Gå til innhold
advokathjelp

Fri rettshjelp

Recommended Posts

bjartmar

Så lenge du er sikta har du vel krav på forsvarer uansett?

Hovedregelen er det ja. Så lenge du er siktet i en straffesak. Unntaket er blant annet foreleggssaker.

Ref straffeprosessloven: http://www.lovdata.no/all/nl-19810522-025.html

Denne er for så vidt viktig:

§ 98. Er siktede pågrepet, skal han så vidt mulig ha

forsvarer straks det er klart at han ikke vil bli løslatt innen 24 timer

etter

pågripelsen. Det samme gjelder siktede som var under 18 år på

handlingstidspunktet, dersom det er klart at han ikke vil bli løslatt

innen 12 timer

etter pågripelsen.

Ellers er det bare å si "vet ikke", "dette ønsker jeg ikke uttale meg om", "jeg må be om å få dette skriftlig". Da er du plutselig din egen forsvarer :)

Endret av bjartmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
CannaLeif

Så du har ikke krav på forsvarer hvis de holder deg mindre enn 24 timer, er det sånn å forstå? :-O

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
bjartmar

Så du har ikke krav på forsvarer hvis de holder deg mindre enn 24 timer, er det sånn å forstå? :-O

Jo det kan du ha men du får ikke fri rettshjelp om du blir siktet for hasjrøyking. Uavhengig om du har rett til fri rettshjelp kan du kreve å ha advokat tilstede under all kontakt med politiet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Doe

God kveld. Noen som vet om politiet har lov til å ta dyrke utstyre ditt vis du blir tatt med planter hjemme?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
bjartmar

God kveld. Noen som vet om politiet har lov til å ta dyrke utstyre ditt vis du blir tatt med planter hjemme?

Ja dessverre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Christian88

Hei, jeg er veldig usikker på om dette er et innlegg for dette forumet men jeg trenger litt veiledning på det med fastlege i amsterdam, jeg sliter med psykiske probblemer å har funnet ut at det er kun weed som hjelper, jeg har prøvd piller fra A - Å etter ambefaling av legen hær i Norge å blir mer sliten av å føle meg som en kasteball i systemet, nå er det nokk å jeg ønsker å finne hjelp selv. Mvh Christian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Christian88

Hei, jeg er veldig usikker på om dette er et innlegg for dette forumet men jeg trenger litt veiledning på det med fastlege i amsterdam, jeg sliter med psykiske probblemer å har funnet ut at det er kun weed som hjelper, jeg har prøvd piller fra A - Å etter ambefaling av legen hær i Norge å blir mer sliten av å føle meg som en kasteball i systemet, nå er det nokk å jeg ønsker å finne hjelp selv. Mvh Christian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
marethcek

Hei,

I been caught by border patrol with weed and hash (cca 50g). So am looking for free legal aid or lawyer (best will be from norcan.no, not somebody who will face me like a junkie). Can anybody help me?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå