Jump to content
Sign in to follow this  
laffen

kloning

Recommended Posts

laffen

Har nå to planter av typen NL som er hunner den ene er noko redusert pga brente blader men har startet å bli ok. Den andre planten ser fin ut og det er kommet ca 2 uker inn i blomstring. Har hps. Siden eg kun har 2 planter har eg svært lyst til å lage en klone eller 3. Har nå lest gjennom dummis guaiden, og forstår blant annet ikke hva :La stå i en ukes tid i indirekte lys, betyr? i tilegg tror eg ikkje det er bra kappe av toppen i og med at det har startet å vokse buds. Så hva gjør eg ? husk eg har ingen gartner erfaring før dette så eg er litt dum <_< så gi gjerne en god og fulstendig men enkel rådgivning, på forhånd takk

Har nå sjekket forumet grundig og fant en fin guide på overgrow, men er fortatt litt usikker på det med lys og hvor mange kloner det er annbefalt å ta av en plante. håper på kyndig tilbakemelding :-j

Edited by laffen

THC

Kloner trenger lite lys, jeg har pleid å bruke 2x18W lysstoffrør, og det holder til mange kloner. Det tar ca 1-4 uker før klonen har slått ordentlig rot og kan settes til vekst.

Det er også viktig med en høy RH, rundt 80% er bra

Hvor mange kloner du skal ta av hver plante er jo helt opp til deg...siden det er første gang du kloner er det ikke sikkert alle overlever.

Jeg pleier å ta kloner langt nede på planten.

Du skulle egentlig ha tatt kloner av plantene dine før du satte de til blomstring, men det går helt fint å ta de i blomstringen også. Det vil bare ta lenger tid, og de vil se litt rare ut i starten av vekst fasen (store runde blader i stedenfor de karakteristiske takkede bladene)

laffen

Hva betyr RH? skal lyset være på i 24 timer?

THC

RH = Relative Humidity = Luft fuktighet

24t lys ja

laffen
RH = Relative Humidity = Luft fuktighet

24t lys ja

Takk for nyttig informasjon, luftfuktigheten er vel ikkje så viktig før eg setter plantene i jord? ser at det skal være gunstig med et slags mini drivhus når det kommer så langt,

hva med å ha plantene i skyggen av hps om dagen og sparepærer om natta?

har lest litt meir nå, har også kappet de to stiklingene står i lunket vann, skal eg for enkelthets skuld bare putte dem rett i jord? sette en blank skål over og følge med på fuktighet? Har dessverre ikke noe middel å duppe planten i. men det går kanskje uten?

THC

De trenger ikke noe særlig lys før de har utviklet røtter, så det holder å ha de under sparepærer

Når jeg tar avleggere setter jeg de i vann i ca 12t for så å skjære et 45 grader snitt nederst på stilken deretter dypper jeg de i et rotnigshormon (Klonex) før jeg setter de i mediet.

Det skal gå fint å ta avleggere uten rothormoner, men det er nok litt vanskeligere, men på den andre siden så er jo NL en strain det er lett å ta kloner av.

laffen

Ser ut til at eg fikk det til ;) ;)