Jump to content

Recommended Posts

KOCMOHABT

nja, en av forutsetningene for gumbymetoden er jo at alt plantematerialet flyter opp og at

trikomene synker ned, så jeg skjønner ikke hvorfor du sier det Cosmo.. er jo ikke snakk om

å filtrere noe med screen, sånn som med bubblebags

den siste hasjen jeg laget inneholder da ikke noe særlig mer plantemateriale fordi jeg klippet opp med saks,

og om man så grinder opp vil det neppe bli særlig mye mer.. alt plantematerialet blir vått og dupper opp

på overflaten av bøtta, bare å plukke ut forsiktig (evt med en melsikt/dørslag som har store hull)

jeg plukker ut plantematerialet så snart jeg er ferdig med å vispe, vannet er helt brunt av klorofyll eller

hva nå det er, og det er bare trikomene som synker til bunns.. så er det bare å drenere av vannet :)

Bob

Enig Kosmo. Det ER ikke meningen å bruke bubblebags, ifølge gumby videoen :), men man kan jo såklart gjøre det å få et "finere" resultat.. men da blir det litt en bubblebag-vri og ikke gumby-metode :) Dessuten legger klorofyllet seg over virkestoffet når du lar det stå. Du vil faktisk kunne se "grønske" som det bare er å suge opp....

Melsil funker kjempefint til jobben å skille bort plantemateriale.

Kjørte en runde til her om dagen.. glemte å ta bilder underveis men fikk en goddel mer enn første forsøk. Denne gangen hadde jeg mer enn nok is så det var nok det som gjorde den store forskjellen....

KOCMOHABT

interessant, men jeg kan ikke si å ha sett noe av den grønsken

men det jeg gjør er å drenere av en time etter at jeg har fiska ut alle planterestene,

og så drenerer jeg en gang til etter 4-5 timer, dette gjør at jeg får litt forskjellig kvalitet

- en klump med de store feite trikomene og en liten klump med de minste og dårligste

det som du kaller "grønske" mener jeg er det som er så smått at det setter farge på vannet,

og man må vente mange døgn for at absolutt aLT det skal skille seg fra vannet :)

trikomer skiller seg ut på under en time

isen og vispingen har stor betydning, men et tips til dem som synes isbiter er pes å lage:

bruk et par 2-liters isbokser og fyll dem opp med vann og frys, så får du isblokker i stedet

disse smelter saktere og gjør at du kan holde vannet kaldt lenger mens du visper og ergo

får man kanskje ut litt mer :) så er det viktig å bruke ei klokke når man visper så man ikke

innbiller seg at det har gått en halvtime hehe, mens det bare var 10 min :)

Bob
så er det viktig å bruke ei klokke når man visper så man ikke

innbiller seg at det har gått en halvtime hehe, mens det bare var 10 min :)

So very true :) har glemt klokke hvergang og er usikker på hvor lenge jeg egentlig har vispet :)

bob on whackytobacky

Cosmo

Testa med noe fingrinda plantemateriale i et glass med vann nå nettopp, bare for å være helt sikker, og "forsøket" levner liten tvil. Plantematerialet synker det også.... Mulig mye av klorofyllet blir med vannet når du tømmer bøtta, men hasjen blir garantert dårligere om du moser alt i en foodprosessor eller hva du nå måtte finne på å bruke. Det er ikke ønskelig å kværne materialet. Man ønsker kun å kjøle trichromene så mye ned at dem brekker av når man visper i bøtta - det er isbitene som skal fure mot bladoverflaten for å slå løs trichromer(slik jeg har forstått det), og dette er også den andre grunnen til at man trenger mye is. Eventuell thc som befinner seg INNI plantematerialet har denne metoden ingen hensikt å gjøre noe med. :)

But then again, I might be wrong...

- Cosmo

Edited by Cosmo

macca

Kanskje lettere å legge alt i frysen å sende inn en hamster med votter og liten pinsett....

Cosmo

*Cosmo ler så han ramler av stolen*

I second that! Hamster hadde vært tingen! :)

Men for å være seriøs, det kan kanskje lønne seg å hive plantematerialet i frysern en halvtime/time før man setter i gang eller? Eller blir det ustrategisk, fordi plantematerialet da er kaldt, og du risikerer å knekke av masse trichromer før du engang har fått bladene i bøtta?

KOCMOHABT
hasjen blir garantert dårligere om du moser alt i en foodprosessor eller hva du nå måtte finne på å bruke. Det er ikke ønskelig å kværne materialet.

det har du nok helt rett i, jeg tenkte meg ikke helt om før jeg sa det kunne grindes opp

men å klippe opp litt med saks er klart en fordel, og krushe bladene litt med hendene,

for da unngår man at det surrer seg rundt vispen.. det er noe herk å måtte slå av og rive bort

det som har festa seg hvert 2. minutt

ed.

jeg ser ikke poenget i å fryse bladene først, for i det øyeblikk du har dem nedi vannet tiner de opp *poff*

Edited by KOCMOHABT

El
hasjen blir garantert dårligere om du moser alt i en foodprosessor eller hva du nå måtte finne på å bruke.

Helt klart, ja....

jeg ser ikke poenget i å fryse bladene først, for i det øyeblikk du har dem nedi vannet tiner de opp *poff*

Vel, det er helt klart et poeng....man kan kjore en kortere visping, og dermed fa renere varer nar man fryser trimmet forst....jeg har provd begge deler.....:)

Hvis man skal oppna virkelig fullsmelt hasj ma man bruke filtreringsposer alla bubblebags....

KOCMOHABT

åjasså ja

jeg tok nemlig å kjørte en gumby-bubblebags combo i går

dvs jeg fulgte gumby-metoden helt fram til jeg hadde fått drenert av

bøtta og det bare lå bunnslammet med trikomer igjen, da tok jeg den mest finmaska bag-en

og filtrerte dette gjennom... jeg samlet opp vannet som rant gjennom for å se om noe

trikomer ikke ble fanget opp og visst ble det en fin slump.. så jeg gjennomførte gumby-metoden

på disse og fikk et gram, et gram som bagsene slapp gjennom!

i selve bagsene fikk jeg samla opp 6 gram (tørket) så det betyr godt over 10% tap ved bruk av kun bubblebags

så hvis jeg skal si meg enig i ditt utsagn over så må det være i tilfelle man har mange forskjellige maskestørrelser

og iallfall da en som er så trang at den såvidt slipper gjennom vannet

ed: forøvrig må jeg informere om at jeg målte tempen også imens jeg holdt på i går,

og jeg fikk den ikke lavere enn ned i 10 grader, likevel ble det 7 gram ut av 100 gram blader

altså er kanskje ikke isen så jævli viktig likevel, da må det iallfall være hensiktsløst å fryse bladene

på forhånd, som sagt så tiner de MOMENTANT når man har dem oppi vannet

Edited by KOCMOHABT

Ganjalf
åjasså ja

Åjasså ja, hva da?

KOCMOHABT

kaviarstjerna til mordi

ed:

måtte bare komme med et meningsløst svar, for du er ikke så dum at du ikke skjønte hva jeg skrev jasså ja til..

eller mente du at jeg skulle ha quotet den forrige posten evt. hele tråden, som er den nødvendige kontekst?

kort konklusjon for de treige - gigantiske mengder is er ikke avgjørende for godt resultat, og å fryse bladene er tull,

bubblebags har en tendens til å slippe gjennom små trikomer og fører til svinn, så gumby rocks

Edited by KOCMOHABT

Ganjalf
kaviarstjerna til mordi

ed:

måtte bare komme med et meningsløst svar, for du er ikke så dum at du ikke skjønte hva jeg skrev jasså ja til..

eller mente du at jeg skulle ha quotet den forrige posten evt. hele tråden, som er den nødvendige kontekst?

kort konklusjon for de treige - gigantiske mengder is er ikke avgjørende for godt resultat, og å fryse bladene er tull,

bubblebags har en tendens til å slippe gjennom små trikomer og fører til svinn, så gumby rocks

Gratulerer som førstemann på idiotlista mi! "Mindre svinn" = mer urenheter. Hvis ikke du forstår et så enkelt faktum, så er det alvorlig synd på deg.

El
gigantiske mengder is er ikke avgjørende for godt resultat, og å fryse bladene er tull,

Hvis et godt resultat er a oppna mest mulig hasj, og ikke best mulig saa stemmer dette....

Jeg har gjort over hundre runs med bags, og et titalls runs med gumby metoden saa akkurat dette er jeg ganske skraasikker paa....

• Like 1

KOCMOHABT

nei, selvfølgelig.. kanskje jeg bare skal ta og kaste den hasjen i søpla,

siden så mange mener kvaliteten er dårlig :)

• Like 1

Potteplante

Ingen som sier dårlig, bare dårligere en hva som er optimalt :)

Cosmo

Selvsagt får du mindre av greiene om kvaliteten går opp Kocmohabt. Dette er jo en selvfølge, men det betyr jo ikke at greien du laga er dårlige av den grunn. Svinn ved reduksjon av kvantitet til fordel for kvalitet gjelder selvsagt ikke bare for gumby hasj, men også for hasj laget med bubble-bags, og sikkert også for butan-ekstrahert olje og alle andre metoder som forfiner sluttproduktet. Når det kommer til olje er det likevel ElAhrJi som er kongen, så vi får spørre ham om dette. Det kunne jo vært interessant å lage en tråd for å diskutere hvilken metode som har minst svinn i forhold til konsentrasjon av thc. Om du ikke ønsker svinn i det hele tatt, er det jo bare å røyke poten som den er - men da er jo hele poenget borte spør du meg. Mye av morroa er jo å få konsentrert sakene, og å gjøre sluttproduktet best mulig å røyke, eller? Det er ihvertfall en luksus dyrkere kan ta seg råd til... :)

Leksen i dette må da være: Dyrk ditt eget! ;)

- Cosmo

KOCMOHABT

hrmf.. det avgjørende for kvaliteten er trikomenes thc-innhold, og dette avhenger av blomstringstid og div andre faktorer

men med gumby-metoden kan man skille ut forskjellige trikomestørrelser ved å drenere av på forskjellig tid

dvs de største trikomene synker fortest, og kan samles opp etter en time, de små trikomene synker saktere

og kan samles opp etter f.eks 5 timer

med bubblebagsene som jeg testa var det endel vann som bare rant rett gjennom (noen kaster dette vannet),

dette vannet samla jeg opp og der fant jeg altså en god del små trikomer som falt til bunns etter noen timer

hva har liten mengde med dårlig kvalitet å gjøre? og hva er det som er optimalt?

og jeg mener jo klart det er en fordel å få utvinnet så mye som mulig, så mulig jeg

tester det med å fryse bladene på forhånd, selv om jeg synes det høres latterlig ut..

"Mindre svinn" = mer urenheter.

plantematerialet flyter opp, trikomene synker ned.. hvis dere andre putter oppi noen

urenheter så er det ikke mitt problem, jeg finner ikke annet enn trikomer på bunn dessverre

• Like 1

jiffemann
Testa med noe fingrinda plantemateriale i et glass med vann nå nettopp, bare for å være helt sikker, og "forsøket" levner liten tvil. Plantematerialet synker det også....
plantematerialet flyter opp, trikomene synker ned..

2 Personer som er uenig, det kan reultere i krig, her håper jeg vi kan komme frem til en fredlig løsning :)

Hva sier dere ?

Edited by jiffemann

Cosmo

Det var ikke ment som kritikk Kocmohabt. ;)

Ser du tok deg litt nær av svaret jeg skrev. Det er flott at du kommer med innspill om at man kan skille ut forskjellige størrelser på trichromene med gumby metoden - en slags gumby advanced kanskje? Jeg er forøvrig helt enig med deg i at også blomstringstid, strain, lysintensitet m.m. er avgjørende for kvalitet, men om noen klipper opp bladmateriale, og så kjører mixern nedi er det vanskelig å unngå at det kommer med urenheter som reduserer kvaliteten. Jeg stiller meg spesielt skeptisk til å kjøre dette i en foodprosessor, men dette har du aldri sagt(du sa vel du klipte det relativt grovt om jeg ikke husker feil), så jeg skjønner at vi ihvertfall er enig i at dette er en dårlig løsning. Men som dere som har testa metoden påpeker, er det en fordel at bladene i bøtta ikke er så store at dem setter seg fast i mixern, så jeg er selvsagt enig i at man må klippe materialet til en viss størrelse for å unngå dette.

Jeg sier heller ikke at liten mengde har noe med dårlig kvalitet å gjøre, heller tvert om. Jeg tror mange av de trichroma du fanget opp i det vannet du mener noen ville kastet, faktisk er av svært HØY kvalitet! :)

Hva som er mest mulig optimalt er jeg også svært åpen for. Keep me posted! ;)

Selv har jeg isbitmaskin som jeg kommer til å fyrse store isbiter i. Deretter legges disse i frysern for å oppnå en temp på ca -20 til -25 grader. Når lageret er stort nok, er disse isbitene klare til bruk. Når dem kommer ut av isbitmaskinen min, har dem ihvertfall ikke så lav temp som -20.

PS! En smiley i ny og ne skader heller ikke humøret til noen. :)

- Cosmo

Edit: så en respons var kommet før jeg var ferdigskrevet. For dere som lurer på om plantemateriale synker: Ta et glass vann. Grind noen blader fra en plante dere har stående. Dryss over vannet og rør om. La stå 5 minutter.

For de som ikke gidder å gjøre dette lille eksperimentet, kan jeg avsløre at plantemateriale faktisk synker det også. ;)

Edited by Cosmo

KOCMOHABT

lag gumby folkens, ikke bruk masse spenn på bubblebags, er mitt råd

Cosmo

100% enig med deg! :)

Reynolds
"Mindre svinn" = mer urenheter.
plantematerialet flyter opp, trikomene synker ned.. hvis dere andre putter oppi noen

urenheter så er det ikke mitt problem, jeg finner ikke annet enn trikomer på bunn dessverre

Dette var en god diskusjon uansett, kan noen klare opp i uenigheten over? Dette må det vel finnes en fasit på.

Er det vits i å spare på vannet fra bubblebags? Om det stemmer at dette muligens inneholder trichomer, hvorfor ikke?

Om det er noe annet enn trichomer i bunnen av et gumbo-glass, evt urenheter - hvilke?

Jeg ble nysgjerrig siden jeg mente å ha lest tidligere at det er liten vits i å spare på vannet..

Potteplante

Plantemateriale som er smått nok synker i hvertfall i bøttene mine, og ferskt plantemateriale som har vært for lenge i frysen synker som bare f...

Tørket materiale som dypfryses og manhandles og knaes lett vil vel resultere i at en rubber løs mange trichomer som ellers ville blitt slått paddeflate mellom isterninger i bøtta. Etter massasje ristes posen til du får småbitene nederst, åpne og legg det største bladmaterialet i ny pose tilbake i dypfrysen. Så er det å sørge for å tømme første posen ekstra godt, rist alle de frosne småkulene ned i bøtta, røre litt så trichsene går under isbitene og synker, ta en liten runde med mikser for å knuse eventuelle småbøds som ellers ville blitt pakket inn i større blader. Tilsett deretter pose to i kombinasjon med mer is og snurr film.

De mest potente trichsene er ifølge flere growbibler de som ligger i 70my posen i et bubble set, eller var det 90? husker ikke, men de i den nederste bagen, altså de minste ble sagt å være av lavere kvalitet.

Kocmohabt: merket du kvalitetsforskjell på det grammet du samlet fra vannet etter filtrering? Dette skulle jo ifølge teorien til mr. Cervantes være enda dårligere saker enn det i bunnbaggen?

Potte, foretrekker Bubblebags