Jump to content
Guest kkt1986

Hjelp til flyers...

Recommended Posts

Guest kkt1986

Jeg tenkte jeg kunne lage noen flyers mens jeg sitter og kjeder meg her. Henge dem opp på forskjellige synlige plasser i byen en eller annen gang i fremtiden. Jeg tenker noe enkelt og greit, lite annet enn en liten bit informasjon om cannabis o.l., eksempelvis:

"Hei! Visste du at over 400.000 nordmenn støtter legalisering av hasj?",

"Hei! Visste du at hver fjerde nordmann har prøvd hasj?"

"... at så og så mange tannleger/advokater/politikere/kjendiser/store folk i Norge har prøvd/røyker hasj?"

"... at så og så mange av vennene dine sannsynligvis har prøvd hasj?"

...etterfulgt av en liten brødtekst med f.eks. en referanse til et nettsted.

Men jeg vil gjerne ha så troverdig informasjon som overhodet mulig. For eksempel dette med at 400.000 nordmenn støtter legalisering og en million har prøvd cannabis, er omtrent vedtatte sannheter her på forumet, men jeg kan ikke huske å ha sett kildehenvisninger. Hvis noen har henvisninger, vil dere poste dem her da? Og: Jo mer anti-dop-vridning eller objektivitet referansen har, jo bedre er det :( Det er ikke-stonere som skal overbevises her. Da er FMR og andre propaganda-apparater bedre som referanse enn NorCan, NORMaL og maps, for å si det slik :(

Skal gjøre mitt beste for å oppdrive referanser selv, men la oss samarbeide :( Dere kan også lage noen små flyere. Det er ikke arbeidskrevende. Tenk kreativt, lag A4-ark som dere henger opp på synlige plasser i byene deres. Stor skrift. Hvorfor har jeg aldri sett en eneste legalistplakat i mitt omegn?? Det er jo faktisk et effektivt virkemiddel!

Og bruk gjerne denne tråden selv til å etterlyse referanser på påstander dere vil bruke.

Mazar

Kjempebra initiativ! Jeg har sett at noen i Sverige tidligere har hengt opp store bannere på steder hvor mange folk passerer. Det var med et bilde av et cannabisblad og med teksten (fra svensk): Legalisere betyr å ta kontroll.

Undersøkelsen som du etterlyser ble utført for Dagsavisen, 1 av 3 nordmenn har prøvd:

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article942399.ece

:-j

Guest kkt1986

Tusen takk :(

Nå har jeg mekket sammen 5 enkle flyers i A4-format. Overskriftene er som følger:

"Hei! Visste du at over 400.000 nordmenn støtter legalisering av hasj?" (Mangler kilde)

"Hei! Har du hørt at man kan få psykoser av kaffe?" (kilden er en vitenskapelig artikkel, men har ikke tilgang på den akkurat nå)

"Advarsel! Hvis du røyker tobakk, øker sannsynligheten for at du blir sprøytenarkoman!" (går på trappetrinnsteorien, krever ikke kilde)

"Hasj og marihuana er ikke avhengighetsdannende" (sammenligner med avhengighet av sjokolade, spillegalskap, alkohol, nikotin og koffein)

"Vi kan aldri kvitte oss helt med narkotikaen" (går på skadereduksjon)

"Hva syns du om hasjiser?" (sammenligner oppførsel mellom hasjrøykere og alkoholikere)

Prøver meg på ulike taktikker. Bare kom med forslag om dere vil :(

Etterlys gjerne brødtekstene mine også hvis dere vil se, evt. gi konstruktiv kritikk eller tips.

PS: Gi meg navn på alle kjendiser dere vet om som har prøvd cannabis!

Jens & Nina Stoltenberg, Elg (Dance with a Stranger), Bob Dylan, Bob Marley, The Beatles, George W. Bush...

Har litt hjerneteppe... :-j :(

Superhaze

Hva med denne lister her!

Jeg synes og å huske at norml.com eller lignende hadde en enorm liste med

navn.. men det var kun marijuana og hasj.. men det er jo det du er ute etter så.. :(

Guest kkt1986

Flyer nr.1:

Hei! Visste du at over 400.000 nordmenn støtter legalisering av hasj?

Det er omtrent en av ti personer. Forbudet mot cannabis-planten er absurd, og årsakene til at folk vil ha den legalisert, er mange. Blant annet tror vi ikke at hasj "fører til heroinmisbruk" – veldig få som bruker cannabis går videre til å misbruke tung narkotika, og det er veldig vanskelig å bli avhengig av hasj.

Problemet med at folk blir straffet for å bruke hasj, er at hasjbruk går ikke ut over noen andre enn brukeren selv! Det er tåpelig at man skal bli merket for livet på rullebladet for å bruke et praktisk talt harmløst rusmiddel når det er alkohol som står for flesteparten av skadene, overdosene og de ødelagte livene her i landet.

Flyer nr.2:

Hei! Har du hørt at man kan få psykoser av kaffebruk?

Koffein er et veldig avhengighetsdannende middel. Hvis man får i seg for mye kaffe, forstyrres nattesøvnen og man blir fryktelig sløv. Ved enda større inntak, kan man få en til dels forvrengt virkelighetsoppfatning, og ved særs store inntak kan man utvikle en allergi for kaffe, som kan medføre at man senere får psykoser hvis man inntar koffein. Det går faktisk an å ta en koffein-overdose og dø!

En del mennesker i østen har et lignende stoff som heter ”khat”. Det er blader som tygges, for å oppnå en mildt stimulerende effekt som er ganske lik kaffe. Likevel er khat ulovlig. Det betegnes som narkotika, akkurat som hasj, kokain, GHB, ecstasy og LSD.

Hvorfor er alkohol, kaffe og nikotin lovlig i Norge? Alle tre skaper større avhengighet enn hasj, LSD og ecstasy. Både kaffe og alkohol kan medføre at man får en forvrengt virkelighet, og fulle mennesker mister kontrollen over seg selv. Når man er påvirket av hasj, er det eneste man mister kontrollen over lattermusklene.

Flyer nr.3:

Advarsel! Hvis du røyker tobakk, øker sannsynligheten for at du begynner med heroin!

Begrunnelsen er ganske enkel: Over 99% av alle som bruker heroin, har røykt tobakk før de begynte med narkotika!

Hvis du drikker kaffe, er også sannsynligheten større for at du begynner å drikke alkohol og kanskje blir alkoholiker, enn den ville ha vært for en som ikke drikker kaffe!

Du har kanskje hørt den samme påstanden om hasj? ”Hvis du begynner å bruke hasj, er veien kort til et liv i narkotikamisbruk!” Hvis dette var sant, burde vi snart ha fått en stor bølge med sprøytenarkomane, for over en million nordmenn har faktisk prøvd hasj!

Flyer nr.4:

Hasj og marihuana er ikke avhengighetsdannende

Det er mye man kan bli avhengige av her i verden. Det finnes tusenvis av spillegale mennesker som spiller seg fra gård og grunn og ikke klarer å slutte å spille pengespill. I Norge har vi 200.000 registrerte alkoholikere – det er flere som dør av alkohol-overdose hvert år enn alle ulovlige narkotika til sammen! Over 17% av alle som drikker alkohol i Norge har avhengighetsproblemer med det.

Noen er avhengige av sjokolade/snop, og andre av McDonalds. Veldig mange mennesker i Norge er avhengige av koffein og nikotin, fordi de drikker kaffe, røyker eller snuser. Andre igjen er avhengige av sex. Det går an å bli avhengig av alt som er godt eller gøy!

I Nederland er det ikke kriminelt å røyke cannabis (hasj og marihuana). Der finnes det i dag omtrent 7000 mennesker som søker hjelp for avhengighet av cannabis. Det er likevel mindre enn en halv prosent av alle som bruker cannabis jevnlig! Det er heller ikke flere som bruker cannabis i Nederland enn i land der hasj er ulovlig å bruke

Flyer nr.5:

Vi blir aldri helt kvitt narkotikaen!

I Norge blir det importert mange tonn hasj fra utlandet hvert år. Det er også veldig mange som dyrker cannabis hemmelig hjemme for å bruke det selv eller selge til eller dele med vennene sine. Det er urealistisk å stoppe narkotikatrafikken fullstendig.

Prisen på hasj har holdt seg stabil de siste 30 årene, og de aller fleste som går inn for det, vil klare å oppdrive litt hasj i løpet av en dag. Det er billigere å røyke seg høy enn å drikke seg full i Norge i dag.

Vi har faktisk bedre styring og oversikt over alkoholforbruket i Norge enn hasj-forbruket. Det er fordi alkoholsalget er regulert av staten, og dermed kan man styre prisene ved å sette moms på varene. Det finnes flere fordeler med dette: Staten tjener mer penger (som KAN brukes til å gi alkoholikere og narkomane behandlingstilbud), de kan justere prisene for å hindre smugling, men samtidig holde prisene på et høyt nok nivå til at ikke folk drikker/røyker for mye.

Den ulovlige narkotika-industrien er ikke opptatt av etiske sider ved dyrking og salg. Men vi kan ikke bekjempe narkotika-industrien ved forbud.

Flyer nr.6:

Hva syns du om hasjiser?

Har du noen gang blitt ranet av en hasjis? Har du noen gang blitt sjenert av en hasjrøyker i offentligheten? Har noen som har røykt hasj noen gang plaget deg?

Hva med alkoholikere? Syns du det er trivelig når en alkoholiker holder deg igjen for å snakke om problemene i livet sitt? Syns du alkoholikere er flinke til å sjekke opp jenter? Er det interessant å høre dem brette ut livshistoriene sine for deg?

Når man røyker hasj, blir man sløv. Man plager ikke andre mennesker, og er bevisste på og har kontroll over hva man gjør og sier.

Alkoholikere kan være stamgjester på den lokale puben og rave mye rundt i byen uten å bli tatt. En helt nykter person som blir tatt med et gram hasj på seg, kan få 4000 kroner i bot og en flekk på rullebladet. Hvorfor? Tar noen andre skade av at jeg bruker hasj?

Flyer nr.7:

George W. Bush, ”Elg” (fra ”Dance with a Stranger”), The Beatles, Willie Nelson, Bob Dylan, Joni Mitchell, Al Gore, Muhammad, George Washington og Jens Stoltenberg

Hva har alle disse kjente personene til felles med 4 av 10 nordmenn? Svar: Alle har prøvd hasj. Merkes det på dem?

Det var alle 7 jeg har så langt. Bidra gjerne med konstruktiv kritikk av alle former. Noe du er uenig i? Noe som bør formuleres annerledes? Feilinformasjon?

Kilder kommer på etter hvert... har ikke giddet å gjøre noe med det ennå.

Og for all del: Om dere ønsker, må dere bare printe ut og spre dem selv også. Det er jo bare positivt :rolleyes:

Man burde ta initiativ til å lage NorCan-flyers, med logo og skikkelig design. Så hadde vi kunnet fronte en større organisasjon i samme slengen, heller enn å poste anonyme flyers her og der i småbyene vi (noen av oss) bor i....

Jeg tar ikke på meg den oppgaven... ennå, i alle fall. Men om dere har forslag til oppsett/design på flyerne, egne tekstlige bidrag eller andre kreative innslag, kom med dem her! Så kan vi samarbeide om å lage bedre og flere flyers :)

Mine er bare svart-hvite og kjedelige. Men jeg poster noen av dem som de er også. Viktig å komme i gang og ikke la dette forbli på planleggingsstadiet her i forumet... Oppfordrer andre til det samme :)

laffen

Meget bra :rolleyes: klapp klapp klapp. har inge konstruktiv kritikk kjør på. :ph34r:

samtidig; kan ikkje nokon av deko datafolk lage nokon nydelige bilder ( cannabisplanter) eller humoristiske bilder og lage en stilig layout, gjerne med norcan sin web adresse nederts, Og så legge det ut her på en side. Da kunne eg bare trykt på printknappen gå i posten og være aktiv aktivist. please :ph34r:

proVista

Jeg skal gjøre et forsøk etter uka. X antall prøver og eksamen :rolleyes:

eRk

Eller ikke Norcan sin adresse nederst?

Det jeg tror vi vil få viss vi lager postkort/flyers og legger random ut

i postkasser med norcan sin adresse er mange mer folk her enn som

egentlig skal være her.

Reklamer heller om Norcan til røykere/brukere,

å hive adressen her til forskjellige postkasser rundt om vil nok få en god del

folk som vil ha oss alle hengt. :rolleyes:

Setter det litt på spissen nå, men en liten hjemmelaga klister, eller flyer,

som du spør om du kan henge opp hos din lokale head-/grow- shop eller dealer

sender iallefall reklamen mot riktig målgruppe.

Men bra at dette blir gjort.

eRk.

Evil Homer

Veldig bra :rolleyes:

Vi burde også få med at Cannbis kan brukes som medisin.

Kom over denne på normals hjemmeside :

http://www.normal.no/txt/can02nor.htm og merket meg spesielt disse :

"THC kunne erstatte 30% av alle farmasøytiske produkter som er på markedet i dag."

" Marihuana brukes for å kontrollere kvalmen som oppstår i forbindelse med behandling av kreft."

"Cannabis lindrer symptomene til stær, multiple sclerosis, AIDS, migrene og svekkelse sykdommer."

" Cannabis medisiner er billige, trygge og lette å lage."

Dette vil kanskje skape litt mer forståelse for at det ikke bare er oss stonere som vil ha nytte av en legalisering.

tHeHerb

Store, små, mellom eller gigantiske... Jeg fixer flyers billigere enn det vanlige..

Eirik

Bra tiltak!

Bare en generell kommentar: Sjekk fakta GRUNDIG før du publiserer dette. Det er for eksempel definitivt ikke over 1 mill nordmenn som har prøvd hasj. Såvidt jeg kan huske, så er det ca 20% av befolkningen mellom 16-20år i Oslo som har prøvd hasj. Å overføre dette til 20-25% av norges befolkning generelt er rimelig grovt. :rolleyes:

Det er også litt sprik i det vitenskapelige miljøet om cannabis skaper avhegighet eller ikke. Ihverfall psykisk.

Flyer nr 2: Hvorfor blander du inn Khat her? Enig i at forbudet er tynt, men det er da Cannabis du argumenterer for.

Bare så du slipper å få hele skjiten back in your face, mener jeg.

Og jo flere steder du kan komme med referanser til vitenskapelige artikler, jo bedre.

Jeg skulle gjerne hjulpet med dette, men er opp til øra med ting og tang.

E

Hicksville

Ikke verst det der, nei! Men er det ikke Stephen King det her sikter til?

tHeHerb

Evil_Homer: Jeg syntes dette var bra å ha på en flyer som kan bli delt ut i stor byer og slikt, men kanskje få på en liten bakrunns farge? Som sagt så kan jeg ordne flyers med ekte bra papir og alt dere vil ha fra plakater til menyer :)

Send PM dersom dette er noe dere trenger..

Herbie-

Eirik

Jeg synes fortsatt dette er et bra tiltak.

Men ærlig talt. 4 av 10 nordmenn? 40 prosent???

Med mindre du har som intensjon å drite ut Norcan og Normal offentlig, så må den teksten endres. :)

Ligger det ikke mer på 1 av 10 på landsbasis? Eller under? www.ssb.no, kanskje.

Det er viktig at man faktasjekker i denne bissnissen. Ellers blir man bare latterliggjort.

En annen sak som man skal ha i bakhodet: Det nærmer seg valgtider. Å bli fremstilt som hasjrøyker når man gjerne vil bli statsminister er ikke bra. Om det skulle plukkes opp av media vil det bli hurlumhei.

Hva er denne påstanden forankret i? Hvis det er noe han har inrømmet selv, så er det selvfølgelig no problemo. Men om det er basert på hearsay, så er best å styre unna.

Dette virker sikkert litt paranoid på dere, men +200.000 hits her på en dag pga et db.no-opplsag vil sannsynligvis ikke slå særlig heldig ut.

E

laffen

Synest text er flott, men ingen ting slår en god fargeilustrert bakgrunnsbilete. I gamle dager når eg gikk rundt på gater og dører for å spreie det gode budskap kristenlivet lærte eg mye om effekten av gode ilustrasjoner, dessverre lærte eg ikkje hvordan de lages. :( Et fargerikt og stilig flyers blir lest! bare tekst går rett i søppla :) sånn er det bare

proVista
Lagde denne i stad: http://home.no/asdf123hot/flyers.jpg

Endret litt på teksten og tok med noen levende kjendiser (http://frankdiscussion.netfirms.com/who_celebtokers.html) Hva syntes dere? http://home.no/asdf123hot/A4.jpg <- skriv ut, kopier opp, klipp og spre om de falt i smak :)

Jeg har redigert den litt. Jens Stoltenberg (http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/11/02/352834.html) og når det gjelder statistikken så var det vanskelig å finne et oppdatert tall, men jeg fant denne fra 2000. (http://www.sirus.no/scripts/cgiip.exe/WService=forebygging/cwindex.html?program=d_emneside.html?hPKey1558hParent30)

I de siste par år oppgir omkring 18 prosent av norsk ungdom i alderen 15-20 år at de noen gang har brukt hasj eller marihuana.
2 av 10 eller 1 av 5 med andre ord. Litt ca-tall er det ingen som dreper oss for. Når det gjelder layouten er dette en pitteliten flyer som det er vanskelig å få mer bilder på. Ellers er jeg heilt enig i at mer layout er best. Jeg foreslår derfor at dere som har tid og kunnskap lager større flyers med mer layout og farger. Denne er bare ment for kopiering og spredning :(

Even Ganja

Dette er bare et av de beste tiltakene jeg har sett og opplevd på lenge. Om dere kopierer disse flyere og sprer det gode ord, er vi så godt som i mål.

Det kunne vært kanonbra å samkjørt en aksjon på en felles dato, gjerne rett etter meg og Sigbjørn angriper fra media's side.

Klarer dere å vente litt?

Forbered gjerne alt materiell, men om dere kan, vent gjerne litt så alle blir klar.

Så kan vi ta en landsdekkende aksjon.

Med tanke på faktabruk i denne debatten, så har vi forsåvidt alltid brukt dem, dog motstanderene farer fritt med ville løgner.

Se her på Terje's brev: http://home.no.net/ringside/Yes-we-have-no-bananas.html

Stå på, dette kan være starten på enden av forbudet. Igjen.

-ganja+

Eirik

OK, da er Stoltenberg i boks. Merkelig at jeg ikke har fått med meg det der før. :)

Når det gjelder det statistiske, så stemmer det jo at 1 av 5 har prøvd hasj, men kun de som er mellom 15-20 år. Men om man skal skrive det slik så bør man gjøre noe sånt:

En av fem har prøvd hasj!*

*I aldersgruppen 15-20 år.

Evt bare skrive "En av fem i alderen 15-20 år har prøvd hasj."

Jeg vet at jeg pirker nå, men det er ekstremt viktig å være streit med fakta hvis man skal taes alvorlig. Hvis vi ikke er nøye på dette, så er vi like useriøse som de som skriker "Hasj dreper deg!" uten bakgrunn i vitenskapelige fakta.

E

tHeHerb

Helt enig med Eirik. Skal dette kunnes sendes ut til Norges befolkning og om vi vil bli tatt på alvor så MÅ det være konkrete setninger og ikke minst fakta.

Konkret text + pen fresh flyer = god reklame for oss norcanere og resten av cannabis brukere :-j

proVista

Sånn da :( :) Da skulle det ikke være mer flisespikkeri.

...

Hm jo.. I følge http://www.dagsavisen.no/innenriks/article942399.ece så har 3 av 10 nordmenn gjennomsnittlig alle aldersgrupper prøvd hasj. Tror jeg må endre på nytt. Skal lage en større flyer med mer layout omkring medisinsk og industrielt bruk også. tHeHerb kunne være behjelpelig med oppkopiering, klistemerker og slikt? Even; enig med deg om samlet aksjon på en felles dato. Rett etter at dere angriper media.

Guest kkt1986

Hyggelig å se at foretaket vekket slikt engasjement :(

Som jeg sa: hver tredje nordmann! :(

Men bedre kilder enn dagsavisen etterlyses...

Enig i det med Khat. Unødvendig. Poenget var vel å vise at det ikke finnes noen sammenheng i hva som kalles narkotika og ikke - men jeg kjørte fast poenget da jeg slapp opp for plass med den skriftstørrelsen, og så ble det ikke noe mer av det :)

Jeg satt jo bare der og kjedet meg...

Bidra både med tekster og design! Bruk gjerne tekstene som alt er postet (evt. med korreksjoner og tillegg) i egne flyers, og post dem så her. Ingen copyright! Allemannseie her på forumet! Det blir bare bedre og bedre. Så satser vi på at de er klare til utdeling før Even går til angrep.

amadeus

Huh?

Hvem angriper media? Naar? Hvor?

Har jeg gaatt glipp av noe?