. Med ca 70% guff på kanalvifta, oppfylt pingvin og ingen bordvifte ligger temperator stabilt på 27,2 grader med begge lampene i drift. Temperatur i reservoarene ligger på 23-24 grader. Takket være at jeg dyrker Ebb & Flood, slipper jeg å tenke på oksygeninnhold etc. i vannet, da all lufta planten trenger dras ned i lecaen ved hver vanning. Likevel erfarer jeg at plantene i ung alder justerer PH dårlig selv. De plantene med størst rotmasse er de som har mest stabil PH, men det er nesten for mye å la det gå 2 dager mellom hver justering. Verdiene går lett fra 5,6 til 6,3-4 på 2-3 dager. Gitt meget lite næring i perioden(kun noen få liter ph-justert vann + litt næring én av gangene), men skal begynne å øke dette sånn smått nå. Likevel har EC holdt seg meget stabil og ikke endret seg nevneverdig fra jeg fylte opp reservoarene.

Sykdomstengn: På Sage x Haze var jeg sjenerøs med vannsprutern tidlig i growen da lampa hang litt nærmere. Dette førte til at den fikk noen små burn-flekker akkurat der hvor dråpene ble liggende på bladet.

Videre har jeg sett antydninger til at C99, WW og SxH(potte 4) har det litt tørt, samt noe jeg tror kan være magnesium mangel på BxH. Vanskelig å si enda da det ikke er store krøllinga som skjer enda. Anbefaler likevel alle å ta i bruk LST. Dette er en utrolig effektiv måte å bli kjent med plantene dine på. Samtidig som det går kjapt å trimme plante, ser du nøye på den for å avdekke sykdomstegn og lignende. Ikke minst er det morsomt å se hvodan planten svarer på dine tiltak. Tiltak for å bedre eventuelle sykdomstegn er enda ikke satt i gang da dette til nå ikke har vært ansett som nødvendig - plantene må få vokst seg litt større først.

Videre kan vi vel ta en liten bilde-introduksjon til hver enkelt av plantene.

Sage x Haze (Potte 4)

Du kan se at jeg har trimmet denne planten veldig godt. Toppskuddene skyter opp fra hele planten. Har smått begynt å trimme nederste framprovoserte toppskudd også, for å danne enda flere toppskudd. Kommer til å bli SVÆR! :P

DSC_2372.jpg

Sage x Haze (Potte 6)

Dette er den minste av de to Sage x Haze plantene. Genetisk lik, men satt i Ebb & Flow på det jeg regner som dag 1. Den store har ca 1 ukes forsprang. På bildet trimmer jeg planten for første gang.

DSC_2364.jpg

2x Cinderella 99 (Potte 1)

Den siste C99 planten ble satt inn på dag 8, samme dag jeg reiv hannplanten ut av lecaen. Det å flytte C99 fra en potte med leca til disse svære pottene var en stressende opplevelse for plantene. Veksten stanser nesten fullstendig i noen dager før planten begynner å gå over i "hydro-modus" hvor veksten tar helt av. Ser også at all eksisterende stengel blir svakt rødfarget når planten stresses, men ny voksende stengel er grønn og fin. Begge C99 er nå bekreftet hunnkjønn. Har også merket meg at de sist ankommne bladene glinset meget kraftig(små tricromer). Dette har jeg bare sett meget svakt på de andre plantene, så jeg håper dette kan bety antydninger til en superpotent plante! :P

DSC_2371.jpg

Blueberry x Haze (Potte 3)

Dette kommer til å bli en meget bushy plante. Tett mellom internodiene og toppskudd overalt. Svarer meget bra på LST. Planten er ikke riktig så blå som den andre Blueberry krysningen.

DSC_2362.jpg

White Widow (Potte 2)

Denne planten var ikke helt godt egnet till LST. Den har rett og slett for kort avstand mellom internodiene. Vanskelig å trimme, men man gjør det beste ut av det likevel!

DSC_2369.jpg

Blueberry x BigBud (Potte 5)

Dette er uten tvil den planten som for øyeblikket ser kulest ut! Den er nesten helt blå på blader som har vokst en stund. Ferske skudd er litt grønnere i starten, men blir fort mer blå etterhvert som planten vokser.

DSC_2357.jpgDSC_2359.jpg

- Cosmo

Endret av Cosmo
  • Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Bob

Fantastisk Cosmo, kudos :P du kommer til å få enormt store planter. :smokey:

Jeg har bare en ting å kommentere utfra det jeg selv har opplevd nå med siste runden..

Likevel erfarer jeg at plantene i ung alder justerer PH dårlig selv. De plantene med størst rotmasse er de som har mest stabil PH, men det er nesten for mye å la det gå 2 dager mellom hver justering. Verdiene går lett fra 5,6 til 6,3-4 på 2-3 dager. Gitt meget lite næring i perioden(kun noen få liter ph-justert vann + litt næring én av gangene), men skal begynne å øke dette sånn smått nå. Likevel har EC holdt seg meget stabil og ikke endret seg nevneverdig fra jeg fylte opp reservoarene.

Første runden min var jeg manisk med å justere PH og dette førte vel kanskje mer kødd enn bra for seg.. dont be me :P

Runden jeg kjører nå har jeg justert svært lite PH i forhold til første gangen og den har hele tiden holdt seg innenfor 5.5-6.5, slik det står og anbefales på flaska.... Absolutt alle gangene jeg har justert PHen ned til 5.5 så kryper denne ganske kjapt opp til rundt 6.3-4 og stanser der (1-2dager)... De gangene jeg skipper å bruke PH down og kun blander i næring i vannet så havner vannet på en PH på ca 6.2-3. Dette vanner jeg med og PHen i reservoiaret er nesten alltid et sted mellom 6.0-4.

Er det noe i det at man kanskje ikke burde justere så sykelig ofte siden den justerer seg selv som du sier....... Se om den stopper på 6,noe.. og fortsatt trives? ;) mine som er i sluttfasen av blomstring sloss seg enda opp til 6.0-6.4 ved hver eneste nedjustering av PH ifølge loggen min...

btw: vær creisi og bind ned de nye skuddene også!! :P

bob

Endret av BobOlsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Cosmo

Skal prøve en periode med litt mindre justering av PH, og litt mer justering av EC, så får vi se hvordan dette fyker. Når det kommer til videre LST på nye skudd, må jeg bare stille meg litt skeptisk. Plantene vokser noe helt sinnsykt allerede, og er blitt vanvittig bushy. Om jeg skal trimme dem videre, så er jeg litt redd for at det rett å slett kan bli for mange toppskudd, og for mye av alt! :smokey:

Får vurdere dette litt, men slik jeg ser det, så er allerede Blueberry x Haze, Sage x Haze (potte 4) og Blueberry x BigBud klare for blomstring. Er begynt sånn smått å trimme de nye skuddene på den store SxH, men jeg tror jeg skal la den være, og heller binde den ned etterhvert som enkelte toppskudd vokser fra de andre.

- Cosmo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Bob

hehe, ja det var spøk det der om videre nedbinding :P tror du gjør det veldig lurt å blomstre disse snart.. om ikke tror jeg at det kan bli trangt der inne med så mange planter....det er helt rått hvor mye de vokser i hydro :smokey:

Tro om Eirik kan forklare noe av grunnen til at planten selv? justerer PHen opp såpass mye ved nedjustering gjennom hele growet...? fins det noe konkret som kan være årsaken til dette? varmt dyrkerom med endel fordamping? eller er det noe annet. Noe man kanskje gjør feil? Jævlig keen på å høre andres sine tanker rundt dette...

bob

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Cosmo

Takk! Skal jammen prøve! :angry:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå