Jump to content
Sign in to follow this  
long

Noen spørsmål i begynnelsesfasen

Recommended Posts

long

Helt ny i dette og håper på noen konstruktive innspill:

Har satt alle disse i slike små "skumgummi" kuber jeg kjøpte på cropshop. Roten har vokst ut av bunnen på de fleste, og disse kubene har jeg bare stående i tynne plastpotter.

Har et 10 plante aeroponic system.

Hvor store skal de bli før jeg må flytte dem over i systemet?

Og blir jeg nødt til å bruke systemet i vekstperioden?

hadde jo tenkt å bruke det kun til blomstring. Når jeg kloner kan jeg jo lettere sette de rett i blomstring i systemet..

Jeg har også satt noen frø i sånne små torvpellets som eser opp.. Er det greit å bare sette de rett i et hydrosystem? tenker de kanskje tetter til pumpa etterhvert eller no!

Ang lampe, så har jeg fått tak i en svær HPS 600 w lampe. den har innebygd ballast, og jeg skjønner ikke alt dette helt... kan jeg bruke en 400 w pære i den 600w lampa? jeg har bare et lite skap til plass, så jeg tror jeg kan få et temperaturproblem..

hmmm.. har så mange spm.. men tror jeg slutter der før ingen gidder lese innlegget :lol:

Peace

Bob
Helt ny i dette og håper på noen konstruktive innspill:

1. Har satt alle disse i slike små "skumgummi" kuber jeg kjøpte på cropshop. Roten har vokst ut av bunnen på de fleste, og disse kubene har jeg bare stående i tynne plastpotter.

Har et 10 plante aeroponic system.

Hvor store skal de bli før jeg må flytte dem over i systemet?

Og blir jeg nødt til å bruke systemet i vekstperioden?

hadde jo tenkt å bruke det kun til blomstring. Når jeg kloner kan jeg jo lettere sette de rett i blomstring i systemet..

2. Jeg har også satt noen frø i sånne små torvpellets som eser opp.. Er det greit å bare sette de rett i et hydrosystem? tenker de kanskje tetter til pumpa etterhvert eller no!

3. Ang lampe, så har jeg fått tak i en svær HPS 600 w lampe. den har innebygd ballast, og jeg skjønner ikke alt dette helt... kan jeg bruke en 400 w pære i den 600w lampa? jeg har bare et lite skap til plass, så jeg tror jeg kan få et temperaturproblem..

hmmm.. har så mange spm.. men tror jeg slutter der før ingen gidder lese innlegget :lol:

Peace

1. Tror du kan flytte de over nå i aeroponic systemet ditt for så å vegge de i noen få dager og rett i blomst. For raskest mulig høst....Har stiklingene vokst mye? mange nye bladpar?

2. Vet ikke. Er sikkert bare å sette torvpelletsene i små nettingpotter og nedi aerophonicsen.. Røtterne vil jo uansett bli hengende nedi karret.

3. Nei. (om jeg husker riktig så var det motsatt som funket.600w pære i 400w ballast)

bob

Edited by BobOlsen

long

thx.. må nok kanskje bytte ut den lampa da..

kanskje noen er keene på å bytte med meg!?! haha

600w med innebygd ballast... hvit utenpå..

jeg får bare se hvordan dette går.. har som sagt 10 plasser og rundt 35 spirer... haha.. så må kanskje drepe noen... :) ikke bra.. .tenk å kaste alle hunnene og sitte igjen med bare hanner! haha

de har nettopp fått de første bladene og jeg begynner å se det første bladsettet.. så blir nok en stund før jeg kan sette dem i blomstring..

men jeg trodde det var viktig at man ventet til før-blomstringen hadde skjedd før man "presser" planten inn i blomstring.. hvis ikke øker sjansen for hermafroditter..

jeg skal ikke ha big ass yield.. skal klare å oppfostre en plante jeg. :)

ikke så proft enda, men det kommer seg.. tenkte å kjøre 2x18w veldig snart... har bare en meter i bredden og jeg finner ikke 60cm pærer som er sterkere enn 18w.. noen som har noen tips ift det?

