Jump to content
Sign in to follow this  
anarkisten_83

Tørris?

Recommended Posts

anarkisten_83

Kan jeg bruke tørris som syder i vann og avgir karbondioksid og lukke skapet en halvtime pr.dag for jevnlig co2-aspirasjon? Tørris er jo bare nedkjølt karbondioksidgass, siden karbon har en faseovergang mindre enn de fleste andre gasser..(Endalpi and somesuch)

Demonslayer

Du trenger ikke legge tørrisen i vann, den avgir karbondioksid likevel. For de mengdene du trenger burde du nok legge tørrisen i en godt isolert boks for å bremse fordampningen mest mulig. Vi har hatt tørris på jobben i en isolert boks i fryseren (-25), men den holdt bare tre uker likevel før den var borte.

anarkisten_83

Jeg har tilgang på mer enn nok tørris.. :D jeg har en akrylbeholder som jeg fyller halvveis med lunkent vann, heller oppi 2,4 "dæsj" hehe, en neve eller så, og plasserer den rett bak innsuget til sirkulasjonsviften..har en annen beholder med lokk og ledning opp til en T-kobling som fordeler gassen jevnt i bladverket gjennom perforerte rør.

Eirik

Jeg tror det skal holde plenty å la den sublimere naturlig. Tror det blir overkill å sette til vann. Men har ikke regnet på det.

E

Cpt. Bravestar

Noen som vet hvor vi vanlige dødelige kan skaffe tørris? Eller evt en annen god, rimelig kilde til co2?

laffen
Noen som vet hvor vi vanlige dødelige kan skaffe tørris? Eller evt en annen god, rimelig kilde til co2?

I Bergen får deu det hos Hydro gas.

Cpt. Bravestar
I Bergen får du det hos Hydro gas.

Hvor ligger det da? Sjekker litt med AGA også...

laffen

He he det ligger jo rett ved narkoparken ( har glemt ka han heter) den på møllenpris, ligger langs vegen fra fotballbana nedom parken mot dannmarksplass.

anarkisten_83

Man kan jo ganske enkelt putte marmor oppi saltsyre, da vil det utvikles CO2...

Waldemar
He he det ligger jo rett ved narkoparken ( har glemt ka han heter)

Nygårdsparken, iaff det som ligger i høyden.

Blix

Kan jeg bruke tørris som syder i vann og avgir karbondioksid og lukke skapet en halvtime pr.dag for jevnlig co2-aspirasjon? Tørris er jo bare nedkjølt karbondioksidgass, siden karbon har en faseovergang mindre enn de fleste andre gasser..(Endalpi and somesuch)

Hepp!

Bare litt nyskjerrig. Prøvde du ut tørris metoden? Det er jo en veldig enkel måte å tilføre co2 i lufta på viss en har tilgang til tørris da...

anarkisten_83

Prøvd det, funket dritbra, de strakk seg mot tørrisen:)

Holder på å designe en lukket metallboks med mange hull til slanger som jeg plasserer andre enden på inntil vifter som fordeler det inn i bladverket, (føler jeg har nevnt akk dette maaange ganger:) har ikke noe imot å gjenta det:)

Men ikke ta det i vann, bare bruk vanlig romtemp. siden det vil danne seg vann-is rundt tørrisen som vil isolere og hindre optimal faseovergangshastighet.

doffen

Jeg har sett mange rare måter å fore plantene med CO2 her på forumet. Hvorfor ikke gjøre som gartnerne gjør; Brenn en liten gassflamme (propan, butan) Dette er mye billigere enn å kjøpe CO2 på flasker, eller tørris. Bare husk på at gass er brennbart og eksplosjonsfarlig. I brenneren skal det være en liten gnistgenerator som gjør at flammen tennes igjen med en gang hvis den slokner. Det er sikkert hvis det gjøres ordentlig. Dvs kjøp en brenner beregnet til formålet.

vixx

Hva med Co2 tabletter til akvarier? Ville det funket?? Kan desverre ikke teste det ut da det ikke er noen planter å teste det på her <_<

Er ikke sikker på hva de koster.. Husker ikke rett og slett..

weed

hva med noe så enkelt som en lighter?

Ganjalf
hva med noe så enkelt som en lighter?

Til hva?

Lightergass=butan

Eirik
Til hva?

Lightergass=butan

2 C4H10 + 13 O28 CO2 + 10 H2O

Litt uggent med vannet i forhold til luftfuktighet, bare.

E

bing

E

Jeg håper ikke jeg er eneste som kun ser noen tall/bokstaver? :s

Ganjalf

E

Så bortsett fra luftfuktigheten ser du det som et fornuftig, praktisk og sikkert alternativ?

Hvis man gror i noe større enn en skoeske, må man svi av flere lightere om dagen for å påvirke CO2-nivået nevneverdig.

Eirik

Selvfølgelig ikke lighter. Jeg fikk bare inntrykk av at det var butan generelt du reagerte på. CO2 fra flaske er selvfølgelig best, men en propan/butanbrenner med tidligere nevnte sikkerhetsanordninger er også en kilde til CO2. Forutsetter imidlertid at man har et oppvarmingsbehov i tillegg.

E

Edited by Eirik

MrGreenfingers
Til hva?

Lightergass=butan

når gassen brenner av oxygenet dannes co2

vin&grønt

Tørris funker veldig bra til små rom/skap. Det største problemet er tilgjengelighet og pris på tørris.

Husk at co2 er tyngre enn luft så det beste er å henge tørris i små nettposer over lampa så renner co2 over plantene og kjøler veldig bra.

prøv å finn noen som bruker tørris og spør om å få rester/overskudd som oftest blir kastet. Tørrisen vi hang opp ble oppbrukt i løpet av 2-3 dager, men den gangen hadde vi tilgang på ny tørris hver dag.

syfy

Går det ann å putte de Co2 tab rett i luftfukteren? De vil jo da blåse vann med Co2 ut i lufta :-)