Jump to content
THC

Psykiske lidelser

Recommended Posts

THC

Jeg har hørt mye om at jevnlig hasjrøyking over lengre tid kan føre til psykiske lidelser, skitsofreni, angst og depresjonsreaksjoner etc..

Jeg har nå røkt hasj jevnlig i snart 9 år og har aldri opplevd noe av dette.

Jeg har heller aldri halisunert på hasj, noe som jeg har hørt at en del andre har gjort (Og jeg har røkt mye god tjall opp igjennom)

Så det jeg undres over er om jeg ikke er disponert for dette? eller at jeg kan risikere å oppleve psykiske lidelser senere i livet?

Er det noen her som har opplevd noen form for psykiske lidelser som følge av hasj røyking? (det er jo kanskje ikke godt å vite om man har puttet i seg mye annet i tilleg, men jeg har ikke drevet med noe sterkere en cannabis bortsett fra alkohol en gang i blandt)

laffen

Før i tida hadde eg firma med 15-20 ansatte. Var ganske libberal og ansatte flere rusmissbrukere og fengselsfugler. Min erfaring med det ansatte som sa at de røykte kver dag var at de etter en måned eller 2 mistet motivasjonen for å gjøre godt arbeid, kom mye for sent og var likegyldig. dette var i hovudsak hardt kropsarbeid. :P

forøvrig synest eg å merke at de fleste som røyker mye virker å være litt prega av frykt og angst.

Superhaze

Ærlig talt så mener jeg at det å røyke hver dag, blir noe av det samme som å

drikke hver dag.. Selvfølgelig kan du gjøre mye hardt arbeid etter å ha

røykt marijuana, men det gjelder absolutt ikke alle.

amadeus

Kommer helt an på hva du mener med å røyke hver dag.

Er forskjell på en joint om kvelden og å starte dagen med et trekk fra bongen og fortsette hele dagen.

Mr Skinner
Kommer helt an på hva du mener med å røyke hver dag.

Er forskjell på en joint om kvelden og å starte dagen med et trekk fra bongen og fortsette hele dagen.

Yup...

Jeg drikker forøvrig hver dag, også...men bare en-2 øl...og jeg drikker heller ikke mer i helgene...

Men tilbake til spørsmålet:

Røyking kan føre til alvorlige psykiske lidelser, men dette gjelder i hovedsak unge mennesker (<22) hvis hjerne fremdeles er i utvikling. De vanligste lidelsene er depression og psykoser...noen er mer predisponert enn andre, men det avhenger også av mange andre faktorer som nettverk, sosial kontaktevne, etc...

Hvis du har røykt i 9 år uten trøbbel, er du nok ut av faresonen for denslags problemer...

Nostalgikeren

Har uten tvil blitt mer redd for alt mulig i det siste året, og det er i det siste året jeg har røyka en del. Men jeg vet ikke om det er pga cannabis, for jeg har ikke røyka så ofte.

Før var jeg mye mer sosial, og jeg turte f.eks å ta mye mer risker og sjangser før(slik som å ta backflip 360 på trampoline).

Også presterer jeg dårligere på skolen nå :D

Even Ganja

Mh, Nostradalgisk: Du bør seriøst lytte til deg selv her.

Kutt ut umiddelbart, om ikke annet så for seks uker. Se om du bedrer egenprestasjonene da. Det du sier her, er enorme advarsler.

Mitt råd er å faktisk stoppe opp i seks uker, da dette er maksimumstid for "drenering" av alle reststoffer fra Cannabis. Se hvordan du selv takler dette, og følg nøye med om du kommer tilbake i "god form" igjen.

Når du så har gjort, kan du selv best se hvorvidt du bør bruke Cannabis, og om du velger å fyre videre og samme mønster viser seg, må du være ærlig ovenfor deg selv, og vurdere om Cannabis er din type rus.

I shit you not. Ikke alle tåler Cannabis.

-ganja+

Nostalgikeren

Takk for råd, men nå begynner det å bli en stund siden jeg har røyka.

Vel kanskje 1 mnd. eller 2. Har tenkt å "begynne på samme mønster" snart igjen.

Men skal først spare opp penger en stund, og da får jeg jo stoffene ut av kroppen.

BeCken
Men tilbake til spørsmålet:

Røyking kan føre til alvorlige psykiske lidelser, men dette gjelder i hovedsak unge mennesker (<22) hvis hjerne fremdeles er i utvikling. De vanligste lidelsene er depression og psykoser...noen er mer predisponert enn andre, men det avhenger også av mange andre faktorer som nettverk, sosial kontaktevne, etc...

nå skal jeg leke smart her...

det er sagt masse rart om hasj gjennom tida.. og detta veit jeg er fakta:

hvis man er sosial når man røyker hasj, så er det mindre sjangser for og bli deprimert og sånn. sitter du aleine lever hjernen din ofte en egen verden, så tenker du alt for masse på negative ting..

- blir ganske deprimert av og VÆRE HOL OGSÅ!!!

(hakke trekkt på 2 dager, haha, stolt!)

folk har nevnt alzheimer også... haha, okej, detta er en arvelig sykdom, den følger med deg i et kromoson, så jeg skjønner ikke at hasj kan utvikle detta..

scitzo, shisofreni ganske rett frem skrivd.. hasjen utvikler ikke dette heller, for hasj har rett og slett bare ikke egenskapene til det.. nærmeste schizofreni du kommer er og være fjærn.. og ikke fjærn.

schizofreni er en psykisk sykdom som bygger seg opp fra man begynner og oppfatte ting i livet.. schizofreni går ut på hva du har opplevd i livet, fra barndommen, som utvikler en annen side ved deg.. hadde no bra no på hue ang. denna, men glømte det.. noen som har et trekk til overs nå ;)

Guest kkt1986

Når det sies at cannabis kan utløse sykdommer som ligger i genene (som alzheimers, og schizofreni påstår noen), er det ikke slik at cannabis bringer fram sykdommen hos folk som ellers aldri kunne ha fått det. Det er snakk om at sykdommen ligger latent (ligger "klar") i genene, men bare ikke har fått utvikle seg ennå. I slike tilfeller skal cannabis visstnok kunne utløse sykdommen - fremskynde den, om du vil. Så absurd er det ikke.

schizofreni er en psykisk sykdom som bygger seg opp fra man begynner og oppfatte ting i livet..

Det er nok ulike oppfatninger om hvorvidt man kan kalle schizofreni for en sykdom. Faktum er at psykiatere (slik det skrives?) ikke er enige om hva det er. Noen mener det er splittet personlighet, andre sier det ikke er det. Schizofreni er et begrep som opp gjennom tidene har blitt brukt om de fleste mentale lidelser man kan tenke seg. Folk har fått diagnosen "schizofren" fordi de har vært innesluttet, fordi de har vært konstant glade, konstant triste, for humørsvingninger, fordi de har gått i selvmordstanker, eller - før homofili ble lovlig i USA - jepp! Fordi de var homofile :) Homofili ble betegnet som en sykdom - schizofreni :P

På www.antipsychiatry.org prøver man å motarbeide forestillingen om at schizofreni eksisterer som en sykdom i det hele tatt. Jeg syns de har interessante og overbevisende argumenter. De mener at schizofreni ganske enkelt er en diagnose som psykiatere bruker når pasienten viser avvikende oppførsel, men de ikke kan finne noe fysisk galt i kroppen til pasienten.

"For en raring... han har ingen hjerneskader eller andre kroppslige skavanker... tja... da må han vel være schizofren, da!"

Det er også interessant å legge merke til at alle forsøk på å finne fysiske kjennetegn på schizofreni har mislykkes. Det var riktignok én av to tvillinger som det ble bevist hjerneskader på - den av tvillingene som hadde vært diagnostisert som schizofren i lang tid. Det viste seg imidlertid senere at disse hjerneskadene var påført henne av medisinene som ble foreskrevet for schizofrenien :)

Spitshine
Har uten tvil blitt mer redd for alt mulig i det siste året, og det er i det siste året jeg har røyka en del. Men jeg vet ikke om det er pga cannabis, for jeg har ikke røyka så ofte.

Før var jeg mye mer sosial, og jeg turte f.eks å ta mye mer risker og sjangser før(slik som å ta backflip 360 på trampoline).

Også presterer jeg dårligere på skolen nå :)

sier du det?

for meg er det stikk motsatt

Jeg har faktisk blitt mer sosial, mer humoristisk (ikke ifølge meg selv)

og skolen går som før.

Mr Skinner
hvis man er sosial når man røyker hasj, så er det mindre sjangser for og bli deprimert og sånn. sitter du aleine lever hjernen din ofte en egen verden, så tenker du alt for masse på negative ting..

Det er vel en fin teori, men desverre finnes det vel ikke noe forskning på akkurat det, gjøre det?

Derimot: (gadd ikke oversette)

By Miki Sofer

Source: Stanford Daily

Cannabis, pot, marijuana, weed: the aliases abound, but what can be decisively said about this well-known drug? Considering that marijuana is the most commonly used illicit substance in the United States, much ambiguity remains surrounding the relationship between this drug and its users.

Although most people associate marijuana with a happiness- or calm-inducing high, recent research has explored the relationship between depression and marijuana.

When the drug hits the brain

Chemicals in marijuana flow directly to the brain, crossing the blood-brain barrier and affecting major memory, coordination and learning centers. When someone smokes a joint, THC — the primary active chemical in marijuana — enters the bloodstream through the lungs, binds to specific receptors on nerve cells in the brain and initiates a series of cellular reactions that result in the “high” typically experienced by marijuana users.

A study involving inexperienced individuals revealed that marijuana tends to have either a neutral or negative affect on mood, whereas a study of people with depression found that THC may significantly increase unhappiness.

Although studies have not been conclusive, mounting evidence suggests marijuana use and depression occur together more often than chance would predict: Clinical studies have reported elevated depression rates among those seeking treatment for marijuana dependence, while others have found a similar association between elevated levels of marijuana use and depression treatment.

The question is, what comes first? Marijuana dependence or depression?

Teens, drugs and depression

In recent years, rising rates of marijuana use and depression among young adults have sparked concern. According to the National Institute on Drug abuse, 46.1 percent of 12th graders surveyed last year admitted to having tried marijuana at some point in their lives, a figure that has declined since the late 1990s, yet is higher than estimates from the earlier part of the decade.

Studies on teen depression have indicated that more than 20 percent of adolescents suffer from emotional problems — a third of all psychological diagnoses in teenagers are for depression. Even more disturbing is the adolescent suicide rate, which has increased by a margin of 200 percent since 1993.

Drugs or depression: Which comes first?

As a result of rising rates of depression and marijuana use, recent studies have attempted to identify a causal relationship between these two factors. At the Washington University Medical School in St. Louis, Dr. Michael T. Lynskey and his colleagues in the Psychiatry Department are researching the function of genetic and environmental variables and the relationship between early-onset marijuana use and Major Depressive Disorder (MDD).

As part of a larger investigation based in Australia, the method identified 277 twin pairs in which one had initiated marijuana use before age 17 and the other did not. By studying twins, researchers are better able to separate whether drug use and depression are caused by genetic or environmental factors, particularly if they look at the differences between identical and fraternal twins.

Lynskey’s study revealed that suicidal thoughts and attempts were over twice as likely to appear in the marijuana-dependent twin.

The correlation between marijuana use and depression was higher in the fraternal pairs than in the identical pairs, demonstrating that environmental factors — family life, education, community atmosphere — may play a larger role in both drug abuse and psychological disorders than genetics.

“Because there is a difference between [identical] and [fraternal] pairs, some of the observed reactions may arise due to genetic vulnerability to marijuana abuse and environmental influence,” Lynskey explained .

The study suggested that marijuana use early on in life may not actually place people at risk for depression later on in life, although continued use may prolong or harm treatment outcome by exacerbating symptoms.

“There needs to be recognition that cannabis is not the root cause of every difficulty that people experience,” Lynskey said. “In terms of looking at complex issues like depression, we need to shy away from identifying one factor and search instead for a life course, a complex perspective.”

At the opposite end of this correlational spectrum, medical professionals have theorized that depression is the cause of marijuana use, rather than the result. That is, people who are depressed use marijuana to relieve or “escape from” their symptoms of depression. Some studies have demonstrated that marijuana improves mood and that people who are depressed during the initial stages of an experiment are more inclined to begin, continue or increase their marijuana use by the time of follow-up.

The student perspective

Do students fit this mold? Are they more likely to use marijuana when depressed?

When questioned, Stanford students rarely cited depression as a primary reason for smoking marijuana. The vast majority indicated that they smoked because they thought it was fun.

“It serves as a change of pace from drinking,” said Sean, who asked that his real name not be revealed.

“If you think about all the times that you are high or not high, you realize that you have more fun when you are high,” explained Clark, a habitual user, who also chose not to disclose his real identity.

Moreover, the students questioned said that they would never smoke by themselves unless it was in preparation for a social event.

“If you smoke by yourself, that’s when it becomes more of an issue,” Clark said.

When the topic of depression did arise, it was in the context of a discussion concerning how one’s mood might change after smoking.

“Smoking marijuana magnifies a lot of the feelings that you’re already feeling,” Sean explained. “People tend to become very introspective, more self-critical, and from that they get the signs of depression.”

Clark reflected on the influence of marijuana on behavior.

“If I’m in a bad mood about things, it reinforces those feelings,” Clark said. “I don’t smoke when I am feeling [unhappy] because that leads to problems. I do know people, however, who were depressed, tried smoking and became potheads, immediately.”

University health officials are more concerned about the rate of depression at Stanford than drug abuse cases, given that depression is a larger problem among the student population.

According to a random sampling conducted this year, approximately 17 percent of Stanford undergraduates had used marijuana in the last 30 days at the time of data collection, a number that has gone down since previous samplings, explained Ralph Castro, manager for the Alcohol and Other Drug Abuse Prevention Program at Stanford

Additionally, less than 4 percent of the undergraduates questioned were classified as “chronic” users, individuals who smoke marijuana 10 or more times a month.

“Marijuana is here on campus, but it is not epidemic,” Castro said.

Dr. Alejandro Martinez, director of Counseling and Psychological Services, CAPS, at the Vaden Student Health Center, agreed, adding that “the number of people who come in with marijuana use problems is very small.”

The connection between depression and marijuana use rates on campus remains obscure. Martinez reported that 17 percent to 22 percent of the students that CAPS counsels each year come in for help with depression. These percentages are higher than those observed in the general population, but cannot be tied statistically to the number of people who come in with substance abuse problems.

“At Stanford, depression is a more significant concern for us than marijuana use in terms of students who are seeking help,” Martinez explained.

Then again, he added, it may be hard to make this distinction since many students that smoke marijuana are unlikely to seek help for abuse problems.

Students see marijuana as a “safer” alternative to other drugs.

University health officials are concerned about the relatively nonchalant attitude that many students have assumed toward marijuana. Martinez said he thought many students would choose to smoke marijuana and not drink alcohol because they saw it as a drug with fewer health consequences.

“From the students’ point of view, marijuana is not perceived as health-compromising,” he said.

Students are well aware of the dangers of smoking cigarettes, but they are less likely to be clued into the dangers of smoking marijuana.

“People at Stanford are smart to the fact that they know [smoking] kills you, but marijuana has not been proven to do so,” said Melissa, who chose not to disclose her real name.

Researchers in Lynskey’s lab will continue to study the complex relationship between drugs and psychological disorders, which will allow doctors and psychiatrists to pinpoint the causes and develop appropriate prevention measures.

University officials such as Castro, meanwhile, are concerned that there has been “a shift in adolescent culture.” Extreme forms of behavior, he argued, are surfacing in a larger part of society, and people are placing themselves in more dangerous situations due to cultural pressures, which may lead to higher incidences of both drug abuse and depression in the end.

Complete Title: Depression and Marijuana: Does Smoking Pot Put You at a Higher Risk for Depression, or Does the Link Work the Other Way? Source: Stanford Daily (CA Edu)

Author: Miki Sofer

Published: Thursday, October 28, 2004

Copyright: 2004 The Stanford Daily

Website: http://daily.stanford.org/

Anti-S

Det var en veldig fet artikkel Mr. Skinner.

Er så fint å lese slike ting.

:-j

Anarkisten

Det er vel en fin teori, men desverre finnes det vel ikke noe forskning på akkurat det, gjøre det?

Derimot: (gadd ikke oversette)

By Miki Sofer

Source: Stanford Daily

Vell det der styrker bare hva jeg alltid har sagt om cannabis: At det ikke skal røykes av folk med svak psyke, minimum 18 år og ALDRI røyke når man er deprimert.

anarkisten_83

Was? Jeg har reddet meg ut av depresjonens dypeste mørkeste avgrunner med et trekk av godhasj i steinpipe på avisbong flere ganger enn elleve, heller det enn seroxat,zoloft,litium,xanax OG anti-bipolare preparater...

anarkisten_83

Eller...skal jeg bruke min egen hjerne som referanse tro? Hva synes du praagyah?

Adrian

Vel...Å fyre når du er deppa er jo ikke den beste greia man kan gjøre da....har aldri opplevd en "cannabis depresjon" selv, men en vennine av meg var ganske dypt nede...Hun prøvde å fikse det med litt fyring...endte med et par selvmordsforsøk, men hun klarte det ikke.. heldigvis...

Guest SlemPrest420
Was? Jeg har reddet meg ut av depresjonens dypeste mørkeste avgrunner med et trekk av godhasj i steinpipe på avisbong flere ganger enn elleve, heller det enn seroxat,zoloft,litium,xanax OG anti-bipolare preparater...

Word, samma her.

Det viser bare hvordan Cannabis virker forskjellig på forskjellige mennesker i forskjellige situasjoner.

I en periode på nesten 2 år holdt jeg depresjonen unna ved å røyke omtrent hver dag, mens bare noen år tidligere var jeg straight edge i 1 år fordi alkohol og hasj bare gjorde depresjonen verre. (Depresjonen kom før jeg prøde hasj første gang.)

Den gyldne regel er og blir: Bruk, ikke misbruk! Sier kroppen ifra må du høre på den.

aarya

Tjah, hva jeg synes..

Poenget må vel bli at om du er disponert for depresjon eller andre psykiske lidelser, herunder slenger jeg også med schizofreni, så vil det å bruke noe som helst rusmiddel, det være seg hasj, alkohol, nikotin, koffein, piller/whatever, så er det større sjanse for at lidelsene vil utfolde seg i større grad enn om du var totalt nykter.

(Eller ikke drikker kaffe, eller røyker tobakk.)

Og det å prøve å "fikse" noen som helst slags lidelse gjennom selvmedisinering, uten å vite hva som feiler deg selv, er vel antageligvis den raskeste veien til total mørke. Men det sagt, hvis du har litt innsikt inn i deg selv, og ditt aller mørkeste indre, så tror jeg også at sjansen for å bli overrasket av psykiske lidelser minsker dramatisk.

Problemet nå i dag, slik jeg ser det, er at alle synes psykiske lidelser er så skummelt, og derfor ikke ser inn i seg selv for å rote litt rundt, finne det som måtte være der, og gjøre seg kjent med det. Hvis du blir kjent med din aller mørkeste krok, helt innerst i underbevisstheten, så er det liten sjanse for å "møte deg selv i døra" som det så fint heter.

Som sagt over, det å medisinere seg selv med hasj, alkohol, andre rusmidler, kan gå bra. Men det kan også gå slik at du bæsjer på styret. (IKKE BRA!) :unsure:

Spitshine
Den gyldne regel er og blir: Bruk, ikke misbruk! Sier kroppen ifra må du høre på den.

hva blir sett paa som misbruk for deg?

jeg synes, at aa royke hver dag er ikke misbruk, saa lenge du taaler det.

taaler du ikke aa royke ofte saa er det misbruk, men jeg taaler det med glans.

livet er ikke like goy uten cannabis, for jeg blir mer pysete og faar daarligere selvtillit uten, og det skyldes ikke cannabisen.

og det var jeg foer jeg begynte aa royke fast og.

Guest SlemPrest420

hva blir sett paa som misbruk for deg?

jeg synes, at aa royke hver dag er ikke misbruk, saa lenge du taaler det.

taaler du ikke aa royke ofte saa er det misbruk, men jeg taaler det med glans.

livet er ikke like goy uten cannabis, for jeg blir mer pysete og faar daarligere selvtillit uten, og det skyldes ikke cannabisen.

og det var jeg foer jeg begynte aa royke fast og.

Vel, jeg er enig med deg, om hasjrøykinga får negative konsekvenser i form av f.eks. psykiske problemer, er det et misbruk som man bør stoppe med.

Man kan fint være "avhengig" av å røyke noen joints hver dag uten å ha et misbruk. Jeg jobber hver eneste dag og er frisk både fysisk og psykisk, og min daglige røyking gir meg ikke noe annet enn litt velfortjent kos etter jobb. :)

Når det er sagt finnes det også gråsoner, jeg kjenner f.eks. folk som er irriterende sløve og glemsomme, disse kunne hatt godt av en liten pause.