Jump to content
Sign in to follow this  
anarkisten_83

Ekstra oksygen?

Recommended Posts

anarkisten_83

Hvis jeg har forstått det riktig så kan det ikke bli for mye oksygen i vannet, således som karbondioksid i skapets atmosfære,(Bra ved 1500 ppm, ved jura\kritt-tids co2-nivå= 60 x dagens vekstrate?)

Så jeg kan altså kjøpe en supplerende luftpumpe som forsyner en sekundær gassvasker? Hva er grensen for hva som er skadelig, og hva er risken med for mye O2 i reservoaret?

Kan ikke forstå annet enn at det er kun fysisk rotskade som følge av voldsom bobling som kan være worst case scenario....?

Finnes det en tabell over sublimeringshastighet ifht.temp.\ ppm i atmosfære \ som tar utgangspunkt i (sanntids) gram av innveid tørris?

klarer ikke dette slumpetreff-marerittet...*en og halv dæsj..?* GIVE ME THE NUMBERS MAN!....My obsessions need the damn numbers...

Eirik
Kan ikke forstå annet enn at det er kun fysisk rotskade som følge av voldsom bobling som kan være worst case scenario....?

Korrekt.

Det sies at tørris sublimerer 2-5%/24t under perfekte forhold (referanse). Dette betyr nok at det sublimerer langt fortere om det bare ligger åpent. Gjøre en test selv med tørrisblokk på kjøkkenvekt? Som den geeken du er, så må du da være velvillig til å notere ned vekt hver time i et døgn? :D

E

anarkisten_83

LOOL...Liker at folk ler med meg av opphengene mine :D Du har faktisk rett....dette er verdt tapt nattesøvn...Hvis jeg skal kunne sette meg ned etter min første (!) avling og kunne si at jeg gjorde alt HELT perfekt, må dette kartlegges, loggføres og kvalitetssikres. Hehe, har begynt å ta med små mengder av MilliQvann allerede, så jeg har nok til de 2 ukene preharvest, og til vanncuring (Dette fristet meg, da jeg har holdt på å omkomme i ukristelige lungekramper i de gode gamle dager, har ganske ømtålelig blåsebelg\lunger siden jeg har astma og ymse andre luftveisDRITTdommer)

Da bestiller jeg en 3 desimalers lab-vekt med bur mot urolig luft...\låne fra jobb :ph34r:

Anarkisten

Orket ikke lese alt, siden hodet er litt utslitt etter innsug av viten om Gibberlinner.

Hvis det går på å kontrolere raten CO2 fordamper på kan dette styres ved trykk. Ved 3 atmosfærers trykk (3039 hPA) fordampes ikke CO2 lenger, men legger seg som væske i tanken.

edit: lest posten(e) nå 3 ganger, men hodet er fed up.. kommer tilbake til denne posten senere når hjernen har våknet litt mer.

anarkisten_83

ja, men tenkte at marmor er bedre enn å trykkforsegle dyrkerommet og akklimatisere det...hehe...iallefall inni et skap...

Anarkisten
ja, men tenkte at marmor er bedre enn å trykkforsegle dyrkerommet og akklimatisere det...hehe...iallefall inni et skap...

er da ikke no stress å fikse det... Du sitter da inne med viten, og hvis du har glemt det bla i den "fine" boka fra gud****. ( hvis du rappa den, slik som jeg gjorde ) Et par formler, og den vil blåse i akuratt passe rate.