Jump to content
Guest kkt1986

Hjelp til flyers...

Recommended Posts

Helgeblåsern

Du skriver i flyer 2 at alko dreper fler enn ulovlige rusmidler tilsammen. Er det ikke bedre å fokusere på hasj, og at hasj ikke har drept en sjel.

Hicksville

Synes selv sammenligningen med alkohol i aller høyeste grad er relevant, og tror den har bra "slagkraft" som argument. Har hatt god bruk for samme argumentet ved tidligere anledninger :)

Evil Homer

Lagde noen forslag til flyers , har også lagt ut mal til flyerene slik at man kan laste dem ned og skrive på noe eget.

Er ikke helt fonøyd med noen av dem men det er en start.

Er litt redd for og bruke for mye farger og bilder ettersom det kan virke noe usæriøst og at budskapet forsvinner dersom det blir for mye "grafikk"

Forslagene og malene ligger her : http://home.no/evilhomer2/

Even Ganja

Jeg vil poengtere atter at jeg, mister Mr. Mister, og hr. Sigbjørn (gjerne med flere, skal stå åpent frem i media, og fortelle hva som er galt med Cannabisforbudet.) Ikke alle trenger ha navn og ansikt med åpent, men jeg og Ziggy vil ut og frem. Om noen støtter disse bevegelser, er dere velkomne. Mer enn som så, vi trenger flere ansikter som tør å si ifra..., mer enn vi tør etterlyse!

(Amadeus, Superhaze?)

En nøye gjennomgang vil skje her så nyhetene først treffer NorCan og ikke media utad.

Jeg skal sende en "søknad" til diverse aviser og "mannfolkblader", samt Det Nye o.l.

Finner dere interessanne "kilder" vi kan kontakte, si gjerne ifra, så prøver vi dem også.

Ordet skal frem!

Håper flest mulig kan bakke opp en slik aksjon, så vi treffer flest mulig samtidig.

Delta ALLE, om dere kan. Det kreves ikke mer enn noen flyers til et nabolag, en kommentar til lokalavisen, eller bare det faktum å melde seg inn her i NorCan, eller Normal. Man trenger selvsagt ikke operere med fullt navn, men heder og ære til den som tør. Risikoen er der ikke...!

-ganja+

amadeus

Er det snakk om TV eller aviser etc?

Er altfor paranoid med tanke på familie, til at jeg er noe særlig lysten på å stå fram i media, men hadde omstendighetene vært annerledes, da skulle jeg nok funnet tiden til å være med.

laffen
Jeg vil poengtere atter at jeg, mister Mr. Mister, og hr. Sigbjørn (gjerne med flere, skal stå åpent frem i

Eg står gjerne fram som representant av angrende mafia type som kan argumentere det der med forbud = krimminalsering, økt organisert krimminalitet :ph34r:

eRk

Noen som leste posten min i det hele tatt?

Jeg personlig vil ikke ha Norcan sin adresse på dette kortet.

Eller er jeg den eneste som mener så?

Når slikt som dette har komt opp før, har andre reagert...

Jeg mener som jeg skrev tidligere, at dette vil dra inn folk som

ikke har noe her å gjøre. Inn på forumet da..

Vent heller med noen adresse til vi har fått opp en noc side eller noe.

Signer heller anonymt, med et kult ord for oss... :)

Da blir det jo litt mystisk og, også når vi har fått opp en noc side

vis vi får, så kan vi linke til den i andre aksjoner.. ?

eRk.

amadeus

Er enig med eRk. Tror det ville vært lurt å henvise til normal.no +eventuelt encod.org etc.

Guest kkt1986

Jeg er enig i at vi kanskje ikke vil ha masse folk her på forumet som ikke har noe her å gjøre. Det hadde jo vært kjempegreier hvis noen hadde påtatt seg å lage en hjemmeside eller liknende som vi kunne henvise til på flyerne.

Strengt tatt trenger vi ikke å jobbe i NorCans navn, selv om vi har base her. Hvis noen alt har en hjemmeside eller lignende med informasjon som vi her på NorCan vil stå inne for, kan vi bruke den også som referanse.

Saken er jo at vi vil kunne henvise til et sted der folk kan få ytterligere informasjon om de skulle ønske å oppdrive mer av nysgjerrigheten som plakaten/flyeren vekker.

Guest kkt1986

Oppdatering:

Flyer1:

Hei! Visste du at over 400.000 nordmenn støtter legalisering av hasj?

Det er omtrent en av ti personer. Forbudet mot cannabis-planten er absurd, og årsakene til at folk vil ha den legalisert, er mange. Blant annet tror vi ikke at hasj ”fører til heroinmisbruk” – veldig få som bruker cannabis går videre til å misbruke tung narkotika, og det er veldig vanskelig å bli avhengig av hasj.

Problemet med at folk blir straffet for å bruke hasj, er at hasjbruk går ikke ut over noen andre enn brukeren selv! Det er tåpelig at man skal bli merket for livet på rullebladet for å bruke et praktisk talt harmløst rusmiddel når det er alkohol som skaper de største avhengighetsproblemene her i landet.

Flyer2:

Hei! Har du hørt at man kan få psykoser av kaffebruk?

Koffein er et veldig avhengighetsdannende middel. Hvis man får i seg for mye kaffe, forstyrres nattesøvnen og man blir fryktelig sløv. Ved enda større inntak, kan man få en til dels forvrengt virkelighetsoppfatning, og ved særs store inntak kan man utvikle en allergi for kaffe, som kan medføre at man senere får psykoser hvis man inntar koffein. Det går faktisk an å ta en koffein-overdose og dø!

Hvorfor er alkohol, kaffe og nikotin lovlig i Norge? Alle tre skaper større avhengighet enn hasj, LSD og ecstasy. Både kaffe og alkohol kan medføre at man får en til dels forvrengt virkelighetsoppfattelse, og fulle mennesker mister kontrollen over seg selv. Når man er påvirket av hasj, er det bare lattermusklene man mister kontrollen over.

Flyer3:

Advarsel! Hvis du røyker tobakk, øker sannsynligheten for at du begynner med heroin!

Begrunnelsen er ganske enkel: Over 99% av alle som bruker heroin, har røykt tobakk før de begynte med narkotika!

Hvis du drikker kaffe, er også sannsynligheten større for at du begynner å drikke alkohol og kanskje blir alkoholiker!

Har du hørt den samme påstanden om hasj? ”Hvis du begynner å bruke hasj, er veien kort til et liv i narkotikamisbruk!” Hvis dette var sant, burde vi snart ha fått en stor bølge med sprøytenarkomane, for over en million nordmenn har faktisk prøvd hasj!

Flyer4:

Hasj og marihuana er ikke avhengighetsdannende

Det er mye man kan bli avhengige av her i verden. Det finnes tusenvis av spillegale mennesker som spiller seg fra gård og grunn og ikke klarer å slutte å spille pengespill. I Norge har vi 200.000 registrerte alkoholikere – det er flere som dør av alkohol-overdose hvert år enn alle ulovlige narkotika til sammen! Over 17% av alle som drikker alkohol regelmessig i Norge er avhengige av det.

I Nederland er det ikke kriminelt å røyke cannabis (hasj og marihuana). Der finnes det i dag omtrent 7000 mennesker som søker hjelp for avhengighet av cannabis. Det er likevel mindre enn en halv prosent av alle som bruker cannabis jevnlig! Det er heller ikke flere som bruker cannabis i Nederland enn i land der hasj er ulovlig å bruke.

Noen er avhengige av sjokolade/snop, og andre av McDonalds. Veldig mange mennesker i Norge er avhengige av koffein og nikotin, fordi de drikker kaffe og coca-cola, røyker eller snuser. Andre igjen er avhengige av sex. Det går an å bli avhengig av alt som er godt eller gøy! Men det er ikke alltid på grunn av stoffene.

Flyer5:

Vi blir aldri kvitt narkotikaen

I Norge blir det importert mange tonn hasj fra utlandet hvert år. Det er også veldig mange som dyrker cannabis hemmelig hjemme for å bruke det selv eller selge til eller dele med vennene sine. Det er urealistisk å stoppe narkotikatrafikken fullstendig.

Prisen på hasj har holdt seg stabil de siste 30 årene, og de aller fleste som går inn for det, vil klare å oppdrive litt hasj gjennom venner og bekjente i løpet av en dag. Det er billigere å røyke seg høy enn å drikke seg full i dag i Norge.

Vi har faktisk bedre styring og oversikt over alkoholforbruket i Norge enn hasj-forbruket. Det er fordi alkoholsalget er regulert av staten, og dermed kan man styre prisene ved å sette moms på varene. Det finnes flere fordeler med dette: Staten tjener mer penger (som KAN brukes til å gi alkoholikere og narkomane behandlingstilbud), de kan justere prisene for å hindre smugling, men samtidig holde prisene på et høyt nok nivå til at ikke folk drikker/røyker så mye.

Den ulovlige narkotika-industrien er ikke opptatt av etiske sider ved dyrking og salg. Vi kan ikke bekjempe denne industrien ved forbud.

Flyer6:

Hva syns du om hasjiser?

Har du noen gang blitt ranet av en hasjis? Har du noen gang blitt sjenert av en hasjrøyker i offentligheten? Har noen som har røykt hasj noen gang plaget deg?

Hva med alkoholikere? Syns du alkoholikere er flinke til å sjekke opp jenter? Syns du det er trivelig når en alkoholiker holder deg igjen for å snakke om problemene i livet sitt? Er det interessant å høre dem brette ut livshistoriene sine for deg?

Når man røyker hasj, blir man sløv. Man plager ikke andre mennesker, og er bevisste på og har kontroll over hva man gjør og sier.

Alkoholikere kan være stamgjester på den lokale puben og rave mye rundt i byen før han/hun blir tatt. En helt nykter person som blir tatt med et gram hasj på seg, kan derimot få 4000 kroner i bot og en flekk på rullebladet. Hvorfor? Tar noen skade av at jeg bruker cannabis?

Flyer7:

George W. Bush, ”Elg”, The Beatles, Bob Dylan, Joni Mitchell, Al Gore, Muhammad, George Washington, Willie Nelson, Jennifer Aniston, Stephen King, Jens Stoltenberg...

Hva har alle disse kjente personene til felles med 3 av 10 nordmenn? Svar: Alle har prøvd hasj. Merkes det på dem? Den gjennomsnittlige hasjrøyker er ikke forskjellig fra meg eller deg.

Tillot meg å bruke noen av navnene på den andre flyeren som ble linket til her. Regner ikke med at noen har noe imot det :D

Nå vil jeg bare ha en referanse til en eller annen infoside som vi kan innestå for, og som kan festes i et hjørne på alle 7. Noen som har noe?

Idé:

Hvorfor ikke lage en felles-blogg med info?

Hicksville

+1 til deg kkt! En hjemmeside hvor man kunne fått samlet all infoen høres ut som en god idè. Skal denne flyers postingen koordineres med Evens` uttalelser i media/tv burde vi kanskje sette dato/tid - eller ihvertfall sikte til en spesiel periode. Burde kanskje skje snarest, ettersom store deler av befolkningen stikker på fylletur til syden om ikke så alt for lenge :D

Igjen; sinnsykt bra av initiativ her inne. Så fort rompa mi slutter å renne og hodet mitt avslutter konserten (diarè/migrene) setter jeg meg ned å skriver noen flere forslag.

amadeus

til den øverste kunne du kanskje fikset noen norske navn, istedet for hollywood-kjendiser :D

proVista

Ja tanken har slått meg, men kan ikke finne noen norske kjendiser som har stått frem. Bortsett fra Jens da :D

amadeus

Du skrev jo Elg i en post tidligere i tråden, men han er dog ikke så kjent, spesielt for kanskje det yngre publikum.

Er klar over at det er vanskeligere å finne norske kjendiser enn amerikanske/internasjonale, men det burde være verdt et forsøk.

Guest kkt1986

Kan jo legge til Ninni Stoltenberg, men da er det kanskje ikke så treffende med teksten under. "Merkes det på dem?" :D

proVista

Ninni er ikke så bra som eksempel nei og grunnen til det er andre stoffer hun har vært storbruker av. Fikk forresten mail tilbake fra NORMAL:

Hei Daniel

Nå er det ikke tilfelle at alle har prøvd hasj, men cannabis fungerer greit.

Bruk av NORMALs Logo er noe vi oppfordrer til. Sålenge informasjonen er fornuftig, korrekt, faktabasert etc. Så si ifra så sender vi over.

Denne linken fungerer: http://home.no/asdf123hot/flyers.jpg

Denne gjør det ikke: http://home.no/asdf123hot/flyers2.jpg

Har ikke hatt tid til å lese tråden ennå: http://www.norcan.org/ipb/index.php?showtopic=999

Mvh

Peter

--

Norsk Organisasjon for Reform av Marihuana Lovgivningen

Hjelmsgt. 3, 0355 Oslo        22 46 39 84 / 99 32 59 61

http://normal.no                  mailto:post@normal.no

Et klarsignal til å bruke logoen og adressen. Bare for ordens skyld. Kommer det flere flyere? Hvordan står resten av kampanjen? Even?

keisern

Digg at så mange viser engasjement for relegaliseringssaken. Dette er jeg med på. Hvis man nå får oversvømt alle byene med flyers og avisene med leserbrev tror jeg det kan ha en viss effekt. om ikke annet får man igang en debatt om saken. stå på med den gode jobben.

Hicksville

Hvor mange er til nå med på dette "prosjektet"? - Og hvor mange byer er vi i?

Sortland i Nordland og Tromsø by er plassene jeg vil henge flyers.

Hva med dere?

Superhaze

Wow.. må si disse flyerene ser bedre og bedre ut for hver gang jeg tar en titt.. bravo

til alle som har jobbet med dette. Er glad i å henge opp flyers.. så sandnes kan nok

bli dekket med grønne og hvite farger i sommer.. B)

laffen
Wow.. må si disse flyerene ser bedre og bedre ut for hver gang jeg tar en titt.. bravo

til alle som har jobbet med dette. Er glad i å henge opp flyers.. så sandnes kan nok

bli dekket med grønne og hvite farger i sommer.. B)

Eg er også klar! er det slik at vi venter på et felles klarsignal fra Even G?

Even Ganja

Vel, ikke egentlig.

Egetinitiativet er stort her.

Kjekt om alle avventer på "klarsignal" dog, da dette vil virke uhyre effektivt om det er noenlunne koordinert. Meg og Sigbjørn her i Stavanger tenkte vi skulle inn i de store avisene, og kanskje mer, for å si VÅR mening om Cannabis. I bølgene av dette, er det genialt å spre korrekt informasjon, via flyers og slikt.

Vi skal prøve oss på foredrag også, men tviler på om vi får lov...

Radioen er også skjenket et trekk og to.

Så, om dere klarer vente, blir i alle fall jeg utrolig glad.

Sensasjonen i år, blir at Cannabis blir stuerent.

Vi trenger å vise ansikter, og antall dessverre. Hvis vi kan vise til hvor mange vi egentlig er, vil de uinnvidde kanskje forstå tankegangen...

Verdt et forsøk...

Et finalemoment er uansett: Woooh, mennesker. Dere er med på noe stort nå, jeg får nesten fornyet nasjonalfølelse.

Dette kan faktisk fungere.

På 70-tallet kom et en ekstrem gruppe mennesker til syne. De kalte seg FMH. (Folkeaksjonen Mot Hasj.) Disse er i dag FMR.

Kan hende det er tid for FFC? NOC?

(Folkeaksjonen For Cannabis, eller Norsk Organisasjon for Cannabis?)

-ganja+

Guest kkt1986

Det hadde sikkert vært sunt for arbeidsmoralen vår å sette en dato å jobbe fram mot... Hvis vi kan få høre omtrentlig når dere vil gå til storangrep, kan vi sette en dato før denne perioden som en uformell deadline for flyerne og plakatene.

Jeg hadde i hvert fall fått mer følelsen av at dette er noe stort.

Jeg kan henge noe opp i Haugesund og Kopervik.... Kopervik er ikke store greiene (omtrent 10.000 innbyggere), men likevel...

Og Even; gi oss gjerne grundigere info om hva som foregår - kanskje vi på forumet også får andre idéer hvis vi får høre mer. Har dere f.eks. tenkt på hvor og hva dere har tenkt å ytre/skrive/foredrage om? Har dere fullstendige skriverier klare, kanskje??