Edited by long

long
Mere lys trengs..

bob

Jeg vet!!

men de vokser da! :) skal prøve å kjøpe 2x18w i dag.

jeg gjorde noe sprøtt i går..

jeg tok noen av de spirene jeg hadde i torvpellets, tok vekk all torven og puttet de rett som det var i leca.. de klarer seg, men vet ikke om de allerede har blitt stresset for mye..

noen som har prøvd dette før?

jiffemann

De vokser ikke, de strekker seg mot lyset, som gjør at de ikke vil tåle vekten av seg selv of eventuelle buds i framtiden =)

Desverre...

long
De vokser ikke, de strekker seg mot lyset, som gjør at de ikke vil tåle vekten av seg selv of eventuelle buds i framtiden =)

Desverre...

resonnerte meg frem til det jeg og... syns de så litt pinglete ut :) like før jeg river ned lampa på kjøkkenet..!

kan jo lissom ikke kaste alle heller da :)

Bob

kan du skru på HPSen du snakket om og evt ha den 1-1.5 meter unna plantene? evt kjøp 2-3 sparepærer, og plasser de 1cm over toppene.

bob

long
kan du skru på HPSen du snakket om og evt ha den 1-1.5 meter unna plantene? evt kjøp 2-3 sparepærer, og plasser de 1cm over toppene.

bob

Blir nok noen sparepærer eller lysstoffrør jeg kan henge rett over dem, men jeg rakk ikke å kjøpe i dag.. :)

den hpsen er nok litt for sterkt for det lille skapet, og da gidder jeg ikke å investere i 500 kroners pære (lampa låner jeg foreløpig)

har lært sykt mye av tre dager her, mer detaljert enn bøkene jeg har lasta ned!

men har gjort dette foreløpig da! haha.. ser helt latterlig ut... knakk en list jeg fant i to og satte det under kjøkkenlampa.. men relativt gult lys der og da..

jeg dreit meg skikkelig ut og spira alt for mange frø.. men håper at flest mulig overlever.. kanskje jeg får 7 frøkener ut av 35 halvdårlig behandla spirer :) fornøyd jeg da!

Edited by long

jiffemann

Du kan nok bare sette de enda nærmere lyset og.

Om det er mulighet for de.

Men det virker som du har det utenfor skapet nå?

Isåfall er det jo bare å bruke den HPS'en da =)

Den er bedre enn de lysrøra uansett hvordan du ordner det til =)

long
Du kan nok bare sette de enda nærmere lyset og.

Om det er mulighet for de.

Men det virker som du har det utenfor skapet nå?

Isåfall er det jo bare å bruke den HPS'en da =)

Den er bedre enn de lysrøra uansett hvordan du ordner det til =)

får dem ikke nærmere... de står litt ustabilt oppå skapdører :lol:

hehe sant det..! men jeg driver lissom og flytter dem rundt omkring nå for å finne best mulig lys til dem.. så vil jo finne en permanent løsning!

skapet mitt er todelt, så jeg tenkte å ha lysrør oppe til de små, eventuelt mor, og blomstring nede med ei skikkelig lampe.. men som skrevet tidligere har jeg ikke pære på den 600w hps, og tror ikke jeg gidder påkoste meg pære når jeg sansynligvis må skifte ut når blomstring begynner.

men takk for innspill! skjønner nå at jeg var dårlig dårlig forberedt!

har system, vifte, hps osv.. men ikke utstyr til begynnelsen.... dommt...

long

lovte en å legge inn bilder av prosessen.. hvordan ser de ut? kan de overleve? :redeyes:

tenker jeg kanskje bare klone dem så fort det går?!

Edited by long

Bob

se der ja.. spennende 8) aeroflo og greier.

de har strukket seg altfor langt. Hvor blir det av lyset? Når du ompotter/planter pass på å få mest mulig av den lange tynne stengelen under jord/leca slik at de støttes opp. Ser at du bare har satt torv-brikkettene på toppen av lecaen?, et triks kan være å tømme ut all lecaen plante brikketten nederst i potta og legge forsiktig leca rundt stengelen på planta slik at den støttes opp.... ellers tror jeg vi kanskje kan få stort frafall her :redeyes:

Gjør du det så tror jeg stiklingene har en sjans om du skaffer deg skikkelig lys. Hvis ikke vil de bare fortsette å strekke seg etter et lys som ikke er der :smokey:

Edited by BobOlsen

long
se der ja.. spennende 8) aeroflo og greier.

de har strukket seg altfor langt. Hvor blir det av lyset? Når du ompotter/planter pass på å få mest mulig av den lange tynne stengelen under jord/leca slik at de støttes opp. Ser at du bare har satt torv-brikkettene på toppen av lecaen?, et triks kan være å tømme ut all lecaen plante brikketten nederst i potta og legge forsiktig leca rundt stengelen på planta slik at den støttes opp.... ellers tror jeg vi kanskje kan få stort frafall her 8)

Gjør du det så tror jeg stiklingene har en sjans om du skaffer deg skikkelig lys. Hvis ikke vil de bare fortsette å strekke seg etter et lys som ikke er der :P

jeg var og kjøpte 400w mh i går bob.. så håper det holder :smokey: ser den på første bildet..men den er jævlig varm så jeg tør ikke ha den så nærme... :P

det som er problemet er at de står høyt opp av de skumgummi tingene... og jeg får dem ikke lenger ned i de.. og de ligger et lag med leca i bunn for jeg trodde det var lurt :redeyes: at de ikke bare lå i plastskåla.. men skal prøve å pøse på litt mer leca.. har nå improvisert med pinner og tråd 8)

haha ang aerofloen.. var ikke det jeg hadde tenkt meg for å si det sånn! men håper det funker for nybegynnere da..!

Bob

Bra! mh er supert til å vegge og avstanden er helt sikkert ålreit.. Temp i skapet?.

Jeg er bare mest bekymret for strekkingen. Selv ville jeg definitivt tømt ut all lecaen, plassert de "skumgummitingene" nederst, evt halv-veis nedi i netting-potta som skal i aerofloen så ha støttende leca rundt hele veien opp til kanten på potta.. Du redder vel 4-5cm med strekking tror jeg pga lecaen alene.. så kan du støtte opp med noen små pinner evt og vips du er straks klar til å blomstre din første grow :redeyes:

Husk at du må kjøpe deg HPS-pære også og det ganske snart.. om 2-3uker ca når du skrur om lyset... avhenger av hvor mye de vokser.. VIKTIG å ikke kjøre de for lenge i vegativt stadie da det blir vannvittig tett jævlig fort i en sånn aeroflo..

bob en hjelpende hånd

Edited by BobOlsen

long
Bra! mh er supert til å vegge og avstanden er helt sikkert ålreit.. Temp i skapet?.

Jeg er bare mest bekymret for strekkingen. Selv ville jeg definitivt tømt ut all lecaen, plassert de "skumgummitingene" nederst, evt halv-veis nedi i netting-potta som skal i aerofloen så ha støttende leca rundt hele veien opp til kanten på potta.. Du redder vel 4-5cm med strekking tror jeg pga lecaen alene.. så kan du støtte opp med noen små pinner evt og vips du er straks klar til å blomstre din første grow 8)

Husk at du må kjøpe deg HPS-pære også og det ganske snart.. om 2-3uker ca når du skrur om lyset... avhenger av hvor mye de vokser.. VIKTIG å ikke kjøre de for lenge i vegativt stadie da det blir vannvittig tett jævlig fort i en sånn aeroflo..

bob en hjelpende hånd

jass takker jo for ALL hjelp!

gjorde det med lecaen.. funker bedre det.. de står nesten for seg selv.

justerte ned lampa litt og.. men tempen i skapet fikk jeg klargjort i dag, og den er nær 30 8) men har vifte.. må bare sage og det stuket der :redeyes: men jeg lufter litt i skapet da.. bare åpner døra litt og sånn 8)

hps er planlagt.. måtte bare ha noe umiddelbart, og kjøpte den digitale ballasten til design, så trenger jeg kun pære.. og noe nytt til vekst senere.. den tid den sorg! :P

håper dette ordner seg.. så kom en ridder på hvit hest og ga meg en smuud hashplant som du ser :P

den skal bli tatt godt vare på!

ang blomstring.. trodde det var viktig å vente til man ser litt blomster på planten før man gjør det jeg.. eller så stresser man den kanskje, og øker sjansen for hermies..

men flere jeg snakker med sier det er bare å kjøre dem i blomst når de har fått 4-7 bladsett...? har ikke dårlig tid... heller dårlig plass :smokey:

noen som kan legge ut et bilde av en plante klar til blomst?

DSC00562.jpg

DSC00561.jpg

Bob

ser bra ut. om tempen er nær 30 nå uten vifte kan jo det kanskje tolkes positivt :P burde bli bedre når du har fått ordentlig ventilasjon.

hvilke blandingsforhold kjører du i reservoiaret? har du ec/ph måler som kan gi deg noen indikasjon på hvor mye mat de får..?

men oi.. har vært tett tåke hos meg idag 8) alt er frøplanter jaa... . Det beste når man dyrker i aeroflo er å ta stiklinger fra en plante man vet er en hunnplante.. så valget er enda ditt... er den jordplanten en pike så ville jeg kanskje satset på å avle den fram som morplante og vente med å fyre i gang vegging/blomstring i aerofloen.

valget er ditt. :redeyes:

bob :smokey:

long
ser bra ut. om tempen er nær 30 nå uten vifte kan jo det kanskje tolkes positivt 8) burde bli bedre når du har fått ordentlig ventilasjon.

hvilke blandingsforhold kjører du i reservoiaret? har du ec/ph måler som kan gi deg noen indikasjon på hvor mye mat de får..?

men oi.. har vært tett tåke hos meg idag :P alt er frøplanter jaa... . Det beste når man dyrker i aeroflo er å ta stiklinger fra en plante man vet er en hunnplante.. så valget er enda ditt... er den jordplanten en pike så ville jeg kanskje satset på å avle den fram som morplante og vente med å fyre i gang vegging/blomstring i aerofloen.

valget er ditt. :redeyes:

bob :smokey:

sitter og stuker og tenker på hva jeg skal gjøre jeg og.. hehe. kommer sikkert mange spm fram til da! :P

det er en pike og henne skal taes godt vare på 8) jeg kommer til å bruke det rommet du ser på bildene til blomstring etterhvert og sette eventuelle mødre og andre "prosjekter" opp i skapets andre etasje hvor jeg vil kjøre noen sparepærer e.l.

så denne løsningen er midlertidig.. kjøper hps pære som du sa, om et par uker 8)

men da jeg skulle komme i gang nå måtte jeg begynne med frø, var bare heldig og fikk den planten.. så blir det vel litt kloning og sånn da, men jeg må nok oppfostre fler frø etterhvert; prøve forskjellige strains og sånn vøtt..

har ikke kommet meg helt til ph/ec måler enda.... hehe.. men det kommer.. kjører ghe sitt tredelte program, men mild blanding i begynnelsen..

"og vente med å fyre i gang vegging/blomstring i aerofloen." ??

nå må jeg vel bare vente i tålmodighet håpe å se fler og fler bladsett.. blir kanskje litt vanskelig å kjønne plantene, iom at de allerede står under det jeg skal ha som blomstringslys, og i systemet.. men får se hva som skjer.

men kunne jeg egentlig bare latt dem stå i skumgummi i leca i jiffi mye lenger? det du mener? hmmm. stein og trøtt nå.. 8)

Lady.Marie

Kult oppsett, ønsker meg et jeg og.

En vifte vil nok hjelpe bra for stikklingene dine, stammene blir tykkere og kraftigrer når de står i vinden, hehe

Har hatt noen slike pipestilker her og, men med litt vind blei det kraftige og sterke stammer etterhvert.

Lykke til :smokey:

long
Kult oppsett, ønsker meg et jeg og.

En vifte vil nok hjelpe bra for stikklingene dine, stammene blir tykkere og kraftigrer når de står i vinden, hehe

Har hatt noen slike pipestilker her og, men med litt vind blei det kraftige og sterke stammer etterhvert.

Lykke til :)

nice to know :)

har hengt inn ei vifte midlertidig nå :smokey: så nå er det 26 grader der inne ganske konstant.. på grensen...

anbefaling: lag ett system selv..! de delene man trenger er billigere å kjøpe separat, og jeg vil ikke tro det er vanskelig å sette det sammen..

takker :)

Bob

hehe. Med å fyre i gang vegging mener jeg å justere opp blandingsforholdene til å nå det vegative stadiet i GHE sin tabell. Ingenting annet :smokey: Tror det er 0.5ml/liter med Gro, Micro, Bloom som er blandingsforholdet.. Står på flaska.... Spirene er klar til å "vegge" når de har fått ca 3bladpar. Og man starter vegginga forsiktig.. F.eks halv dosering første dagen for å være sikker på at du ikke har for mye mat i skåla. Så kan du heller justere opp på dag 2 om man er usikker på om tiden er inne for å vegge.

bob

long
hehe. Med å fyre i gang vegging mener jeg å justere opp blandingsforholdene til å nå det vegative stadiet i GHE sin tabell. Ingenting annet :smokey: Tror det er 0.5ml/liter med Gro, Micro, Bloom som er blandingsforholdet.. Står på flaska.... Spirene er klar til å "vegge" når de har fått ca 3bladpar. Og man starter vegginga forsiktig.. F.eks halv dosering første dagen for å være sikker på at du ikke har for mye mat i skåla. Så kan du heller justere opp på dag 2 om man er usikker på om tiden er inne for å vegge.

bob

ahh.. skjønner... haha..!

takk for den oppklaringen!

long

Disse plantene vokser noe helt sykt!

tror jeg er klar for litt innspill igjen..

de har fått fine blader nå.

DSC00566.jpg

DSC00580.jpg

DSC00568.jpg

Men jeg lurer på hvor lenge det er til jeg kan sette de i blomst... fordi jeg kan ikke få så høye planter... jeg vet jeg allerede tatt meg vann over hodet ift plass, men jeg regner med å bli kvitt minst halvparten når jeg får luka ut mennene..

Jeg lever i den tro at man må vente til preflowers før man blomstrer. men har også hørt at det ikke trengs. Jeg tror de blir store om jeg gjør det ihvertfall..

DSC00569.jpg

næring gir jeg ca 0,25 ml per liter vann (0,25 ml av hver av de tre..)

mellom 24-30 grader i skapet, mest på 26 ca.

30-50 % fuktighet

lampen jeg bruker er 400w mh, men jeg drar vel og kjøper hps i morgen eller tirsdag. hvordan funker mh å blomstre med?

skal da også kjøpe noe annet vekstlys, slik at jeg bruker systemet til blomstring.

har lissom drømt om å klone alle disse små og kjøre de i 12/12 for å kjønne.. men det må da bli under stiklingslyset.. går det bra? kun for kjønning og kasting av menn..?

takker for alle innspill!

Edited by long

Espen

Du kan binde de ned når de vokser og du bør toppe de etter tredje bladveksling om du skal ha de så kort som mulig.

Men de vokser i bredden da, men det går greit å la de vokse inn i hverandre.

Når du skal blomstre de klipper du gradvis av de store bladene slik at greinene og etterhvert blomstene får maksimalt med lys.

Om du topper de vil du tidligere få greiner å ta avleggere av.

long
Du kan binde de ned når de vokser og du bør toppe de etter tredje bladveksling om du skal ha de så kort som mulig.

Men de vokser i bredden da, men det går greit å la de vokse inn i hverandre.

Når du skal blomstre de klipper du gradvis av de store bladene slik at greinene og etterhvert blomstene får maksimalt med lys.

Om du topper de vil du tidligere få greiner å ta avleggere av.

så toppe dem allerede hadde vært smart? klippe bladsett nummer tre? ikke på alle sammen, men de største ihvertfall..

tenker jeg lar noen bare bli, så får jeg jo se forskjellen :smokey: