Jump to content
Sign in to follow this  
Florian

Skal vi scroge sammen?

Recommended Posts

Florian

(Uke 4) Skal nå i gang med min egen lille scrog og har litt lyst til å lage en serie om dette her på forumet.

Noe som er interesert i å følge med på utviklingen?

Jeg kan evt legge ut 2 nye bilder hver uke.

Status nå er at plantene snart når opp til nettet.

Kjører 8 frø sammen - 4 white widow og 4 bluberry - type general slik at jeg skal unngå hemafroditer. Dårlige erfaringer med femenized...

Planen er å fjerne evt alle hanner når disse avslører seg (kommer i puberteten)

Antar det å fjerne hanner er uproblemtisk selv ved scroging.

Noen som har nyttige tips til meg?

Skal jeg kjøre en scroge-serie (bilder) slik at dere som er interessert kan følge med?

:)

Opplegg:

AF 10

Homebox XL 1 x 1.2 x 2 meter

Nett plassert ca 30 cm over planter.

Avstand fra nett til lys ca 1 meter.

Kraftig undertrykk i boksen (solid uttrekksvifte)

Bilde fra tak; lampe.gifhttp://s214.photobucket.com/albums/cc88/Fl...rrent=lampe.gif[/url]

Forventer at hele dyrkerommet fylles i bredden. Så slår j om til 12/12 på lys.

UKe 4; Scrog-uke-5.gif

Edited by Florian

DubBud

Kjør på! Scrog like the wind! :)

Reynolds

Bildet funker kun for freakforum-medlemmer.

Florian

Åssen får j opp bilder her da? får jo kun beskjed om å skrive inn URL til der hvor bildet ligger når jeg velger insert image...

DubBud

Du må laste opp bildene til f.eks. Photobucket, og deretter limer du inn link til bildet :)

Florian

error

Edited by Florian

KH

118195.jpeg

118196.jpeg

...Bildr.no

Florian

Scrog eller Sog? Thats the question.

Etter innspill fra en "gartner" fra det blide Sørland har jeg blitt anbefalt å kjøre på Sog som er egnet ved mange planter, isteden for Scrog som er meget godt egnet til få planter.

Sog betyr etter hva jeg forstår å sette plantene til tidlig blomstring, gjerne etter bare 2 uker med vegging.

Kravet er at rotsystemet er godt utviklet før man kjører lys 12/12.

Kortere tid med vegging gir natulig nok kjappere innhøsting. Man lager da plantene smale og trimmer de relativt hardt.

Da jeg har mulighet for mange planter i mitt hydrosystem (AF 10) vil gode kloner dyrket etter Sog-metoden gi (etter sigende) mest bud totalt sett. I tillegg forkortes dyrkeperioden med 4 til 6 uker... Og det er vel noe?

Noen som er uenige i dette?

Om jeg nå skal endre til Sog (lys 12 / 12 nå, fjerning av nettet og hard trimming) har noen av dere gode tips til meg??

Hva er viktig ved Sog?

Ved bytte til Sog vil jeg selvsagt kjøre på med bilder da også...

:lol:

Knut... åssen fixa du det å vise bilde egentlig?

j trodde d var pga j brukte gif første gang at j fikk error, men brukte jeg jpg, som deg... og fikk feil likevel. Hva er det jeg gjør feil ref bilder egentlig? Du fixer jo preview du. j er ikke totaly noob heller sjø... mener å kunne mere enn snittet :) help me dude 2 launch preview

:)

Edited by Florian

Onkel

Jeg vil ikke anbefale at du trimmer ting mens du er i blomst, slike tiltak bør vel gjøre før evt 12/12, slik at plantene får av seg litt av stresset du påfører ved å trimme de. Men muligens noen andre har bedre svar. :lol:

-Onkel

manitu

Plantene bør ikke trimmes i blomst i det hele tatt!!

Til SOG trenger du en pheno som ikke får no særli sideskudd , men bruker all sin energi på toppskuddet.

.manitu

Captain_Evil

Vil kanskje anbefale deg å ha litt større masker i nettet ditt. Har brukt 9 ruter på ca 10 X 10 cm pr plante og det var nok i massevis. Tok en kleshenger og bøyde den til en firkant og ståltråd inni, bant fast med sånne twiste strips.

Florian

Uke 5. Grunnet noe rekreasjonell røyking har jeg ikke fulgt så godt med her inne siste uke.

Men takk for alle innspill!

Siden sist har følgende skjedd.

Nettet er der fortsatt.

Plantene er satt til blomst for 4 dager siden.

Jeg leter nå etter hanner.

Når kan jeg forvente å finne "baller"?

Bør nettet fjernes?

Jeg vil jo anta det er hanner der siden det er regular frø kjøpt av sensibleseeds.com i nederland.

Om det er mange hanner,,, bør ikke da nettet være der fortsatt? Frsøke å få resterende hunnplantene spredd ut over i bredden???

Maskene: Det har jeg vel lurt litt på... om de er for små. Tror nok jeg bør klippe litt her.

Bilde 1 uke etterpå.

Scrogweek6.jpghttp://s214.photobucket.com/albums/cc88/Fl...=Scrogweek6.jpg[/url]

ps.. det er ikke uke 6 egentlig, heller uke 5. Jeg som regna litt feil...

"Duken" presses opp.

Tydelig forskjell når det kommer til å "fylle rommet". Men hva kan jeg forvente av antall hanner?

Og de 2 helt til høyre virker litt sykelige...

Hva med disse? :P

Tips?

:D

Edited by Florian

Bob

bilde-linken funker ikke. Hvorfor bruker du ikke IMG-code som photobucket lager til deg under hvert bilde?

netting over ukjønna planter høres tungvindt ut.

Florian
bilde-linken funker ikke. Hvorfor bruker du ikke IMG-code som photobucket lager til deg under hvert bilde?

netting over ukjønna planter høres tungvindt ut.

ty for IMG.

Tungvindt? Hvorfor?

Florian
Plantene bør ikke trimmes i blomst i det hele tatt!!

Til SOG trenger du en pheno som ikke får no særli sideskudd , men bruker all sin energi på toppskuddet.

.manitu

Hva mener du med Pheno?

Har du eksempler på gode varianter med høy verdi på THC? For med er kvalitet langt viktigere enn kvantitet da d kun er til eget bruk. Er Jack Herer noe? Har hørt mye + om den...

dyrk heller selv.

D er langt billigere. Også billig å starte opp.

Jeg har det du behøver for topp 2-plantesystem med scrog (400 W HPS med ballast).

MÅ selv oppgraderer lysanlegg da jeg har hydro 10-plantesystem, så jeg er på "sellern" :P

Kontakt meg da...

:D

Edited by Florian

Bob
ty for IMG.

Tungvindt? Hvorfor?

Grunnen til at nettingen buler er fordi du ikke har trekt toppene igjennom maskene. Det kan være lurt å vise vei for planten når man bruker netting.

Tungvindt fordi; når hannene vises, må du trekke de ut av nettingen og det kan være litt av et prosjekt...

bob

Edited by BobOlsen

Florian
Grunnen til at nettingen buler er fordi du ikke har trekt toppene igjennom maskene. Det kan være lurt å vise vei for planten når man bruker netting.

Tungvindt fordi; når hannene vises, må du trekke de ut av nettingen og det kan være litt av et prosjekt...

bob

Etter hvor lang tid med blomstring kan jeg vente å se hanner?

Speider hver dag men ser fortsatt ingen...

Florian

uke 6 er gått og litt har vel skjedd.

Har vært 2 uker med 12/12 lys og mener nå jeg kan se 1 stk hannplante ut av tot 8 frø av type regular.

Om det kun blir 1 stk hann er jeg superfornøyd :lol:

Bilde over nettet.

Uke6Overnettet.jpg

Jeg har ikke nett av stål så nettet buler en del. Jeg drar de toppene som kommer gjennom maskene etter hvert.

PGa press fra blader under har netteten kraftig bul på midten.

Bilde under nettet.

Undernettet.jpg

Tett vekst og mye press oppover.

Bør noe fjernes?

Man skal jo for all del ikke trimme etter at de er satt til blomst.

Hannplante?

Hannplantesporsmalstegn.jpg

Dette er mistenkt nr 1. Synes j ser runde kuler inne ved stilken der hvor det kommer skudd.

Har jeg rett?

Hunnplante?

Hunnplantesporsmalstegn.jpg

Ikke samme type vekst (knopper) inne ved stilken.

Flere bilder;

Overnettet2.jpg

Hva er viktig å tenke på nå?

Scroge med 8 planter er kanskje litt mye men gjort er gjort...

(Men noen vil jo forsvinne da(hanner)...)

:(

Edited by Florian

Bob

NR1 ser ut som en hann for meg. Noe uskarpt bildet men jeg satser på det.. bort med den.

NR2 kan se ut som en tidlig pike, men ville avventet NR2 til tydeligere tegn viste seg.

bob

Onkel

Jo, men du vil nok få "hull/tap" av plass der hannene har vært, håper du har tatt stiklinger til neste growet så du kan kjøre et reint grow med hunner. :(

Lykke til... :)

-Onkel

Edited by Onkel

Florian
Jo, men du vil nok få "hull/tap" av plass der hannene har vært, håper du har tatt stiklinger til neste growet så du kan kjøre et reint grow med hunner. :(

Lykke til... :)

-Onkel

Hei.

Takk for svar til begge.

Tror jeg ser en ny hann i dag.

Den jeg så i går er fjernet.

Hvor lang tid kan "hanneprossesen" vare?

(Håper det ikke blir flere enn 2 til 3 ut av 8 planter)

Det med stiklinger har jeg ikke gjort desverre.

Tenkte gjøre det til gangen deretter, ta stiklinger ved neste grow.

Må bare lære meg hvordan først, samt skaffe meg riktig utstyr for stiklinger.

Hva behøver jeg egentlig og er det noen som har slikt å selge?

Har lite med plass og det kan heller ikke koste for mye... (Homeboxen var dyr nok)

Edited by Florian

Bob

for å ta stiklinger trenger du egentlig bare 2 små plastkopper. Den ene fyller du med jord. Den andre lager du små luftehull i toppen og bruker den som lokk :blink: Viktig at stiklingen ikke får tørke ut.

"hanneprossesen" tar ikke så lang tid når de først viser. Har ikke målt noe eksakt selv. Men når de først begynner å vises så tipper jeg du er over den delen etter 1-2uker og vil kun sitte igjen med jenter. Det er helt normalt å få 50/50 hun/han ratio.

bob

Onkel

I denne posten har jeg skrevet litt om kloningsprosessen. Men du kan også lese litt i boka til eirik som du finner her

Så hvis jeg var deg ville jeg klonet denne gangen, det er ikke så utrolig vanskelig og da slipper du å pese deg igjennom samme prosidyre neste gang med frø etc. :lol: værste som kan skje er at klonene dør og du forsatt har mora, så igrunn ingen skade skjedd, bare litt såret stothet. ;)

Lykke til...

-Onkel